voor zij die nog geboeit mee lezen 
Citaat:
‘Haa Summer, heb je die rotknol weer met je mee?’ vroeg een harde stem.
Als door een wesp gestoken draaide Summer zich om.
‘Wacht maar tot hij je verslaat! Dan zie je vanzelf wat voor rotknol hij is’ beet Summer de man toe.
‘Ssst laat hem praten’ kalmeerde Sam die naast Summer stond, zijn merrie was als eerste op de vrachtwagen gezet en moest dus als laatste wachten.
‘Ach ik word gek van John! Sinds Let’s Dance een maand geleden...’
‘Sst daar hebben we het niet meer over’ hij kneep haar speels in haar zij en ging zijn merrie nu ook van de vrachtwagen halen.
Een maand geleden was de laatste wedstrijd geweest die John's zoon had kunnen rijden met zijn dominante hengst Prins doordat Let’s Dance woedend een trap op Prins voorbeen had gegeven. Prins had hem gebeten om te laten zien dat hij de baas was, dit pikte Let’s Dance niet en trapte vol achteruit. Sindsdien hing er een rood lintje in Let’s dance’s staart, maar John was de ‘rothengst’ nog niet vergeten en Ray, zijn zoon, waarschijnlijk ook niet!
‘Met wie is Ray hier?’ vroeg Summer uit haar humeur aan Maarten die met zijn bruine ruin Rasmus naast haar stond.
‘Een paard van iemand anders. Prins staat nog steeds mank’ verklaarde hij.
‘Nou ja...Ik kon er niets aan doen...’ begon Summer schuldbewust.
‘Nee weten we, die rothengst beet Let’s Dance. Dat weet iedereen, toen hij hier zijn eerste wedstrijd reed sprong hij op een merrie, gelukkig was de ruiter van die merrie net afgestapt’ vertelde Maarten.
‘Echt?’ ongelovig keek Summer Maarten in zijn ogen.
‘Ja, onder de ruiters hoor je alleen maar verlichte zuchten dat Prins er tijdelijk uit ligt. Er wordt een of ander goedje rond zijn neus gesmeert maar dat helpt niets naar het schijnt.’, ging hij verder terwijl ze Ron met zijn kastanjebruine ruin Heaven en Ilse met haar zwarte ruin Raven volgde. Sam liep naast Tanja voorop.
‘Tja maar toch. Ik hoop dat Let’s Dance en ik voor hem raken’.
‘Dan mag je je best doen. Die schimmel van Ray is naar het schijnt goed.’
‘Waarschijnlijk’ vanbinnen vloekte Summer, Prins was een prachtig dier maar zo onhandelbaar dat hij in de dressuur weinig kon halen. Misschien met een andere ruiter... Maar met Ray zijn harde behandeling zou het nooit lukken. Deze schimmel...
‘Ik zie hem wel bij het inrijden’ besloot Summer. Ze waren nu bij de stallen en de 5 paarden stonden tegen over elkaar aan het einde van de gang, tegen de stalwand stond Let’s Dance met tegen over hem Maarten’s paard Rasmus.
Naast Let’s Dance stond Melody, Sam’s merrie en tegenover Melody stond Raven, Ilse haar ruin. Langs Melody stond Ron zijn paard Heaven.
‘Ik hoop dat Melody niet hengstig is’ knipoogde ze naar Sam.
‘Jee daar had ik niet aan gedacht!’ vloekte Tanja. ‘Sam wissel jij anders met Maarten. Rasmus is een ruin!’
Zo gezegd zo gedaan en al snel waren de paarden van stal veranderd. De stalgang was erg breed dus tegenover elkaar zou niet zo erg zijn, ze konden nu in elk geval niet met hun neuzen aan elkaar komen.
‘Kom jongens, jullie moeten pas om 12 uur rijden! Dus wij kunnen wel even de rijbaan enzo gaan bekijken’.
‘Om 12 uur? Waarom vertrokken we dan zo vroeg?’ vroeg Sam die graag uitsliep.
