[Verhaal] Vallen en opstaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[Verhaal] Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:18

“Wat hoor ik toch? Wat is dat?”
Slaperig deed ik voorzichtig een oog open, en gelijk weer dicht.
Iemand had mijn licht aangedaan.
Nu kreeg ik mijn ogen nooit meer open.
Ik draaide me op mijn zij en deed nog een poging. Ik was er achter gekomen wat dat geluid was. Mijn telefoon trilde bijna van mijn bed af.
Tijd om op te staan.
Ik gaapte en rekte me uit. De allerlaatste dag voor de kerstvakantie.
Ik stapte uit bed, zocht mijn kleren voor die dag uit en sprong onder de douche.

“Goeiemorgen Sam. Lekker geslapen?” Mijn moeder.
“Ja mam, prima geslapen!” schreeuwde ik vanonder de douche.

Ik kwam onder de douche uit, kleedde me aan, en liep weer naar mijn kamer. Eerst de radio aanzetten.
Ik draaide de volumeknop open en begon te dansen op het liedje dat voorbij kwam. Ik deed mijn haar en make-up tussen het dansen door en 20 minuten later was ik ‘ready to go’.
Ik liep naar beneden, gaf mijn moeder een kus, pakte mijn schooltas en ontbijt, en liep naar mijn fiets.
Zoekend naar mijn mp3 liep ik richting straat.
Ik zette mijn mp3 zo hard mogelijk aan, en fietste naar school.

Eenmaal op school aangekomen kwam ik Moniek tegen.
“Haa Sam,laatste meters vandaag!”
Moniek sprak altijd in sporttermen.
“Ja gelukkig wel, hopelijk halen we de eindstreep” en ik knipoogde naar haar. Moniek zat bij me in de klas, al vanaf de brugklas. Nu zitten we samen in drie Havo.
Samen liepen we naar het lokaal waar we Nederlands hadden.

Geïrriteerd keek ik naar de klok..
Nog 5 minuten en dan was de school uit. Vakantie. Eindelijk.
2 Weken lang alleen maar leuke dingen doen!
Paardrijden, winkelen, naar de bioscoop, naar het Gala, enz.
Ik schrok op uit mijn gedachte. De bel ging.
Snel pakte Moniek en ik onze spullen en we liepen het lokaal uit.
“Ga je nog wat speciaals doen deze vakantie?” vroeg Moniek.
“Lekker paardrijden, en naar het gala natuurlijk! En mijn moeder en ik gaan nog een keer winkelen..jij?”
“Klinkt goed! Ik ga toch met mijn ouders naar Frankrijk! 2 weken snowboarden weet je nog!”
“Oh ja, dat is waar ook..Veel plezier, en succes met opstaan vannacht!”
We wensten elkaar een fijne vakantie en alvast een gelukkig nieuwjaar, en fietste toen ieder een andere richting op.

Ik gooide mijn fiets tegen het hek en stak mijn sleutel in de deur.
“Hoi mam” gilde ik naar boven, terwijl ik naar mijn kamer liep.
Hoogst waarschijnlijk zat mijn moeder boven op zolder, haar werkkamer, te werken. Ik kleedde me om, raapte mijn spullen bij elkaar en ging even boven kijken of mijn moeder daar zat. Maar nee, de zolder was leeg en verlaten.
Ik pakte een appel van de fruitschaal en liep weer naar buiten.
Rustig fietste ik naar Nero, mijn pony. Waarschijnlijk was mijn moeder op stal, aan het trainen ofzo.

Op stal aangekomen zette ik mijn fiets in het rek en liep ik naar de wei. Daar stond Nero, lekker lui te grazen samen met Invito en Olympia.
Ik floot het deuntje dat ik altijd floot, en dat Nero maar al te goed kende.
Hij spitste zijn oren, draaide zich om en kwam naar me toe draven.
“Hee kerel, alles goed?” Hij keek me verbaasd aan. Oh ja, de appel.
Ik haalde de appel uit mijn zak en gaf hem aan Nero. Dankbaar pakte hij ‘m aan. Samen liepen we naar de poetsplaats, waar ik hem vastklikte en begon te poetsen. Met zijn voetje op rust en zijn oogjes dicht stond hij te genieten van de poetsbeurt.
Nadat ik hem opgezadeld had liep ik naar de bak. Kijken of mijn moeder daar misschien was.
En ja hoor, daar was ze. Ze was Step aan het rijden, een zwarte Oldenburger merrie van 6 jaar oud.
Zo te zien waren ze hard aan het trainen voor de wedstrijd zondag.

