Vraagje aan de schrijvers onder jullie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ookami

Vraagje aan de schrijvers onder jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 12:16

Waar halen jullie inspiratie vandaan?
Ik zit vaak vast met een verhaal of kan er niet aan beginnen. Zoals nu, ik wil verschillende van mijn verhalen combineren tot één verhaal maar ik vind geen goede openingszin.
Iemand tips of ideeën?

marjoke

Re: Vraagje aan de schrijvers onder jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:22

Inspiratie.. Pff dat is een moeilijke vraag
Ik haal het meestal gewoon uit mezelf
Nee, maar mijn gedichten/verhalen gaan meestal gewoon over hoe ik me voel. Soms is dat leuk maar soms dus ook niet. Meestal niet ..
Maargoed, dat doet er niet toe.
Ik schrijf dus gewoon altijd letterlijk mijn gevoel op en ik probeer het dan zo goed of zo mooi mogelijk te omschrijven. Ik weet dat dit geen al te duidelijke uitleg is. Maar ik zou het anders ook niet weten ...

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 12:25

Dat probeer ik ook maar het probleem is dat het meestal niet echt lukt. Ik schrijf dan een zin, lees hem nog eens en besluit dat hij niet goed is. Zo gaat het elke keer weer en blijf ik dus een even lang verhaal hebben Andere keren lukt het wel en dan heb ik het hele verhaal in mijn hoofd zitten. Het typen wat in mijn hoofd zit is ook ambetant, ik kan mijn gedachten soms moeilijk in zinnen zetten.

Omarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:34

ik schrijf soms ook in me verhalen hoe ik me voel
meestal doe ik het volgende;
1.ik bedenk eerst waar het verhaal over gaat
2.dan bedenk ik een titel
3.dan ga ik aan de slag

zie gevangen in het paradijs

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 12:40

Ik ben nu aan een nieuw verhaal bezig waar ik mijn andere verhalen in wil verwerken en het enige wat ik heb is een beginnetje van een 5tal zinnen
Ik schrijf een beginnetje en ga dan daarop verder maar nu wilt het niet echt lukken

Omarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:52

vertel ns waar gaat het over

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:53

Ja misschien heb je gewoon je dag niet
Misschien moet je morgen nog eens proberen, zou ik zo zeggen
In mijn profiel staan wel wat gedichten van me en op de 2e paina van CB een verhaal en nog wat gedichten.. Misschien moet je die eens lezen, voor inspiratie? Ik weet het ook niet.
Maar je mag er wel altijd op reageren
Succes verder

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 12:55

Hehe
Ik heb een klein stukje geschreven maar verder gaat het even niet. Ik heb het net gepost zie "Het internaat"

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 13:02

Even een tip voor jullie Dit is een forum waar je je verhalen kan posten en waar ook commentaar word gegeven: http://www.hetschrijvertje.be/forum/index.php
Het commentaar is iets "profesioneler" dan hier omdat het forum uitsluitend over schrijven gaat en er dus alleen mensen zijn die iets van schrijven af weten Niet dat het commentaar op bokt onnutig is maar het commentaar dat je daar krijgt is zeker interessant
Voor je je verhaal op het forum post moet je hier je eigen album aanmaken en je verhaal online zetten, de link post je dan op het forum: http://www.hetschrijvertje.be/index.php

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:13

Zal je niet gaan lastig vallen met een lang verhaal, maar een manier die mij is geleerd, zodat je niet vast komt te zitten is de plotlijn eerst uitschrijven.
Voor je begint, heb je al ongeveer bedacht wat je wil dat er gaat gebeuren, probeer dat eerst uit te denken, niet zin voor zin, maar in grote lijnen en schrijf dat op.
Dus je schrijft op (uitgebreider als dit, ongeveer een half kantje, maarhet ligt er natuurlijk ook aan hoelang je verhaal is)

Liesje loopt op een dag naar school toe, als ze ziet hoe een jongen langs de weg zit te huilen. Ze raken aan de praat en je krijgt meer te weten over de jongen en dat zijn ouders zijn gescheiden (waardoor hij zit te huilen. Samen gaan ze naar Liesje's huis, en ze praten daar nog een tijdje verder waaruit duidelijk wordt dat ze elkaar erg leuk vinden. Later gaan ze samen kijken bij Liesje's paard en de jongen vindt het erg leuk. Liesje moet constant aan de jongen denken, zowel 's nachts, als overdag. Later gaan ze naar het huis van de jongen en ze ontdekken dat de vader van de jongen een nieuwe vriendin heeft, en daarom gaan ze scheiden. Samen gaan ze, door middel van allerlei trucjes, de vrouw "wegpesten", waardoor de vader doorkrijgt dat ze helemaal niet zo'n geweldige vrouw is en hij weer verliefd word op de moeder van het jongetje. Het jongetje en Liesje krijgen wat samen en zo leeft iedereen nog lang en gelukkig.

