Tekeningen gejat...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Tekeningen gejat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:54

Echt balen!
Ik kwam vanmiddag ineens een tekening van mij tegen.
Was er al 1 van een tijd geleden.
Op een forum waar ik eigenlijk pas kom.
Ik baal hier zo van. Heb ook een pb gestuurd.
En ik was al lang van plan om een copyright er op te doen, maar nu ben ik zeker.
Jammer dat het zo moet
Waar haalt iemand het lef vandaan?? Boos!

Natascha

Re: Tekeningen gejat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:58

ik heb het ook wel eens gehad. Ook is de layout van mijn site wel eens letterlijk gejat. Er is weinig aan te doen, zeker de Pennies vinden plaatjes jatten erg leuk. Zet er iig Copyright doorheen en programmeer een rechtermuisknopblokkade in. Jatten kan natuurlijk altijd als ze cht willen. Ook ik heb een leuk stukje jatsoftware Bloos Ik denk dat het door de text dwars door je werk al een stuk minder leuk wordt om te jatten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:00

Hoe doe je die blokkade dan??
Is ook wel een goed idee.
In ieder geval komt de copyright er. Ik wilde AV doen, maar misschien doe ik wel gewoon m'n hele naam.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:04

meld zich.
Ben eens een aantal van mijn tekeningen tegengekomen als msnwallpaper, website achtergrond en zelfs een keer iemand op een ander forum die beweerde dat zij het had gemaakt (met dank aan 'fan' die het herkende als mijn tekening Clown )
Maar je naam er groot erdoornheen help ook niet veel, dan zijn er nog mensen die het gebruiken, ze werken het weg of gebruiken gewoon met naam, kan hen niets schelen.
Daarom heb ik ook op mijn website gezet dat ze mijn tekeningen best mogen gebruiken mits er naar mij gelinkt wordt.
rechtmuisknop uit heb ik ook een keer gehad, dat is alleen maar irritant en met een screenshot hebben ze je tekening alsnog.

Erg boos wordt ik er niet meer om, zie het als een compliment Lachen .

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:11

Rechtermuisknop blokkade lijkt handig, maar met de bron of dergelijke programma's kom je er alsnog achter.
En inderdaad.. printscreen en hoppa. Daar gaan je tekeningen.
Een copyright is ook weer zoiets..
Op internet gebeuren zulke dingen nu eenmaal...
Erg banketstaaf, maar goed. Als zij vrolijk worden van commentaar op jouw tekening.. tsjah..
Inderdaad, zie het gewoon als compliment. Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:53

Kom ik weer: boeiend...

Als je tekeningen op internet zet, is er een kans dat ze gebruikt worden door anderen. Ze worden niet 'gejat', in mijn geval liggen ze nog steeds hier in de kamer. Ik ben m'n tekeningen vaak genoeg op het net tegengekomen, en zie het elke keer weer als een compliment. Als m'n naam er niet bijstaat stuur ik een email of ze dat er wel bij kunnen zetten, maar in het merendeel van de gevallen denken mensen daar gewoon zelf aan.

Ik kan er wel link om worden als mensen zeggen: 'kijk, deze tekening heb ík gemaakt' maar aan de andere kant, als mensen dus blijkbaar zelf te suf zijn om de moeite te nemen zelf iets te creeëren, dat maakt hen toch enorm zielig, en niets meer? Je tekening raakt niet 'besmet' en wordt er niet slechter op.

Copyrights door je tekeningen: worden ze (vaak) lelijk van. Waarom zou je ze dan nog laten zien ?
Rechtermuisknop blokkeren: wordt ik doodmoe van. Ook andere nuttige functies van die knop worden dan dus geblokt, en bovendien: mensen die echt kwaad willen kunnen er zoiezo bij. Óf je maakt een printscreen, óf je zoekt de locatie van de foto op en slaat hem van daaruit op, et cetera et cetera. Echt dichttimmeren kan wel, maar kost ontzettend veel moeite. En m.i. is het dat dus níet waard.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:02

copyright zet ik er bij portretten trouwens ook doorheen ter bescherming van het paard, het is toch iemand anders zijn paard, wat je showt.
schilderijen, foto's ed. zet ik alleen mijn naam onder zodat je kunt zien waar het vandaan komt, en die dingen zijn ook niet goed genoeg om te gebruiken Nagelbijten / Gniffelen .
op mijn site staan gewone paardentekeningen nog wel met naam erdoorheen, maar dat was uit gewoonte, daar gaan ze ook weer vanaf zodra ik een grote update doe aan mijn site.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:35

Ellende, daar heb je ook wel weer een punt. Daarom had ik het ook niet gedaan.
Maar idd, iemand gebruikte ze met de tekst: ik heb dezxe vandaag getekend, wat vinden jullie?
Aan de ene kant inderdaad wel een compliment. Maar ik vind het aan de andere kant gewoon asociaal. Pronken met andermans werk zeg maar.
Prima als m'n naam erbij staat. Maar niet van: kijk eens wat ik heb gemaakt.
Ik heb er ook mijn uren werk, materiaal enzo in zitten.