Ik keek op mijn horloge en zag verbaasd dat ik zeker een kwartier te vroeg was voor mijn priveles. Ik pakte Nero van de poetsplaats en liep naar de binnenbak. Ik stapte op en begon maar alvast met warm rijden.
Verbaasd keek mijn moeder op. Ze draafde een paar passen voorwaarts en kwam toen naast me stappen. “Wat doe jij hier?” vroeg ze verbaasd.
Ik keek haar vreemd aan en zei met een vragende toon dat ik dadelijk privéles had. “Nee hoor sam, in de vakantie gaan de lessen niet door, dat had ik je toch al verteld?”
Weer keek ik haar vreemd aan.Ik schudde nee en vertelde dat ze dat nog niet gezegd had..
“Oh ik dacht van wel..Waarom ga je niet even lekker naar buiten? Volgens mij wilde Eva ook zo vertrekken!”

Mijn gezicht klaarde op. Dat was een goed idee!
Eva had een appaloosa merrie, van 1.54 bijna net zo groot als Nero dus.
Ook zij was 15 en we konden het goed met elkaar vinden. Ik zei gedag tegen mijn moeder en Nero en ik stapte naar buiten. Ik zag Eva net het bospad oprijden, en ik draafde aan om haar in te halen.

Eva hoorde ons blijkbaar aankomen, want ze zette Flame stil en keek achterom. “Hee Sam, ga je ook naar buiten?” vroeg ze toen we waren bij gedraafd. “Dat was ik wel van plan ja!” zei ik met een glimlach op mijn gezicht. “waar gaan we heen?” vroeg eva. Het was vanzelfsprekend dat we samen zouden gaan rijden, dus bedacht ik een route.

We waren vlot aan het draven toen Nero wat onrustig werd. Het was duidelijk dat hij harder wilde. Eva vertelde juist dat ze laatst een cross parcours had afgelegd, en hoe heerlijk ze het vond om zo hard te gaan. Ik lachte naar haar, ze keek me vragend aan, en net toen ze begreep wat ik bedoelde gallopeerde Nero en ik weg.
Zo hard als we konden racete we over het pad.
“Waar blijf je eef?! Kan je ons bij houden!?” Schreeuwde ik naar Eva, en ze schoot in de lach. Flame haalde ons langzaam aan in.
Ik spoorde Nero aan, en ook hij ging wat harder..
Toen we op de open vlakte aan kwamen verminderde Nero vaart en ik zette hem stil. Eva kwam naast ons staan, en samen keken we over de vlakte uit. De open vlakte was een mooi groot terrein, maar helaas erg gevaarlijk om te rijden, in verband met de kuilen en de gaten die de konijnen hadden gemaakt.
We draaiden een paadje in en stapte aan een lang teugeltje verder.
“Pfoe hee, dat was nog eens een race! Flame en ik hadden moeite om jullie in te halen!” lachte Eva.
Ik schoot in de lach.
Ik had Nero 2 jaar geleden gekregen. Hij was mishandeld en hij zag er niet uit. Hij had wormen en luis en hij was ontzettend mager. Niemand geloofde dat hij op zou knappen laat staan dat hij wedstrijden kon gaan rijden.
Nu, 2 jaar later, rijden we samen M1 dressuur, L springen en rijden we af en toe een cross. De snelste was hij nog steeds niet, maar hij had wel een hele goede techniek.

Eva en ik besloten een paar hindernisjes te nemen dus draaide we opnieuw een paadje in. We gingen over in draf en Eva ging voorop.
Eerst kwamen er 2 boomstronkjes, waar maar 1 pas galop tussen zat.
Flame sprong ze vloeiend en gallopeerde door. Nero werd heter, en ik moest mijn best doen om hem bij me te houden. Ook hij vloog er vloeiend overheen. Nu kwam er een slootje, niet erg breed, maar daarna gelijk een vrij scherpe bocht.Ik nam Nero een beetje terug zodat we niet te dicht achter Flame sprongen.

