Een halster touw ????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smokey

Een halster touw ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 21:56

hey,
Ik zit met een vraagje en hoop dat jullie daar op kunnen antwooden ?!
Ik wil graag een HALSTERTOUW maken maar ik weet niet hoe je dat moet doen ?! dus als iemandt daar een patroon van heeft en wilt geven.Maar is dat nu wel handig en sterk genoog want mijn pony is heel sterk .
plies reacties.

babaai

Manon_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:01

Dubbelpost!!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:02

Ik heb al even geTeMd

tinkert_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:02

hier een uitleg ik hoop dat je eruit komt

Zo maak je zelf een touwhalster
Voor een volwassen paard met klein hoofd heb je 6 m lang en 7 - 8 mm dik gevlochten nylon of polyprop lijn nodig, verkrijgbaar bij bergsportwinkels en watersportzaken. Bedenk dat een hard dun lijntje scherper is dan een dikke zachte lijn.

Neem het midden van de totale 6 mtr lengte en schuif 1 meter op. Het ene eind is dan dus een meter langer dan het andere. Knoop 2 simpele knopen 20 cm van elkaar, elk 10 cm van het midden.
Hou het touw als in de tekening. De kleine lussen in de palm van de hand worden de kin-lussen van het touwhalster als het klaar is. De grote lus met de 2 simpele knopen zal de neusband worden.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Leg de neuslus rond en houd met de duim de lussen zoals op de tekening. Let er op dat het touw kruist onder de duim. Weef de lange einden door de lussen net als op de tekening. Zorg dat het linkse eind het langst is op dit moment. Trek de einden door en vorm de Fiador knoop.

Je hebt de keuze uit 2 knopen om het halster af te maken. Ik gebruik de eerste omdat die het gemakkelijkst is. Iemand die de andere knoop gebruikt ziet dat die platter ligt.
Afbeelding
Afbeelding

Knoop het halster door in de volgorde van de nummers in de rondjes. Met het langste eind knoop je de lus op nr. 2. Knopen 3 en 4 vervolgen door de bestaande neusknopen. De twee uiteinden tenslotte gelijk afsnijden en dichtbranden.

Op de eerste tekening zie je hoe je het touwhalster om het paardenhoofd knoopt. Soms moet je iets experimenteren met de maat door de knopen wat op te schuiven om de perfecte maat voor je eigen paard te vinden.
Let op dat de neusband niet te laag komt: ongeveer twee vingers breed onder het jukbeen (het smalle uitstekende bot een handbreedte onder het oog) is over het algemeen het beste. Zelf maak ik naast het touwhalster ook nog een 3,5 mtr lang teugelkoord en rijden we al onze paarden op de buitenritten op een touwhalster.

Afbeelding

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:04

Touwhalster is iets anders dan halstertouw

tinkert_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:06

Sterre_Nanza schreef:
Touwhalster is iets anders dan halstertouw

whaha ik zie het nu ook
nou ja als er iemand een touwhalster wil maken bij deze whahaha