'Klaar' roep ik.Ik sla mijn boeken dicht en prop ze snel in mijn boekentas.Mijn pen volgt dezelfde weg als de boeken.'Binnen een uur terug thuis he Lena!' roept mijn moeder uit de keuken.'Waat?!Dat is helemaal niet genoeg!' roep ik kwaad als ik de keuken binnenstorm.Mama kijkt op van haar krant die ze aan het lezen is aan de keukentafel.'Binnen een uur gaan we eten,en dan moet je je wiskunde nog eens herhalen,en dan moet je gaan slapen' zegt ze en leest verder.Boos stamp ik met mijn voet op de grond.'En anders zoek je maar een verzorgstertje voor Partout' zegt ze als ik de keuken uitloop.Boos loop ik de deur uit en sleur mijn fiets de garage uit.Er ontstaat een kras op de auto.Net goed,denk ik,en spring op mijn fiets.
Na 10 minuten ben ik op de manege.Ik gooi mijn fiets in de bosjes,en ren naar de stallen.De stal van Partout is leeg.'Geweldig' mompel ik.Ik grits het rode halstertouw van de haak en loop naar de grote wei.'Partoutje!' roep ik hard.In de verte komt de grote voskleurige ruin aangegaloppeerd door het hoge natte gras.Hij hinnikt vrolijk en spitst zijn oortjes.Voor het hek stopt hij,en briest blij.'Hallo jongen' zeg ik,en aai hem over zijn voorhoofd.Ik klik het touw aan zijn halster vast,en haal hem uit de wei.Ik zet hem vast op de poetsplaats en borstel snel al de modder uit zijn zachte vacht.Ik druk een kusje op zijn neusje.Ik kijk op mijn horloge,nog een halfuur.
Na het poetsen laat ik hem even uitrazen in de bak.Partout galoppeerd wild bokkend in het rond.Na 10 minuten komt hij tevreden aangedraafd en snuift luid.'Wil je eruit lieverd?' vraag ik en kriebel aan zijn kin.Hij snuffelt aan mijn haren,en schraapt ongeduldig met zijn voorhoef in het zand.Ik gooi de poort open,en neem Partout aan zijn halster vast.Op stal borstel ik het zand uit zijn vacht,en geef hem nog een lekkere appel.
'Je bent te laat' zegt mijn moeder als ik binnenkom.Ik schop mijn schoenen uit.'Ik kan toch niet meer dan mijn best doen' mompel ik en plof neer op de keukenstoel.'Je vader komt vandaag niet thuis' zegt mama met een strak gezicht,terwijl ze het eten op tafel zet.Het eten verloopt in een doodse stilte.'Mam?'.'Ja,wat?' zegt ze snibbig.'Binnen twee weken is er een springwedstrijd,en ik wil graag meedoen met Partout' zeg ik en kijk naar het eten in mijn bord.'Zolang je mij niet lastigvalt ermee vind ik het best' zegt ze,en eet verder.