Flame sprong erover heen maar kwam niet goed neer en gallopeerde niet door. Ik probeerde Nero nog terug te nemen maar het lukte al niet meer, en hij sprong. Ik zag Eva achterom kijken. Ik zag haar schrikken. Haar grote ogen. Ik hoorde haar nog roepen “Wacht Sam! Niet springen!”. Maar ik kon hem niet houden. We vlogen door de lucht. Ondanks dat ik hem geprobeerd had te stoppen had hij toch gesprongen. Het was een goede sprong. Maar we mochten niet landen. Flame stond er nog. Eva probeerde hem nog vooruit te krijgen maar het lukte niet. Flame bleef staan.
Nero zag dat er amper ruimte was om te landen maar probeerde het toch.
Het lukte niet. Tuurlijk lukte het niet. Het was onmogelijk geweest. Voor Nero, en voor ieder ander paard.
We landde op het stukje, maar zijn achterhand schoot weg en we vielen in de sloot. Eva was van Flame afgesprongen en had haar omgedraaid.
Nero stond niet op. Mijn been deed pijn. Eva trok aan Nero’s teugels, maar hij bleef liggen. Ik begon te schreeuwen tegen hem. Dat ‘ie op moest staan. Dat mijn been pijn deed. Ik raakte in paniek.Ik wilde weg. Maar ik lag klem. Eva huilde. Waarom huilde Eva? Ik wilde hier weg. Eva riep dat het allemaal goed kwam. Flame was door zijn knieën gezakt. Hoe kwam dat? Ik wilde hier weg, dat was t enige wat nog door mijn hoofd schoot.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-05 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:29

Héél goed verhaal laus! Maar uuh... L2 springen..?
Het einde vind ik eng
Ben benieuwd naar het vervolg!
Laatst bijgewerkt door SHALALA op 07-11-05 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:30

Kheb al veranderd
Wist ik toch niet

Mossel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:31

indd ik ben ook benieuwd naar het vervolg

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:32

noedel schreef:
Kheb al veranderd
Wist ik toch niet

Haha maak niet uit hoor, dan weet je het nu

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:53

Hé wat een leuke ruiter

Prima verhaal, schrijf nu maar weer verder

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:55

Haha ja mooie naam he
Eerst Frans leren, anders krijgen we het verhaal over hoe mama Laura het ziekenhuis in sloeg

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:05

Oehh spannend verhaal Laura!
K wacht op het vervolg

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:18

Leuk verhaal, ik ben benieuwd naar het vervolg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:45

Ik zakte weg. Ik had het niet meer van de pijn. Nero lag doodstil. Eva stond tegen ons te praten, te vertellen dat het allemaal wel goed kwam.
Maar zoals het er nu uitzag kwam het helemaal niet goed. De sloot was dan niet breed, hij was wel erg diep. Ik dacht dat we wel een meter onder Eva en Flame lagen. We konden Nero niet van me af rollen, daar was de sloot te smal voor..Nero bewoog amper. Af en toe deed hij een poging om op te staan maar het lukte hem niet.
Ik keek Eva aan, ik hoorde haar amper. Ze keek mij ook aan.
“Wat moet ik doen Sam! Hoe kan ik je helpen? Ik krijg Nero niet overeind, t lukt me niet, t lukt me niet!” Eva’s hoofd was nat van het zweet en van de tranen.
Ik was weer helemaal bij bewustzijn.
“Ga hulp halen Eef. Rijd naar de boerderij van boer Smeets, en vraag daar om hulp..Bind Flame vast en ga hulp halen!” Eva keek me verschrokken aan.
“Ik kan jullie niet alleen laten! Nee Sam, dat kan ik niet!”
“Je zal wel moeten Eef..Zo schieten we niks op..” Ik snikte en begon te huilen.
Wat een ramp!
Eva bond Flame vast en kwam naar me toe.
Ze pakte mijn hand vast en zei dat ze zo terug zou zijn.Dat alles goed zou komen..
Ik hoorde haar weg rennen..Toen waren we nog met zijn 3en. Nero, Flame en ik.
Ik voelde mijn been niet meer. Mijn been! Ik lag nog steeds vast. Nero bewoog nog steeds niet. De moed zakte in mijn schoenen.
Ik had hoofdpijn. Barstende hoofdpijn. En toen werd het zwart..

