[discussie] hoe iemand tegen iets aankijkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

[discussie] hoe iemand tegen iets aankijkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:26

Ik heb het in mijn laatste topic hier al gezet, maar ik doe het nu nog eens in een apart topic.

Het valt mij op dat wanneer ik iets maak en dat op bokt zet bijna al het commentaar gaat over het niet realistisch zijn... verhoudingen die niet 100% kloppen enz enz.

Ik vraag me af waarom mensen daar altijd zo op letten... dit omdat geen enkel werk van mij de opzet had om realistisch te zijn. Dan is het best wel *** als je steeds daarop word beoordeeld.

Als ik een paard schilder en het zijn allemaal grote vlakken met grove schaduwen snap ik zelf ook wel dat het niet realistisch is en dat het niet echt lijkt.

Mijn vader heeft kunstacademie gedaan en is kunstschilder. Ik vraag hem regelmatig om een mening en hij is heel kritisch en zegt wel dingen als: daar zou het nog wat meer aangezet mogen worden enz enz. Maar over realisme hoor ik hem nooit praten.. een mooie plaat is nu eenmaal een mooie plaat.

Begrijp me niet verkeerd hoor... ik plaats ze ook om feedback te krijgen.. alleen krijg je die altijd voornamelijk op dit gebied en dat stoort me.

Waar zou het aan liggen dat de een er anders tegenaan kijkt dan de ander? Is dit gewoon smaak of is dit toch enigzinds wel dat de een een meer creatief 'oog' heeft dan de ander?

Ik merk dat ik zelf heel anders naar tekeningen kijk. Als de verhouding echt vreselijk storend is en het is zelfs voor een leek te zien dat het voor geen meter klopt en het zou wel realistisch moeten zijn... dan zou ik ook zo'n opmerking kunnen hebben. Maar wanneer iets een mooie plaat is en ik er met mijn neus bovenop moet hangen om te zien dat er iets net niet klopt.. dan zou ik daar niks over zeggen.

Gaat trouwens over meerdere topics die ik heb gelezen hoor
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-12-05 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tag aangepast

scooby

Re: [centraal]hoe iemand tegen iets aankijkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:32

Misschien omdat mensen zich bij jouw werk storen aan de verhoudingen
Ik vind je een beetje arrogant overkomen, het komt er op neer dat omdat jouw werk niet volledig waardeerd wordt, diegene dan geen creatief oog hebben?
Of begrijp ik dat verkeerd?

Realisme is geen must, maar een gezicht hoort naar mijn idee correct in elkaar te zitten, als dat niet zo is geef ik iemand als tip hieraan te werken.
Mijn moeder is van oorsprong restauratrice, heeft het niet zozeer over realisme, maar wel over verhoudingen!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:34

scooby schreef:
Misschien omdat mensen zich bij jouw werk storen aan de verhoudingen
Ik vind je een beetje arrogant overkomen, het komt er op neer dat omdat jouw werk niet volledig waardeerd wordt, diegene dan geen creatief oog hebben?
Of begrijp ik dat verkeerd?

Realisme is geen must, maar een gezicht hoort naar mijn idee correct in elkaar te zitten, als dat niet zo is geef ik iemand als tip hieraan te werken.
Mijn moeder is van oorsprong restauratrice, heeft het niet zozeer over realisme, maar wel over verhoudingen!

Sorry? Arrogant?
Wat jij zegt komt het helemaal niet op neer... geef me een moment.. dan neem ik een voorbeeld.

scooby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:39

*Nog een keer gelezen*
denk dat ik je in principe wel begrijp, je wilt zeggen dat je hoopt dat mensen verder kijken dan alleen verhoudingen, omdat door iedereen gezegd kan worden, zonder dat er ook daadwerkelijk goed naar de tekening is gekeken?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn schilderijen..
Het vrouwtje... ogen staan ver uit elkaar... gezicht klopt dus niet. Storend? nee vind ik absoluut niet... er klopt wel meer niet... is namelijk niet realistisch bedoeld.

Paarden.. verhoudingen? nee kloppen ook niet. Storend? Nee, vind ik niet.

Ik merk gewoon dat het iets is waar hier heel erg op gelet word terwijl wanneer ik dingen aan andere laat zien ze daar niks over zeggen, omdat ze ook wel snappen met welke intentie het gemaakt is.

