tuurlijk zijn jullie dat
Citaat:
. Ik kreeg van de organisatie boeken over de klimaten, en alle gevaarlijke dieren. Die in Afrika leven, ik vond het stom vervelend. Ik bleef echt wel uit de buurt van gevaarlijke beesten, maar ik zou een test moeten af nemen, om te kijken of ik het boek goed had geleerd. Leren was een makkie voor mij, ik had alle slangenbeten over gekeken, en die kreeg ik ook allemaal op de test. Ik moest elk diersoort kennen die ik tegen kwam. Van de meeuwen tot de leeuwen, en daarbij alle rassen. De missie was, kinderen en volwassen helpen huizen bouwen, en als iemand ziek was. Die gene verzorgen tot het beter gaat. Ik had er ontzettent veel zin in. Op de dag dat we weg gingen, werd er gehuild, gelachen en geknuffeld. Mijn moeder vond het helemaal niks opeens meer dat ik weg ging. Als ik niet beter wist, had ik gedacht dat ze me het zo verboden om nog weg te gaan. Ik stapte het vliegtuig in, maar opeens twijfelde ik. Het zou wel eng zijn. Zo helemaal alleen, met tientallen onbekenden. Uit verschillende landen. Toch stapte ik in, een vergissing. Oh ja, een grote vergissing. Maar ik zit er niet over in. Ik heb hier van geleerd vind ik”. Dokter More knikte, hij schreef iets op een blaadje. “Vertel verder meisje”. Ik zuchtte nog een keer en begon verder te vertellen. “Na een langdurige vlucht kwamen we eindelijk aan. Ik zal u wat meer vertellen over waar we allemaal heen zouden gaan. We gingen naar Zuid-Afrika. Eerst gingen we naar Kaapstad, en daarna de rest van Zuid-Afrika. We moesten de kinderen helpen die in krottenwijken leefden, en we zouden naar natuurreservaten gaan. En overal moesten we verslagen van schrijven, voor als we weer in Nederland gingen. Het doel is, overtuigen van mensen hoe de toestand van de mensen is in Afrika. Toen we aankwamen zag ik gelijk hoe erg het daar was, mensen die op straat lagen. Kippen en geiten die op de weg lopen, het was verschrikkelijk om te zien. Maar ik was blij dat ik er was, het geeft een goed gevoel om mensen te helpen vind ik. En deze mensen hadden het verdiend dat ze geholpen werden, toen we aan kwamen, moesten we gelijk aan de slag. We moesten drinken uit delen, voor de mensen op straat. Het was leuk om te zien, ze waren ons zeer dankbaar. Toen kwamen we bij ons Hotel aan, het was een mooi, schoon hotel. Niet zoals ik had verwacht, mijn moeder waarschuwde me dat het wel es heel smerig kon zijn. Maar integendeel, het was er heerlijk. We werden daar helemaal in de watten gelegd, door het personeel. De volgende dagen waren erg spectaculair. Maar ik denk dat ik nu verder moet gaan vertellen waarom ik hier zit”? Zei ik vragend dokter More. “Ja, ga maar verder op dat onderwerp”. Ik nam een slokje water, ik kreeg een beetje droge keel van al dat gepraat. “Nou, we kwamen aan op het reservaat Itala. Het was er prachtig, een beetje angstaanjagend dat wel. De bomen stonden dicht op elkaar, en er leven veel gevaarlijke dieren, zoals slangen, leeuwen, panters, luipaarden en neushoorns. Natuurlijk nog veel meer, maar dit zijn de dieren die ik ook echt op gezien.