[verhaal]Titel in aanmaak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjah

[verhaal]Titel in aanmaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 23:27

Poging tot verhaaltje schrijven

Citaat:
Marie wandelde het erf op.Een luid gehinnik maakte haar duidelijk dat haar paard Oliver op haar wachtte.Ze glimlachte.Oliver stond onrustig aan het hek te draaien.
"Dag lieve jongen" fluisterde Marie en drukte een kusje op zijn neus.De grote vos spitste zijn oortjes en hinnikte laag.Na een schouderklopje haalde Marie Oliver uit de wei en maakte hem vast op de poetsplaats.Met zijn grote oren naar voor volgde Oliver alles wat zijn baasje deed.Marie nam de poetskist en haalde haar rijlaarzen uit de kast.Ze nam de blauwe roskam en poetste Oliver tot hij blonk.Daarna wandelde ze naar de kast en nam haar nieuwe hoofdstel en het zadel."Welke kleur word het vandaag?" mompelde Marie en keek naar haar 26 kleurensetjes.Met gesloten ogen wees ze in de kast.Het zwarte setje werd gekozen.Marie nam de spullen en nam ze mee naar Oliver.Oliver schraapte ongeduldig met zijn hoef over de tegels."Ja,eerst je zadeltje erop en dan gaan we rijden" zei Marie blij,en legde het zadel op haar paard.Toen nam ze de bandages en deed ze met veel zorg om de benen van Oliver.Als laatste deed ze haar prachtige hoofdstel aan.Oliver wachtte geduldig tot Marie haar rijlaarzen aanhad.

Met een klein hulpje sprong Oliver in een soepele galop.Het bospaadje was breed en erg lang.Marie spoorde Oliver aan,en daar vlogen ze.Ze ging rechtstaan in haar beugels en liet de teugels lang.Ze wou dat dit eeuwig zou blijven duren,alleen zij en Oliver.Toen het einde van het pad in zicht kwam nam ze de vos terug en ging ze over in stap."Pfoeh pfoeh"zuchtte ze en beloonde Oliver uitbundig.
Na 5 minuten stappen kwamen ze aan bij de stalling.Langzaam sprong Marie uit het zadel en zadelde Oliver af.Alles werd zorgvuldig opgeborgen in de kast.Oliver ging op stal,en Marie nam afscheid.

"Mam ik ben thuis!"riep Marie en liet de deur dichtvallen.Ze schopte haar schoenen in een hoekje en plofte neer op de bank.Zeno,haar Golden Retriever,kwam blij aangerend.Hij sprong in de zetel en gaf Marie een likje in haar gezicht."Hey gekkie,heb je me gemist?"zei ze zacht en kriebelde de hond achter zijn oren.Haar moeder kwam de woonkamer binnen."Ben je nu al terug?"vroeg ze bot en ging in de zetel zitten."Ja,ik wou vroeg thuis zijn,ik moet nog wat huiswerk maken"probeerde Marie vrolijk te zeggen,en huppelde de trap op.Ze sloot haar kamerdeur zachtjes en trok haar rijbroek uit,die nonchalant op een stoel werd gedumpt.Zuchtend ging Marie zitten en startte de computer op.Ze opende MSN.Scrollend keek ze rond in haar lijst,er waren niet veel leuke mensen online.Alleen Marijn,nou ja,leuk kon ze hem niet noemen.Om eerlijk te zijn walgde ze van hem.Hij hing altijd zo bij haar,doen alsof ze zijn meisje was.Echt om van te braken vond ze het.

Marijn :
Hey meid!
Marie :
Hoi
Marijn :
Alles goed?
Marie :
Ja hoor,gaat wel. Met jou?
Marijn :
Tuurlijk ,vooral als jij er bent

Marie sloot het gesprek af. Marijn verpestte haar hele avond!Maar hij dacht er anders over.

Marijn :
Waarom zo stil opeens?
Marie :
Ik doe toch wat ik wil man
Marijn :
Maar daar ben ik niet blij mee
Marie :
Heb je lekker pech!

Ze blokkeerde hem.Verder praatte zo nog wat met enkele mensen en toen sloot ze MSN af. Haar boeken lagen onaangeroerd,veel zin om te leren had ze niet .Doodop liet ze zich op bed vallen,en sloot ze haar ogen.
“Tik tik”.Marie mompelde iets en draaide zich om.Het tikkende geluid bleef aanhouden.Lastig stond ze op en liet haar ogen wennen aan het donker.Volgens de wekker was het al 1 uur in de nacht.Er klonk weer getik.Marie liep naar het raam,en opende het.Onder haar raam stond Marijn.”Dag schoonheid” zei Marijn vrolijk en grijnsde.”Dag lelijkheid” zei Marie grimmig en keek hem kwaad aan.”Laat je mij niet binnen?”hield Marijn aan.”Ik slaap nog liever met een trol” zei ze en sloeg het raam dicht.Boos mompelend kroop Marie terug onder haar lakens.
Het geluid van haar GSM haalde Marie al direct weer uit haar slaap.Ze opende het berichtje.

