[VER] summer end & fly up @ endurance

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

[VER] summer end & fly up @ endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 19:23

oke 2 de poging. hopelijk zijn het 1500 woorden Bloos
dus het is mijn eerste verhaal. leestekens enzo staan er niet zoals het moet. maar het gaat om het verhaal. ik vraag graag terechte mening. omdat ik graag zou verder schrijven. het is nog lang niet af enzo. dus aub! lees en geef je mening. mss zitten er wel nog spelingsfautjes in Knipoog *het is wel 1 groot blok maar het leest naar mijn gevoel vlotjes*
Citaat:
Fany was een jonge meid van ongeveer 15. ze woonde bij haar moeder omdat haar vader jaren geleden zonder reden weg was gegaan. Ze herinnerd zicht niet zoveel meer van die tijd. Wel dat hij met van alles gooide en een echte bullebak was. Verder wist ze niet meer. Ze sliep in een grote kamer met aan haar kamer een box bijgebouwd. Haar moeder was heel rijk door haar zangcarrière. Haar kamer was bezaaid met pony’tjes. Allemaal kleine my little pony popjes die ze zelf helemaal had verwerkt. Tot echt prachtige beestjes. De manen waren lang in alle kleuren en hun lijfjes waren bespeeld met parels en verf. Aan de muur hingen posters van haar grote idolen zoals avril lavigne. En the veronica’s. ook haar vriend Jesse deed vanales aan de muur en zette veel uit. boven haar bed hing het vol met foto’s van haar 2 paarden. Summer end en fly up. 2 prachtige raspaarden. Fly up was een roet zwarte shire met een grote witte bles over heel zijn hoofd. Zijn vier benen waren wit met grote lokken haar. Zijn manen waren wit en wel een meter lang. Summer end was een kruising tussen een Arabische volbloed en een fries. Zijn bewegingen waren machtig en zijn springen waren krachtig en goed gezet. Hij was wit met een zwarte bles. Zwarte benen en zwarte manen. Ze reed veel op hen. En nationale wedstrijden endurance. Haar vriend Jesse reed ook. En woonde sinds een paar weken bij haar in. Zij reed op fly up en haar vriend meestal op Summer end. Haar ben was groots met een reusachtige hemel. Waar ze samen sliepen. De lakens voelden satijn zacht aan en het water klotste in de matras. Van haar kamer kon ze direct de reusachtige stal in. Waar Summer end en fly up samen stonden te grazen. Haar moeder had een grote piste laten bouwen naast de gewone piste. In die ene zat gras. En het dak kon open schuiven. Voor als het goed weer werd. Zo kon het gras groeien. Maar vandaag was het prachtig weer en liet ze de 2 hengsten de wijde op. Ze duwde de grote zware ijzeren poort open. Haar handen voelden ruw aan. En liet ze los. Ze galoppeerden naar de grote waterplassen. Hun manen glansen in de zon en hun prachtige bewegingen deden fany rillen. Ze trok de poort weer toe en legde ze in het slot. Ze keerde terug en ging de box mooi maken. Ze zette de muziek knal luid en luisterde naar de rock muziek die ze op studio Brussel afspeelden. Ze showde met de hopen hooi. Haar moeder wou iemand inhuren om te kuisen in de stalen. Maar dat wou ze zelf doen. Ze strooide nieuw hooi en deed de stuken appel en de brokken in de grote baken. Als ze straks weer binnen zouden komen moest ze tenminste geen eten meer geven. De brokken voelden aan als steentjes. Ze moest die is uit de hoeven krabben van Summer end. Ze zette haar materiaal op zijn plaats en ging terug naar haar kamer en nam haar kleren. Ze ging douchen. Jesse was ook net in de badkamer. Hij had het bubbelbad laten vol lopen. Ze kleden zich uit en kropen erin. Na even riep haar moeder op haar en ging ze er snel uit. Ze kleden zich aan en Jesse bleef nog even zitten. Ze holde naar haar moeder toe. Haar moeder vertelde dat ze 2 maand op tournee moest met de band. En naar Amerika moest. Fany weende een beetje. Jesse had ondertussen al kleren aangetrokken en stond achter haar. Hij legde zijn hand op haar schouder en zij dat hij wel goed voor haar ging zorgen. Hij was ook al 2 jaar ouder. Haar moeder legde uit dat het om 2 miljoen euro ging en ze die kans nie kon laten schieten. Fany voelde zich misselijk. En ging terug samen met Jesse naar haar kamer. Ze maakte zich zorgen. Volgende maand hadden ze een immens grootte opdracht. Met Summer end en fly up meedoen aan de grootste endurance wedstrijd ter wereld. ze had daar al het hele jaar naar verlangd en getraind alsof haar leven ervan afhing. Fly up en Summer end waren er helemaal klaar voor en dat wist ze! Ze wou dat haar moeder erbij was. Maar dat zal deze keer niet zo zijn. Jesse vertelde dat zijn ouders mess wel mee gingen. Naar canada! Maar dat wist hij niet zeker. Want de rijd met de paarden kost al zoveel geld. 2 paarden op het vliegtuig en zij. Dat ging echt immens veel geld kosten. En dan hun zadels en materialen die ze meenamen. Haar moeder vertelde dat ze niet bang moest zijn. Jesse ging voor haar zorgen. En ze trok naar haar kamer om haar valies te laten inpakken door de helpster. Jesse en avril gingen naar de weide. Ze moesten dringend aan hun dagelijkse 20 km beginnen. Avril nam Summer end en Jesse fly up. Ze liepen naar de reusachtige boxen en bonden ze vast. Avril ging de zadels halen en Jesse de hoofdstellen. het zadel van avril was belegd met glinster en prachtig geschilderde paarden. De boom was belecht met schappenwol en de stootkussens waren heerlijk zacht. Het zadel van Jesse was gewoon eenvoudig met indiaanse motieven. De hoofdstelen waren standaard. Met ale nodige riempjes en wollen. De