Het ging dus helemaal niet over dat ene portretje van mij.. het gaat erom dat ik constant hetzelfde commentaar langs zie komen.

Iemand in dat topic zei namelijk ook dat ze het niet mooi vond. Heb je me daar iets over horen zeggen? nee
Laatst bijgewerkt door CKdamour op 30-12-05 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:42

scooby schreef:
*Nog een keer gelezen*
denk dat ik je in principe wel begrijp, je wilt zeggen dat je hoopt dat mensen verder kijken dan alleen verhoudingen, omdat door iedereen gezegd kan worden, zonder dat er ook daadwerkelijk goed naar de tekening is gekeken?

Ja en dat ging niet alleen over mijn tekeningen. Ik zie dat ook bij dat grote tekeningen topic..
En tja.. niet goed word gekeken weet ik niet. Er word denk ik anders gekeken.

Is het heel raar als ik zeg dat je met gevoel kunt kijken en met je hersenen ?
whaha
of weet je het anders te formuleren
lol

Ik zelf kijk en reageer van: dat spreekt me aan of dat niet.
Ik heb ook meestal geen waarom. Ik kan wel heel technisch allemaal gaan kijken of alles wel op z'n plaats zit maar da's niet mijn manier.

scooby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:47

Ik zie dat niet dus ik voelde je algemene "irritatie" niet
Verhoudingen maken het voor veel mensen denk ik toch of een tekening mooi is of niet, of diegene er nou verstand van heeft of niet, verstand of geen verstand, zo'n mening telt toch, en met arrogant bedoelde ik dat het lijkt alsof voor jouw een mening alleen telt als de niet kloppende verhoudingen door de vingers worden gezien, dat men dan pas goed naar je tekening heeft gekeken. Het lijkt alsof je wilt bewijzen dat je tekeningen wél geweldig zijn.

Om nog eens terug te komen over hoe iemand ergens tegen aankijkt, ik vind verhoudingen, zij het grof, zij het zeer precies, eigenlijk de basis van een tekening die ik persoonlijk mooi kan noemen

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:50

portret tekeningen zijn iets heel anders dan kunst, neem ik aan

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:58

scooby schreef:
Ik zie dat niet dus ik voelde je algemene "irritatie" niet
Verhoudingen maken het voor veel mensen denk ik toch of een tekening mooi is of niet, of diegene er nou verstand van heeft of niet, verstand of geen verstand, zo'n mening telt toch,

zo'n mening telt zeker maar ik neem dus wel degelijk waar dat de een er heel anders tegenaan kijkt dan de ander. Jij zegt voor veel mensen... en ik merk dat de meeste mensen buiten bokt die ik iets laat zien op andere dingen reageren (anders zou ik hierover niet een heel topic openen met de vraag waar dit aan zou liggen)

Citaat:
en met arrogant bedoelde ik dat het lijkt alsof voor jouw een mening alleen telt als de niet kloppende verhoudingen door de vingers worden gezien, dat men dan pas goed naar je tekening heeft gekeken. Het lijkt alsof je wilt bewijzen dat je tekeningen wél geweldig zijn.

Hier laat ik het bij wat dit betreft. Heb geen zin om mezelf te moeten verdedigen als iemand mijn mening (ja want dit topic gaat over mijn mening) met arrogantie verward.

Citaat:
Om nog eens terug te komen over hoe iemand ergens tegen aankijkt, ik vind verhoudingen, zij het grof, zij het zeer precies, eigenlijk de basis van een tekening die ik persoonlijk mooi kan noemen

Dat is je goed recht. Daar kan ik verder niks over zeggen.

