Het moest een beetje op de manier zoals het verhaal van Kruimeltje.
Maar heb teveel woorden gebruikt eigenlijk... je hoefde er maar 200.
Mja; genoeg gel*ld, hier mijn verhaal(tje);
Een dag uit mijn leven op straat
Zoals elke dag loop ik op straat. Het is donker en mijn kleren zijn gescheurd. Eventjes ril ik… het is onwijs koud. Dan kijk ik omhoog, naar een vogel die op een lantaarnpaal gaat zitten. Bijna alle lantaarnpalen doen het niet. “Marije!” hoor ik plots iemand roepen. Ik kijk om en daar is mijn vriendin Lisette. “Hé, koud hè?” vraag ik. Lisette knikte. “Héél koud,” zegt ze. Ze heeft bijna geen kleren. Ze heeft alleen een hemd en een gescheurde broek. “Kom,” zeg ik. “Dan gaan we op de markt lopen.” Ik pak haar hand en ren met haar naar de markt. Geen enkel licht brandt, niemand is er nog. Of toch wel? “Daar loopt een man,” fluister ik tegen Lisette. Ze knikt. “Werk, hoop ik.” zegt ze zachtjes. We lopen naar de man die nors zegt; “Wat motten van die kinderen op de markt zo vroeg?” Ik glimlach. “Werk zoeken,” zeg ik. Even kijkt de man verbaasd maar antwoordt gauw; “Jullie zijn veel te jong voor werk,” zegt ‘ie. Ik schudde mijn hoofd. “Nee hoor,” zeg ik. “We moeten wel, anders wonen we nog eeuwen op straat.” Weer kijkt de man verbaasd. “Misschien heb ik wel wat voor jullie,” zegt hij en maakt een gebaar dat we mee mogen. Hij heeft een groente- en fruitkraam. “Jullie mogen dit naar de overkant sjouwen.” Ik knipoog naar Lisette, ver is het niet én we krijgen er geld voor.
’s Avonds zitten we bij de man in huis. Hij vindt ons super hulpjes en we mogen tijdelijk bij hem wonen. Toen hij dat zei vloog ik hem in zijn armen. Eindelijk in een bed slapen, eindelijk ons kunnen wassen, eindelijk normaal kunnen eten. We mogen even douchen en dan moeten we naar bed. We moeten wel met zijn tweeën douchen, anders is het te duur. De warme stralen lopen over mijn rug. Ik pak wat shampoo, was mezelf en Lisette volgt. Ik kijk haar aan en glimlach. “Eindelijk,” zeg ik. Als we onszelf af hebben gespoeld doe ik de kraan uit. Ik en Lisette kleden ons aan en we lopen naar bed. Denkend aan wat er morgen zou komen en met een sprankeltje hoop val ik in slaap…