Even later deed ik mijn ogen weer open. Ik hoorde iets kraken. Hoofdpijn.
Ik lag nog steeds vast tussen Nero en de steile wand omhoog.
Ik keek omhoog, in de hoop dat ik zag wat er kraakte. Het was Flame. Ze probeerde zich los te trekken van de boom waar ze aan vast stond. “Rustig Flame, blijf nou staan meisje” Maar Flame bleef niet rustig, en Flame bleef al helemaal niet staan. Ze bleef trekken tot de teugels het begaven. Ik raakte weer in paniek. Ik kon niks doen. Maar Flame ging weg. Ik begon te huilen. Dit kon niet waar zijn. Ik kneep mezelf, in de hoop dat ik wakker zou worden uit een hele nare droom.Maar het hielp niet, het was geen droom.

Na voor mijn gevoel uren gewacht te hebben hoorde ik een auto aan komen.
Eva sprong uit de auto en kwam naar ons toegerend. “Sam sam, ik ben er weer! Ik heb hulp gehaald! Er komen mensen aan! Ze komen je helpen!” Eva zat gehurkt naast ons en bleef maar zeggen dat t goed zou komen, en dat hulp onderweg was. Ik zag Boer Smeets bij Nero zijn hoofd staan. Hij keek erg bezorgd en schudde nee.
En toen stopte Eva ineens met praten. Ze ging weer rechtop staan en keek om zich heen. En nog een keer. En nog een keer. Haar mondhoeken begonnen te trillen en haar ogen werden groot. “Waar is Flame Sam? Waar is ze?” Ik begon te huilen. “Ze heeft zich losgetrokken en is weggegaan Eef. Ik heb nog geprobeerd maar ik lag vast en ze liep gewoon weg ik weet niet waarheen.” De tranen stroomde over mijn wangen. Eef d’r paard was weggelopen terwijl ik nog geen 3 meter verder lag. En ik kon er niks aan doen. Ik hoorde nog meer auto’s aankomen.
Ik hoorde mijn moeder. Mijn moeder! Hulp! Er was hulp gekomen!
Mijn moeder kwam naar ons toe gerend en knielde op de grond.
“Sammie toch, wat is er met jullie gebeurd” En samen begonnen we te huilen. Tussen t snikken en de tranen door vertelde ik haar wat er gebeurd was. Hoe bang ik was geweest en dat Flame weg was. Mijn moeder aaide over mijn hoofd en ze zei dat we hier zo weg zouden zijn.

Ze liep weg, om met de hulpverleners die inmiddels waren aangekomen te gaan praten.
De dierenarts, Pim, kwam naar me toe, samen met een ambulance broeder.
“Pim, je moet Nero helpen, hij beweegt maar amper en we liggen hier zeker al een half uur. Je moet Nero helpen pim!” Pim keek bezorgd naar Nero en weer naar mij. “Ik zal doen wat ik kan Sam, ik doe mijn best” En ook hij liep weg.
De ambulance broeder begon vragen te stellen. Of ik mijn been nog voelde, of ik ergens anders pijn had, of ik de hele tijd bij bewustzijn was gebleven. Ik wilde helemaal niet over mij praten, ik wilde weten hoe het met Nero ging!

