“Kun je nou niets goed doen?” vroeg mijn gymleraar spottend, toen ik van de balk af was gevallen. Achter me klonk gelach, mijn klasgenoten lachten me uit.
Met een verdrietig gezicht verliet ik het gymlokaal en ging in de kleedkamer zitten. Ik was niet blij met mezelf. Ik was dik, lelijk en ik kon totaal niet sporten. Ik had echt het gevoel dat ik een mislukkeling was.
Ik besloot me om te kleden en me ziek te melden. Het was toch het laatste uur van de dag, en de stomste, dus het maakte me niks uit.
“Ik voel me niet lekker,” zei ik tegen de conciërge met een rood hoofd. Ik hoopte dat hij het zou geloven, gelukkig deed hij dat ook: “Zijn je ouders thuis?” vroeg hij.
Ik schudde mijn hoofd. Mijn ouders waren altijd ’s morgens om zeven uur al naar hun werk en kwamen ’s avonds ook pas om half twaalf thuis. Op zaterdag werkten ze ook, en op zondag sliepen ze altijd heel lang uit. Ze hadden nooit tijd voor me. Behalve met feestdagen, dan kreeg ik wel eens een cadeautje.
Ik zuchtte, terwijl ik op de fiets zat. “Hoe kan ik mezelf nou verbeteren? Hoe kan ik nou afvallen, terwijl ik een plumpudding in sport ben?” vroeg ik aan mezelf. Er sprongen tranen in mijn ogen. “Misschien moet ik op een zelfverdedigingcursus gaan. En misschien kan ik op een sport gaan en dan goed leren, vanaf het begin.”
Ik klaarde alweer wat op en fietste hard door naar huis. Ik kon het allemaal op internet opzoeken.
“Hé dikzak, wanneer ga je nou eindelijk eens die dikke kont van je laten verdwijnen?” Er stonden zes jongens op de stoep en leken me uit te lachen.
Ik fietste snel door en deed alsof ik het niet hoorde. Ik haatte die jongens. Het waren van die jongens die elke dag spijbelden, of zelfs niet meer op een school zaten. Waarom moesten ze me nou altijd uitschelden? Ik had toch helemaal niets gedaan? Met honderden gedachten in mijn hoofd kwam ik thuis aan en zette mijn fiets in de schuur. Ze draaide de deur open en ging naar binnen. Blaffend kwam mijn kleine tekkeltje, Boldy, uit de woonkamer. Toen ze zag dat ik het was, sprong ze tegen me op en likte kwispelend aan mijn hand. “Hoi lieverd.” mompelde ik. Boldy was nog de enige die mij leuk vond. Op school niemand, mijn ouders die nooit thuis waren, ik had ook helemaal geen vrienden.
Snel kroop ik achter de computer om een zelfverdedigingcursus te zoeken. Ik vond er één, hij was in het fitnesscentrum aan het einde van de straat. Perfect! Ik hoefde dan helemaal niet ver te fietsen!
En ik kon ook nog fitnessen daar! Daar hoef je niet goed in te zijn, je hoeft alleen maar een beetje op een lopende band te rennen en te fietsen. Oeps, te vroeg gejuicht. Ik had een conditie van niets. Maar die kon ik wel krijgen! Gewoon rustig opbouwen, dan moet het lukken. Ik had een lach op mijn gezicht. Sinds tijden lachte ik eindelijk. Laat ik er maar gelijk heen gaan! Misschien kan ik dan meteen beginnen!
Ik fietste er op mijn allerhardst naartoe. Misschien kon dit nog wel eens gaan lukken! Dan word ik zelfverzekerder, slanker, en dan moet ik alleen nog iets zoeken om knapper te worden. Nou ja, eerst dit en dan zie ik wel verder.
“Waar kan ik me inschrijven voor een zelfverdedigingcursus?” vroeg ik aan de balie. Er zat een vrouw van middelbare leeftijd achter de balie. “Hier,” zei ze met een nors gezicht.