Het ging ook niet over een opmerking van jou, nogmaals.. ik zie het hier voortdurend terug komen.
En ik merk gewoon dat ik er zelf anders tegenaan kijk. Ook wanneer ik tekeningen van paarden zie van anderen... dat mensen zeggen dat iets te lang of te kort is... en als ik goed kijk gaat het dan echt om milimeters want dan zie ik het nog niet en zit toch al heel wat jaren tussen de paarden.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:03

Ik heb ook een keer wat nagetekend... klopte qua kleuren exact met de foto.. kreeg ik van iemand te horen dat de kleur (belichting) niet klopte.. toen zei ik dat het nagetekend was en liet ik de foto zien.. toen was het van,... hmm oja.. nu klopt ie toch wel

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:48

Over het algemeen worden hier portretten geplaatst. Vooral van paarden natuurlijk. Ik denk dat veel mensen daar inmiddels zo aan gewend zijn dat als ze jouw schilderijen/tekeningen zien ze denken dat het ook een portret moest zijn. Zet je het er altijd even bij dat het niet je doel was realistisch te zijn? Denk dat dat wel helpt.
Er zitten hier een aantal zeer goede portrettekenaars op CB. Als die hun mening een keer hebben gegeven in een topic dan zie je vaak een grote kudde mensen die zelf niet tekenen, of die nog maar net begonnen zijn die daar achteraan hobbelen en braaf met die mening mee gaan. Dingen die ze horen van die goede tekenaars gaan ze dan ook gebruiken in andere topics. En als ze dan bij jou komen hebben ze ineens t idee dat ze er al heel wat van af weten en kunnen ze dus tegen jou zeggen dat je verhoudingen niet kloppen. Voortaan misschien even dikgedrukt bij je tekeningen zetten dat het niet jouw bedoeling is een realistisch beeld te geven, denk dat je dan ander commentaar krijgt. Maar zelfs dan nog, het is met alles zo dat als je afwijkt van wat "normaal" is (hier dus portretten tekenen etc) dat je daar niet altijd begrip voor krijgt. Relax dus Denk dat jij meer aan het commentaar van je vader hebt dan wat je hier zal krijgen.

hamadryada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:08

ik kan je tekeningen of schilderijen niet zien, dus ik heb het ook niet specifiek over die van jou.
maar soms vind ik niet kloppende verhoudingen ook heel erg storend, ik denk voornamelijk omdat in die gevallen duidelijk te zien is dat de maker van het schilderij of de tekening niet beter kon en dat de misverhouding te wijten is een een onkunde eerder dan aan opzet.
ik denk ook dat het veel moeilijker is een tekening met andere/'verkeerde' proporties er goed te laten uitzien dan een realistische tekening. die zien er soms 'gekunsteld' uit.
ik ben wel benieuwd naar jouw werkjes, helaas zie ik alleen maar kruisjes

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 14:50

Jallist schreef:
. Voortaan misschien even dikgedrukt bij je tekeningen zetten dat het niet jouw bedoeling is een realistisch beeld te geven

Ja daar heb je een punt.. misschien mijn kortzichtigheid dat ik ervan uit ben gegaan dat mensen dat zelf wel begrepen.

Citaat:
ik denk voornamelijk omdat in die gevallen duidelijk te zien is dat de maker van het schilderij of de tekening niet beter kon en dat de misverhouding te wijten is een een onkunde eerder dan aan opzet.

Ja dat zie ik ook regelmatig. Ik zelf hou van vlakke dingen. Dat heb ik ook met foto's. Ik hou van foto's met een hoog contrast dat je niet elke plooi en vouw in het gezicht ziet. Datzelfde heb ik dus bij tekeningen die ik maak.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de tekeningen van de hed kandi cd's.
Vind ze in 1 woord geweldig. Het zijn gewoon vlakken, maar er is toch nog iets met licht en donker gewerkt.

Afbeelding

Nou is het hierbij overduidelijk dat dit gewoon niet de opzet had om realistisch te tekenen. Ik heb er vaak nog iets meer een middenweg in. Het gezicht vrij vlak terwijl ik in de haren bijvoorbeeld wel meer tekening aanbreng omdat ik het gewoon simpelweg leuk vind en toch ergens ook wat meer diepte wil hebben. Denk achteraf gezien dat mensen daarom zo reageren... van: hey je haar neigt naar iets wat meer realistisch moet zijn.. dat is bij het gezicht dus niet gelukt.
De tekening die ik in eerste instantie had geplaatst (portret waar het over ging) had dit dus ook.. meer tekening in het haar en minder in het gezicht. Als ik door was gegaan met het gezicht had ik daar wel schaduwen e.d. in kunnen brengen. Ik wilde echter geen tekening van de foto maken en dus een echt lijkende.. ik stopte toen ik klaar was met het haar en dacht... ja.. dat vlakke gezicht bevalt me wel in deze dus ben ik gestopt.