Ik zag Pim naar Nero’s hoofd toelopen. “Ik geef hem een verdoving sam, dan kan de brandweer hem makkelijker uit de sloot takelen” Ik schrok. Takelen? Verdoving? Er zat niet veel anders op vreesde ik.
Aan beide kanten van de sloot stond een ambulance broeder.
De brandweer had een zeil om Nero gebonden, zodat ze hem op konden takelen.
Zo gauw Nero’s gewicht van mijn been zou zijn, zouden de ambulance broeders me optillen. Mijn moeder en Eef waren me gerust aan het stellen. Ik zag een van de ambulance broeders een teken geven, en heel langzaam voelde ik het gewicht van mijn been afgetild worden.
De ambulance broeders tilde me heel voorzichtig, snel en behendig uit de sloot.
Ze legde me direct op een brancard en duwde me de auto in. “Ik wil nog niet mee! Ik wil weten hoe het met Nero gaat!!” schreeuwde ik. De ambulance broeder zei dat we geen tijd te verliezen hadden omdat mijn been anders misschien geamputeerd moest worden. “oh God..” Ik schrok me rot. En braaf ging ik liggen..Ik hoorde Pim nog roepen dat hij me zo snel mogelijk iets zou laten weten..

Ik hoorde de sirene aangaan, en daar reden we, op weg naar het ziekenhuis. Niet langer dan 10 minuten later waren we er. De deuren gingen open, en ik werd zo uit de auto getild. Eenmaal in het ziekenhuis kwamen er dokters op ons afgerend. Ik werd meegenomen naar een operatiekamer waar foto’s van mijn been werden gemaakt. Er zat een kleine breuk in, en er kon meteen geopereerd worden. Er werd een klein infuusje aangelegd en ik voelde mijn hand koud worden. Ik viel in een diepe slaap, terwijl er in mijn been een breuk werd vastgezet met pinnen.

“Sammie? Sammie ik ben het, Mama. Sam doe je ogen eens open..” Ik hoorde mijn moeder bijna smekend vragen of ik mijn ogen open wilde doen. Voorzichtig deed ik een oog open. Gelukkig, de kamer was donker. Ook mijn andere oog deed ik open. Mijn moeder stond naast mijn bed en zuchtte van verlichting toen ik haar aankeek. “Sam, lieverd, hoe voel je je?Gaat het een beetje?”
Ik hoorde een zware stem zeggen dat ze niet teveel moest vragen, dat ze me even de tijd moest geven.
Het was de dokter. Hij boog voorover en keek me aan. “wil je wat drinken? Het kan zijn dat je een beetje keelpijn hebt, dat komt door het buisje dat je in je keel hebt gehad voor de verdoving” Ik knikte ja en hees mezelf rechtop. Water. Mijn keel brandde. Ik kreeg een glaasje water dat ik gulzig opdronk. De dokter keek me tevreden aan. “Is de operatie goed gegaan?” Ik hoopte zo van wel..Het moest gewoon..
De dokter glimlachte en zei dat mijn been waarschijnlijk over 5 weken weer de oude zou zijn. Een zucht van verlichting. Nero. Nero! “Hoe gaat t met Nero?!” Verschrikt keek ik naar mijn moeder. Mijn moeder keek me bedroefd aan..”Niet best Sam..Pim is hem nog aan het onderzoeken maar hij weet niet of hij iets voor hem kan doen…Toen jullie de slot in gegleden zijn heeft hij zijn knie waarschijnlijk gebroken..Mijn moeder keek weg, en ik zag een traan over haar wang glijden..Nero..Mijn Nerootje..Natuurlijk kon Pim iets voor hem doen! Het moest wel..Nero en ik waren nog lang niet klaar..We moesten nog een keer een strandrit gaan maken! En we moesten nog beginnen met endurance! En we moesten nog een officiele cross rijden! We waren nog lang niet klaar..
Ik zat half in shock terwijl de dokter vertelde dat ik over een uurtje naar huis mocht. Ik had de hele nacht geslapen en het was alweer 10 uur. Ik deed de kleren die mijn moeder mee had genomen aan en ging in een rolstoel zitten. Mijn moeder rolde me naar de auto, en tilde me in de stoel. De rolstoel bracht ze terug. Ik dacht aan het ongeluk. Hoe zou het met Eva zijn? En met Flame!
Was Flame al gevonden?
Mijn moeder deed het portier open en ging achter het stuur zitten.”Mam..Hoe is het met Flame en Eva?”
Mijn moeder keek me aan, startte de auto, en was even stil..”Flame was terug naar stal gelopen, ze kwam gisteravond aan.” Ik zuchtte van verlichting. “Eva heeft direct Pim gebeld en hij heeft haar onderzocht. Flame kon amper staan van de pijn. Het is een wonder dat ze helemaal terug naar stal is gelopen. Ze had haar rug ernstig geblesseerd en haar koot was half versplinterd. Eva’s moeder heeft besloten haar in te laten slapen”. Verschrikt keek ik haar aan..