‘Omdat de paarden nu rustig kunnen wennen aan de drukte’ verklaarde Tanja ‘daarbij vertrek ik graag vroeg het was toch een uur rijden en je moet maar pech krijgen! Het is nu kwart voor acht en om kwart over elf moet Ilse beginnen met inrijden. Jullie kunnen nu uitgebreid gaan ontbijten en tegen de tijd dat dat verteert is mogen jullie Ilse al te paard helpen! Daarbij kunnen jullie nu nog een uurtje of 2 rondkijken in de stallen want die zijn groot.’, liet ze er op volgen.
‘Daarbij is het toch leuk om zo vroeg al te vertrekken. Ik vind het leuk om samen te zijn’ zei Summer voorzichtig.
‘Ik ook kleine’ antwoordde Sam en legde zijn arm rond Summer.
‘Hej!’ protesteerde Summer maar ze liet zich tegen hem aantrekken, het was nu eenmaal zo dat Summer met haar 1.66 de kleinste van de bende was! Al was Ilse maar 4 cm groter. Sam was met zijn 1.80 toch een stukje groter dan Summer die dan ook maar tot aan zijn schouders kwam.
Ze liepen eerst naar de kantine die nu nog niet zo vol was. Daar bestelden ze drinken en wat broodjes. Het hele gezelschap viel lachend op hun stoelen rond de eerste tafel die ze vonden. Maar al snel viel het geluid weg en was er alleen nog maar Tanja te horen die nog een paar instructies aan haar leerlingen gaf.
Rond een uur of 9 trok het groepje weer richting stal. Sam zorgde dat hij naast Summer kon lopen, ook Maarten kwam aan Summers zijde lopen. Ilse en Ron liepen een stukje vooruit, druk pratend over motors. De tweede hobby van beide.
‘Het is hier echt groot’ zuchtte Summer.
‘Inderdaad, maar de rijbanen zien er goed uit, het lijkt er niet op dat we schuivers zullen maken’ reageerde Maarten die al in de rondte gekeken had.
‘Nee gelukkig niet’ antwoordde Sam ‘Ron’s paard viel bijna 2 weken geleden’.
'Ja dat zag ik. Het was daar ook glad! Let’s Dance schoof ook.’
Ze liepen wat door de stallen.
‘Ilse het is kwart voor elf! Als jij om kwart over op het paard wil zitten kunnen we nu maar beter naar de stallen gaan’ waarschuwde Summer met een blik op haar horloge.
Nog geen vijf minuten later stonden ze bij de Friese ruin Raven, de ruin liet doodkalm toe dat de 2 meisjes hem opzadelden.
‘Ga je ook bandageren?’ vroeg Summer.
‘Nee zijn benen zijn toch zwart’ antwoordde Ilse schouderophalend.
Om precies kwart over elf hielpen de vier vrienden Ilse op haar paard en kon ze beginnen met rustig in te stappen.
‘Om hoe laat moet ik beginnen?’ vroeg Summer praktisch.
‘Om 10 over 12 dus je kan haar proef nog wel zien’ knipoogde Tanja.
De vriendschap tussen Summer en Ilse was erg hecht en ze moedigden elkaar al elke wedstrijd aan. Behalve de vorige wedstrijd, toen moest Summer inrijden bij Tanja’s tweede proef.
Tanja hielp Ilse met het inrijden en toen ze haar naam hoorde was Raven helemaal los.
‘In ring A word Ilse met Raven verwacht’ schalde er over het terrein.
Summer, Sam, Maarten en Ron verzamelden zich naast het jury hokje bij de ring. Tanja ging bij de B staan en begon met voorlezen.
‘A-X binnen komen in middenstap’.
Raven liep mooi aan de teugel en leek precies te doen wat zijn bazin vroeg. Ook Ilse zat op haar paard alsof hij vanzelf liep.
‘Deze proef is mooi!’ fluisterde Summer.
‘Tenzij iemand het beter doet is ze eerste’ reageerde Maarten droog.
‘Dat is altijd zo, oen’ schold Ron.
Sam begon onderdrukt te lachen.
‘X halthouden en groeten! De rijbaan verlaten in stap met lange teugel’ klonk Tanja’s stem. Door Ilse ging een zucht van verlichting en Raven volgde de teugel en liep praktisch met zijn neus over de grond terug naar A om uit de ring te gaan.
‘Goede proef! Alleen had ik liever wat meer sprong in de galop gezien! Maar daar werken we dinsdag wel aan’ zei Tanja lachend.
