Je kunt het prima leren van een schildercursus (de technieken dan). Je leert dan in kleine groepjes hoe om te gaan met de materialen en dergelijke en hoe te kijken naar de subjecten. Heb het zelf nooit gedaan maar mijn oom geeft enkele cursusavonden per week les en heeft inmiddels een vrij grote klandizie opgebouwd, geloof ik.
Ik denk dat je je vragen overigens het beste kunt stellen in het algemene topic dat hiervoor bestemd is. Er zijn zoveel verschillende soorten schilderwerk als dat er mensen zijn, zou je bijna kunnen zeggen. Ik zelf ben autodidact, maar ik moet wel toegeven dat van mijn vaderskant van de familie een boel mensen kunstacademie gedaan hebben (waaronder dus mijn vader), en mijn broer zit momenteel ook op de autonome afdeling van de kunstacademie dus het is er wel een beetje met de paplepel ingegoten. Vraag eens rond in de buurt of ga bij de dichtsbijzijnde volksuniversiteit of kunstenaarsbenodigdheden/creawinkeltje daar hebben ze vast advertenties en foldertjes van mensen die dit soort cursussen bij jou in de buurt geven: meestal kun je een proefavondje meedraaien zodat je een indruk krijgt of het wat voor je is, aangezien elke docent een andere werkwijze heeft. Veel succes.