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:52

Aaaaah eng.....
*bibber
Komt er weer een vervolg ?
Ben benieuwd

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:53

Baah..

weet niet meer te zeggen*

Kan geen fouten vinden en vindt het een goed stuk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:59

Haha

[ Charmed kijken, natuurlijk ] - ..* » L. i s s a a_ °° ٭ [ + = ] zegt:
weet zeker dat al die penny meisjes nu huilent op der bed liggen, om dat flame in word geslapen

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:01

hihi laus

ben benieuwd wat er met de paardjes gebeurt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:09

Omg, ze heeft t opgestuurd naar de penny

bliksempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:11

doorgaan ik vind het een leuk verhaal maar er gebeurt wel veel in 1 stukje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:13

bliksempie schreef:
doorgaan ik vind het een leuk verhaal maar er gebeurt wel veel in 1 stukje

Dat is een positief punt
Dan verveeld t in ieder geval niet en word je nieuwsgierig van

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:18

wat mooi! wil ook een vervolg

Thessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:39

Spanned ik wil meer !!
Mooi verhaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:02

Ben bezig

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:19

Zoals bliksempie wel zegt.
Als er veel gebeurd in het verhaal ben je ook snel klaar met het verhaal...

Misschien ons meer in spanning houden, ook al willen we een vervolg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:26

Dit moest een grapje zijn..Een hele misselijke, dat wel, maar toch..Mijn moeder schoot niet ineens in de lach..Ze riep niet dat t een grapje was..Ze keek strak voor zich en reed rustig door de straten.
Wat zou Eva verdrietig zijn. Wat moet ze doorgemaakt hebben, zich hulpeloos gevoeld hebben..
Zou ze boos zijn? Tuurlijk niet. Ik kon er toch niks aan doen?
Met een hoofd vol vragen kwamen we thuis aan. Ik wilde Eva spreken. Nero zien.
Het leek alsof mijn moeder gedachte kon lezen. “Zullen we vanmiddag naar Nero gaan?” Ik knikte voorzichtig ja..
Ik wilde Eva spreken. Maar nu nog niet. Ik kon het nog niet aan om haar te zien..
Ik liep (op krukken natuurlijk) naar mijn kamer en zette de pc aan.
Eenmaal aangemeld op msn zag ik dat Pim online was. Ik had nog niet gehoord wat er uit het onderzoek was gekomen

__*Sammiej* -ongeluk gehad zegt:Hee Pim
Pim zegt: Hee sam
Pim zegt: Hoe voel je je?
__*Sammiej* -ongeluk gehad zegt:Mwah..I’ve been better..
Pim zegt: Ja dat kan ik me voorstellen! Ik heb iig wel goed nieuw voor je!

Opgelucht haalde ik adem..Goed nieuws, dat kon ik inmiddels wel gebruiken!

Pim zegt: We kunnen Nero opereren. De kans van slagen ligt op 45%. Ik denk dat het de moeite waard is!

Ik zei tegen hem dat we vanmiddag naar de kliniek kwamen en dat ik het tegen mam zou zeggen. Met hoofdpijn sloot ik de computer af.

