Zucht.
Vandaag moest ik er dan echt aan geloven.
Vol goede moed stappen we om 10 voor 8 op de fiets. Wánt, half 9 opfietsen met de burgertrutten uit je oude klas. Je moet wat als je de weg naar school niet goed weet. Aangekomen op school -15 min. te vroeg- verheug ik me erop om keihard de fietskelder in te fietsen. Wieha. Die hadden we op onze vorige school niet. Keihard, van het heuveltje. Geweldig. Dat heb ik lang niet meer gedaan. Om vervolgens door de -voor mij- nieuwe conciërge van me fiets worden afgeschreeuwd. Ik had het kunnen weten. Nieuwe school; nieuwe regels. Alle burger trutjes lopen keurig met de fiets aan de hand en ik sjees ertussen door. Op wat voor school ben ik belandt!? Vraag ik me af als ik meisjes met kipling-rugtassen hoog op de rug voor me zie uitlopen. Of al in de kantine zie zitten -die waarschijnlijk er al een halfuur te vroeg zaten.
Maar daar was hét bord. Vol grote verwachtingen loop ik naar hét bord. Waar een hele menigte omheen staat, want -uiteraard- wil iedereen zien wie waar in welke klas zit. En daar staat het. 3HA. Mijn nieuwe klas. En ik heb het getroffen; ik zit zelfs bij 2 jongens van mijn oude klas in mijn nieuwe klas. Hoera. En bij een ex-vriendin die ik al zo'n 2 jaar negeer. (en ik heb er overgens nog nooit, maar dan ook nóóit over nagedacht de strijdbijl te begraven. En dat is niet voor niks.) Daarna loop ik de kantine in. Om een toespraak te krijgen van onze 'locatie begeleider'. God-o-god. Het is 9 uur 's ochtends en dan gaan ze zulke woorden gebruiken. Niet meer normaal. De begrippen van 'teambegeleider' 'locatiedirecteur' en 'projectcoördinator' vliegen me om de oren. Hahahaha. En dan verwachten ze ook nog dat ik dat ga onthouden. Maar er is één lerares die me opvalt. Heel erg opvalt. Het is een dunne vrouw, met een spits hoofd. Niks bijzonders, alle leraren en leraressen zien er een beetje beroerd uit (hahaha ja mijn ouders ook, allebei leraar & een beetje maf).
Het blijkt mijn f*cking mentor te zijn. Ik hoor het woord 'mentor' en ik besluit dat ik haar niet mag. De man die het woord heeft (god moge wete wie) roept vrolijk; 'Mevrouw vd Werf, speciaal voor deze klas 3HA'. Net alsof we dikke probleem kinderen zijn. En dat een bitch ofzo. Maargoed, vol goede moed loop ik naar mijn klaslokaal. We krijgen een boekenlijst. Moeten we alle boeken nakijken, als we ze wel hebben gekregen. Heel belangerijk volgens mevrouw vd Werf. En dat nakijken van onze boeken lijst moet in doodse stilte gebeuren. Halló mevrouw vd Werf, ik ben een meisje. Bijna-vrouw. En vrouwen, die schijnen toevallig heel goed 2 dingen tegelijk te kunnen. Dus ik probeer een gesprek aan te knopen met mijn buurvrouw. Die ik wel ken van mijn vorige school. Maar dat werkt niet. Zij houd braaf haar mond en ik zit maar tegen haar aan te banketstaaf. Totdat; 'Wil die dame daar achterin haar mond even houden en haar boekenlijst even controleren?'. Oké oké, ik hou me stil. Maar niet voordat ik mijn nieuwe klasgenoten heb geobserveerd.
En het zijn studies. Rasechte studies. Ik weet dat ik dat niet mag zeggen, want ik ben zelf ook een rasechte studie, doe niet voor niks de havo, maar dit zijn studies. Verder nog 2 'dushies' die zijn blijven zitten en nog 2 niet zo snugger uitziende jongens die ook zijn blijven zitten. Niet voor niks dus. Ik heb het wel getroffen mag ik zeggen. Maargoed, nu even volle concentratie op mijn boekenlijst. En -shít- wat zijn dit veel boeken! Serieus Godsamme, het zijn er gewoon 2 keer zoveel als vorig jaar. Dit ga ik nooit heelhuids thuiskrijgen al die boeken. We zijn klaar met de boekenlijsten. 'Onze' mentor begint enthousiast over de drama en dans lessen die we van de week krijgen om elkaar beter te leren kennen. Om vervolgens het af te sluiten aan het eind van de week met een heuse 'disco'. Ik zit haar aan te gapen. Dus ze verwacht gewoon dat ik met dit stelletje ga dansen? Hahaha. Haaa. Grappig hoor, mevrouw van der Werf. (wat klinkt dat trouwens duur voor een lerares). Ze gaat verder met haar verhaal. Om er daarna uit te kramen; ' haha en nu is het zo mooi weer en dan zitten jullie allemaal lekker boeken te kaften'. Meteen besluit ik om mijn boeken nooit te kaften. Nu niet, nooit niet.
En? Nog aanmerkingen of commentaar of dingen die ik beter zou kunnen doen?