Misschien dat ik ipv tekst er doorheen idd gewoon m'n naam er onder zet. Wie weet werkt het.
Ik heb trouwens geen pb terug gehad, maar de tekening was wel verwijderd.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:41

Iceprincess: daar heb je inderdaad wel een punt. Maar ik denk dat ik dat zelf liever oplos door van te voren duidelijk te maken dat ik de foto/schilderij online ga gebruiken.

Amanda: dat is inderdaad heel asociaal. Als het op bokt gebeurt spreek ik mensen er op aan, op Elfwood kan je account ervoor verwijderd worden. Bottomline: neem ook contact op met de admin/moderator van het forum waar je het zag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:42

Idd, goed punt.

Ik zet ze voor nu zo op m'n site:
Afbeelding
En dan allemaal links onderin, als kenmerk.
Valt bij deze niet zo op, maar bij de meesten zit het op een stuk tekening en is dus lastiger te bewerken Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:45

O, ik zie dat er bij deze ook iets in het midden staat. Dat meot er dus niet op. Alleen links onderin Haha!
*vraagt zich af wat er verkeerd is gegaan Verward*

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:02

maar das idd niet eerlijk, ik zou het ook niet leuk vinden
Ander voorbeeld: stukkies van mijn web-log worden ook syteematisch gejat (en dan vaak zonder aan te passen)
Vind ik niet denderend, maar is idd niet te verkomen. (hou dan in m'n achtergrond: iemand vind me zo rete grappig dat ze pronken met mijn stukkies, ik ben gewoon GOED Tong uitsteken )

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:51

Ik werd eens aangesproken via een pb of ik op een forum zou zitten voor borderliners... ik wist dus van niks, had in dit geval iemand dus mijn tekening die ik gebruikte als mijn bokt avatar gegapt en gebruikt. Ik heb uiteraard de grotere versies, maar toch Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 08:26

Haha, tuurlijk is het wel een compliment. Maar vraag het gewoon of je 'm mag gebruiken.
Dan weet ik dat en vind ik het ook geen probleem.
Maar om zomaar te pakken. Nee, vind ik niet kunnen

(en ik weet het, ik ben goehoed Tong uitsteken Schijnheilig Misselijk)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:34

Ik vind het helemaal niet zo belangrijk. Zo lang er verder geen geld wordt verdiend aan mijn werk heb ik er weinig problemen mee. Als ik ervan op de hoogte word gesteld stuur ik een mail naar de beheerder van de website, en verder is het voor mij dan wel afgedaan. Ik doe me de moeite niet meer; ik vind dat het proberen beschermen van mijn werk niet een dagtaak moet worden.

Trek het je niet teveel aan; het is een compliment dat je werk zo goed wordt gevonden dat mensen willen doen alsof zij het gemaakt hebben om geprezen te worden. Ik vind, ze doen maar.

Ik lig er niet (meer) wakker van mits het niet systematisch en tegen betaling gebeurt vind ik het allemaal best. Men doet maar.

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 02:02

Rechtermuisknop blokkade werkt voor mij niet.
Als ik op zo'n site kom en ik ga met het pijltje op de foto/tekening staan krijg ik automatisch een werkbalkje. Of ik de afbeelding op wil slaan, printen, emailen of de map mijn afbeeldingen wil openen.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 11:51

dan moet je ze niet op het internet zeten
dan kan je ze net zo goed op de stoep leggen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 08:02

Verward
Sorry hoor, maar omdat iemand anders het lef heeft mijn tekeningen te jatten meot ik ze maar niet op internet zetten??
Dan moeten dus winkels niets in de schappen leggen omdat dat ook gestolen wordt?? Clown
Als iemand een tekening van mij wil, dan zal ik toch voorbeeld moeten laten zien. En niet iedereen heeft zoveel ruimte in zijn mailbox dat het gemaild kan worden. Dus maak je een website.
Is dus erg kort door de bocht wat je zegt Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:07

Het risico loop je inderdaad, maar ik vind het ook een beetje onbeschoft om ze zomaar te pakken!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:38

Mik_beer schreef:
Het risico loop je inderdaad, maar ik vind het ook een beetje onbeschoft om ze zomaar te pakken!

wat doen ze je bent er dan net zo trots op en ze jatten het!!!!!!!!

echt niet normaal meer!!