Wat betreft de plaatjes... mijn site is ermee opgehouden en mijn picturetrail ook verlopen. Zal later nog iets plaatsen.

Rainie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:22

Ik heb niet heel het topic gelezen enzo, maar ik wilde wel even kwijt dat het nogal leeftijdseigen is om je zo blind te staren op verhoudingen, "Is dat ene oog wel groot genoeg?" ; "Kloppen de verhoudingen wel?"

Zonde van je tijd, experimenteer liever. Als ik een afbeelding wil hebben die op een andere lijkt (foto overtekenen ofzo) dan kopier ik hem wel.

alena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:32

ook ik heb neit het hele topic gelezen sorry

ik vind jou tekeningen super en heb voor zover ik weet ook nog niks op deverhoudingen aangemerkt,, maar dat doet ook niet ter zake. ik hou van jou stijl en dat is wat het hem deot.

iemand die alleen maar realistische tekningen maakt zal hier heel erg op letten omdat dit vooral voor diegene heel erg belangrijk is,
voor zover ik weet ben jij ook een van de enige in het topic die niet super realistisch bezig is. en daar verkijken mensen zich dan op.

ik zou je er neit alte veel van aan trekken ondanks dat ik je irritatsies snap. het is juist heel knap want ikw eet het neit te verzinnen hoor om zo te tekenen.

maar zeg nooit meer dat het licht aan de creatieviteid want
dat is het apsolut neit, de ene is gewoon in sommige dingen beter dan de ander

groetjes judith

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:40

Rainie schreef:
Ik heb niet heel het topic gelezen enzo, maar ik wilde wel even kwijt dat het nogal leeftijdseigen is om je zo blind te staren op verhoudingen, "Is dat ene oog wel groot genoeg?" ; "Kloppen de verhoudingen wel?"

Zonde van je tijd, experimenteer liever. Als ik een afbeelding wil hebben die op een andere lijkt (foto overtekenen ofzo) dan kopier ik hem wel.

haha
en dit bedoelde ik dus. Dan kopieer je 'm wel ja.

Daarnaast als ik vaak mensen kijk die portretten verkopen die ze namaken van een foto... ik durf te wedden dat 9 van de 10 keer een tracer (projector) wordt gebruikt. Hoe kan het anders dat wanneer je de orginele foto op de tekening legt deze op de milimeter kloppen in alles? Dat gaat echt niet als je dat uit de hand doet. Ja het gaat wel, maar niet in de tijd dat zij die tekening kunnen leveren. Of die mensen moeten 24/7 niks anders te doen hebben.
Dan maak ik liever iets wat 100% van mezelf is en mijn eigen gedachtes / creativiteit vastlegt.

Wat betreft leeftijdsgebonden weet ik niet. Zou best weleens kunnen eigenlijk.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:23

Ik ken je werk niet, want de bovenstaande foto`s doen het niet, maar als je een portret probeert te maken en de verhoudingen kloppen niet dan kan ik me voorstellen dat men daar naar kijkt. Kan je je tekeningen nog een keer plaatsen ? Dan kan ik wellicht een beter antwoord geven.

Remy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:46

CKdamour schreef:
Daarnaast als ik vaak mensen kijk die portretten verkopen die ze namaken van een foto... ik durf te wedden dat 9 van de 10 keer een tracer (projector) wordt gebruikt. Hoe kan het anders dat wanneer je de orginele foto op de tekening legt deze op de milimeter kloppen in alles? Dat gaat echt niet als je dat uit de hand doet. Ja het gaat wel, maar niet in de tijd dat zij die tekening kunnen leveren. Of die mensen moeten 24/7 niks anders te doen hebben.
Dan maak ik liever iets wat 100% van mezelf is en mijn eigen gedachtes / creativiteit vastlegt.

Sorry hoor, maar dit vind ik echt een ongelooflijk arrogante opmerking. Het zal best wel voorkomen dat mensen de boel min of meer voor de gek houden door te kopieren, maar 9 van de 10 keer... Ik vind deze opmerking niet bepaald getuigen van respect voor mensen die veel tijd en moeite in een portret stoppen, en dat omdat jouw "kunst" toevallig niet zo gewaardeerd wordt als jij het wel graag zou willen. Ik proef een heleboel frustratie en ook wat jaloezie uit je posts.