Je draagt trouwens een mooie onderbroek

Marie merkte dat ze moest glimlachen."Hou op meid,je haat Marijn" zei ze en drukte het berichtje weg.De GSM legde ze op haar nachtkastje.Nu zag ze pas dat ze haar tshirtje nog aan had.Snel trok ze haar grote slaapshirt aan en kroop voor de derde keer onder de lakens."Derde keer goede keer" geeuwde ze,en valt in slaap.
“Tuut tuut tuut” deed de wekker.Half slapend klopte Marie op de wekker.Geeuwend rekte ze zich uit en kwam langzaam uit bed.Tastend liep ze de badkamer in en nam een warme douche.Als ze afgedroogd was trok ze een licht blauw tshirtje aan en een spijkerbroek.Neuriënd huppelde ze de trap af en ging de keuken binnen.Marie nam een kom en schudde er ontbijtgranen in met wat melk.Met een zacht plofje liet ze zich in de zetel zakken en keek wat TV.
Als haar ontbijt op was nam ze haar schooltas en trok haar donkerbruine jas aan.Voor de spiegel in de hal haalde ze even haar handen door haar blonde haren ,en dan vetrok ze.Op een snel tempo fietste ze naar de stallen.Ze keek op haar horloge.De wijzers duidde 7 uur aan.Gehaast wandelde Marie naar de schuur en haalde er een emmer uit.Daarna schepte ze het eten voor Oliver erin en bracht het naar de stal.
Als Oliver het eten op is zette ze hem even in de piste en schepte snel de mest uit de stal.Oliver ging ondertussen lekker rollen.Als de stal redelijk proper is mag Oliver weer naar binnen.Marie wierp een blik op haar horloge.”Half 8,ik kan nog wel even naar Jimmy” zei ze en liep de stallen door.Bij de laatste box stopte ze.Jimmy is een kleine Welsh pony van 2jaar.Marie zorgt een tijdje voor hem,omdat de eigenaren voor een tijdje in het buitenland zitten.Ze opende de deur en gaat de stal binnen.”Hey lieverd,ga je lekker in het weiland vandaag?” zei ze zachtjes en klikte het halstertouw vast aan het halster.Jimmy hinnikte laag en wandelde braaf achter haar aan.
Marie sloot het hek.Jimmy rende bokkend de wei door.Ze schrok toen ze op haar horloge keek.”Verdorie!” vloekte ze,en rende naar de stallen.In 3 minuten had ze de stallen bereikt.Buiten adem ruimde ze de spullen op en nam haar tas.
Om 5 minuten na half 9 kwam Marie hijgend de school binnen.Ze rende naar het secretariaat en ging naar de les.Snel wandelde ze naar haar plaats en negeerde de starende ogen in haar rug.Stilletjes ging ze op haar plaatsje achteraan in de klas zitten,het bankje naast Marijn.
Toen de bel ging liep de klas leeg.Marie nam haar boeken en liep met haar beste vriendin Sam naar het lokaal.”Waarom was je zo laat meis?” vroeg ze en streek een lok haar weg.Marie haalde haar schouders op en zei “Ik wou Jimmy nog even op de wei zetten,en het duurde wat lang”.
De les biologie is erg saai.Marie droomde weg,ze droomde over Marijn.De bel haalde haar uit haar dromen.