‘En tenzij iemand het beter doet ben je eerste’ proeste Sam waarop de vier andere ook in de lach schoten. Tanja keek verward naar Ilse maar deze keek even hulpeloos terug.
‘Als niemand het beter doet ben je altijd eerste’ verklaarde Summer hun lachbui na dat ze alles uitgelegd had.
‘Summer jij moet Let’s Dance gaan zadelen! Let op want Ray is in de inrijbak...’ waarschuwde Tanja.
Even trok Summer een vies gezicht maar na een veelzeggende blik van haar moeder die zich ook bij het groepje had gevoegd liep ze samen met Sam, Maarten en Ron richting de stallen.
‘Zo ventje nu is het onze beurt!’ praatte Summer met haar paard terwijl ze de singel al aan trok.
Het hoofdstel werd aan gedaan en summer trok haar jogging uit en haar bloes maakte plaats voor haar wedstrijdjasje. Tien minuten later stond ze bij de inrijdbaan waar Sam, samen met Maarten, de schimmel, die zijn baas op wedstrijd nooit goed liet opstijgen, vasthield. Ron hielp het slanke meisje in het zadel van het paard dat nerveus rondjes draaide en zelfs dreigde met steigeren.
‘Wat een gedoe met die knol zeg!’ sprak een voor Summer jammer genoeg bekende stem.
‘Maar goed dat Prins altijd zijn manieren houd, he Ray’ antwoordde Summer zoet terwijl ze de teugels op pakte van haar paard dat nu rustig stond te wachten op een beenhulp van zijn bazin.
‘Jullie zijn schatten’ ging ze verder tegen de jongens. ‘Heel erg bedankt!’
‘Een meid als jij kunnen we niet laten verongelukken, zou zonde zijn’ grinnikte Sam.
‘Hmm....’ meer kwam er niet uit want Tanja gaf haar een teken dat ze moest beginnen te stappen.
Summer reed ruim 45 minuten in toen ze eindelijk haar naam hoorde.
‘In ring C word Summer met Let’s Dance verwacht'.
Ze liet Let’s Dance nog even strekken rond de ring tot ze de stem van Tanja hoorde.
‘A-X binnen komen in arbeidsdraf, X groeten, verder in arbeidsdraf! C rechterhand!’ las ze.
‘Yes, netjes vierkant en aan de teugel’ juichtte Summer vanbinnen omdat dit een struikelpunt was voor Let’s Dance. De proef verliep tot nog toe goed.
‘A middenstap, A-X-A cirkel, voor het raakpunt met de hoefslag aanspringen in de rechter galop’.
Summer deed haar linkerbeen iets naar achter net voor het raakpunt en precies op het raakpunt sprong Let’s Dance in een keuringe rechtergalop.
‘Je bent een topknol’ fluisterde Summer en luisterde toen weer aandachtig naar haar voorlezer. Na een paar oefeningen kwam een geliefde oefening voor beide. Tevens de laatste.
‘A arbeidsdraf, F-X-H van hand veranderen in middendraf lichtrijden’.
Let’s Dance strekte zijn lange benen en gooide ze voor zich uit.
‘H arbeidsdraf doorzitten, A afwenden, X halthouden en groeten, de rijbaan in middenstap met lange teugel verlaten!’
Summer groette met een goed gevoel af en vloog haar paard om de nek.
‘Super knul!’ zei ze zacht.
‘Goede proef Summer! Zijn aanleuning is stukken beter! We zullen maar aan die galop stap gaan werken voor de A6 he!’
‘En aan achterwaarts gaan zonder protest’ zuchtte Summer.
‘Dat deed hij vandaag super! Hij bleef mooi aan de teugel’.
‘Voelde het. Ik heb gedreigd met ruinen als hij het niet deed’ lachtte Summer terwijl ze hem even uitstapte in de inrijpiste.
‘Dame, moet je nog rijden?’ vroeg Jean aan haar.
‘Nee, heb net gereden.’ antwoordde Summer.
‘Wat doe je hier dan nog?’ lachtte hij.
‘Sorry mijnheer, ik ga al!’ grinnikte Summer.
‘Wacht even meid! Mag ik je vragen welk bit je hebt?’
Tanja en Summer wisselde een blik van verstandhouding...
het verhaal is verbeterd door Amethyst! Heel erg bedankt
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-08-05 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt