vraag voor de schilderaars onder ons...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FrontC

vraag voor de schilderaars onder ons...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 07:49

Hoi!

Sinds kort maak ik hangers van brooddeeg die ik dan schilder. Nu heb ik speciale dure kwasten en dure verf gekocht en een palet.
Nu is mijn vrfaag hoe ik deze onderhoudt!
Ik laat de penselen altijd een uurtje of wat in een beker water staan en daarna rol ik de in een doek en leg de op een droge koele plaats.
Het paneel was ik steeds af (met een oude kwast en lauw water), laat ik gewoon drogen en droog dan nog eens na met een doek.

Nu heb ik geen flauw idee of ik het goed doe! Hoe heb ik zo lang mogelijk van mijn spullen?

Dankjullie alvast Lachen

Eline

Re: vraag voor de schilderaars onder ons...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:06

KWASTEN NOOIT MET DE PUNT NAAR BENEDEN IN EEN BEKER WATER ZETTEN!!!

Zo, dat is eruit Knipoog
Voor ik je vraag kan beantwoorden: met wat voor verf schilder je?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:31

Wat Ellende al zegt. Je kwasten/penselen meteen schoon maken en op zn kant leggen.
Als je ze lange tijd op de punt in een beker water/terpentine zet gaat ze enorm krom staan en kun je ze in feite weg gooien.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:30

Schoonmaken, het ligt eraan wat voor verf je gebruikt met wat voor middel je schoon moet maken, daarna een stukje huishoudfolie erom om uitdrogen te voorkomen.
En inderdaad, penselen niet met de punt naar beneden wegzetten.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:15

Oewh wat ik ben dan lui zeg! ik koop gewoon goedkope penselen gebruik ze hooguit 3 keer en dan gaan ze de vuilnisbak in Bloos

Schoonmaken moet je even kijken of je verf op olie- of waterbasis is. Op waterbasis kun je gewoon met lauwwarm water afspoelen en op oliebasis met terpentine (daar kun je je verf dan ook mee verdunnen)

Ik heb wel een par dure penselen, die maak ik dan gewoon schoon met water of terpentine, heb een rekje waaraan in ze kan ophangen met de punten naar onder zodat ze kunnen uitlekken en de haren ook normaal blijven staan..

Zet ze nooit met de haren naar boven om te drogen en laat ze ook nooit in een pot water staan. Het water trekt dan in het hout van je penseel en dat gaat uitzetten waardoor je penseel verziekt raakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 12:48

Inderdaad wat de rest al zegt, eerst kijken of het op olie- of waterbasis is.

Ik doe de verf op waterbasis meestal uitwassen met wat vloeibare zeep, voorzichtig met de vingers erdoorheen wrijven, en dan even met warm water goed uitspoelen. Dan zijn ze helemaal schoon en kunnen ze ook niet meer opdrogen.

Daarna hang ik ze altijd in een rekje, totdat ze droog zijn, zodat ze niet gaan kromtrekken. Zo'n rekje is echt handig en makkelijk zelf te maken.

Afbeelding

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 16:30

Ik heb acrylverf Lachen

Oké, ik doe mijn penselen nu niet meer in een beker water... Clown
Dankjullie voor de info!!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:44

Ja ik ga met de rest mee. Clown Gnuf, laat eens een foto zien van wat je maakt dan? Lachen *nieuwschierig Haha!