Iets leren over Aquarell?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Iets leren over Aquarell?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 17:13

Wie zou mij iets willen leren over Aquarell?
Ik heb hier namelijk een aquaelblok metnog 19 vellen van 175gram, en 36*27 cm.
Of als er anders mensen tips of zowiets hebben is natuurlijk ook altijd welkom
Groetjes patty en iedereen alsvast bedankt

Pattypaard

Re: Iets leren over Aquarell?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 13:55

niemand?

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:58

Zoek anders op internet..

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 14:02

ohja nog niet aan gedacht

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:25

het belangrijkste met aquarell is de goede combinatie hoeveel water en hoeveel verf vinden.

Verder kun je gewoon beter eerst de effecten van de verf uittesten dan meteen aan tekening beginnen.
Makkelijkste is gewoon een boekje bij de bieb halen ofzo, daar staat het vaak goed in uitgelegt met duidelijke voorbeelden .

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:54

Ik vind het moeilijk om zo maar in het wilde weg 'iets' te zeggen over aquarel. Als je vragen hebt, stel ze gerust, maar probeer het gewoon zelf eens een keer

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 17:44

ok, hoe zou ik dan kunnen beginnen?
bijv. iets schetsen op een blaadje.
moet je dan gewoon die 'verf'gebruiken zoals normale verf en voor de wat lichtere plekken wat water gebruiken? (en dan uitvogelen hoeveel )

IcePrincess: ok, maar dat vind ik dan weer zonde van het vel aangezien ze niet zo goedkoop zijn. Maar dit zou ik denk ik ook wel kunnen toepassen bij een pony.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:50

Begin niet op een duur vel papier, pak er gewoon een vel printerpapier bij en kijk hoe de verf zich gedraagd, probeer wat uit (een appel, paardje, whatever). Je moet de verf NIET gebruiken als gewone (acryl/plakkaat)verf maar gelijk mengen met veel water en beginnen met het licht opzetten. Daarna kan je iets meer verf pakken en de schaduwen gaan aanzetten. Je werkt dus steeds van licht naar donker.

Hier een hele slechte foto van een aquarel waar ik op dit moment mee bezig bent. Je ziet dat ik eerst de paarden getekend heb met potlood. Het geel en de lichtste bruin heb ik eerst opgezet, daarna ben ik met donkerder bruin/zwart en oranje/rood naar donker toe aan het werken.

Afbeelding

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 22:26

ok.
zal morgen eens gaan proberen als ik zin en tijd heb
vind het trouwens wel erg mooi wat je liet zien
heb er eigenlijk nu al zin in maar mag niet
ik zal dan ook wel foto's maken en hierneer zetten als dat mag???
bedankt voor je uitleg

ohja. Moet je trouwens ook uitkijken met uitlopen van de verf? (zoals bij schilderen op zijde?)
Dus dat je bepaalde vlakken kleurt en dan moet wachten tot de verf droog is en daarna pas erlangs verder gaan?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:38

Het ligt eraan, als je wilt dat verf uitloopt moet je nat in nat werken, zo niet: inderdaad even wachten tot het opdroogt.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 22:50

ok bedankt
dus als je een paard zou maken zou je het beste de verf kunnen laten overlopen lijkt me, (anders krijg je volgens mij teminste echt vlakken)

nog een vraag moet je iets onder het papier leggen zodat het wat dikker is zegmaar? (bijv. boek, klapper, kartonnetje)
of is dit eigenlijk niet nodig? (bij printerpapier)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:08

Pattypaard schreef:
ok bedankt
dus als je een paard zou maken zou je het beste de verf kunnen laten overlopen lijkt me, (anders krijg je volgens mij teminste echt vlakken)

Ik laat het zelf altijd opdrogen. Wat je moet proberen is met veel lagen te werken, dus steeds hele kleine verschillen in kleur. Op printerpapier lukt dat moeilijk omdat het papier op een gegeven moment 'op' is.

