[verhaal] nog geen titel..!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte_

[verhaal] nog geen titel..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:53

halloo,
ik verveel me en ben wat gaan schrijven ik heb al wat gemaakt en plaats het hier maar even.. het is natuurlijk maar een begin en ik kan niet echt goed schrijven maar ik hoop wel dat je wat tips hebt.

[i]Sanne, sanne he bah waar is ze nu toch? Edwin zeg er toch is wat van! Sanne’s vader gaat langzaam in de benen en roept haar: Sanne kom als de sodemieter naar beneden! Snel rent ze van de trap en gaat in de keuken zitten. Boos kijkt ze haar moeder aan, waarom moet haar moeder nou toch altijd haar vader erbij halen? Waarom kan ze het nou niet eens gewoon met haar oplossen? Ze had weer eens ruzie met haar moeder zoals gewoonlijk, en als haar vader dan thuis kwam uit het werk haalde haar moeder hem op en dan begon het weer! Kun je dan nooit gewoon doen tegen je moeder, riep haar vader. Ja maar pap.. nee niks geen pap je houdt er mee op van nu af aan luister je, hoor ik klachten dan kun je die pony wel uit je hoofd zetten! Maar pap……..? Nee stil, als jij zo’n grootte mond hebt kun je dat wel vergeten! Maar hij gaat dan dood roept ze boos! Sanne nu is het uit, ik zeg toch als jij nog 1 keer ruzie hebt met je moeder dan mag jij niet meer naar die pony toe en dan heeft hij voor een nachtje geen voer! huilend rent ze naar boven en gooit met een klap haar slaapkamerdeur dicht! Verdorie denkt ze, had ik mijn mond maar gehouden! Om 6 uur gaat ze weer naar beneden om wat te eten en gaat daarna naar boven om haar oude kleren aan te trekken om haar pony te gaan voeren. Voorzichtig sluipt ze naar beneden en probeert langs haar ouders te komen zonder dat ze haar opmerken. Snel doet ze de buitendeur open en rent naar buiten. Ze geeft haar pony voer en gaat snel weer naar binnen. Maar helaas haar vader staat alweer bij de deur, zo jongedame en waar ben jij naar toe geweest? Naar Thorad zegt ze boos. En moet jij dat niet eerst aan ons vragen vraagt hij haar. Nee waarom zou ik zegt ze, ik doe toch alles fout en ik mag toch nooit iets van jullie dus waarom zou ik nog iets vragen? Snel loopt ze langs haar vader en rent de trap op! Ze gaat naar haar kamer en houdt de deur dicht voor haar ouders. Gelukkig komen ze niet naar boven en ze pakt haar schooltas. Ze pakt haar agenda en kijkt wat voor huiswerk ze heeft, oliebol nee toch denkt ze morgen een so Nederlands, nou ja dat wordt maar weer een onvoldoende want echt zin in leren heeft ze nu ook al niet meer. Ze pakt een DVD uit haar bureau en kijkt naar de film. Om half 10 hoort ze 1 van haar ouders naar boven komen en snel klikt ze de tv uit. Haar moeder komt naar haar kamer en vraagt haar wat, Sanne doet net of ze slaapt en haar moeder gaat gelukkig weer weg. Ze kijkt de film af en valt daarna in slaap. Om half 7 gaat de wekker, snel kleed ze zich aan en gaat naar beneden. Ze maakt warme chocolade melk en begint haar tas in te pakken. Ze eet wat drinkt haar chocolade melk op en gaat naar boven om haar haar te doen en haar tanden te poetsen. Inmiddels is het alweer 10 over 7 en snel gaat ze naar beneden om haar schoenen te zoeken, nee toch denkt ze boos waar liggen ze toch? Mam mam MAM waar liggen mijn schoenen? Waar je ze ze hebt uitgedaan schat, en schreeuw niet zo! Ze rent naar boven en ja hoor ze liggen nog in haar slaapkamer snel trekt ze ze aan en stapt op de fiets. Ze moest om half 8…

Mias

Re: [verhaal] nog geen titel..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:16

