[VER] De eerste keer 'knolhobbelen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xLuus

[VER] De eerste keer 'knolhobbelen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 21:56

Hé bokkers!
Ik heb vroeger altijd verhalen geschreven, maar nooit echt op bokt.
even een ding, ik ben heel slecht in nederlandse grammatica, als je een fout ziet staan, vertel het me!

Deel 1

Woensdag 3 juni 10:00 uur.
      "Morgen mam, morgen pap!" Ochtend lieverd, jij bent vroeg op zeg! Ja ik weet het, ik heb een feest van een vriendin, en we gaan 'knolhobbelen' zeg ik nors, ik moet die beesten echt niet, ze stinken en zijn groot en bijten ook zijn ze lomp! "Niet zo chagarijnen zeg!" zegt m'n moeder. Ik heb vroeger ook altijd gereden het is hartstikke leuk!"ja vast, ik weet het nu al ik stap op en glij er via de andere kant vanaf, dan breek ik m'n voet en hoef ik niet meer op zo'n stom beest zitten."

Als je er geen zin in hebt ga je niet! zegt m'n moeder chagarijnig. Straks verpest je het voor Kim, en dat zal ze echt níet leuk vinden! En ze verwacht het zeker niet van jou! Al je vriendinnen die gaan er heen voor Kim, dat zij het leuk vindt! Paarden zijn nou eenmaal bijzonderen dieren! Jaja zeg ik chagarijnig.. ik trek eventjes een trainingsbroek aan en rubbere laarzen daarna vertrek ik met Ilse en Mindy naar de manege, de rest zien we daar. "Dag mama!" Dag lieverd, maak er wat leuks van hè!

-paar minuten later-
      "Hee meiden!" "Hee Linsey!" roepen we naar elkaar. "en meiden, zin om te gaan 'knolhobbelen' ?!" haha lach in in mezelf, maar misschien wordt het toch wel leuk! Simpel kijken Ilse en Mindy me aan. "naja wat jij wilt hè!" zegt Ilse. En ze fietsen naar de manege.
      Hé volgens mij moeten we daar heen, het staat namelijk al aangegeven zeg ik tegen Ilse en Mindy. "maar op de routebeschrijving staat dat we hier naar links moeten?" "Naja ik snap er niks meer van!" zegt Mindy chagarijnig. "laten we hier nou maar ingaan, en de route gewoon volgen dan komt het wel goed" Fijn, laten we nou gewoon doorfietsen voordat we straks nog te laat komen zeg ik chagarijnig tegen Mindy en Ilse. "Jezus wat heb jij opeens?" vraagt Ilse. Niks hoor, het is alleen vet banketstaaf voor Kim als we telaat komen! "Ja dat is waar" zegt Mindy, en ze volgens de bordjes.

Na eindelijk aangekomen te zijn op de lange oprit van de manege, zien ze links de weides staan en rechts een langwerpige stuk grond met zand erin. Kim staat te kijken hoe de lessers bezig zijn. Ze kijkt ijverig met nog twee andere meisjes, en zo nu en dan wijzen ze iemand aan. "Ik vraag me af wat ze hier nou zo leuk aan vindt!" zegt Mindy. Ilse is het er mee eens, "inderdaad, ik ruik de stank nou al!" Ja, dat viel me op dacht ik bij mezelf, ik ruik de stank nog niet!

"Heeey!" Roept Kim luidt. Van het wilde springen en zwaaien schrikt er een pony van haar. Scheldend roept de ruiter: "Hee hou eens op stom kind!" "O sorry.." zegt Kim en ze loopt op ons af.
      "Waar bleven jullie nou zeg? Ik heb twintig minuten staan wachten op jullie!" "Ja.. zegt Ilse, we waren de weg weer kwijt!" Haha zegt Kim, de route is toch helemaal niet zo moeilijk? "nee" stompel ik met een zacht stemmetje. "Wanneer gaan we rijden?" Vraag ik aan Kim. Bij mezelf dacht ik: zo snel mogelijk weg hier!