Zo heb je dus een plot, waar je je altijd aan kunt vasthouden. Als je eens een verhaal leest, en een prachtige zin tegen komt, een mooi idee ontdekt in een film of een tijdschrift. Een prachtig huis tegenkomt wat je wil verwerken, noem maar op, schrijf je dat op en dat kan je later nog erin zetten.
Als het even niet meer wil lukken, stop niet, maar schrijf door, hoe waardeloos het er ook uitziet. Laterna, als je WEL weer weet hoe je verder wil, schrijf je dat gewoon over.
En de mooie zinnen en zinsbouw, die komt vanzelf als je al wat langer schrijft, dan maak je die vanzelf wel. Veel lezen, zodat je een grote woordenschat hebt helpt ook vaak. Oefenen is the keyword.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:27

Bedankt voor de tips en info secrible Ik kan het zeker gebruiken en dat zal ik ook doen

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 23:51

Ik maak ook altijd een plot op, maar het begin wil dan toch niet lukken dus schrijf ik gewoon een begin ( waar ik dus bijna altijd niet tevreden over ben ) en als ik dan halverwege het verhaal ben dan schrijf ik het begin opnieuw, en dan lukt het vaak wel, dat is heel vreemd maar het gaat dan gewoon.
Dus wie weet werkt het bij jou ook zo, ik zou in ieder geval even uitproberen en een plot is inderdaad heel handig, heb drie schriften en een map vol met aantekeningen, plotten en karakterschema's...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 00:00

Inspiratie
Nou, gewoon als ik me verveel komt het.
Als ik iets lees.
Nou las ik vandaag iets over kanker (toevallig mijn eigen topic, maar okee) en daar is dan een verhaal over loverboys uitgekomen.
Ook zijn vriendinnen een goede inspiratie voor me, Bokkers, vanalles.

Niet dat ik nou zo'n goede schrijfster ben, maar daar haal ik mijn inspiratie vandaan

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 02:02

Ik heb dat ook wel eens ... meestal ga ik dan gewoon ergens anders in het verhaal verder, dan brei ik het later aan elkaar.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 15:24

Dankjulliewel voor alle info en tips Ik ga zometeen ene plot uitschrijven en dan verder schrijven

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:11

bij mij komt het vaak vanuit het niets....
en als ik niets meer weer, laat ik mn werk even liggen, en pas als ik weer inspiratie heb ga ik verder.

xxxiezz

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:45

Pff mijn plot zit al 5 jaar in m'n hoofd, en staat al anderhalf jaar op paier, maar nog steeds lukt het me niet.
Ik ben zelf heel gevoelig voor blocks, dus ik heb nu even een pauze ingelast *al een hele tijd overigens* en oefen ik mijn schrijven in korte verhalen, onze RPG enzovoorts. Oefening baart kunst zeggen ze, en zo hoop ik mijn boek ooit nog eens af te maken

Mijn allereerste inspiratie is ooit ontstaan uit een droom, in de loop der tijd (nu al zo'n vijf jaar dus) heb ik overal in m'n omgeving inspiratie opgedaan.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:48

Het komt eigenlijk een beetje mijn hoofd binnenwandelen zogezegd. Ik heb nooit gebrek aan inspiratie! Het enige probleem is dat driekwart lang niet goed genoeg is om op te schrijven. Ik ben nu bezig aan een verhaal waar ik erg blij mee ben, het is inmiddels al bijna 20.000 woorden lang.
Nog een leuk forum: www.kluitman.nl!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:07

Bedankt voor de info en de tips enzo
Ik heb het ook wel eens dat ik een idee heb en als ik begin te schrijven besed ik dat het helemaal geen goed idee is