Tips voor verhaal schrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Tips voor verhaal schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 11:13

Welke schrijver kan mij wat tips geven voor het maken van een verhaal?.
Zelf had ik er al 2.

-Goed lopende zinnen
-Spelling fouten er uit halen

IcePrincess

Re: Tips voor verhaal schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:19

ik ben geen schrijver maar weet wel dat het voor je verhaal beter is als je het eerst in grote lijnen opschrijft dan dat je gewoon meteen begint te schrijven en geen idee hebt het waar het naartoe zal gaan.
Als je je verhaallijn hebt kun je daar verder omheen gaan schrijven, zo blijft het voor jezelf en de lezer overzichtelijk.

En als het voor alleen op internet is is het handig om regelmatig even een entertje ertussen te zetten, dat leest makkerlijk dan een grote lap tekst, voor mij dan iig, bij een pagina vol lettertjes haak ik af .

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 11:23

Ja nou..Ik wil graag eerst het hele verhaal op papier zetten. dan in word typen en dan in stukjes hier op bokt zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:27

Als je het op internet zet zijn de goede tips om echt op je spelling, grammatica, ABN en interpunctie te letten. En, zoals IcePrincess al zei, een beetje opdelen in alineas, enters ertussen.
Een lap tekst zonder hoofdletters, met foute spelling en vage interpunctie lees ik dus in principe nooit.

Verder, inderdaad een basisonderwerp, en een beetje hoe het ongeveer moet gaan lopen. Het onderwerp moet mensen ook echt aanspreken. Als je het over een onderwerp doet wat niet vaak in verhalen voorkomt, of niet zo bekend is, zorg dan dat je er zelf wel genoeg van weet en research hebt gedaan. Zo komt je verhaal geloofwaardiger over.
En ja, gewoon overtuigend schrijven. Het moet echt overkomen, je moet je er goed in kunnen inleven- óók als je het verhaal niet geschreven hebt, maar lezer bent.

Verder kom ik even nergens op, maar er is nog wel veel meer.
Succes!

Applelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 14:38

Oke bedankt, nog meer mensen met tips?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:41

begin met een goed begin. Als het begin mooi of goed is lees ik door. Als dat saai is haak ik af.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:20

Ik neem telkens een schrift of een paar aan elkaar geniette bladen wanneer ik aan een nieuw verhaal begin. Dan schrijf ik het verhaal in grote lijnen op. Daaronder de dingen die er zeker in moeten voorkomen, de hoofdgebeurtenissen en de bijgebeurtenissen.
Dan begin ik per hoofdstuk een nieuw blad en schrijf daarin op wat er moet gebeuren, de dingen die uitrukkelijk gezegd moeten worden, enz.
Als ik dan plots een ingeving krijg en niet aan de computer kan, schrijf ik ook bij het hoofdstuk een stuk tekst.

Zo doe ik het, mooi gedetailleerd

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:53

Ik schrijf ook graag.
Aantal tips:

-hou de spanning erin, dus niet dat iedereen zoiets heeft van
- spellingsfouten.
Als ik zie dat er in de eerste 5 regels een spellingsfout staat, dan stop ik al met lezen.
- Laat je gevoel spreken.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:01

Ik ga binnenkort naar een verhalen-schrijfcursus toe, als ik daar ben geweest kan ik hier wel tips van de docent(e) waarvan ik les heb gehad neerzetten.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:20

Afwisselende zinsopbouwen gebruiken. Dus niet altijd:
"Ik ging naar school" "Ik kwam op de koer" "Ik liep naar mijn vriendin"
maar "Met tegenzin vertrok ik naar school. Op de koer aangekomen liep ik naar mijn vriendin."
En ook als er dingen gezegd worden afwisselende uitdrukkingen gebruiken, niet altijd "zei" maar ook andere zoals "riep, grapte, schreeuwde, antwoordde, vroeg, beaamde, stemde in,..."
Dan word het verhaal leuker om te lezen

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:24

Tatariki: Ja precies, anders weten de lezers niet in wat voor stemming de hoofdpersoon is of de bijpersonen zijn.

Ik heb nog 1 tip:

Zet de gezegde dingen (hoe noem je dat?) onder elkaar.

Dus niet zo:
"Hoi, hoe gaat het?" "Ja, goed."

Maar zo:
"Hoi, hoe gaat het?"
"Ja, goed."