Afbeelding

Dit is een aquarel die ik ooit gemaakt heb in 'stapjes', je kan een beetje zien dat ik echt veel lagen over elkaar zet (licht naar donker)

Citaat:
nog een vraag moet je iets onder het papier leggen zodat het wat dikker is zegmaar? (bijv. boek, klapper, kartonnetje)
of is dit eigenlijk niet nodig? (bij printerpapier)

Je zal merken dat printerpapier niet echt geschikt is voor aquarel omdat het kromtrekt doordat je zoveel water gebruikt (daar heb je het dure papier voor). Om te oefenen maakt dat niet zoveel uit. Als je maar niet aan een dure houten tafel werkt

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 23:13

ok.
hardstikke bedankt voor al je uitleg he
zal er maar kranten enz. onderleggen, en dan onder het papier nog iets stevigs (werkt fijner lijkt me)
zijn echt veel lagen overelkaar ja. bijelkaar heb je dan eigenlijk best veel tijd ervoor nodig of niet? (niet dat dat veel uitmaakt )

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:32

Dat ligt eraan hoe ingewikkeld je het wil maken. Ik denk dat ik aan die eenhoorn hierionder tussen de 4 en de 5 uur besteed heb.

Pattypaard schreef:
ok.
hardstikke bedankt voor al je uitleg he
zal er maar kranten enz. onderleggen, en dan onder het papier nog iets stevigs (werkt fijner lijkt me)
zijn echt veel lagen overelkaar ja. bijelkaar heb je dan eigenlijk best veel tijd ervoor nodig of niet? (niet dat dat veel uitmaakt )

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 18:31

Zo ziet het er nu uit. (pony is gewoon wa geschets van foto)
Afbeelding
Afbeelding
Het ziet er eigenlijk niet uit vind ik maarja dalik donkerder doen en dan maar eens kijken of het wat word.

edit: daarna zag het er zo uit...
Afbeelding
en nu zo,
Afbeelding
Afbeelding

denk niet dat dit echt iets voor mij is aangezien ik meer iets ga klodderen dan echt kijken enz. maar het is al beter dan de middelste foto vind ikzelf

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 20:43

en toen kon ik niet meer editten dus...
nog even wat dingen verandert en dan morgen maar weer verder gaan
Afbeelding

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:49

Ziet er al netjes uit hoor..

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:50

Ik ken niets van aquarell maar ik vind het er al goed uitzien! Persoonlijk vind ik het wel mooier als er wat meer van de nek op zou staan. Maar dat kan jij anders vinden.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 20:52

beide bedankt , normaal met tekenen doe ik altijd de nek \ en stukje hals erbij. ben het nu meer vergeten en toen dacht ik laat ook maar

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:54

Vietje
Hij word echt leuk Patty vooral voor de eerste keer

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:28

Je papier kun je ook 'spannen'. Daar heb je speciaal tape voor, en het lijkt een beetje op de werking van postzegeld; het gaat plakken als het nat wordt.
Op bijvoorbveeld een oude, houten plaat leg je het papier, en je maakt het helemaal nat, en zo plak je het vast.
Laat het dan tenminste 24 uur drogen en het papier staat mooi strak en het gaat niet kromtrekken tijdens het schilderen

Wat je doet gaat de goede richting uit, maar je moet denk ik nog meer verdunnen met water, de bovenste laag verf ziet er al erg 'massief' uit. Ook wat meer kleurverschillen toebrengen.

Succes!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 21:52

valiente: haha alweer bedankt
Leo_ke: ok bedankt voor je tip zal het anders maar eens gaan proberen zolang ik nog niet op het 'echte' papier ga werken.

maar moet je het vel dan dus nat maken en dan op de plaat doen? of de plaat natmaken en het vel erop, of dus die speciale tape daarvoor gebruiken

ok wouw denk ik een beetje te snel zijn met de lagen dankje

Maxima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:04

Euuh.. nooit geweten dat Aqaurell zo mooi is.. Kunnen jullie mij er ook iets over vertellen.. (A) Nee, grapje.. Heb het druk genoeg met.. dingesen..

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:55

whaha

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:03

Ik vind het heerlijk om te aquareleren, maar heb er helaas het geduld niet voor. De moeilijkheid/truc van aquareleren is - zoals eerder al gezegd- om met veel verschillende lagen te werken. Je hebt in principe 2 basis-technieken:

1. Nat-op-nat: dwz dat je terwijl het papier nog nat is met een volgende kleur eroverheen gaat. Het resultaat is vlekkerig.

2. Nat-op-droog: Je wacht totdat één laag is opgedroogd, voordat je met een nieuwe laag begint. Met deze methode kun je heel entjes en precies werken.

Verder is het belangrijk dat je met de lichtste kleuren begint en een basis-opzet maakt. Vervolgens ga je steeds donkerder kleuren. Maar pas op met donkere kleuren! In tegenstelling to acrylverf, waar je een donker "foutje" zelfs kunt oververven met wit, blijft bij aquarel alles zichtbaar!

Succes!