Toen de school uit was haastte Marie zich naar haar fiets en trapte flink door.Toen ze bij de stallen aankwam stond de auto van de dierenarts op het erf.’Er zou toch niks met Oliver zijn?’ schoot door haar hoofd.Zo vlug als ze kon sprong ze van haar fiets en knalde haar tas op de grond.Met grote passen wandelde ze de stallen in,haar hoofd vol nare gedachtes.De dierenarts stond achteraan in de stallen,bij de box van Jimmy.Marie bleef staan.Zou het haar schuld zijn dat er iets met Jimmy is?Versteend bleef ze staan,midden in de gang.Ze haalde diep adem en met korte pasjes ging ze naar de box.Jimmy lag kreunend in het stro,zijn ogen rollend van de pijn.”Wat is er gebeurd?” fluisterde Marie met een klein stemmetje en knielde neer naast het hoofd van de pony.”Jimmy heeft geprobeerd over de omheining van het weiland te springen,alleen is het niet gelukt.Hij is met zijn buik op een paal gevallen en..en…”.Verder komt de eigenaresse van de stallen niet.Marie keek langzaam naar de buik van Jimmy.Ze sloeg haar handen voor haar mond bij het zien van Jimmy’s buik.Er gaapte een groot gat in,vol splinters.”Gaat hij het halen?”vroeg ze,en aaide zachtjes de snoet van Jimmy.”Dat weet ik niet,als jullie mij even alleen willen laten probeer ik nog iets te doen voor hem” zei de dierenarts.Met bibberende knieën stondMarie op en liep naar Oliver.De grote vos ruin legde zijn warme neus tegen Maries wang.De eigenaresse van de stal nodigde Marie uit voor een glaasje prik.
Na het glaasje prik gingen ze terug naar de stallen.De dierenarts kwam hoofdschuddend de stal uit.”Sorry”zei hij.”Ik laat jullie nog even alleen met hem,dan haal ik mijn koffertje” zei hij ongemakkelijk en liep de stallen uit.Marie ging zitten naast het hoofdje van Jimmy en legde het op haar schoot.Tranen rolden over haar wangen en drupten op de hals van Jimmy.”Het spijt me jongen,het spijt me zo” zei ze snikkend.De dierenarts kwam de stal weer binnen en gaf Jimmy het eerste prikje.Daarna gaf hij het tweede prikje.Jimmy blies zijn laatste adem uit.
Na tien minuten stond Marie op en legde voorzichtig het ponyhoofdje op de grond.Stil liep ze naar Oliver.Van het halstertouw maakte ze teugels en ze opende de boxdeur.Met een kleine aanloop sprong ze op de rug van haar paard.Ze gaf een schopje en Oliver ging er in galop vandoor.Marie stuurde hem naar de wei waar Jimmy stond.Het hek stond nog open.Met grote passen liep Oliver erdoor,de grote heuvel in de wei op.Toen Oliver op bovenop de heuvel stond,liep Marie hem halthouden.
Het was al donker toen Marie en Oliver terugwaren op de stal.ze gaf Oliver veel zoentjes op zijn neus en een grote knuffel.Zorgvuldig sloot ze de staldeur en liep naar haar fiets.De groene tas lag nog steeds waar ze hem had achtergelaten.Verdoofd fietste Marie naar huis.haar gezicht klaarde iets op bij het zien van haar vaders auto.Snel gooide ze haar fiets in de garage en rende het huis in.Haar tas gooide ze weg.”Papa!” riep ze en gaf haar vader een grote knuffel.”Hey,alles goed?” vroeg hij en gaf haar een zoen op haar wang.Marie glimlachtte en zei: “Ja,prima,en met jou?”.Ze zweeg over Jimmy,niemand mocht weten dat ze zijn dood op haar geweten had.”Ook hoor.En met Oliver en Jimmy?” vroeg hij en liep de keuken in.Marie liep achter hem aan en keek toe hij de borden op tafel zette.”Oliver word al een echt dressuurpaard sinds we les hebben gekregen van Rien” zei ze blij en vertelde over Oliver.Over Jimmy zweeg ze.
Na het eten ging Marie naar boven.Ze trok haar kleren uit en ging douchen.Na het douchen trok ze haar lange shirt aan en startte MSN op.Al snel flikkerde onderaan de balk een gesprek,het was Sam.Ze klikte het open en blokkeerde Sam.Nu had ze even geen zin in het vrolijke gedoe van haar vriendin.Het duurde niet lang of Marijn kwam online.

Marijn :
Heey schatje
Marie :
Hoi

"Marie jij dom wicht,word je nou nog verliefd op hem" mompelde ze,maar toch vond ze het wel leuk hoe Marijn deed.

Marijn :
Heb je mij onder je raam gemist
Marie :
Nou,net niet
Marijn :
Maar ik moet gaan,ik zie je morgen wel
Marie :
Ja,tot morgen

Marie sloot het gesprek af."Pff" zuchtte ze,ze had geen zin in school.Door Jimmy zou ze zich nooit kunnen concentreren.Ze keek naar het kadertje op haar nachtkastje,er zat een foto van haar en Jimmy in.Marie nam het kadertje in haar handen en ging op het bed zitten.Kwaad gooide ze het weg.Het kadertje spatte uiteen toen het de grond raakte.

Mossel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:15

leuk verhaal probeer alleen wat rustiger te schrijven dus neem de tijd je verandert te gauw van dag naar nacht van school naar stal iets uitgebrjder dus verder is het wel leuk

Amy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:06

Superleuk, Lis
Alleen niet zo'n origineel onderwerp, maar je schryft leuk!