filosofisch kort verhaal/vraagstuk: Monogamie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

renee_m

filosofisch kort verhaal/vraagstuk: Monogamie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:05

Hallo allemaal,
ik heb testweek, en heel toevallig heb ik altijd als ik moet leren inspiratie voor gedichten of verhalen. En zo ook vandaag. Ik was, vraag me niet waarom, aan het nadenken over monogamie, en er kwamen zoveel dingen in me op, dat ik het even op papier heb gezet.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Van mijn stuk en van monogamie. A.U.B wel lief zijn met commentaar, dit is mijn eerste, ja hoe zal ik het noemen, vraagstuk?

Monogamie?

Ik zou graag willen geloven dat wij mensen tot zo iets moois als monogamie in staat zijn.
Maar dat kan ik niet.

Monogamie, trouw zijn aan één persoon. Maar wat nou als je relatie 10, 20 of zelfs 50 jaar duurt? Wordt je dan altijd geacht altijd en alleen met je partner bezig te zijn?

Veel mensen zijn lichamelijk trouw, maar wie houdt hun gedachten en verlangens in de gaten? Wie heeft het in de gaten wanneer ze naar een ander verlangen, of enkel denken?
En wie heeft nou nooit zo´n moment gehad?

En is het geestelijke vreemdgaan niet erger dan het lichamelijke? Of is de liefde en haar seks zo op het lichamelijke gericht dat zij het lichaam mag opeisen? Wat is nou erger, de mens die alleen geestelijk trouw is of de mens die dit alleen lichamelijk is?

En wie zijn wij om het lichaam en zelfs de geest van een ander op te eisen? Waarom mag je partner geen genot van anderen ontvangen?
Is de basis van de liefde niet elkaar gelukkig willen maken? Als je partner nog gelukkiger wordt van overspel, waarom staan wij dit dan niet toe? Wie ben jij om je partner een lichamelijk én geestelijk verbod op te leggen?

Monogamie is een mooie gedachte, maar voor mij blijft het daarbij. Ik geloof niet dat een mens zowel geestelijk als lichamelijk trouw kan zijn in een lange relatie. Daarvoor zijn onze driften nog te sterk, zijn wij nog te dierlijk.

Maar als het inderdaad zo moeilijk is als ik denk, waarom wordt er dan zo´n probleem van overspel gemaakt? Waarom geven we een bijna onvermijdelijke gebeurtenis de kans om onze relaties, ons leven en zelfs onszelf te vernielen?

Goed, dit was het, wat vinden jullie ervan? En hoe denken jullie over monogamie?
Ik had best moeite met dit stukje schrijven, omdat ik mezelf wel eens tegenkwam en tegensprak.

Misschien kom ik nu over als iemand die constant vreemdgaat, maar het integendeel is waar. Ik ben al heel lang trouw en dat wil ik graag blijven, maar toch kan ik niet in monogamie geloven. iets in mij zegt dat dat niet natuurlijk is.

Dat ik in pologamie geloof, betekent niet dat ik dat ook goedkeur. <Mijn vriend mag gerust vreemdgaan, maar dan moet hij ook de gevolgen onder ogen zien, en dat zou best eens het einde van onze relatie betekenen.

Sylvie14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:40

Hey,
Kei mooi!
Je bent echt een natuurtalent Renee
xXx Sylvie

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:36

ik vind dat je dit naar leven zonder paarden moet verplaatsen, want ik denk dat hier nog wel eens een prachtige discussie uit voort kan komen

Ik ben het trouwens volledig met je eens, en ik denk dat de meeste mensen wel monogaam zijn, maar niet met 1 partner...serieele monogamie dus (verschillende monogame relaties). maar hier kan je een vreselijk leuke boom over opzetten, dus misschien even temmen en een modje vragen om het te verplaatsen?

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:38

Ik vind het heel goed geschreven