Er komt een grote dikke mevrouw op ons afgelopen.
      "Hallo allemaal! Jullie gaan vandaag zeker voor het eerst paardrijden?" zegt ze met een piepstemmetje.
      "Ik ben Saskia, en ik ga jullie vandaag lesgeven." Kim die kent mij al, ze krijgt namelijk altijd les van mij!
      "Saskia?" vraagt Kim, mag ik vandaag weer op Magic Thunder rijden?
      "Ja hoor!" zegt Saskia, hij staat gewoon in dezelfde stal, dus zadel hem maar alvast op.
      Iedereen kijkt Saskia aan en vragen zich af op wie ze moeten rijden.
      "En hoe heet jij?" vraagt Saskia aan me.
      "Linsey" zeg ik. "Toevallig, zo heet mijn zus ook!" Fijn om te weten, dacht ik bij mezelf..
      "Jij mag op Magic! Die staat in de 3e stal buiten, er is vast iemand die je kan helpen!"
      Langzaam loop ik naar buiten om de stal van Magic op te zoeken.

Deel 2 komt nog Haha!

litteltje

Re: [VER] De eerste keer 'knolhobbelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:04

haha leuk verhaal Haha!
Let wel op je leestekens.. netals hier bijvoorbeeld:

"Fijn, laten we nou gewoon doorfietsen voordat we straks nog te laat komen," zeg ik chagrijnig tegen Mindy en Ilse. "Jezus wat heb jij opeens?" vraagt Ilse. "Niks hoor, het is alleen vet banketstaaf voor Kim als we telaat komen!" "Ja dat is waar" zegt Mindy, en ze volgen de bordjes.

Alles wat gezegt wordt moet tussen aanhalingstekens..

ben benieuwd wat er verder gaat komen Haha!

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 09:48

Deel 2 Lachen

Gevonden, de stal van Magic. Het is een licht bruin paard met een vriendelijke bles. Ik aai over zijn neus. Het paard briest.
    Hij is niet groot, beetje iel en met grote ogen kijkt hij me aan.
    "Braaf zijn vandaag hè?" zeg ik tegen Magic.
    Er komt een jongen op me af gelopen.
    "Hoi!" zegt de jongen. "Ik heet Bas, ik werk hier, kan ik je misschien helpen met opzadelen?"
    "Euh ja dat zal fijn zijn!" zeg ik met een rood hoofd.
    Jeetje die Bas is echt een lekkerding! denk ik bij mezelf en hij legt het zadel op Magic.

Dan doet hij het hoofdstel in. Het paard werkt mee, hij doet helemaal niks!
    "Ziezo! Magic is klaar! Weet je hoe je moet opstappen?" Vraagt hij, en hij knipoogt naar me.
    "Nou, eigenlijk niet.." zeg ik weer heel verlegen.
    "Ik pak wel even een krukje voor je en dan zal ik je helpen!"
    Bas is echt heel aardig! En hij is echt knap.
    Paardrijden kan ook nog eens leuk worden!

Daar is Bas alweer. Hij heeft een krukje bij zodat het opstappen wat makkelijker gaat.
    "Magic is rond de 1.54 en hij is met rijden heel rustig, maak je maar geen zorgen!" zegt Bas.
    "Oke.." en ik stap op Magic.
    "Zie je? Het gaat makkelijker dan je had gedacht he?" zegt Bas.
    "Ja, hij is rustig" en ik geef hem een klopje op zijn schouder.
    "Braaf paard!"
    "Ik zal je naar de bak begeleiden, waar de anderen al op je staan wachten!"
    "Oké bedankt" en ik kijk Bas verlegen aan.

"Hehe daar ben je eindelijk" zegt Kim.
    "Ja sorry.." zegt Bas het werd wel gezellig.
    Ik zag de jaloerse blikken van Mindy en Ilse.
    "Nou Linsey! Je hebt weer een leuke jongen aan de haak geslagen!" zegt Ilse jaloers.
    Ik kijk de andere kant op.
    "Nou en!" En ik loop met Magic naar Kim.
    "Dit is leuk!" zeg ik tegen Kim.
    "Ja hè?" En Kim gaat wat harder lopen.

