[Verhaal] Niet eerlijk, maar rechtvaardig?

Moderators: Muurp, Warboel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

supertygetje

[Verhaal] Niet eerlijk, maar rechtvaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 06:07

Gisteren gebeurde er iets op school, en ik wilde graag jullie mening horen. Nu was het een vrij lang verhaal, dus heb ik er maar een beetje een verhaal om heen verzonnen, zodat het misschien wat interessanter is om te lezen. Ik hoop dat jullie het willen lezen en jullie mening willen geven. Het ging dus wel ongeveer zo, maar ik heb het verhaal ietwat aangepast, om het wat leuker te maken.

Citaat:
Anna deed de deur van het wiskundelokaal open en ging zitten. Ze had echt een hekel aan wiskunde. Het vak was saai, en de leraar, men. de Werk was ook echt een eikel. Langzaam stroomde het lokaal vol. Na een minuut of vijf kwam men. de Werk zelf binnen, en een minuut later Dennis. Dennis was een interessant persoontje. Hij was ontzettend slim, maar was wel aan de drugs, dronk graag, en had het ookal met tientallen meisjes gedaan. En dat voor een vijftienjarige. Verder had hij ook geen respect voor leraren. Men. de Werk kon hem dan ook niet uitstaan. Men. de Werk trapte altijd tegen zijn tas als hij langs hem liep, en zeurde dat die in de wegstond. In werkelijkheid stond Dennis men. de Werk meer in de weg. Wat het allemaal nog het ergste maakte voor de wiskundeleraar, was dat deze leerling, die nooit oplette, nooit zijn huiswerk maakte, en nooit interesse toonde in het vak, altijd hoge cijfers haalde op de toetsen, omdat hij nou eenmaal gezegend was met intelligentie. Daarom, en omdat er nog meer leerlingen waren die hun huiswerk niet maakten en niet opletten tijdens de les, had men. de Werk een nieuw systeem ingevoerd. Hij keek nu je aantekeningen door, hij liet je je huiswerk inleveren, en hij gaf je een cijfer voor inzet. Deze cijfers samen met de cijfers voor je proefwerken en SOs bepaalden nu je eindcijfer. Veel leerlingen waren hierdoor braaf hun huiswerk gaan maken, maar Dennis niet. Het kon hem niet schelen. Hij werd liever high dan dat hij zijn wiskunde huiswerk maakte. Anna had haar boek op tafel gelegd en haar huiswerk uit haar tas gehaald. Men. de Werk liep langs en haalde het op. Dennis had, zoals altijd, zijn huiswerk niet gemaakt. Normaal gesproken werd men. de Werk daarom kwaad op hem, maar vandaag ging het anders. Hij vroeg: 'En, heb je je huiswerk gemaakt?' Waarop Dennis: 'Nope.' antwoordde. 'Nou,' zei men. de Werk met een gemeen lachje, 'dat zul je vast leuk vinden.' 'Hoezo?' vroeg Dennis. 'Omdat ik vandaag cijfers in ga leveren, en jouw cijfer onvoldoende is!' bulderde men. de Werk. 'Nietus.' zei Dennis. 'Wel waar!' schreeuwde men. de Werk, 'kom maar kijken, brutaal joch!' 'Is goed. Laat maar zien.' zei Dennis. Dennis liep mee met men. de Werk en keek naar het velletje papier waar de cijfers op stonden. Een 5,42. 'O,' zei Dennis, waarna men. de Werk weer gemeen lachte. 'Maar ik moet u toch teleurstellen, men. de Werk.' zei Dennis met een lach. 'U verhoogt de cijfers nl. altijd als dat net beter uitkomt. En dit scheelt maar 3 honderdste, terwijl u wel eens drie tiende hebt verhoogd!' 'Ja!' gilde iemand anders. Men. de Werk schreeuwde om stilte, en zei toen: 'Ja, maar dat doe ik alleen voor mensen die inzet tonen. Alleen voor mensen die laten zien dat het ze wat uitmaakt of ze iets van wiskunde begrijpen en wat voor cijfer ze hebben. En trouwens, je moet maar eens leren om niet naar anderen te kijken, maar naar jezelf. Je hebt niet echt een voldoende verdiend, wel?' 'Natuurlijk wel!' gilde Dennis. 'Ik heb er evenveel recht op als ieder ander. En ik haal goede cijfers voor de proefwerken, omdat ik het begrijp. Ik heb die zooi allemaal niet nodig! Ik eis dat u mijn cijfer verhoogt.' 'Ik eis dat u mijn cijfer verhoogt? Jij dacht dat je wat kon eisen? Zitten jij. En je mond houden. En misschien eindelijk wat respect tonen. Dit klinkt misschien oneerlijk, maar het is wel rechtvaardig.

De vraag is dus: Is het eerlijk? Antwoord is eigenlijk duidelijk --> nee. Maar is het wel rechtvaardig?

Bedankt voor het lezen! Lachen

Tinkebel

Re: [Verhaal] Niet eerlijk, maar rechtvaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:52

Ik weet het niet sorry !

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:05

ik vind het rechtvaardig. zo doen ze het ook op onze school. Als je een 5.4 staat op je eindrapport, en je deed het hele jaar goed mee verhogen ze het ook wel es Ja.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 00:02

Ja, maar het gaat er juist om dat hij het dus niet verhoogde voor die ene jongen, en wel voor anderen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:40

Ik vind het aan de ene kant rechtvaardig, aan de andere kant niet... Rechtvaardig omdat tsja.. hij werkt niet echt bepaald mee als ik het zo lees, dan zou ik het uiteindelijk ook zat worden en moet hij het zo maar leren...
Niet rechtvaardig: School gaat erom dat je er iets van opsteekt, als je het al weet, waarom leer je dan nog? je gaat toch niet dingen dubbel doen, doet niemand, waarom jij wel? Het gaat dus niet om de inzet die je levert, als je er maar met goede cijfers vandaan komt!

Vervoer van paarden, uitgebreide fotoreportages (ook evenementen) hulp bij trailerladen, lessen... http://www.mishpa.nl
Onze facebookpagina: http://www.facebook.com/pages/Mishpa-Pa ... 7528858588

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:56

Ik heb een keer een 5.49 gestaan, dan hogen ze t ook niet op bij mij. Ook al doe ik goed mee. Als die leraar vindt dat die jongen een onvoldoende staat, dan staat ie dat ook. Daar kan die jongen niets aan doen. En als zn huiswerk m ook niet kan schelen, dan zal zn cijfer hem ook wel niet boeien hoor!
X Maya

dat was het

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-05 19:58

Nee maar het ging er dus om dat mensen met een lager cijfer wel een ophoging kregen, en hij niet.
Hij geeft al punten voor huiswerk en inzet enzo, en nu gaf hij dus bij de totaal punten een ophoging aan sommigen en aan hem dus niet. Terwijl het bij hem minder opgehoogd hoefde te worden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie