Met f/8 en belichtingscompensatie zo laag mogelijk. En de ISO 80. Maar het wil niet lukken. Wie heeft de tip?

Te donker en te licht.

Overbelichte pootjes.

In de schaduw.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
VeirL schreef:Ik ken het probleem. Mijn hamster is helemaal wit.
Inderdaad met photoshop aanpassen. Daar kun je ook alleen het overbelichte ophalen
Kokomo schreef:In sommige gevallen is het gewoon onmogelijk om alle delen van een foto juist belicht te krijgen. Foto no.2 is daar een mooi voorbeeld van. Ga maar na de witte pootjes in de zon en het donkerder hoofd in de schaduw. Als je in de natuur kijkt heb je een belichtings omvang van bv 1:1000. Een digitale foto bekeken op een beeldscherm van een pc heeft een maximale belichtingsomvang van 1:6. Dan kun je zelf wel nagaan dat je met geen mogelijkheid dezelfde belichtings omvang op je digitale foto's ziet. Dus gewoon voorkomen dat een onderwerp gedeeltelijk in de zon en schaduw is.
Citaat:Nou! Ik zou me daar toch niet op vastbinden.
Gewoon maskeren in photoshop en donker en licht apart van elkaar levellen. In analoog gebeurt dit ook wel eens, tijdens het belichten van het fotopapier een gedeelte dynamisch afdekken (met papiertje overheen bewegen) zodat de foto evenwichtig blijft. Dit is natuurlijk ontwikkelwerk en heeft niets met de camera te maken, maar is toch wel zeker onderdeel van fotografie.
joline1 schreef:Citaat:Nou! Ik zou me daar toch niet op vastbinden.
Gewoon maskeren in photoshop en donker en licht apart van elkaar levellen. In analoog gebeurt dit ook wel eens, tijdens het belichten van het fotopapier een gedeelte dynamisch afdekken (met papiertje overheen bewegen) zodat de foto evenwichtig blijft. Dit is natuurlijk ontwikkelwerk en heeft niets met de camera te maken, maar is toch wel zeker onderdeel van fotografie.
bijna alles wat je tegenwoordig met photoshop doet deed je vroeger in de doka..
Paraat schreef:Kokomo schreef:In sommige gevallen is het gewoon onmogelijk om alle delen van een foto juist belicht te krijgen. Foto no.2 is daar een mooi voorbeeld van. Ga maar na de witte pootjes in de zon en het donkerder hoofd in de schaduw. Als je in de natuur kijkt heb je een belichtings omvang van bv 1:1000. Een digitale foto bekeken op een beeldscherm van een pc heeft een maximale belichtingsomvang van 1:6. Dan kun je zelf wel nagaan dat je met geen mogelijkheid dezelfde belichtings omvang op je digitale foto's ziet. Dus gewoon voorkomen dat een onderwerp gedeeltelijk in de zon en schaduw is.
Nou! Ik zou me daar toch niet op vastbinden.