[verhaal] Horrortochtverhaal. !expliciet (moordbeschrijving)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SilverStorm

[verhaal] Horrortochtverhaal. !expliciet (moordbeschrijving)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:27

Ik waarschuw van te voren dat hier misschien wat gruwelijkheden in staan voor de jongeren, maar het is maar een verzonnen verhaal voor een horrortocht die we met halloween gaan doen. Als het te ernstig is haal ik hem hier direct weer weg, maar ik denk bij mezelf dat het nog wel kan.

Het verzonken Klooster, ken jij de legende?

Lang geleden, meer dan 1000 jaar, stond in de bossen van Hengelo, niet ver hier vandaan, een groot klooster. Het was een machtig gebouw wat vele honderden monniken huisvestte in die dagen. Zij leefden in vrede en eenvoud in het klooster en bedreven landbouw en veeteelt om zo in hun dagelijkse behoeften te kunnen voorzien. De schapen van het klooster waren beroemd om hun goede wol en de melk van de koeien was de beste uit de omgeving. Op een korte afstand van het klooster, net buiten de bossen, lagen de korenvelden en de boomgaardjes. Binnen de kloostermuren hadden de monniken zelf een kruidentuin waar ze hun geneeskrachtige kruiden maakten voor de vele zieken die langskwamen om een medicijn voor hun kwalen te ontvangen.

De monniken waren van een vredelievende orde en hielden zich afzijdig van de dagelijkse rompslomp en de ruzietjes tussen de verschillende krijgsheren uit de regio die elkaar bestreden teneinde hun vee te behouden, juist meer vee te verkrijgen, of land en goederen te stelen. Het was heel normaal dat een krijgsheren zijn mensen stuurde om een gedeelte van een kudde te stelen. De krijgsheren leefden samen met hun bendes, vrouwen en vee in dorpen. Vaak reden ze er op uit om de bewoners van dichtbijgelegen dorpen, die geen krijgsheren hadden, te jennen, te martelen of om vrouwen en meisjes te ontvoeren omdat hun eigen vrouwen en meisjes het daglicht vaak niet meer zagen als er weer een feestavond geweest was waar veel met messen en zwaarden gespeeld werd. In hun angstaanjagende harnassen reden ze op grote zwarte paarden schreeuwend het dorp binnen en vermoorden iedereen die niet op tijd van hun pad was. Ook reizigers waren niet veilig voor de toorn van deze woeste mannen en moesten vaak rennen voor hun leven als ze niet met hun hoofd op een staak wilden eindigen.

Het was die dagen niet veilig om de bossen door te reizen. Overal lag het gevaar op de loer. Wolven huilden er ’s nachts nog in de uitgestrekte wouden, die zich tot ver in Duitsland uitstrekten terwijl de herten onrustig snoven zodat de dampen uit hun neusgaten zich in de lucht verspreiden. De bendes van de krijgsheren hadden de postroute bezet en overvielen alles en iedereen. Om ervoor te zorgen dat de mensen toch veilig door het bos konden reizen werden ze vaak begeleid door monniken. Deze monniken wisten wel hoe ze andere wegen konden gebruiken om uit de handen van de krijgsheren te blijven. Op den duur wisten de monniken echter zoveel reizigers veilig naar de andere kant te begeleiden dat de krijgsheren nog weinig te doen hadden. Furieus en woedend zagen de krijgsheren deze bron van inkomsten en vertier vervallen en vierden hun kwaadaardigheid steeds meer bot op de dorpelingen. Mensen verdwenen, afgehakte ledematen en verscheurde lichamen werden her en der in de velden teruggevonden. En niemand kon er iets tegen doen.

Op een dag besloten twee krijgsheren om de monniken een les te leren. Zij deden zich voor als reizigers en misbruikten het goede vertrouwen van de monniken die hen dwars door het bos naar het klooster brachten. Tijdens hun nachtelijke wandeling zagen zij de plaatsen waar de monniken zich opgesteld hadden om de boel te in de gaten te houden. Via een geheime gang, vlak bij een meer waar de nevelen boven het wateroppervlakte dansten, betraden zij het klooster. Daar werden zij gastvrij onthaald met een warme maaltijd en een bed om in te slapen. De volgende dag werden ze door de monnik op de rand van het bos afgezet. Na een korte zegening verdween de monnik gezwind in het bos.