Alsof je alleen maar "kunst" kunt waarderen als je kunstacademie hebt gedaan en uit een kunstenaarsgezin komt. En wat is nou eigenlijk het aloverschatte "creatief oog". Als jij respect voor je werk wilt, zul je dat van anderen ook moeten respecteren en ik krijg bepaald niet het gevoel dat dat bij jou het geval is.

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 10:17

Remy schreef:

Sorry hoor, maar dit vind ik echt een ongelooflijk arrogante opmerking. Het zal best wel voorkomen dat mensen de boel min of meer voor de gek houden door te kopieren, maar 9 van de 10 keer... Ik vind deze opmerking niet bepaald getuigen van respect voor mensen die veel tijd en moeite in een portret stoppen, en dat omdat jouw "kunst" toevallig niet zo gewaardeerd wordt als jij het wel graag zou willen. Ik proef een heleboel frustratie en ook wat jaloezie uit je posts.

whahaha.. die opmerking heeft helemaal niks met mijn werk te maken en heb er zeker wel respect voor, wanneer het ook niet op die manier gemaakt word. Jaloezie is er niet, want ik vind dat ik een eigen stijl heb en dat heb ik liever wel dan niet. Als ik realistisch wilde tekenen / schilderen zou ik hooguit een beetje jaloers kunnen zijn, maar dat is niet het geval.
Heb in dat tekeningen topic ook genoeg mijn waardering uitgesproken over andermans werk dus het is gewoon bullshit. Het maakt mij niks uit als het niet gewaardeerd wordt want er zijn altijd een aantal mensen die het wel waarderen en daar ging het topic ook helemaal niet over. Het ging over realistisch of niet.
Nogmaals... iemand anders vond m'n werk ook niet mooi en daar heb ik niks van gezegd want dat is haar goed recht.

Citaat:
Alsof je alleen maar "kunst" kunt waarderen als je kunstacademie hebt gedaan en uit een kunstenaarsgezin komt. En wat is nou eigenlijk het aloverschatte "creatief oog". Als jij respect voor je werk wilt, zul je dat van anderen ook moeten respecteren en ik krijg bepaald niet het gevoel dat dat bij jou het geval is.

Dat is JOUW gevoel dus what can I say. Over jouw gevoel ga ik geen discussie voeren. En nee, je kunt kunst niet alleen waarderen als je uit zo'n gezin komt, dat was alleen om aan te geven dat er op een andere manier naar gekeken word en een verschil in commentaar duidelijk te maken.
Dat jij selectief leest kan ik niks aan doen.

CKdamour

Re: [discussie] hoe iemand tegen iets aankijkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 10:25

Van dat werken met een tracer... heb er hier tenminste al 1 gezien die duidelijk zo is gemaakt en iedereen vraagt zich maar af hoe die persoon zo goed kan tekenen. Zeg er dan gewoon eerlijk bij hoe je dat hebt gedaan.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:36

Kwam net nog iets tegen...

www.kunstigpaard.nl

Citaat:
De prijs

Een Kunstig Paard kunstwerk heb je al voor € 95,- (exclusief printkosten).

Heb in de gallery gekeken en het zijn foto's waar een photoshop filter overheen is gegooid en verder is er weinig bijzonders aan gedaan.
Makkelijk geld verdienen met niks.
(Maar dat was weer even offtopic)

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:49

ik vind dat je gelijk hebt. een schilderij of tekening hoeft niet realistisch te zijn om mooi te zijn... ik heb nu net een boze unicorn gemaakt. totaal niet realistisch, maar wel leuk.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:54

CKdamour schreef:
Kwam net nog iets tegen...

www.kunstigpaard.nl

Citaat:
De prijs

Een Kunstig Paard kunstwerk heb je al voor € 95,- (exclusief printkosten).

Heb in de gallery gekeken en het zijn foto's waar een photoshop filter overheen is gegooid en verder is er weinig bijzonders aan gedaan.
Makkelijk geld verdienen met niks.
(Maar dat was weer even offtopic)

ja, idd, die indruk krijg ik ook op de site....