[tekst]dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[tekst]dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 13:17

dressuur

dressuur is een tak van de paardensport, de basis van alle andere takken van deze sport, maar ook volgens vele, het saaiste en makkelijkste, ook mijn oordeel over dressuur luide als volgt 'saai' niets is minder waar.
Want nu ik noodgedwongen moest gaan dressuren, ondekte ik al snel de moeilijkheid en de uitdaging van dressuur. Namelijk het steeds beter uitvoeren
van een oefening, perfect bestaat niet maar er naar streven is een uitdaging, in de zin van 'het bestaat nóg niet'.
Het proberen van zo weinig mogelijk en onzichtbare hulpen te geven, proberen zo trots mogelijk maar toch net niet arrogant door de piste te zweven,dit alles ook nog eens tegelijkertijd uitvoeren alsof het allemaal vanzelf gaat. Alsof iedereen het zou kunnen.
Het moet lijken alsof je paard door de ring danst, alsof hij speelt met alle oefeningen die hij doet, alsof hij op weide zou kunnen staan en zo zonder jou of je hulpen dezelfde proef zou kunnen uitvoeren.
De band tussen paard en ruiter, de eenheid die zij moeten vormen, is iets wat weinige bereiken. Paard en ruiter moeten een combinatie zijn, ze moeten elkaar aanvoelen en op elkaar kunnen inspelen, zodat eventuele fouten van een van beide zodanig verdoezeld kunnen worden, dat ze onzichtbaar zijn voor het oog van de jury.
De dressuur gezien als wedstrijdsport, is een tak waarbij er met bloed, zweet en tranen telkens weer omhoog geklommen kan worden. Naar een nieuw niveau, met moeilijkere oefeningen waarop nog meer samenspel en perfectie geëisd wordt. Je krijgt neits zomaar, vaak wordt je onderschat, elke wedstrijd weer moet je opnieuw bewijzen wat jullie als combinatie waard zijn.
Dressuur vereist -net als alle andere takken van de paardensport- onvoorwaardelijk vertrouwen van jou in je paard en van je paard in jou als ruiter en als leider.
gecombineert met muziek, ook wel 'kür op muziek' genaamd, moet er een eenheid gevormt worden tussen paard, ruiter en de muziek. Het paard moet letterlijk dansen, swingen als een tiener op een fuif, begeleid door zijn ruiter die hem of haar door middel van subtiele hulpen helpt op de maat mee te doen. beide moeten zich laten leiden door de melodie, zich concentreren op de oefening en op de perfectie en tegelijkertijd moeten ze uitstralen dat het 'voor de fun' is, dat ze er van genieten en dat het makkelijk is en bij een overwinning zal je voelen wat vetrouwen en wederzijds respect allemaal kan doen.
En met die overwinning bedoel ik geen eerste plaats, maar een oefening die er na weken, maanden zwoegen eindelijk in zit en vlekkeloos verloopt. En wanneer je de rij mag aanvoeren, die een ereronde door de piste mag galopperen, luisterend naar het applaus dat je krijgt en je paard belonend, of het moment dat je de piste binnen gaat en de jury naar je groet. Dát is het moment dat je voelt, dat je samen met hem, álles aan kan...
En dát is dressuur, gezien door de ogen van een dressuurruiter in hart en nieren...

er zullen vast en zeker fouten in staan, mijn word doet het nog steeds niet en ik ben niet zo goed met dt d of t Maar dit heb ik gisteren avond in een 'opwelling' geschreven en nu hier en daar nog een verandering op aangebracht (lees: een paar fouten er uit gehaalt)

marjoke

Re: [tekst]dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:56

neits => niets

verder ziet het er zeker goed uit!
en de tekst is echt onwijs mooi! hij omschrijft echt letterlijk wat dressuur inhoud en ben er zelfs even stil van geworden dat dat eigelijk echt dressuur is. vind dat deze tekst in één of ander paardenblad moet komen op de tweede pagina!
echt heel goed geschreven! ook je woordgebruik is prachtig, en je zinnen lopen erg vlot.
maar dat zijn we ook al gewoon uit je gedichten
echt mijn complimenten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 16:39

ik heb geschreven hoe ik het aanvoel als ik Explosion rijd, ben nu bezig aan eentje over springen...Gebaseert op wat ik voel met Pharaon
heel erg bedankt voor je complimenten! daar was ik weer even stil van

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 21:36

ik had graag nog tips gehad... Verhalen schrijven gaat me nog niet zó goed af dus alle tips en elk commentaar is welkom.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:44

Mooi omschreven, tips heb ik niet, ik vind dit perfect leesbaar en te begrijpen!
Ben benieuwd naar je stukje over springen...

