Een tip, maak een grondige schoonmaak, zoek alles uit wat echt weg kan, wat onder het kopje sentiment kan, en wat handig is. Wees daar ook streng in voor jezelf!
Je zegt dat je boeken opgepropt in de kasten zitten, je zou bijvoorbeeld bij de Gamma 1 of 2 of 3 (gelang je hoeveelheid boeken) van die Oslo boekenkasten in de kleur beuken halen. Dat geeft wat meer sfeer, en die zijn maar 20 of 30 euro per stuk. Die vul je door per plank je boeken te ordenen, bijv. per auteur of onderwerp. Bijv. paardeninfoboeken bijeen, paardenleesboeken bijeen, literatuur of andere soorten boeken bijeen. Dan vul je een schap, en afwisselend laat je een schap leeg maar vul dat met je prijzen, of een paar leuke knuffels, of een aantal foto's ingelijst. Ook voor je boeken kan je kleine frutsels zetten 
Wbt fotoposters, wat heb je nu? Probeer het niet te druk te maken, maar zorg voor als je ergens een groot leeg vlak te hebben, die met 1 poster of 2-3 kleinere foto's te vullen. Je zou ook voor zo'n grote klok voor aan je muur gaan kijken. Of je foto's in mooie lijstjes steken die gelijk van kleur/vorm zijn. Eenheid brengt rust 
Wil je meer overzicht, richt je kamer dan in hoekjes in. Bijv. een slaaphoek wat een beetje afschermd is door je klerenkast ervoor te zetten. Een werkhoek aan de andere kant met je bureau en een stoel ervoor, en aan de zijkant je kasten bijv. Zorg voor een groot oppervlakte lege vloer en zet je meubels aan de kant. Eventueel kan je ook nog ergens in een hoek een luie stoel zetten?
In jouw geval zou ik denk ik licht en rustig behang kiezen, iets van creme of gebroken wit ofzo. Hangt ervanaf wat ik op de rollen in de winkel zou zien
Je balken dan met donkerblauw of lavendelblauw. Hierdoor wordt je kamer wat koeler en lichter wat dus ook ruimer is. Je zou ook een nieuw dekbedovertrek kunnen kopen in eenzelfde kleur blauw, of andere accenten in die blauw van je balken aanbrengen in je kamer. Bijv. wat blauwe kussens in een luie stoel?
Wbt paardenspullen, wat hangt er? Kapotte hoofdstellen en andere zooi ter decoratie? Probeer dan te bedenken of dat nog past bij de persoon die jij bent. Of zijn het meer spullen zoals bandages, sjabrakken, en ander leer wat je niet gebruikt? Ruim die dan op in bijv. stapeldozen/kratten, zodat dat weg is.