Expres geen poll bij gezet, omdat dat gewoon niet nuttig is, want daar heb ik niks aan. Mijn vraag ik dus, waarmee tekenen jullie? En wat vinden jullie er precies fijn aan? Ben nou al een poosje aan 't tekenen, gewoon met 6 verschillende grijspotloden, en ik wil eens wat anders. Dus ben benieuwd wat voor een opties er nog meer zijn. Ook ben ik ook eens in zo'n winkel wezen kijken, maar daar vond ik het allemaal vrij duur spul, dus bij deze ook, waar heb je 't gekocht en voor hoe duur?
Super topic, ben hier ook erg benieuwd naar.. Ik teken met 1 potlood.. een middel grijs, de rest heeft mijn vader gebruikt en ik heb ze nooit meer terug gezien. Ook kan ik geen echte goede potloden set vinden voor een normale prijs. Ik wil mijn tekenen wel verder gaan uitwerken dan simpel kleurpotloden enzo.. Dus ik ben ook wel erg benieuwd
Ik teken alleen met grijspotloden van H2, HB, B1, B2,B3 en B4. Setje van de hema. Niet zo heel duur dacht ik en het tekent fijn (voor mij.. ). Het vaakst gebruik ik B3 en B4.
Kleurpotloden etc ben ik niet aan begonnen, zo vaak teken ik nou ook weer niet
Nu met een 2B potlood, soms ook met een HB. Ik vind een wat zachter potlood fijner, omdat ik op wat grof papier teken, en anders moet ik zo gaan zitten drukken. Ik doe ook wel eens wat met pastelverf, merk Marie-nogwat. Aquarel heb ik ook, maar ik kan er nog niet zo mee overweg, met pastel kan ik wat mekkelijker kleuren mengen en ergens overheen gaan.
hb vulpotlood , vind hem erg fijn omdat en de punt altijd scherp is en hij beter in de hand ligt door de vorm (heb reuma en dan werken mijn vingers dus niet echt mee, valt me nog mee dat ik uberhaubt nog wat uit een potlood krijg) Denk ook dat ik een van de weinig ben die met een vulpotlood kan tekenen. En alleen voor witte delen en achtergronden gebruik ik een 2h potlood, b vind ik helemaal niet fijn werken en die gebruik ik echt zelden. mijn potloodomhulsel zeg maar is van bruynzeel, weet de prijs niet meer, maar de vullingen zijn wel erg duur, 2 euro voor 12 staafjes van 6cm, in 1 a4tje gaan min. 2 staafjes.
voor kleur gebruik ik pastelkrijt met pastelpotlood, meer krijt dan potlood omdat potlood niet goed op papier pakt. krijt gebruik ik van rembrand, die is het fijnst.
Van papier gebruik ik fotokarton, ook niet de goedkoopste maar wel lekker .
Ik koop alles bij Harolds in Rotterdam (op mijn krijt na, die kan ik ergens zonder btw krijgen wat enorm veel scheelt ) En tsja, tekenen is nu eenmaal een dure hobbie, als je met goede matrialen werkt iig, als je er ook nog bij wilt schilderen ben je helemaal duur uit, voor een beetje doek betaal je ook al gauw 10 euro.
De laatste tijd teken ik eigenlijk niet zoveel meer. Maar als ik teken, teken ik met potlood. Dat is van H tot 6B ongeveer. Verder teken ik ook weleens met kleurpotlood. Met pastel teken ik ook. Dat vind ik fijner dan met kleurpotloden. Ik gebruik vooral krijt en voor de kleine dingen potlood. En verder heb ik ook weleens met houtskool gewerkt. En ik wil ook nog is met aquarelverf wat doen
op een heel raar potloodje, dat vast in de richting hb moet gaan... Ik moet eigenlijk eens een paar goede potloden kopen Ik ben hier dus ook erg benieuwd naar
Ik heb een set potloden voor Sinterklaas gehad, niet te duur scheen en geen idee waar het vandaan kwam, maar is erg fijn setje! Gaat van 4H tot 6B dus er zit altijd wel de goeie kleur tussen.
Verder heb ik aquarelpapier waar ik op teken en gewoon schetspapier. Het aquarelpapier is wat grover en werkt wat anders, maar is wel mooier.