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:57

Het is in een woord PERFECT!
Ik had het niet beter kunnen omschrijven.
Ik hoop dat mensen wat van deze tekst kunnen leren.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:57

MOOOOOII!!
echt super,, hier kunnen mensen idd wat van leren!
hoe doe je dat?

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:10

Heeel erg mooi omschreven! beter kan ik het niet!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:17

Pasamba schreef:
Heeel erg mooi omschreven! beter kan ik het niet!

Ben het er helemaal mee eens

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 23:41

heel mooi !!
ik had het nooit gekunt,zo uitleggen,ik was ook even stil
echt knap gedaan hoor !!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 00:47

*bloost*

springen vlot niet zo bij dressuur stroomde het er gewoon uit...Maar bij springen vind ik maar geen begin ik ga me er vanavond eens aan zetten, bij deze kwam het ook snachts

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:15

Hele mooie verhaal;

Een opmerking: probeer de zinnen niet te lang te maken. Meer puntjes te zetten. (Dat is echt heel moeilijk, dat weet ik )

Citaat:
samenspel en perfectie geëis
t

eisen met een T
Citaat:
de maat mee te doen.
B
eide moeten zich

(met hoofdletter )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:42

dankje voor de tip Mc zal er aan denken en dank voor en aantal fouten eruit te halen
*gaat tekst van springen corrigeren*

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:26

'kür op muziek' genaamd, moet er een eenheid gevormt
vormen, is met een d Gevormd

(was net in je profiel aan t snuffelen, opeens kwam ik het tegen.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 15:52

hihi ja het staat na explosion tis op basis van hem geschreven dus

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:01

Ik zat al vast bij de eerste zin.
Persoonlijk zou ik het als volgt beter vinden:

Citaat:
Dressuur is een tak van de paardensport, de basis van alle andere takken van deze sport, maar ook volgens velen, de saaiste en makkelijkste. Ook mijn oordeel over dressuur luidde als volgt: 'saai'. Maar niets is minder waar.

zo weinig mogelijk > zo min mogelijk.

neits > niets.

wordt je onderschat > word.

Tja, ik ga met de rest mee, dat het 'dressuur' goed verwoord.
Alleen stoor ik me nogal aan de hele lange zinnen en het overtollige 'komma-gebruik'.
Maar, het is een mooi stukje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:01

dat is gezegd en aangepast ondertussen Eve_lien
neits is een typfout en die heeft Mc al eruit gehaald dacht ik ehm waar zie je in het gequote stukje 'zo weinig mogelijk? snap het niet zo

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:10

Je hebt precies omschreven wat dressuur is! Heel mooi gedaan!

Ik moet trouwens zeggen dat ik de lange zinnen helemaal niet storend vind. Dat is wel een beetje jou manier van schrijven en ik zou het zo laten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:33

lange zinnen is inderdaad wel mijn manier van schrijven Ik stoor me er eigenlijk ook totaal niet aan...Vind het mooier dan hele korte... Bij 'springen' heb ik er op gelet, en dat vond ik niet 'mijn verhaal'

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:09

Dan zou ik het mooi houden bij lange zinnen!!
Het moet wel JOU verhaal blijven en niet dat van een ander (bij wijze van).

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:56

Amethyst schreef:
Je hebt precies omschreven wat dressuur is! Heel mooi gedaan!

Ik moet trouwens zeggen dat ik de lange zinnen helemaal niet storend vind. Dat is wel een beetje jou manier van schrijven en ik zou het zo laten!

Helemaal mee eens
Echt een hele goede tekst!