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:30

beschrijf eerst de hoofdpersonen en hun karakter, zodra die hoofdpersonen anderen zien beschrijf je hun ook weer, zo wordt het duidelijk en kan de lezer een beeld scheppen bij de personages!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:36

Je moet niet beginnen met je hoofdpersonages te beschrijven. Soms is het leuker om direct met een actie te beginnen en de personages in de loop van het verhaal te beschrijven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:38

ben het met tatariki eens, dat doe ik ook. Hoewel ik niet helemaal het goede voorbeeld geef. Ik bedenk een hoofdpersoon ongeveer, bedenk het eerste hoofdstuk, bedenk de naam voor mijn hoofdpersoon en de eerstvoorkomende andere karakter en schrijf verder. De meest recente dingen komen er in voor en ik weet alleen het eind. Daar komt de rede tevoorschijn waarom het in de verleden tijd is geschreven. Ben je geinteresseerd in het verhaal? Zie mijn onderschift.

Marlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:51

Korte en lange zinnen afwisselen. Dat leest prettiger.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:56

Ehm, ik schrijf zelf ook wel graag. En ik denk dat het voor diegene die leest fijn is, als je niet te veel schrijf fouten hebt, een paar mag

Dat je leestekens goed gebruikt. Tjah, ik denk dat het belangrijkste is dat het een beetje een spannend verhaal is, waar je veel gebeurtenissen in hebt.

En verder, vind ik dit topic ook wel erg interresant

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:11

*sorry niet alle reacties gelezen...*

- alles in v.t. of t.t. en niet eerst in v.t. schrijven en daarna t.t.
- een goed begin
- schrijf alleen als je inspiratie hebt, en niet alleen als iemand je commandeerd meer te schrijven. dan word het meestal flut!
- weet wat je schrijft
- heb genoeg vanfasie
- niet te veel rollen, word snel ingewikkeld.
- en niet zo van : ja ik ben weer bij mn paard geweeest, en heb alles als de vorige keer gedaan
(dus dat het niet langdradig word)
- en met schrijf tekens.
- een verhaal moet ook met gevoel worden geschreven, en niet snel afgehaakt worden.

xxxiezz
ps zo ben je al een heel eind
oo nog een tip:
schrijf met jou uuh... k weet het woord even niet, maar aap iemand niet na als ie bijv. over drugs schrijft.
xxxiezzzz

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:14

nog een tip:
maak er of een ik-verhaal van, of een breed-verhaal (dus dan beschrijf je meerdere personen, en schrijf je niet: ik dacht dat het nooit zou gebeuren) dan moet je eerder schrijven vind ik: ze dacht dat het nooit zou gebeuren.

ps je kan ook naar kluitman emailen
xxiezz

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 02:14

- Leestekens, vooral belangrijk wanneer er gesproken wordt.
- Zorg dat het duidelijk is wie er spreekt, zonder bij elke zin namen te gebruiken.
- Vervang niet aldoor zei met schreeuwde, riep, etc.
- Zorg bij lange lappen gesproken tekst voor onderbreking af en toe.
- Geen MSN gesprekken!
- Je hebt 5 zintuigen, gebruik ze allemaal. (Zicht, gehoor, reuk, smaak en tast).
- Verwissel niet constact van gezichtspunt. Zorg voor duidelijke overgangen door een nieuwe paragraaf te beginnen en de naam van de persoon in de eerste zin te gebruiken.
- Als er twee tijden door elkaar lopen (in een verhaal met flashbacks bijv. zorg dan voor een mooie overloop). Als er geen flashbakcs/flashfwds zijn zorg en dan voor dat je alles in dezelfde tijd schrijft.
- Laat zien in plaats van beschrijven. (Beschrijf hoe een moeder haar kind een draai om de oren geeft in plaats van te zeggen dat ze een hele gemene moeder is.)
- Zorg voor afwisseling in je zinnen.
- Probeer niet aldoor de zelfde woorden, zinnen, gebeurtenissen te herhalen.
- Maak je hoofdrolspelers interessant door ze onverwachte namen of trekjes te geven. Bijv. een non die altijd een pijp rookt.

Pfft zo veel dingen eigenlijk. Koop anders een boek over schrijven bij een tweedehands zaak. Voor een paar euro heb je al een goed beginners boek.