De andere krijgsheren hoorden van de twee bedriegers hoe de monniken het voor elkaar kregen om steeds ongemerkt mensen het klooster in te smokkelen. Op een nacht hadden zij zich verzameld en rukten op naar de bossen. De dorpelingen keken verschrikt op in hun huizen toen de zwarte ruiters, die gekleed in woeste harnassen en wapperende capes op hun grote briesende paarden voorbij denderden. Bij een meer lieten ze hun paarden staan en gingen te voet verder.

Nimmer in de geschiedenis van Henglo heeft er zo’n grote slachting plaats gevonden. Één voor een werden de monniken in het bos op gruwelijke wijze afgeslacht, hun kreten gedempt door het bloed dat uit hun keel omhoog borrelde. Vluchten had geen zin. De grote zwarte wolfshonden van de krijgsheren verscheurden de benen van de monniken totdat een krijgsheren de genadeslag gaf voordat de wolfshonden het vlees van hun slachtoffers doorboorden met hun scherpe bebloede tanden. Niemand kon ontsnappen om de rest te waarschuwen.

De krijgsheren drongen na het doden van de monniken in het bos het klooster binnen via de geheime ingang en vermoorden iedereen die ze konden vinden. De koksjongen werd gekookt in de kippensoep en de stalknecht werd opgeknoopt aan de grote bel die de avondmis, het eten en de ochtendmis inluidde.

Tijdens hun strooptocht door het klooster kwamen een paar krijgsheren onderin de kapel terecht. OP zoek naar schatten trapten ze elke kast en elke deur open. Achter in de kapel, naast de trap naar de crypte waar de doden heersten, was een grote donkerbruine houten deur met zwaar ijzeren beslag. Aan de onderkant van de deur bevond zich een luikje. Een van de krijgsheren hief zijn bijl om het slot kapot te slaan. Opeens werd hij bij zijn arm gegrepen. Het was de abt van het klooster. ‘Neem alles mee, maar laat deze deur gesloten.’ Met een grauw zwaaide iemand zijn bijl en scheidde het hoofd van de abt met 1 slag van de romp. Hierna werd het slot van de deur afgeslagen en traden de krijsgheren de verboden kamer binnen.

Daar in de kamer van het klooster troffen de mensen een geboeide man aan. Hij was al flink op leeftijd en droeg een verweerd monnikenkleed. Het was duidelijk dat deze man ondanks zijn uiterlijk goed verzorgd werd, hij zag er wel doorvoed uit. Zijn ogen waren vaal en toen de man zijn mond open deed zagen de krijgsheren tot hun afschuw het stompje in de mond van de man dat zich als een kronkelende worm bij regenval heen en weer bewoog.
De krijgsheren keken verbaasd en de voorste hief al een bijl om ook deze monnik te vermoorden.

Met een woeste brul stond de man opeens op en slingerde met zijn ketenen. Een grauwend geluid steeg op uit zijn keel. Het klonk als het geluid uit de diepste krochten van aarde en de krijsgheren deinsden achteruit. Het vlezige stompje bewoog rusteloos in de tandeloze mond die gapend wijd open stond en als een vis naar lucht happend open en dicht ging. De temperatuur in de kamer daalde en de krijsgheren bliezen stoomwolkjes uit. De ogen van de oude man werden rood en branden als kooltjes in de nacht. Het gegrauw van de man nam de klank aan van een stem. De man hief zijn hoofd en de tongloze mond ging open. Een demonische stem sprak:

‘Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul. Onheil zal over u en degenen die met u zijn komen. Nimmer zal dit land nog rust en vrede kennen en het gekerm der doden zal de stilte voor altijd doorbreken. Burzum Burzum Burzum Agh Burzum..Bu’ Grinnikend trok een van de krijgsheren zijn zwaard en sloeg de man hard op het hoofd. Bloedend zakte de man nog na grauwend in elkaar. De krijgsheren verlieten de kamer en gingen verder met hun rooftocht.

Brullend van de lach renden de krijgsheren met fakkels in hun handen door het kasteel heen en staken de gordijnen in brand. Hoofden werden afgehakt, her en der lagen handen en voeten in bloederige plassen en de opengesneden lichamen lagen door het klooster verspreid. Er was geen verzet, de overval kwam te plots. De zware bel luidde regelmatig terwijl de zware gordijnen vlamden in het duister van de nacht en hun grillige schijnsel wierpen op de levenloze lichamen op de grond. Een enkel lichaam was aangevreten door de wolfshonden. Het gegil van de monniken verstomde en weldra was het stil.

