HET LEVEN VAN EEN BIO-INDUSTRIE DIER
Ik ben biggie,ik ben net een paar weken oud . Mijn mama ligt vast aan kettingen omdat ze anders op ons kan gaan liggen . We kunnen niet lekker warm liggen in het stro . Dat hebben we niet .. Het is te duur volgens de boer . Hoe zou het leven van een scharrel varken eruit zien … rennen tot je niet meer kan .Heerlijk lijkt mij dat . Lekker in de grond wroeten tot je eindelijk een wormpje tegenkomt .Maar nee dat kan niet op deze betonnen vloer . De boer denkt dat wij het goed hebben met een verwarmde betonnen vloer .Wat de boer niet lijkt te snappen is dat ik wil spelen en biggetje wil wezen . Niet op een betonnen vloer waar mijn mama vast ligt aan kettingen . Toen kwam het moment dat ik ineens in een wild vreemd hok werd gestopt . Ik vroeg me af waar mijn broertjes en zusjes waren . Er waren wel biggetjes van mijn leeftijd maar ik kende ze niet . Ineens voel ik een hap in mijn krulstaartje . Het is een van de etter-biggen die leuk denkt te wezen . Ik werd uit het hok gehaald .Bang dat ik was gilde ik het uit . De boer pakte mijn mannelijke geslachtsdelen en sneed de balletjes weg . Pijn deed dat .. Ik schreeuwde het uit en trapte zo hard ik kon . Jammer dat ik de boer niet aankon .. Later als ik groot ben dacht biggie .Een paar weken verstreken. Ik kon het nu redelijk vinden met mijn maatjes .Weer werd ik naar een ander hok verzet . Weer andere varkens in het hok .Mijn maatjes waren weg . Nu waren het varkens die je wegduwde bij de voerbak . Ik duwde mee want had honger .”Ik moet eten om later groot te wezen “.Weer een poos zat ik in het hok . Elke dag het zelfde … Eten,vechten en liggen op een betonnen vloer . “Zou er een einde aan komen “.Een raar geluid naderde .Het leek op een auto .De boer kwam de stallen in gelopen . Een grote lag op zijn gezicht . Hij gaf mij een klopje op mijn dikke varkensbillen .”Zo jij word een lekker mals stukje vlees “,zij de boer trots .Die worden deden mij rillen . Ik weet niet hoe het kwam en waarom ik er zo bang van werd .” Het zal wel niks wezen “ dacht ik .De boer deed het hok open . “Vrijheid” ,dacht ik . Ik rende zo hard als ik kon naar buiten .. ooo frisse lucht .. Ik sprong vrolijk door .. Daar stond ineens een soort van hok ,het rare geluid leek daar uit te komen . Ik werd er bang van en besloot om te draaien . Voordat ik dat had gedaan kreeg ik een enorme steek in mijn bil .Het was een ding wat licht gaf als het tegen iets aan kwam .Ik rende van schrik het hok in .Daar stonden nog meer varkens te wachten in stress. Al mijn vriendjes zag ik weer terug. Mijn broertjes en zusjes knorde hard naar mij . De varkens waren allemaal ingeladen dus ging de klep van het hok dicht . Het hok bewoog .We stonden in dat hok zo een 20 uur . Op de helft van de reis kreeg ik honger en dorst maar er was nergens eten te bekennen . Mijn lichaam werd zwak en week . Ik ben op de grond gaan liggen en tot de reis was afgelopen niet meer overeind gekomen . Het hok ging weer open … “Nu heb ik eindelijk echt vrijheid “,dacht ik .Ik rende zo hard ik kon met mijn laatste kracht naar buiten . Daar moeten we in een gebouw . Wachten duurde deze keer niet lang . Ik hoorde allemaal knallen en geschreeuw . “ik weet nu waar die angst aan het begin van de reis vandaan kwam”.Ik werd in een hok geduwd .Er werd een ding op mijn hoofd gezet .”pang…… was het laatste wat ik hoorde “.
het is voor een schoolwerkstuk over bio industrie