[vraag] tekenen bij welk licht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly14

[vraag] tekenen bij welk licht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:23

hoi allemaal,

aangezien ik bezig ben met een tekening, vraag ik me af of jullie zweren bij bepaald licht, of dat jullie bij elk licht tekenen.
en kunnen jullie er ook bijzetten of jullie dan van een foto of van scherm tekenen?

ik zit er namelijk mee, dat ik het scherm gedetailleerder zie als het donkerder is, maar de tekening dan weer minder. (en aangezien ik meestal met mn neus op het scherm zit, kan ik niet het een in het licht en het ander in het donker doen )

mirror666

Re: [vraag] tekenen bij welk licht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:10

Ik teken meestal vanaf het scherm, is makkelijk, als ik het even beu ben, gauw wat bokken
Als het gewoon nog licht is gewoon met daglicht (heb groot raam schuin achter mijn schouder) en anders hangen er spotjes met een dimknop in de computerhoek, en dan gaan die aan...
Merk wel dat ik het met lamplicht sneller beu word, omdat ik het dan iets minder goed zie...

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:43

Ik teken alleen met daglicht.. anders wil het echt niet..

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:00

Ik teken met ieder soort licht. Eigenlijk nog nooit op gelet wanneer ik het beter zie.
Zie wel het scherm beter/duidelijker als ik hier de lamellen langs me dicht doe overdag. (zonlicht) En in de zomer is boven me een koepel waaronder een soort van zijl hangt zodat het licht niet zo doorkomt.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:15

Ik haat tekenen van een scherm, je wordt dan zo afgeleid en naar het is haast verplicht naar de hele foto te kijken. Daarom print ik altijd uit.
Als ik in kleur werk dan alleen bij daglicht, tenzij ik enorme tekenkriebels heb dan wil ik wel tot laat doorwerken.
Potloodtekeningen kunnen altijd, maar dan moeten wel alle lampen aan.

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:34

ik teken eigk alleen met daglicht en dan van een geprintte foto af en soms kijk ik op de foto op het scherm omdat die duidelijker is.

als ik savonds teken, teken ik meestal van mn scherm af met het lampje naast mn pc aan. licht boven de tafel vind ik niet fijn, zie ik te weinig.

cybella4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:06

ik houd ook niet van tekenen bij een scherm, dus print ook altijd uit.
voorderst teken ik eigelijk bij elk licht wel

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:20

Ik krijg hoofdpijn van te lang computeren dus ik print ook altijd uit. Voor de rest tekenen ik tot ik een lamp moet aan doen. Omdat ik dat het veel moeilijker vindt

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:28

Ik print hem uit en teken bij elk licht. Meer 's avonds met kunstlicht als met dachtlicht.
Gewoon omdat ik dan meer tijd heb.. Ik kijk af en toe eens op het
scherm voor de detailles.

Butterfly14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 11:59

alvast bedankt! ik teken nu ook voornamelijk bij daglicht, omdat ik merk dat ik er dan meer contrast inleg.
eerst leek het alsof je meer zag met minder (fel) licht, maar dat komt doordat je de lijnen dan veel lichter zet, en je tekenening er dus minder mooi uitkomt.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:40

In kleur alleen met daglicht (ivm lichtechtheid van de kleuren) en zwart/wit kan met alle licht, meestal doe ik dat gewoon 's avonds voor de tv . Heb mijn tekentafel ook voor een groot raam staan.

Ik weet nog wel een keer dat ik een tekening maakte bij een gewone burolamp, volgende dag met gewoon licht waren de kleuren echt verchrikkelijk lelijk .

Foto's laat ik afdrukken, ik kan niet vanaf een beeldscherm tekenen, moet het er echt naast hebben. Maar heb meestal toch wel mijn beeldscherm ernaast aan, kan ik groot inzoemen .

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:48

Ik teken ook niet (meer) van het scherm, de verhoudingen kloppen dan niet, omdat de foto te ver van mijn tekening is zeg maar, ik heb echt de foto minder dan een centimeter boven/onder waar ik op[ dat moment mee bezig ben en de foto's zijn dan ook helemaal gevouwen enzo, alleen voor extra details kijk ik even, omdat ik alleen een zwart wit printer heb en sommige dingen daardoor neit zo duidelijk zijn.

Licht: Ik heb een klein bureaulampje dat ik overal mee naar toe sleep

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:18

Meestal wel van beeldscherm. Licht maakt wienig uit. Ik teken in grijs gewoon, achja, heb wel alle lampen in m'n kamer aan vaak Knipoog

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:24

Ik teken met een gewone bureaulamp. En altijd 's avonds eigenlijk. Heel vreemd maar ik heb betere resultaten s'avonds dan overdag.. ( niet dat ik heel goed ben in tekenen ) maar dat valt me altijd op.