De krijgsheren en hun honden liepen naar de stal toe om al het vee van de monniken mee te nemen. Zo dreven ze de koeien en de schapen door het bos heen. Opeens daalde de temperatuur. Een wind stak op en de bladeren ruisten in het donker. Zelfs het vee werd stil en weigerde nog een pas vooruit te doen. De krijgsheren voelden zich niet op hun gemak en lieten het vee voor wat het was terwijl ze zich naar hun paarden haasten. IJselijk gekrijs doorboorde de nacht. Het geluid van vele rennende dieren verspreide zich naar alle kanten. De krijgsheren hoorden overal om zich heen dieren rennen maar zagen niets dan af en toe een witte schim, een witte tand, een rood oog. Angst overmeesterde hen en ze zetten het op een rennen. Waanzinnig gelach klonk overal om hun heen. En ze werden geslagen door onzichtbare knuppels. Schimmen van monnikkleden en het geluid van kloosterbellen waren overal. In paniek renden de krijgsheren alle kanten op. De dorpelingen die in de huizen vlak bij de bosrand woonden kropen dieper onder hun dekens, biddend en angstig. Het gekrijs van gekwelde geesten en duistere schepsels werd ver gedragen door de wind. In het tumult verloren de krijgsheren elkaar uit het oog en probeerden op eigen houtje te ontsnappen. Geen van hen zou ooit levend uit het bos komen.

De dorpelingen hoorden een luid gekraak en er verschenen vlammen aan de hemel, toen ze de volgende dag gingen kijken zagen ze dat het klooster half verwoest en ingestort was. Door de jaren heen hebben wind en weer hun steentje bijgedragen om van de eens zo mooie abdij een doodse ruïne te maken. Tijdens een zware storm met veel regen, eeuwen geleden is de ruïne in de drassigheid van het veen verzakt en ten onder gegaan. Slechts hier en daar steekt nog een steen boven de grond.

Er wordt gezegd dat de monnik in de kelder de duivel heeft losgelaten, anderen zeggen dat de wraak van de monniken is losgelaten op de krijgsheren. Sinds dien gaat men ’s nachts het bos niet meer in. Rare geluiden galmen ‘s nachts door de nacht. Een enkeling die verdwaald is voelt wel eens een warme hand op zijn schouder, terwijl hij voorgeleid lijkt te worden en zo veilig het bos uitkomt. Soms, op heldere nachten wordt de bel van het klooster nog wel eens gehoord en ziet men vlammen aan de lucht en de schimmen van vele schapen en koeien die het bos uit komen rennen. Het gebrul van de angstige krijgsheren en kermende stemmen echoot dan door de nacht terwijl het waanzinnige gelach niet lijkt op te houden. Op deze dagen kropen de dorpelingen dieper onder de dekens, vooral als de wolfshonden in janken uitbarsten.

Tegenwoordig is een groot deel van het bos omgehakt om er weilanden van te maken. Behalve het stuk bos waar de ruïne verzonken is. Sommigen denken dat de grote eiken die daar staan gegroeid zijn uit de harten van de monniken, die zo van landbouw en hun bos hielden. Toen men probeerde dit bos neer te halen voor bebouwing bleek dat dit onmogelijk was. Kettingzagen kwamen niet door de bomen heen, shovels en bouwvoertuigen kwamen door mysterieuze gebreken aan de motoren, lekke banden en spontane branduitbraken het bos niet eens in. Op een nacht is een complete groep ongelovigen die zelf de kracht van de abdij wilden voelen verdwenen. Alleen hun vernielde slaapzakken en rugzakjes zijn nog teruggevonden. Sindsdien mijden de mensen het bos ’s nachts en op donkere herfstdagen wanneer vurige ogen oplichten in de schaduwen, opdat de wraak van de monnik niet over hen zal komen.

EINDE

Als jullie het leuk vinden ga ik hem uitbouwen tot short story

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:37

Ik vind het een erg "leuk" verhaal, net alsof ik een echt boek lees.. alleen gaat alles hier een stuk sneller het is niet zo langdradig.. ik vind dat wel fijn maar in een boek moet het wat langdradiger zijn denk ik omdat je anders wel honderden gebeurtenissen moet gaan verzinnen...
nja beetje vaag uitgelegt ..

