[Verhaal] Desto de hengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

[Verhaal] Desto de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 11:51

Ik heb even zelf een verhaal verzonnen en ben benieuwd hoe jullie het vinden:

Dit verhaal gaat over een pasgeboren hengstje.
Hij word geboren op een ranch van een rijke en strenge man.
Derita begint te bevallen van haar veulen! Na een uur te hebben gepusht komt het hele veulen eruit. De moeder (Derita) loopt naar het veulen toe en likt het schoon. Dan gaat het veulen opstaan maar valt enkele keren om. Na een aantal keren het te geprobeerd te hebben staat hij eindelijk! Nog een beetje onhandig maar hij staat. Hij probeert te lopen dit gaat zonder moeite. Hij loopt naar Derita toe en probeert de uier te zoeken. Hij heeft de uier gevonden en gaat snel drinken. Na wat slokken zit hij vol en staat maar wat te niksen bij zijn moeder. De rijke eigenaar van de ranch komt naar de stal toe lopen en kijkt het veulen aan en vind het veulen maar niks. Een lelijk ding vind hij het. ''Laat Derita en het veulen maar los, zet ze maar uit mijn ranch!'' zegt de man. ''Het veulen is lelijk en dat kan ik er niet bij hebben met het fokken, en aangezien hij net geboren is zet de merrie dan maar ook in het wild!'' Twee grote mannen lopen naar het veulen en de merrie en doen een halster om bij de pony's. Het veulen vind het een eng ding en steugert en bokt als die meegetrokken word. De moeder kijkt hem aan met een blik haar ogen kijken hem zo aan van dat hij moet doorlopen! Eenmaal buiten in de paddock worden ze losgelaten en de deur van de paddock gaat open en ze zijn nu vrij! Geen mensen meer om hun heen! Het veulen kijkt nog even achterom en ziet in een andere paddock een mooi merrie veulen staan. Ze staat vrolijk te springen en te rennen. Ook staat er een grote hengst bij. Dat is zeker de vader van het veulen. Derita hinnikt en het veulen rent naar haar toe. Ze lopen maar ergens heen, opzoek naar eten. Steeds verder lopen ze van de stal af en meer het wild in. Het veulen kan nog niet zo goed lopen dus word hij al snel moe. Na 2 dagen te hebben rongezwerft hebben ze maar wat droge blaadjes gegeten en niks gedronken. Ze leven ook in Afrika, een erg droog land waar je bijna geen drinken en eten kan vinden in het wild. De moeder weet een plek waar genoeg eten en te drinken is en het veulen loopt er maar achteraan. Na wat uurtjes te hebben gelopen komen ze weer aan bij de stal. Derita loopt zachtjes de stallen in. Geen enkel paard te zien in de stallen ze staan allemaal buiten in de wei. En ook geen mens te bekennen. Derita loopt naar de voerton en probeert het open te krijgen. Derita en haar veulen eten lekker uit de ton als ze hun buikjes vol hebben lopen ze naar de drinkemmers en drinken daar veel uit. Ze gaan weer uit de stal naar de paddock. Daar staat de hengst, de vader van het mooie merrie veulentje. De moeder en het merrie veulentje staan te grazen en de hengst kijkt met grote ogen naar Derita en haar veulen. De hengst komt met grote passen aanlopen en valt Derita aan. Het word een gevaarlijk gevecht. Het veulen vraagt zich af waarom zijn moeder en de hengst vechten. Mogen we hier niet komen dan? Het veulen wilt dat dit stopt maar zijn moeder en de grote hengst blijven door vechten. De hengst is duidelijk te sterk voor zijn moeder. Derita kan het niet meer aan en valt op de grond met heel wat grote wonden. De hengst loopt terug naar zijn veulen en haar moeder. Derita ligt stil op de grond en haar veulen rent er naar toe. Hij weet niet wat er aan de hand is en hinnikt zo hard dat alle mensen het wel moeten horen!

Moet ik dit verhaal verder schrijven of vinden jullie het maar niks?