"Zó! Is iedereen klaar om te beginnen?" Roept Saskia.
    Bas blijft kijken aan de rand van de bak, hij volgt me telkens wat ik aan het doen ben.
    "Wie kent de gangen van een paard?" Vraagt Saskia aan de groep.
    Er staat een schoolbord langs de bak, er staan allerlei figuren opgeschreven.
    Geen idee wat het is. Ik luister ijverig naar Saskia.
    Kim steekt haar hand op.
    "Ik weet de gangen van het paard!"
    "Jaja dat weet ik Kim, maar de anderen niet!"
    Ik steek mijn hand op.
    "Ja Linsey!? Wat zijn de gangen van het paard?"
    "Eeehm.. Stap?! Draf!? en galop!?"
    "JA! Goedzo!" zegt Saskia.

"Laten we beginnen met het echte werk." schreeuwt Saskia.
    "Iedereen in drrraff ga je gang!"
    De pony's gaan gehoorzaam in draf Ilse en Mindy hobbelen als een milkshake heen en weer en houden bij het zadel vast.
    "Mevrouuww dit is echt vervelend!" schreeuwt Ilse.
    "Je moet ook gaan lichtrijden op het ritme van het buitenbeen!"
    "Als het been naar voren gaat, moet je omhoog. Komt hij terug naar je toe dan ga je zitten! Probeer het maar eens!"
    Het lukt me, ik zit goed in het ritme en Bas geeft me een compliment: "Goedzo Linsey!"
    Ik bloos en zeg: "bedankt!"

"Laten we allemaal op een volte gaan bij E en B!" zegt Saskia.
    ze tekent wat op het bord.
    "Kijk eens hier. Zien jullie de bak?"
    "Ja!" roepen we allemaal.
    "Nou zo liggen de letters, je moet in de richting mee gaan van de klok, dan krijg je de zin:"
    "Alle Friesche Boeren Met Centen Hebben Een Koe." "Nu gaan jullie bij E een ronde maken!
    Kim rijdt voorop ze maakt een keurige ronde en we rijden achter haar aan.
    "Goedzo allemaal!"

Nu kwam de vraag wat ik al dacht.
    "Wie durft er te galopperen?" Roept"Saskia.
    "Ik ik ik!" zegt Kim.
    "Ja dat weet ik Kimmie! Zijn er nog meer liefhebbers hier?"
    Ik steek mijn hand weer op. "Ja mevrouw, ik durf ook wel!"
    "Mooi, niemand verder meer?"
    Mindy en Ilse durven niet. Maar Kimberly en Inge willen ook wel proberen.
    "Mooi 4 mensen durfen te galopperen!"
    "Hier de hulpen van galop!"
    "leg je buitenbeen iets achter de singel, je binnenbeen hou je op de singel. Buitenhand eraan houden, want dat is voor tempo! En je binnenhand leg je een klein beetje naar voren toe, en als je dan met je buitenbeen aanspoort, gaan ze in galop!"
    Ik volg de hulpen en Magic gaat in galop.

Deel 3 moet nog komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:58

Niet bepaald geloofwaardig. Alsof je in een eerste les al gaat stappen, draven en galopperen. Alsof je dan het lichtrijden direct door hebt en alsof je dan al weet wat een binnen- en buitenhand/been zijn, wat de singel eigenlijk is, ga zo maar door.

Ook dit:

"Nou Linsey! Je hebt weer een leuke jongen aan de haak geslagen!" zegt Ilse jaloers.

Net wist ze nog helemaal niet hoe ze op een paard moest komen, ze is net naar de bak gebracht door Bas en vervolgens weet ze zelf hoe ze naar Kim moet komen met dat paard?

Verder vind ik het vooral qua plaatsing van je aanhalingstekens erg slordig. Desondanks leest het best vlot weg.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:39

ik lees mee

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 10:46

Nouks schreef:
Niet bepaald geloofwaardig. Alsof je in een eerste les al gaat stappen, draven en galopperen. Alsof je dan het lichtrijden direct door hebt en alsof je dan al weet wat een binnen- en buitenhand/been zijn, wat de singel eigenlijk is, ga zo maar door.

Ook dit:

Net wist ze nog helemaal niet hoe ze op een paard moest komen, ze is net naar de bak gebracht door Bas en vervolgens weet ze zelf hoe ze naar Kim moet komen met dat paard?

Verder vind ik het vooral qua plaatsing van je aanhalingstekens erg slordig. Desondanks leest het best vlot weg.

Bedankt voor de tips.
Ik zal er op letten Haha!