Ik hupste weer naar beneden, om het “goede” nieuws tegen mijn moeder te vertellen. Ze zat in de keuken, te bellen.
Ik pakte een groot glas en schonk het vol met cola. Ik ging aan tafel zitten en luisterde naar het gesprek van mijn moeder. Ik schrok. Zoals het klonk had ze de moeder van Eva aan de telefoon. Nadat ze opgehangen had stond ze op en schonk ze een beker koffie in voor zichzelf.
“Dat was de moeder van Eva. Ze heeft heel veel gehuild en is amper aanspreekbaar. Nu ligt ze even te slapen, maar ze is erg van streek..” Mijn moeder zuchtte. Beteuterd keek ik naar de grond..Ik pakte mijn glas en hinkte naar de woonkamer. Met een plof zakte ik in de bank en ik zette de tv aan.
Ik was een beetje aan het zappen maar ik was er totaal niet bij met mijn gedachte. Eva was vreselijk van streek. Flame was dood. Nero lag in de kliniek..Dit was totaal niet haar idee van een fijne vakantie. Ik keek op mijn horloge en zag dat het inmiddels half 1 was. Om 1 uur zouden we naar Nero gaan. Oh ja..Het “goede” nieuws moest ik nog aan mijn moeder vertellen. Ik hupste naar mijn moeder en ging weer aan de keukentafel zitten.
“Mam, ik heb Pim via msn gesproken net..Hij zegt dat ze nero kunnen opereren met een kans van slagen van 45%..”
Mijn moeder keek me opgelucht aan.
“Dat is goed nieuws Sam..Dat is goed nieuws..Zullen we naar de kliniek gaan?” Ik knikte ja en hupste naar de gang om mijn jas te pakken.Ik deed hem aan en voelde in mijn zakken. Mijn mobiel zat erin. 1 nieuw bericht. Het was van Eva.

Hoi Samm,
Flame is net aan komen lopen!
Pim is onderweg om haar te
Onderzoeken! Het komt
Allemaal weer goed schat!

Ik zie je snel, beterschap *kusje
Mijn ogen schoten weer vol. Ze was opgelucht, en dacht oprecht dat het allemaal weer zoals vroeger zou worden..Wat moest ze zich alleen gevoeld hebben. Ik wilde naar haar toe, haar troosten, haar een knuffel geven, haar gerust stellen! Er voor haar zijn, zoals zij er gisteren voor mij was..Maar dat kon niet. Niet nu. Eerst naar Nero.

We stapte in de auto en reden naar de kliniek. Ik vertelde mijn moeder over het smsje en ik kon merken dat ook zij het er moeilijk mee had. Ze vertelde dat ze begreep hoe ik me er over voelde, want dat gevoel had zij over mij. Ze wilde er voor me zijn en me helpen wanneer ik dat wilde. Ik was blij met mijn moeder. De moeder waar ik zo vaak ruzie mee gehad had. Tegen wie ik zo vaak had geschreeuwd en gescholden. Van wie ik Nero gekregen had. Wie mij had leren rijden. Mijn moeder.

We kwamen bij de praktijk aan. Ik greep mijn krukken van de achterbank en ik hinkte naar de kantine. Daar zat Pim, achter zijn laptopje. Toen hij ons zag sloot hij af en kwam hij naar ons toe. Samen liepen we richting de stallen. Hij vertelde hoe het gisteren gegaan was nadat Nero uit de sloot was getakeld.

“Nadat we hem dat zeil eindelijk om hem heen hadden gekregen hebben we hem omhoog moeten takelen. Ik had hem zo verdoofd dat hij goed suf was. Ik was bang dat hij anders tegen zou gaan stribbelen. Na ongeveer 20 minuten lag hij op de kant. We hebben gewacht tot de verdoving was uitgewerkt, eerder konden we hem niet in de trailer zetten. Ik heb hem toen onderzocht en mijn eerste diagnose was goed, hij had zijn knie gebroken. Met een spalk heb ik zijn been rechtgezet. Na ongeveer een uurtje was hij weer helemaal wakker, toen heb ik hem samen met Karel in de trailer gezet. Karel is de hele rit bij hem gebleven en hij zei dat Nero zich prima heeft gehouden. Toen we aankwamen op de kliniek hebben we hem met een deken op stal gezet, en gekeken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. Daar kwam dus die operatie uit. Ik heb het overlegd met andere doktoren hier en ook zij denken dat dit de beste optie is. Als de operatie slaagt zou je na een half jaar kunnen beginnen met licht dressuurwerk. Springen zit er niet meer in..Dat zou zijn knie niet aankunnen.”