Woest

Re: [Verhaal] Desto de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:10

hetverhaal is mooi, maar bot geschreven, het is juist al morse taal.
bla bla bla.bla bla bla. snap je, het is moeilijk en raar om te lezen...

inhoud is best wel mooi, maar je moet je proberen IN TE LEVEN in het verhaal. nu vertel je het precies alsof je het 'via via' gehoord hebt en nu heel snel wil vertellen...

verder mag je best wel door gaan hoor

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 12:11

hafjesbokker schreef:
hetverhaal is mooi, maar bot geschreven, het is juist al morse taal.
bla bla bla.bla bla bla. snap je, het is moeilijk en raar om te lezen...

inhoud is best wel mooi, maar je moet je proberen IN TE LEVEN in het verhaal. nu vertel je het precies alsof je het 'via via' gehoord hebt en nu heel snel wil vertellen...

verder mag je best wel door gaan hoor

Wahahaha ik verzin het nu gewoon ter plekke hoor!!
Ja ik heb het net gelezen en dat viel me ook al op ja.
Als er meer mensen reageren dat ik wel door mag gaan maak ik er een ander stukje bij en natuurlijk een betere!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 12:32

Niemand die er niet meer op reageert?
Het zou leuk zijn als dit verhaal een beetje gevolgd word door wat mensen!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:12

haha dat laatste stukje doet me ook denken aan
running free...

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 14:14

hafjesbokker schreef:
haha dat laatste stukje doet me ook denken aan
running free...

Wahahaha, heb ik er ook een beetje wat van over geschreven ja.
Maar zelf ben ik het aan het verzinnen. Maar het volgende stukje gaat er misschien een beetje over maar bent aan verzinnen!

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 14:27

Vervolg:

Eindelijk kwamen er mensen! Ze haalden de hengst en alle paarden uit de paddock naar stal. De merrie vocht voor haar leven. Het veulen wilde naar de moeder toe maar werd steeds maar verder van zijn moeder verwijderd. De rijke strenge eigenaar kwam aanzetten en keek naar de merrie. ''Ze red het vast niet!'' vertelde de man aan de knechten. ''Laat haar hier maar even met rust, verzorg mijn hengst maar eerder die moet mooi zijn voor het rijden!'' De knechten lopen terug naar stal gevolgd door de rijke man. Het veulen werd losgelaten en rent gelijk naar zijn moeder die op de grond ligt. Het veulen geeft steeds maar duwtjes en de moeder hinnikt zachtjes. Het veulen gaat bij zijn moeder liggen en hoopt dat ze het haalt. Het werd al avond en de moeder van het veulen gaat steeds achteruit. Het veulen pakt wat gras en blaadjes en geeft die aan zijn moeder. De merrie eet er rustig wat van maar heeft weinig energie. Wat later komt er een knecht met krachtvoer en een emmer water, die heeft erg veel medelijden met de merrie. De merrie heeft alles opgedronken en opgegeten. Ze probeert te staan en het lukt nog net. Ze likt aan haar wonden en laat haar veulen wat melk drinken. De knecht doet er wat zalf op en zet nog wat gras en water neer. Dan gaat hij snel terug naar stal op de hoop dat de strenge man hem niet gezien heeft. De merrie is weer bijna de oude en het veulen is hartstikke blij. Ze lopen in een rustig tempo weer het wilde in want zo te zien zijn ze niet meer welkom bij de ranch. Na een week te hebben rondgezwerft komen ze aan bij een klein huisje met weides ernaast en een kleine stal. Een man is daar zijn paard aan het verzorgen. De merrie weet bijna wel zeker dat zij en haar veulen daar welkom zijn en samen met z'n 2en lopen ze naar de man. De man loopt snel naar de merrie en het veulen en wilt ze graag helpen. Hij ziet hoe erg de merrie er aan toe is en pakt snel wat te eten en te drinken voor haar. Ook wat voor de wonden pakt hij wat uit zijn huisje. Voor het veulen heeft hij ook een emmer water gepakt met speciaal voer voor veulens. Hij poetst de merrie en haar veulen zodat ze er weer helemaal fit uitzien en zet ze daarna in 1 van de weitjes. Hij kijkt nog even naar het veulen en noemt hem Desto. Zo wilde hij altijd al een hengstje noemen, maar aangezien zijn eigen merrie een dochter krijgt noemt hij het hengsten veulentje maar zo. Desto ziet de merrie van de man en vind dat ze nogal een dikke buik heeft. ''Nou Kaira, bijna krijg je je eigen dochtertje!'' fluisterd de man tegen zijn merrie. ''Nog 1 dag en dan breng jij mijn grote aanwinst op de wereld!'' De man aait de merrie over haar hoofd en laat haar gezellig in de wei staan bij de Derita en Desto. De man loopt naar binnen en doet de lichten binnen uit. Dan kruipt hij lekker zijn bed in.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 14:29

Moet ik weer verder gaan, is dit stukje wat beter dan het eerste?