zadeldekjes en peesbeschermers Pasen samen met de zadels en werden op gelegd. Dan het zadel en Jesse spande de singels aan. Zonder ook maar iets te zeggen kuste avril hem. En zij dat ze nooit meer bij hem weg ging. Jesse lachte en spande ook haar singel aan. Avril stak de hoofdstellen in. En deed de peesbeschermers om. Ze liepen naar de reusachtige zadelkast waar hun caps lagen. Ze trokken die over hun hoofd en liepen terug. De paarden waren opgewonden. En avril stapte eerst op. Ze raakte bijna het dak. Summer end was een heel groot paard geworden in het laatste jaar. Volgende week word hij 4 en hij heeft een schoft van wel 1,93m! fly up was een stuk kleiner en had maar een schoft van 1,85m maar was een prachtig paard met ook een prachtig karakter. Ze draaiden zich en gingen naar buiten. ze overlegden en ze gingen het zeepad nemen. Naast elkaar liepen ze het kronkelige pat in. Ze moesten over stenen. Zand. Door water onder takken. En over een groot kruispunt. Avril gaf Jesse een hand en zo liepen de stenen paden over. Dan gingen ze draven. Ze liet zijn hand weer gaan. Eenmaal bij het strand aangekomen begon Summer end te steigeren. Van geluk! Jesse riep howw! En hij kwam weer rustig neer. Hij pakte de teugels en nam die aan zijn hand. Avril lachte, en bedankte hem met een grote kus. Ze liepen verder en Jesse voelde dat er iets niet goed zat met fly up. Hij hinkte en hoestte. Ze galoppeerden wel even door het water. Plots zakte fly up en viel. Midden in zee. Jesse sprong op en trok fly up overeind. Avril sprong van Summer end en hielp. Ze deden eerst het zadel af en trokken hem dan rustig rechtop. Avril droeg het zadel en Summer end. Ze liepen te voet verder. En stopten even. Jesse vond het beter avril’s moeder te bellen. Ze mochten nu geen risico’s nemen! Volgende maand was het endurance kampioenschap al! Hij vroeg of ze met de trailer kon komen. Fly up was gevallen. Ze stuurde direct koen erop af. De dierenarts die bij hun werkte. Hij kwam aangereden met de trailer en ze trokken fly up de trailer in. Hij was heel bang. Toen hij nog jong was is de trailer aangereden en is hij eruit moeten springen. Ook het zadel van summer end werd afgedaan en ook hij moest de trailer in. De zadels hiengen ze aan de ijzeren stokken en ze sloten de grote ijzeren poort. Snel kropen ze in de jeep. En reden rustig weg. Eenmaal thuis aangekomen haalden ze de zadels eruit en legden die in de reusachtige kast. Samen met hun caps. Eerst werd Summer end eruit gedaan en peesbeschermers af gedaan en hoofdstel uit. Avril nam hem mee naar de binnen weide en liet hem los. Allen dit keer rende hij niet. Hij bleef staan. Zijn vriendje was er nog niet en hij hinnikte luidkeels. Ze rede terug naar de trailer en Jesse had ondertussen ook fly up eruit gedaan. Snel deed avril de pees beschermers uit en zijn halster om. Jesse bracht hem naar zijn stal en de dierenarts kwam mee. Avril holde naar moeder en sleurde haar mee. Toen ze terug kwam was de dierenarts al volop aan het onderzoeken. En wist hij ongeveer wat het kon zijn. Jesse keek avril angstig aan. Hij wist meer, maar durfde het niet te zeggen. Avril hing huilend in zijn armen zitten naast fly up. Summer end hinkte luid en fly up rustig terug. Moeder keek avrils kant uit. Ook zij had het snel door. De dierenarts vond het verstandiger hem terug de trailer in te doen en naar de dieren kliniek te brengen. Avril huilde nog meer. Jesse ging door haar haren en zij dat we maar mee gingen. Avril nam het touw en duwde de box met een grote haal weer open. Ze duwden met z’n allen aan fly up . en hij stond recht. En liep achter avril de box weer uit. Zijn hoofd hing naar beneden en hij had geen fut meer. Bijna zakte hij door zijn benen. En viel hij. Jesse ondersteunde zijn hoofd en hij deed het grote tussenschap met normaal links Summer end en rechts fly up. Uit de trailer. Avril stapte de trailer op en deed het touw af. Fly up liet zich zakken en legde zich neer. Zonder problemen is hij de trailer in geraakt. Avril wou blijven zitten tijdens het rijden maar Jesse heeft haar eruit gehaald. Veel te gevaarlijk zij hij.en ze kropen snel in de jeep. Moeder bleef thuis. Ze moest nog veel regelen morgen moest ze vertrekken. De jeep reed weg richting dierenziekenhuis. Eenmaal daar aangekomen holde avril de auto uit en deed snel de poort open. Fly up keek op maar zijn hoofd viel weer neer. Ze deed het touw aan zijn halster en samen met Jesse duwden ze hem overeind. Ze stapte de trailer uit naar de deur van het paardengebouw. Haar hart klopte en Jesse liep naast haar. De dierenarts liep snel achter en Jesse hield weer het hoofd van fly up omhoog. Koen duwde de poort open en er stonden wel 10 mensen klaar om fly up te onderzoeken. Avril gaf het touw af aan een meisje van 13 ongeveer. Ze bracht fly up naar een grote box en legde hem neer. Ze ging zitten en legde zijn hoofd op haar schoot. Hij was helemaal verzwakt. Avril begreep het niet. Hij had alles gekregen wat hij moest deze morgen. En…. Er gingen 5 artsen rond zitten en onderzochten de gespierde buik van fly up. Jesse zijn vermoeden was juist… koliek. Avril barste in tranen uit en viel in Jesse zijn armen. de dokters mochten geen minuut verliezen. Het operatie kwartier werd klaargemaakt. Ze brachten fly up naar de operatiezaal en avril en Jesse konden alleen hopen.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 12-07-07 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [ver] > [VER]

Fenn

Re: [VER] summer end & fly up @ endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 08:46

Als ik jou was ... Zou ik niet zeggen: leestekens staan niet waar het moet, maar het gaat om het verhaal. Een verhaal zonder leestekens leest namelijk voor geen meter, hoe goed het ook is. Dus bouw alinea's in, zorg voor goede leestekens en zet alles op z'n plek. Dan ziet het er gelijk al een stuk beter uit. Ja

Verder moet ik het verhaal eigenlijk nog lezen, maar dat wilde ik alvast melden, want zo'n hele lap tekst achter elkaar door geschreven Nagelbijten / Gniffelen daar begin ik niet aan Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:20

Er zitten heel wat fouten in je verhaal. Sommige woorden zijn verkeerd gebruikt. Op je werkwoorden moet je ook letten. Sommigen passen echt niet (let op je inhoud!). De zinsbouw kan ook beter. Vergeet geen hoofdletters!
Even een paar willekeurige zinnetjes aangehaald:

Van haar kamer kon ze direct de reusachtige stal in. Waar Summer end en fly up samen stonden te grazen. Hoe kunnen paarden nu grazen in een stal??? (da's dus inhoud) Maar ook je zinsbouw: Van haar kamer kwam ze direct in de reusachtige stal, waar Summer end en fly up samen stonden.

Van deze zin begrijp ik niets: De brokken voelden aan als steentjes. Ze moest die is uit de hoeven krabben van Summer end.

Ze showde met de hopen hooi. ???

sho·wen (ov.ww., ook abs.)
1 een show houden, in een show vertonen
->Hier kan je beter sleuren ofzoiets gebruiken.

Zijn manen waren wit ?? Zwarte shire met witte manen???

Ze keerde terug en ging de box mooi maken. Ze zette de muziek knal luid en luisterde naar de rock muziek die ze op studio Brussel afspeelden. Hoe kan ze van het ene op het andere moment opeens een radio hebben? Ik zou eerder iets schrijven in de aard van (ik verzin hier snel maar wat hoor): Ze keerde terug om de stal uit te mesten. "Veel te rustig hier..", zei ze hardop. Haar oog viel op de radio. "Aha!". Fany glimlachte triomfantelijk. Ze draaide het volume open en al snel werd de stal gevuld met de knalharde rockmuziek op StuBru.