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:43

hai misz do, kun je je dingen verbeelden bij dit verhaal? zie je wat er gebeurt? verbeeldingskracht moet sterk zijn, t volk moet al drie kleuren van de regenboog zien voordat ze uberhaupt het bos in gaan.....

Amon_

Re: [verhaal] Horrortochtverhaal. !expliciet (moordbeschrijv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:52

Is dit echt een legende, of heb je de legende verzonnen? Vindt het n.l. wel lekker scary, en goed geschreven.
In ieder geval een spannend eng verhaal voor de donkere winteravonden bij het haardvuur.
En het bloederige valt wel mee hoor, als ik zie waar de jeugd tegenwoording naar kijkt dan krommen mijn tenen

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:53

SilverStorm schreef:
hai misz do, kun je je dingen verbeelden bij dit verhaal? zie je wat er gebeurt? verbeeldingskracht moet sterk zijn, t volk moet al drie kleuren van de regenboog zien voordat ze uberhaupt het bos in gaan.....

ja ik kan het me wel verbeelden maar dat kan ik bij alles

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:56

Als je echt nog meer in het verhaal wil zitten zou je het nog gedetaileerder en uitgebreider moeten beschrijven. Daarom zou ik het zeker niet nog meer inkorten, denk dat je dan nog meer rillingen over je rug mist hihi.
Je zou met dit verhaal hebben dat het een boekverslag is van een langer verhaal.

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:23

cool. het moet een korte intro worden voor een horrortocht (in de binnenbak waar dan vuurkorven en fakkels branden) en misschien nog wat geluidseffecten erbij, maar het kan niet te lang en ik wil het zelf niet te kort. ik zie duizend dingen voor me maar ik kan er maar vijf opschrijven bij wijze van. hihi.. te erg..daarom vroeg ik me af of het concept in deze vorm leuk is zodat ik het eventueel uit zou kunnen gaan schrijven.

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:52

ja voor dat "doeleinde" is het zeker erg leuk
maar als je het voor een "gewoon" verhaal wou gebruiken ging het iets te snel

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:57

neu, daarom wil ik weten wat jullie ervan vinden en of ik de moeite en tijd wel zal nemen om het uit te schrijven tot short story

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:33

Nou zou zeggen schrijf rap door, vindt het wel iets hebben, zag bij de paarden gelijk die zwarte paarden van LOTR voor me. Mystiek en angstaanjagend.
En dat idee van Halloween in de bak vindt ik helemaal gaaf, is zeker niet hier in de buurt he ?

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:34

Ik krijg bij een goed boek beelden door mijn hoofd flitsen, en dat heb ik bij jouw stukje ook Ik vind hem het zeker waard om hem wat meer uit te breiden.

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 18:47

ah dat is fijn om te horen. Ik ga het verhaal uitwerken en zal het tzt hier weer neerzetten

Yasmine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:25

Ik vind het érg goed geschreven!
Ik kan er me echt dingen bij inbeelden en je wordt zo meegesleept in het verhaal. Super

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:36

Morgannah schreef:
Nou zou zeggen schrijf rap door, vindt het wel iets hebben, zag bij de paarden gelijk die zwarte paarden van LOTR voor me. Mystiek en angstaanjagend.
En dat idee van Halloween in de bak vindt ik helemaal gaaf, is zeker niet hier in de buurt he ?

idd had ik ook ik zag ze weer door dat dorpje rijden

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:39

Super verhaal!
Het komt heel geloofwaardig over, Ik schijt normaal al in me broek als ik door een bos moet, word nu nog erger =P

gerlienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:11

heel erg mooi verhaal,zag meteen ook al allemaal beelden door het hoofd flitsen, toen ik het verhaaal las:)

N_atasjaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:28

Ja dik vind eht een erg goed geschreven verhaal, het lijk idd net of het en echte legende is ofzo. En je ziet idd helemaal voor je hoe alles "gebeurt" het verhaal is spannend ja. Hij is goed gekeurd!

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:45

ghi....nu ben k blij... t moet ook als een geloofwaardige legende gebracht worden.....*grijnscht semi kwaadaardig met voorpret over wat komen gaat*

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:35

goed geschreven meis!! Leukleukleuk *is dol op spookverhalen* meer!!