Ik teken alleen in potloodtinten, wil ooit nog wel eens iets in de richting van pastel etc gaan proberen maar het is de prijs die me een beetje tegenhoudt
Als ik schetsen voor aquarel opzet, en voor het begin van potloodtekeningen gebruik ik een o.5 vulpotlood, wat voor hardheid die heeft weet ik eigenlijk niet, ik gok HB. Voor meer details en donkerdere stukken in potloodtekeningen gebruik ik 2B t/m 9B potloden.
Voor aquarel gebruik ik napjes van Van Gogh en tubes van Rembrand, penselen verschillen, het meest gebruik ik een chinees penseel maat 6, een geitenharen penseel maat 14 en een synthetisch penseel 0/5
ik teken eigenlijk altijd met een 4h potlood, maar ik heb een setje van 4h tot 6b. ik teken ook op best grof papier maar ik houd van licht tekenen, je moet wel idd opletten of je niet te hard drukt, de lijnen krijg je namelijk niet meer weg. ik gebruik de rest van de potloden voor schaduwen etc.
Als ik al teken teken ik met hb van bruynzeel. En vaak teken ik met houtskoolpotlood, of dunne staafjes houtskoul Af en toe wil er nog wel eens wat wit of zwart krijt tussenin sluipen, verder niets
H tot en met 6B, pastelkrijt, pastelpotlood, studio potloden (nog van grafische opleiding over gehouden) en indische inkt en kroontjespen.
Ik ben linkshandig wat bij sommige dingen zijn nadeel hebben. Wat betreft pastel voor A4 gebruik ik pastelpotlood voor A3 of A2 gebruik ik liever krijt. Ik werk veelal in lagen opbouw qua kleur en dan is het makkelijk als je kleur over elkaar kunt gebruiken en toe kunt voegen etc.
H gebruik ik meestal voor strakke lijnen, maar mijn 2B is het meest gebruikt voor lijnachtige potloodtekeningen die ik maak. Ik doe niet veel schetswerk. Dit soort potloodtekeningen werk ik soms verder uit met indische inkt en kroontjespen. Inkt werk ik van rechts naar links omdat ik anders vegen maak.
Ik teken erg graag met houtskoolstaafjes (wilgenhout), met zachte pastel, maar allebei vereisen wat ervaring voordat het er echt een beetje mooi uitziet.
Wat ook erg leuk is met oliepastel of met olie of acrylverf. Daar gebruik ik verschillende merken voor en gedeeltelijk synthetische penselen, gedeeltelijk varken- ossen en marterhaar.
Mijn lievelingspapier weet ik even niet bij naam te noemen maar ik ben er in elk geval verliefd op. Het is van een makkelijke dikte (170grams) en heeft een hele fijne structuur dat het materiaal goed opneemt. Het neemt zacht pastel ook goed op terwijl dat normaal alleen op velours goed hecht.
Ik zou gewoon eens wat gaan experimenteren!! Vooral doen. Sepia is ook erg leuk overigens. Ik denk dat ze wel wat standaard tekendozen hebben met verschillende soorten potloden. Potloden zijn wel wat duurder dan staafjes en dergelijke maar dan heb je een hele lijst van aquarel tot krijt tot houtskool. En dan kun je eens kijken wat bij je past.
potloden van breynzeel van alle diktes. op zich niet zo goedkoop maar ze tekenen wel super. (maar wat is duur? deze kostten iets van een 10€ ofzo.. )
pastel. is wel wat duurder omdat je ze meestal per krijtje moet kopen. ze hebben er een tijd in 't kruidvat gehad voor 5€ ofzo, maar ze waren dan ook niet erg van kwaliteit .
verder schilder ik ook, maar weet niet of je daarin geïntresseerd bent? anders zeg je het maar en geef ik daar ook nog een paar tips over
Grijs potlood, van 2H t/m 6B. Van Bruynzeel. En met Softpastelkrijt, van Marie's. Gehaald bij het Kruidvat. Niet zo duur dus en werkt prima. En pastelpotloden voor de fijnere dingen. Van Bruynzeel. Ik geloof 17 euro voor 12 potloden.