En dat zijn maar een paar willekeurige zinnen! Verdeel je tekst in alinea's en ga zin per zin op zoek naar stukken die qua inhoud en/of zinsbouw niet kloppen. Ik was begonnen aan het verhaal, maar door de vele foutjes heb ik niet verder gelezen. Gebruik ook dingen in de aard van "zei ze, dacht ze, ..." met een bn. Bv. zei ze spottend, zei ze (al) lachend, ... Als je je tekst verbeterd hebt, dan ga ik hem zeker lezen, dus laat het even weten Knipoog.

Misschien een tip: zet je tekst eerst in een tekstverwerker en laat die er al de spelfouten uithalen, dan heb je toch al iets minder werk en kan je je meer op inhoud concentreren Lachen.

En, je tekst telt meer dan 1500 woorden hoor Knipoog.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:06

Code
fiekhe

Er zitten heel wat fouten in je verhaal. Sommige woorden zijn verkeerd gebruikt. Op je werkwoorden moet je ook letten. Sommigen passen echt niet (let op je inhoud!). De zinsbouw kan ook beter. Vergeet geen hoofdletters!
Even een paar willekeurige zinnetjes aangehaald:

Citaat:
Van haar kamer kon ze direct de reusachtige stal in. Waar Summer end en fly up samen stonden te grazen. Hoe kunnen paarden nu grazen in een stal??? (da's dus inhoud) Maar ook je zinsbouw: Van haar kamer kwam ze direct in de reusachtige stal, waar Summer end en fly up samen stonden.

ow oke. maar de stal is toch de grote schuur? Bloos en daar was ene piste in aangelecht. en dat vind je verder in het verhaal Tong uitsteken

Citaat:
Van deze zin begrijp ik niets: De brokken voelden aan als steentjes. Ze moest die is uit de hoeven krabben van Summer end.

uu de broken waren hard enzo. en die steentjes moesten uit de hoeven van summer end worden gekrapt.

Citaat:
Ze showde met de hopen hooi. ???

sho·wen (ov.ww., ook abs.)
1 een show houden, in een show vertonen
->Hier kan je beter sleuren ofzoiets gebruiken.

uu wij zeggen dat hier soms in west-vlaanderen. ze showen met vanales heen en weer. maar ik ga die tekst is aanpassen en meer Nederlands Cool

Citaat:
Zijn manen waren wit ?? Zwarte shire met witte manen???

ik mag toch dromen Haha!

Citaat:
Ze keerde terug en ging de box mooi maken. Ze zette de muziek knal luid en luisterde naar de rock muziek die ze op studio Brussel afspeelden. Hoe kan ze van het ene op het andere moment opeens een radio hebben? Ik zou eerder iets schrijven in de aard van (ik verzin hier snel maar wat hoor): Ze keerde terug om de stal uit te mesten. "Veel te rustig hier..", zei ze hardop. Haar oog viel op de radio. "Aha!". Fany glimlachte triomfantelijk. Ze draaide het volume open en al snel werd de stal gevuld met de knalharde rockmuziek op StuBru.

ow zo bedoel je Vork ja kan ook. maar in heel het verhaal zit niets van. ze zei: "...
dus wou ik dat dit keer ook niet doen Knipoog

Citaat:
En dat zijn maar een paar willekeurige zinnen! Verdeel je tekst in alinea's en ga zin per zin op zoek naar stukken die qua inhoud en/of zinsbouw niet kloppen. Ik was begonnen aan het verhaal, maar door de vele foutjes heb ik niet verder gelezen. Gebruik ook dingen in de aard van "zei ze, dacht ze, ..." met een bn. Bv. zei ze spottend, zei ze (al) lachend, ... Als je je tekst verbeterd hebt, dan ga ik hem zeker lezen, dus laat het even weten Knipoog.

Misschien een tip: zet je tekst eerst in een tekstverwerker en laat die er al de spelfouten uithalen, dan heb je toch al iets minder werk en kan je je meer op inhoud concentreren Lachen.

oke ik begin eraan als ik weer even zin heb

Citaat:
En, je tekst telt meer dan 1500 woorden hoor Knipoog.

gelukig. de vorige was daarom gesloten Bloos

erg bedankt.!!!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:18

heb het al gelezen Lachen het is en mooi verhaal hoor , commentaar op de foutjes enzo is al gezegd . Nu nog verder schrijven Tong uitsteken

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:30

Hejhej,
Leuk verhaal hoor ik heb er verder geen verstand van maar ik ga wel een beetje mee in het gegeven commentaar Knipoog

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 13:31

ja hij is ook juist!! dank je Haha!

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:57

Ga helemaal mee met het commentaar van Fiekhe.
Als je het aanpast ga ik het zeker lezen Knipoog