hier is ie dan.. 
Snel rent Hannah naar haar moeder: “Mam, ik ga naar Spirit toe!” Hannah is een meisje van 15 jaar en is al vanaf haar 7de bezig met paarden. Ze rukt haar jas van de kapstok en springt op haar fiets op weg naar Spirit. Spirit is een fries van 2 jaar en helemaal van Hannah.
Spirit, wordt vandaag gecastreerd. Hannah vindt het best spannend en ze wil niet te laat komen. Om 2 uur zou de veearts komen en het is nu 5 voor 2. Hannah fietst zo snel als ze kan en eenmaal bij de boerderij gooit ze haar fietst in het gras. Ze rent naar de stallen toe en ziet het busje van de veearts staan.
Als ze de stal binnen komt is de veearts net bezig Spirit te verdoven. “Kan ik helpen,” vraagt Hannah. “Misschien zou je hem een beetje kunnen kalmeren? Dat gaat makkelijker.” Hannah aait Spirit over zijn hals en geeft hem een zoen. “Het komt allemaal goed jongen, stil maar. Ik ben bij je, Ssss.” Na 5 minuten is Spirit goed ingeslapen en kan de veearts beginnen.
Af en toe kijkt Hannah niet. Ze is al een beetje een typje dat niet zo tegen vieze dingen kan.
Ze blijft Spirit aaien ook al weet ze dat hij dat niet merkt. Als de veearts klaar is bedankt Hannah hem en stelt nog een paar vragen. De veearts zegt dat het goed is om hem een dagje te laten rusten en daarna kan hij eigenlijk alles wel weer. Tevreden gaat Hannah naar huis.
Al ze thuis is loopt ze naar de woonkamer en ziet dat haar moeder huilt. Snel loopt ze er naar toe. “Wat is er aan de hand mam? Is er iets gebeurt?” “Ik ben ontslagen! Ik deed mijn werk niet goed genoeg.” Hannah haar moeder werkte bij atelier waar ze schilderijen maakte voor het goede doel. Het geld dat werd opgehaald ging naar verschillende goede doelen. Hannah was altijd trots op haar moeder geweest omdat ze zo geweldig kon schilderen. En nu was het allemaal over. “Wat is er dan gebeurt mam? Waarom ben je dan ontslagen?” “Ik had een schilderij niet voor de deadline af. En dat was de eerste keer!” “Het komt wel goed mam, we vinden wel wat anders. We kunnen ook een eigen bedrijf beginnen.” “Dat is een goed idee meid,”zegt Hannah haar moeder vrolijk. Hannah geeft haar moeder een zoen en gaat naar bed en valt snel in slaap.
De volgende morgen is Hannah al om 8 uur wakker en ze kan niet meer slapen. Ze kleed zich aan en eet een boterham. Haar moeder ligt nog in bed en Hannah loop er naar toe. “Ik ga naar Spirit toe mam, ik ben om 2 uur wel thuis,” zegt Hannah zacht.
Ze gaat stil het huis uit en doet de deur op slot. Ze pakt haar fiets uit het hok en stapt op.
Snel fiets ze naar de stallen toe. Als ze binnen komt lopen hoort ze Spirit al hinniken.
“Hoi jongen, braaf.” Ze haalt Spirit uit zijn box en pakt haar zadel. Ze is vooral erg trots op haar zadeldekje. Ze heeft een heel setje op haar verjaardag gekregen in het licht blauw. Als het zadel vast zit pakt ze het hoofdstel. Dan geeft ze Spirit nog wat hooi en neemt hem mee naar buiten. Ze stapt op en loopt naar de uitgang. Ze geeft erg veel zin om te rijden en zo te zien Spirit ook. Hij loopt nog een klein beetje wijdbeens maar dat had de veearts al voorspeld. Rustig stappen ze richting het bos. Eenmaal in het bos wordt Spirit erg hyper. Na een paar minuten laat Hannah hem dan ook aandraven. Na een kwartier is Spirit nog steeds hyper, dus laat Hannah hem over gaan in galop. Spirit geeft alles wat hij heeft en Hannah voelt zich geweldig. Ze mag toch wel erg blij zijn dat ze een eigen paard heeft. Na 5 minuten laat ze Spirit weer draven en geeft hem een klopje op zijn hals. Hij heeft al erg gewerkt en is een stuk rustiger geworden. Als ze het bos uitkomen stappen ze rustig terug naar de stallen. Daar legt Hannah een zweetdeken over Spirit heen en zet hem vast. Ze gaat de stal uitmesten en geeft Spirit wat hooi. Na een kwartiertje is ze klaar. Ze haalt het zweetdeken weg en geeft Spirit een klopje op zijn hals. Dan zet ze hem in zijn box en haalt wat bix voor hem.
Als Hannah thuis komt is haar moeder druk aan het schilderen. “Mam het word prachtig!” “Dank je, schat. Ik ben naar de gemeente geweest en ik mag beginnen met mijn bedrijf!”
“Geweldig! Wat moet je anders met zoveel talent.” “Je hebt me heel goed geholpen hoor meid. Hier heb je een grote zak snoep en een dikke kus.” “Bedankt mam.” En tevreden haalt gaat Hannah naar haar kamer.