Wel een leuk verhaal.
Je moet wel gebruik maken van wat meer alinea's.
Ook moet je gebruik maken van aanhalings tekens, Als iemand iets bijvoorbeeld zegt.
Een voorbeeldje, jij hebt dit:
Citaat:
Inmiddels is het alweer 10 over 7 en snel gaat ze naar beneden om haar schoenen te zoeken, nee toch denkt ze boos waar liggen ze toch? Mam mam MAM waar liggen mijn schoenen? Waar je ze ze hebt uitgedaan schat, en schreeuw niet zo! Ze rent naar boven en ja hoor ze liggen nog in haar slaapkamer snel trekt ze ze aan en stapt op de fiets. Ze moest om half 8…

En met aanhalingstekens ("..." of '...' zo heten ze toch?) Wordt het dit:
Citaat:
Inmiddels is het alweer 10 over 7 en snel gaat ze naar beneden om haar schoenen te zoeken, nee toch denkt ze boos waar liggen ze toch? "Mam mam MAM waar liggen mijn schoenen?" "Waar je ze ze hebt uitgedaan schat, en schreeuw niet zo!" Ze rent naar boven en ja hoor ze liggen nog in haar slaapkamer snel trekt ze ze aan en stapt op de fiets. Ze moest om half 8…

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:33

Wat me gelijk als eerste opvalt is, zoals Mias ook al aangeeft, dat je veel meer gebruik moet gaan maken van alinea’s – de entertoets. Je schrijft alles achter elkaar aan, dit is heel vervelend lezen. Ik vind dit zelf ook moeilijk, dus kan je er verder weinig tips over geven! Lachen
Inderdaad Mias, het heten aanhalingstekens. Sunshinelove, deze gebruik je helemaal niet. Weet je waar ze voor gebruikt worden? Zo niet, wil ik je dit alsnog uitleggen, maar dan moet je dit zelf aangeven! Knipoog

Je begint het verhaal met [i], heeft dit een speciale reden? Kan alleen bedenken dat je inleiding ofzo bedoelt? Ben nu wel erg nieuwsgierig! Vork

In de eerste zinnen gebruik je bijna geen tot geen komma’s, terwijl je die wel zou moeten gebruiken, zoals de eerste zin:

Citaat:
Sanne, sanne he bah waar is ze nu toch? Edwin zeg er toch is wat van!

Dit wordt dan: ‘Sanne, Sanne! Hè bah! Waar is ze nu toch? Edwin, zeg er toch eens iets van!’ Gebruik altijd hoofdletters bij namen. Let op je ABN. Misschien is het handig om van te voren een spellingscontrole erover heen te halen? Vooral de laatste zin die je geschreven hebt klopt niet helemaal.

Je maakt wel mooi gebruik van korte en lange zinnen, maar een verbeterpuntje is om erop te letten dat de lange zinnen net niet té lang worden. Op deze manier wordt het ook een beetje saai lezen! En dat is nergens voor nodig.

Je hebt het verhaal leuk bedacht, maar ik zal een paar verbeterpuntjes voor je op een rijtje zetten Lachen
- Hoofdletters
- Kommagebruik – Lees het verhaal een keer hardop voor jezelf of voor anderen voor, op die manier hoor je aan je stem waar je de komma’s moet plaatsen.
- Aanhalingstekens bij ‘gesproken’ zinnen
- Gebruik niet te lange zinnen. Zet tussendoor een punt en start gewoon een nieuwe zin.
- Maak gebruik van de entertoets, waardoor alinea’s ontstaan. Dit leest niet alleen prettiger, maar het ziet er daardoor beter uit, waardoor het uitnodigt voor bokkers om het te gaan lezen.
- Let op het aantal woorden voor het plaatsen van een (deel van een) verhaal op [CB]. Dit is namelijk 1500 woorden. Anders zal dit topic gesloten worden!

Dit zijn trouwens alleen maar opmerkingen/tips en géén aanmerkingen! Vooral lekker verder schrijven en veel oefenen!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:04

Kimmm schreef:
- Let op het aantal woorden voor het plaatsen van een (deel van een) verhaal op [CB]. Dit is namelijk 1500 woorden. Anders zal dit topic gesloten worden!

En vanwege deze reden komt hier dan ook een slotje. Lachen