De eerste spreekt mij niet echt aan. De rijm is nogal gedwongen en de zinnen erg ongelijk waardoor het meer een verhaaltje lijkt.
Citaat:
Het is toch alleen maar gedroch.
Forgive me if I'm wrong, maar "gedroch", dat is geen goed Nederlands toch?
Je tweede vind ik beter, hij spreekt me nog steeds niet echt aan, maar toch vind ik hem beter.
Citaat:
Ik had gewacht met smart
Deze zin vind ik een beetje uit zijn verband gerukt. Net alsof het woordje "smart" persé achteraan moest staan om het allemaal goed te laten rijmen. Dat vind ik jammer. 
Als ik jou was zou het doel om alles te laten rijmen even laten voor wat het is en gewoon op je gevoel te schrijven. Gedichten hoeven niet persé te rijmen. Ik persoonlijk zie liever een goed niet-rijmend gedicht, dan een gedicht vol met gedwongen rijm. 
Bij je eerste gedicht zijn de zinnen zodanig ongelijk dat het me eerder aan een verhaaltje doet denken. Ik vind dat zelf heel lastig lezen, kan er nooit een goed ritme in vinden. Ik zou de zinnen een beetje even lang proberen te houden, je hoeft er geen liniaal langs te kunnen leggen, maar over het algemeen leest het net iets fijner als de zinnen een beetje gelijk zijn.
Succes met schrijven.