Ik slikte mijn tranen in. Wat moest hij een pijn gehad hebben! En dat zou nog wel even duren..De operatie, het herstel..Een rotte periode zat eraan te komen. Maar het moest maar. Ik kon Nero nu niet in de steek laten.
We kwamen aan in het stallenblok. “Hij ligt links achteraan, ik moet even iets pakken ik kom zo!” en weg was Pim. Mam en ik liepen langs de paardjes. Allemaal zieke paardjes, de ene zieliger dan de ander. Eindelijk kwamen we bij de laatste stal aan. Daar lag hij. Mijn knaapje. Mijn ventje. Mijn pony.
Hij zag er best goed uit eigenlijk. Zijn ogen stonden helder, en toen de deur open ging keek hij vrolijk op. Zijn been was nog ingespalkt. Het zag er niet erg prettig uit.
Ik ging naast Nero zitten en hij onderzocht mijn zakken. poedersuiker. Ik was zijn appel vergeten. Ik keek mijn moeder aan en ze begreep meteen wat ik bedoelde. Ze haalde een appel uit haar zak. Gelukkig. Ik nam de appel aan en gaf hem aan Nero. Tevreden smakte hij hem op. Pim kwam aanlopen met een mapje papieren.
Hij gaf mijn moeder een stapeltje. Info over de operatie. Hij vertelde wat ze precies gingen uitvoeren. Ik snapte de termen niet, maar mijn moeder stond de hele tijd ja te knikken dus ik nam aan dat zij het wel begreep.
Ik aaide nero over zijn hoofd en het viel me op dat hij verbazend schoon was. Zijn hele kont zou onder de modder van de sloot moeten zitten en zijn 4 witte voetjes waren gisteren pikzwart . Pim was uitgepraat en zat naar mij en Nero te kijken.
“Ehm..Hebben jullie hem gepoetst?” vroeg ik verbaasd. Ik werd rood. Natuurlijk hadden ze hem gepoetst.
“Ja, gisteravond hebben we hem afgespoten en heb ik hem flink geborsteld om hem ontspannen te krijgen. Hij genoot er echt van!” Ik knikte ja. Ja. Dat was Nero.

Ik stond weer op, en Nero keek me aan. “Zou ik een borstel mogen lenen? Dat ik hem lekker kan poetsen?” Weer werd ik rood. Wat een stomme vraag..
Pim glimlachte. “Tuurlijk mag je een borstel lenen. Ik denk dat Nero dat wel op prijs stelt!” Hij pakte een kistje en zette het naast ons neer. “zullen wij een kop koffie gaan drinken?” vroeg hij aan mijn moeder. Mijn moeder knikte ja, keek naar ons, deed de deur een stukje dicht, en weg waren ze.

Ik opende het kistje en pakte een rosborstel. Ik begon nero zijn hoofd zachtjes te masseren, en ging door naar zijn hals, zijn buik en zijn rug. Hij sloot zijn ogen en rolde op zijn zij. Daarna pakte ik een zachte borstel. Hiermee borstelde ik de losse haartjes en het stof van hem af. Ik ging bij zijn hoofd zitten en borstelde hem bij zijn kaak, over zijn neusje, over zijn oogjes..
Ik moest er niet aan denken dat hij er niet meer zou zijn..De operatie moest lukken! Wat moest ik zonder hem?
Ik keek naar het mooie paardenhoofd dat op mijn schoot lag. Nee, wat moest ik zonder Nero?
En bij die gedachte rolde er een traan over mijn wang..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-05 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:27

Sammiej schreef:
Zoals bliksempie wel zegt.
Als er veel gebeurd in het verhaal ben je ook snel klaar met het verhaal...

Misschien ons meer in spanning houden, ook al willen we een vervolg.

Als ik eenmaal een verhaal in mn hoofd heb moet ik het snel typen Anders ben ik het weer net zo snel kwijt

Dit was een mooi begin vond ik, en ik heb nog genoeg in mijn hoofd om het lekker lang te maken

Wees maar niet bang

welmoedz

Re: [Verhaal] Vallen en opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:33

mijn zusje heeft het gelezen ... zei ze tegen mij dat ik het ook moets lezen erg leuk!

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:36

jaaaaaaaaaah ik ga het ook volgen, heel erg leuk!
*eff een penny-meisje nadoen *
boehoehoehoe, Flame mocht niet dood gaan!
komt er nu een black beauty?! en dan wel een hengst heh, die ze
niet kan berijden!

*Penny-alarm *