Ik trok een wenkbrauw op. Iets vriendelijker kan ook wel, dacht ik. Ik schreef me in, en mijn les begon over een uur al! Genoeg tijd om nog even snel wat spullen van thuis te pakken. Ik racete weer naar huis, om me in mijn gymspullen te hijsen. Ze waren niet vies, want ik had tenslotte toch bijna niets gedaan in de gymles.
Bij het fitnesscentrum aangekomen ging ik de zaal in, en ik zag dat er nog twee andere meisjes waren. Er stond een jongen bij een radio; hij zette muziek op. Hij draaide zich om en ik keek recht in zijn gezicht. Ik keek verlegen naar de grond. Wat was hij knap! Ik schudde mijn hoofd en liep verder de zaal af. Wat verbeeldde ik me nou, ik ben veel te dik en te lelijk!
“Zo dames, tijd om ons aan elkaar voor te stellen!” riep hij door de zaal, alsof die helemaal vol stond. “Ik ben Jeffrey,” zei hij. “Hoe heet jij?” zei hij, mij aanwijzend.
Ik werd rood en hoorde de andere twee meisjes lachen. “I-ik ben Rosita.” Wat ben ik toch een muts! Waarom ging ik nou altijd blozen als een jongen iets tegen mij zei.
De andere meisjes stelden zich ook voor, en de les begon. Het was veel moeilijker en vermoeiender dan ik had gedacht, we kregen allemaal oefeningen om ons te verdedigen, bijvoorbeeld als iemand probeerde ons in elkaar te slaan en hij leerde ons van ons af te bijten als mensen scholden en dat soort dingen.
Na de les zat ik uitgeput in de kleedkamer. Ik durfde niet te douchen, er waren veel meer mensen in de kleedkamer. Ik besloot gewoon in mijn spullen naar huis te gaan en daar maar te douchen.
Toen ik de sleutel in mijn fietsslot omdraaide, zag ik dat mijn band helemaal plat was. Ik keek om me heen, maar ik zag niemand. Nou ja, dan maar lopend naar huis.
Met mijn fiets aan de hand liep ik op de stoep. Compleet verzonken in mijn gedachten liep ik bijna over de poten van een hond, waarop de eigenaar boos reageerde. Ik negeerde haar en liep verder. Aan de overkant zag ik twee meisjes staan. Eén ervan had me gezien en zei iets tegen het andere meisje, waardoor die zich omdraaide. “Hé dikkie dik! Goed dat je banden lek zijn! Misschien val je dan nog eens af!” riep het meisje.
Dat was natuurlijk Monique, het mooiste meisje van school. Ze voelde zich veel te goed voor de lelijkerds en de nerds. Wacht maar af! Ooit word ik net zo slank en mooi als Monique! Ik keek naar mijn buik. Ach, wie houd ik voor de gek, dat zou dus nooit lukken. Maar goed, het viel te proberen. Ik liep weer door en toen ik thuis was zag ik iemand staan. Oh nee, niet die stomme jongen van net! Ik besloot via de andere kant van het huis te gaan, om te zorgen dat de jongen mij niet zag. Ik deed de deuren op slot en de ramen dicht, alles deed ik om te voorkomen dat er geen jongen bij mij binnen in huis kwam. Ik ging naar de badkamer en keek in de kastjes. Ik had gister gezien dat mijn moeder van die afslankpillen in haar kastje had liggen, zouden die echt werken? Ik nam er één en liep naar mijn kamer. Boldy lag te slapen op mijn bed, maar deed gelijk zijn ogen open toen hij mijn voetstappen hoorde. “Oh jochie, ik ben een mislukkeling.” Ik ging op de weegschaal staan. Vijfenzeventig kilo. Zie je wel, ik heb heel erg overgewicht. Ik ben één meter vijfenzestig en dan zo’n gewicht. Hm... Vreemd... Daarnet had ik nog trek, waarom nu ineens niet meer? Ik haalde mijn schouders op. Waarschijnlijk omdat ik net op de weegschaal stond.
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 01-09-05 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt