[foto] Help. Overbelichte vlakken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

[foto] Help. Overbelichte vlakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:00

Argh. Ik kan het niet uitstaan. Maar ik krijg mijn hond nooit mooi in het zonnetje op de foto, zonder overbelichte witte vlakken.
Met f/8 en belichtingscompensatie zo laag mogelijk. En de ISO 80. Maar het wil niet lukken. Wie heeft de tip?

Afbeelding
Te donker en te licht.

Afbeelding
Overbelichte pootjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In de schaduw.

joline1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:13

photoshop en dan kun je je niveau's aanpassen.. dus dan kan je je schaduw partijen lichter maken en je hoge lichten donkerder.. (zorg wel dat je doortekening hebt in de donkerste en lichtste partij) succes

joline1

Re: [foto] Help. Overbelichte vlakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:24

kijk ik heb wat voor je geprobeerd...

Afbeelding

hier is het wit door tekend en het donkere ook.. (ik heb het hier iets overdreven gedaan maar het kan natuurlijk veel subtieler)

Irismacho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:51

Ik heb geen tips.. maar vind er wel mooie foto's tussen zitten hoor

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:34

Dat is erg vervelend dat je een ''koeienhond'' ( ) hebt.
Toch vind ik het bij jouw foto's aardig meevallen.
In hoge nood kun je inderdaad photosjop [bb] gebruiken.
Succes!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:42

Foto 1 gewoon even wat omhoog halen in photoshop, maak jezelf bekend met levels. Masks kunnen voor een onevenwichtige belichting (dankzij een gevlekte hond bijv.) handig zijn.
Tutorial: http://www.grafx-design.com/12photo.html

Ik fotografeer zelf geregeld mijn border collie kruising: dat is meer gitzwart en wit op één plaats dan je lief is

Kokomo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:51

In sommige gevallen is het gewoon onmogelijk om alle delen van een foto juist belicht te krijgen. Foto no.2 is daar een mooi voorbeeld van. Ga maar na de witte pootjes in de zon en het donkerder hoofd in de schaduw. Als je in de natuur kijkt heb je een belichtings omvang van bv 1:1000. Een digitale foto bekeken op een beeldscherm van een pc heeft een maximale belichtingsomvang van 1:6. Dan kun je zelf wel nagaan dat je met geen mogelijkheid dezelfde belichtings omvang op je digitale foto's ziet. Dus gewoon voorkomen dat een onderwerp gedeeltelijk in de zon en schaduw is.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:38

Wellicht eens proberen je hond niet in de volle zon te zetten, maar eens een bewolkte dag kiezen?
Dan worden de overbelichte stukken, minder overbelicht?

Onderbelichten en de donkeren stukken met Photoshop 'ophalen'.

Ik roep maar wat, probeer het eens!

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:40

Ik ken het probleem. Mijn hamster is helemaal wit.
Inderdaad met photoshop aanpassen. Daar kun je ook alleen het overbelichte ophalen

Sannah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:36

VeirL schreef:
Ik ken het probleem. Mijn hamster is helemaal wit.
Inderdaad met photoshop aanpassen. Daar kun je ook alleen het overbelichte ophalen

Overbelicht ophalen? Delen die overbelicht zijn, bevatten geen pixels dus daar kan je helemaal niets mee.
Inderdaad wat Dimple zegt, onderbelichten en de donkere delen in PS selecteren en bewerken.

Ethelate

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:17

Ik had gehoopt op een oplossing zonder te bewerken, maar met de camera het te kunnen oplossen
De laatste foto is in de schaduw en dan raakt het niet overbelicht, maar in de zon komt zijn koppie juist zo mooi uit

MissJapke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:28

van fotografie ken ik niet veel, dus ik kan je niet helpen!
je hebt wel een leuk hond

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 01:10

Kokomo schreef:
In sommige gevallen is het gewoon onmogelijk om alle delen van een foto juist belicht te krijgen. Foto no.2 is daar een mooi voorbeeld van. Ga maar na de witte pootjes in de zon en het donkerder hoofd in de schaduw. Als je in de natuur kijkt heb je een belichtings omvang van bv 1:1000. Een digitale foto bekeken op een beeldscherm van een pc heeft een maximale belichtingsomvang van 1:6. Dan kun je zelf wel nagaan dat je met geen mogelijkheid dezelfde belichtings omvang op je digitale foto's ziet. Dus gewoon voorkomen dat een onderwerp gedeeltelijk in de zon en schaduw is.

Nou! Ik zou me daar toch niet op vastbinden.
Gewoon maskeren in photoshop en donker en licht apart van elkaar levellen. In analoog gebeurt dit ook wel eens, tijdens het belichten van het fotopapier een gedeelte dynamisch afdekken (met papiertje overheen bewegen) zodat de foto evenwichtig blijft. Dit is natuurlijk ontwikkelwerk en heeft niets met de camera te maken, maar is toch wel zeker onderdeel van fotografie.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 02:09

Zit er een belichtingsmeter op je camera?
Dan moet je hem instellen op een grijskaart of je hand (mijn is altijd te wit dus neem dan een stuk grijs papier mee) en met die instelling kun je licht/donker contrast goed op de foto krijgen .

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:31

Ik vind 4 en 5 toch nog wel aardig goed gelukt .

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:33

Ik vind het evengoed goeie foto's, maar mijn beeld is ook niet helemaal optimaal .

joline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:44

Citaat:
Gewoon maskeren in photoshop en donker en licht apart van elkaar levellen. In analoog gebeurt dit ook wel eens, tijdens het belichten van het fotopapier een gedeelte dynamisch afdekken (met papiertje overheen bewegen) zodat de foto evenwichtig blijft. Dit is natuurlijk ontwikkelwerk en heeft niets met de camera te maken, maar is toch wel zeker onderdeel van fotografie.

bijna alles wat je tegenwoordig met photoshop doet deed je vroeger in de doka..

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 02:30

joline1 schreef:
Citaat:

bijna alles wat je tegenwoordig met photoshop doet deed je vroeger in de doka..

toch kies ik gevoelsmatig voor analoog, het is een echte "labour of love"

Kokomo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:05

Paraat schreef:
Kokomo schreef:

De contrastomvang heeft niets te maken met de kwaliteiten van een toestel. Het is een gegeven dat bv. bepaalde oppervlakken papier een verschillende contrastomveng hebben. Glanzend fotopapier bv. heeft een grotere contrastomvang dan mat fotopapier. Als je een foto probeerd te maken van een tafareel in de sneeuw in de zon(om maar iets extreems te noemen) en hebt daar laten we zeggen een fries voor de arreslee staan, zul je onmogelijk de schaduw zijde van de fries en de sneeuw in 1 foto beide goed belicht kunnen vangen. Photoshop heeft tegenwoordig een tooltje genaamd Merge to HDR voor die 2 verschillend belichte foto's over elkaar heen plaatst. Moet er wel exact hetzelfde op de foto staan dus voor bewegende onderwerpen ongeschikt. In de donkere kamer is zoiets met de analoge fotografie vrijwel onmogelijk. Met een papiertje een deel afdekken wordt dan wel erg moeilijk. Daar heb je in je profiel trouwens 2 prachtige voorbeelden van staan.