verhaalopdracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffertje

verhaalopdracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 23:14

Op een ander forum doen we het wel eens: verhaalopdrachten. De bedoeling is dat je een verhaaltje schrijft van 300-500 woorden (niet meer!) dat aan de opdracht voldoet. Daarom kunnen de opdrachten vaak wat breder zijn, zodat je er wel je eigen wending aan kunt geven. Stel, een opdracht is: Omschrijf een emotie, dan kan je dat op vele manieren doen. Ten eerste zijn er al verschrikkelijk veel emoties: liefde, haat, jaloezie, verdriet, genot, onverschilligheid, enz. Als je een emotie uitgekozen hebt, kan je die weer op ontzettend veel manieren beschrijven. Vanuit de persoon zelf, vanuit een ander, vanuit een objectieve observator, afstandelijk, betrokken, serieus, grappig, en ga zo maar door. De bedoeling is dat je ziet hoeveel mogelijk is met één opdracht en kritisch kijken naar jezelf en anderen. Zij kunnen namelijk commentaar geven op wat je geschreven hebt. Niet alleen op wát je geschreven hebt, maar ook op hóe je het geschreven hebt. Omdat je niet zo'n lap tekst hoeft te lezen, zullen mensen ook eerder aan je verhaaltje beginnen.

Als je een verhaalje wilt schrijven, kan je dat gewoon in dit topic doen. Zet het wel even in een quote en geef er een vette (B) rood gekleurde titel aan. Dan is het gemakkelijk van het commentaar te scheiden.

De opdracht (heb er maar vast een bedacht, als niemand hem leuk vindt kan hij evt. worden veranderd): Beschrijf iets dat met nieuw leven/ een nieuwe begin te maken heeft.
Dit kan vanalles zijn: een geboorte (van mens of dier), een nieuwe start na een ziekte, een nieuwe vriendschap, nieuwe baan of nog iets anders. Probeer het pakkend te doen, zodat het leuk blijft om te lezen. Ik heb ook vast wat schrijftips opgeschreven, zodat je díe fouten iig niet hoeft te maken Knipoog :

- Een zin eindigt met een zinsafsluiter, dus een punt, een uitroepteken of soms een vraagteken. Gebruik een uitroepteken niet te vaak, dan verliest het zijn effect! Na de zinsafsluiter komt altijd een hoofdletter.
- Schrijf kleine getallen (ds 123 456 988 níet) altijd voluit, dus geen 2 maar twee
- Maak niet te lange zinnen, dat leest niet prettig
- Schrijf in één tijd, dus óf alles in de tegenwoordige tijd óf alles in de verleden tijd
- Herhaal niet te vaak een woord. Als je vaak herhaalt, wordt de herhaling na veel herhalen storend Knipoog

Geef even je mening over het idee en dan... aan de slag! Haha!

Guinevere

Re: verhaalopdracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 05:02

Wat een leuk idee! Als ik tijd kan vinden doe ik ook mee. Haha!

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 12:25

Leuk Lachen . Ik heb zelf al wel een ideetje, maar zit midden in mn toetsen, dus enooorm druk... Verdrietig

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:25

Leuk idee Lachen als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik iets kan verzinnen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:43

*komt binnen wandelen*

heeej dat lijkt me leuk! ik doe mee!!!!
k begin dit weekend ok?
xxiezz

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:45

Ik heb maar even een *heel klein* stukje geschreven zeg maar. .
Weet niet of het zo de bedoeling was en het is niet bijster goed, maar bij deze;

Citaat:

Het begin

Wat een mens ook doet, alles eindigt en begint. Het begin van een nieuw leven, het begin van een nieuwe week of het begin van een nieuwe dag. Het bijzondere van alles is, dat ook alles weer een einde heeft. Maar wat is het einde en wat het begin? Ieder begin van een nieuwe dag, is het einde van een andere. Wat ligt hiertussen? Elke keer opnieuw die scheiding; de scheiding tussen oud en nieuw. Morgen is het einde van vandaag, maar opnieuw het begin van een nieuwe morgen en vandaag. Alleen met het leven zit het anders. Als er een kind geboren wordt, levert niet persé op dat moment iemand anders het leven in. Het leven is uniek. Anders dan al het andere. De mens probeert het wel te bewijzen, op een wetenschappelijke manier, maar nooit zal dit helemaal lukken. Ergens moet het begonnen zin. Eens moet dit alles in werking zijn gesteld. Door een oermacht? Misschien door God? Wie zal het zeggen. Als het einde in zich is, zal het begin pas duidelijk worden.
Nu is er alleen nog de onduidelijkheid; wat is het einde? Zou het einde van het leven meteen het einde van alles zijn? Net zoals het begin van het leven, het begin zou zijn? Vragen, steeds maar die vragen. De mens doet hard haar best alles te begrijpen en te bewijzen, maar komt nergens. Het antwoord op iedere vraag, is tevens het begin van een nieuwe vraag. Waar zal het einde zijn? Wanneer zijn alle vragen beantwoord?

N_atasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:55

Leuk idee, zal kijken of hij mij ook goed gaat lukken Haha!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:00

Wacht; moet ik nu een nieuw idee verzinnen?
Oké. . erm..

Beschrijf iets dat met het gevoel; eenzaamheid te maken heeft.

En als ik geen nieuw idee moest verzinnen. . dan nemen jullie dat oude maar Lachen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:53

Is er eigenlijk wel een eind, beter nog, is er eigenlijk wel een begin? Hoe zijn we hier gekomen, door evolutie, door God? Laten we even voor het gemak zeggen dat we door God zijn geschapen. Maar wie heeft God dan gemaakt? Hij kan onmogelijk zichzelf hebben gemaakt. Waarom moet hij eigenlijk een mens zijn? Straks zijn we gemaakt door een of ander 'buitenaards wezen'. Wie heeft dat wezen dan gemaakt. Ik geloof dat we op deze vragen nooit een andwoord zullen krijgen. Wie weet is er nooit een begin geweest, wie weet komt er nooit een einde. Wie weet hebben we het einde al gehad, zijn we allemaal dood en is dit slechts een tussenstop. Wie zal het zeggen? zijn we geschapen? Zijn we dood? Is dit het? Stop alles opeens? Gaan we door, waar zullen we eindigen? Onder de grond, in de hemel, in de hel, in de ruimte of lossen we op? Vervagen we op ten duur gewoon, misschien is dat wel het zogenoemde einde. Of is dit het begin, ik snap er in ieder geval niets meer van.

Scheve mond

Ok, beetje weinig woorden maar ik wist echt niets meer. Volgens mij is het best wel vaag, en leest het ook niet makkelijk. Jullie moeten het er maar mee doen ofzo Vork Ik had ook geen zin meer om spelfouten te verbeteren, ben beetje moe Lachen

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 12:24

De bedoeling is dat er eerst een paar verhaaltjes worden geschreven, die beoordeeld en bekritiseerd (opbouwend!) worden door andere bokkers. Dus hier mijn commentaar op Hopeless en Evelien:
beide: Het viel me op dat jullie beiden een soort spreekbeurtachtig verhaaltje hebben gemaakt, een overdenking. Van: Hoe zit het nu eigenlijk? Opzich goed, maar ik hoop dat we ook nog wat échte verhalen zullen zien (met hoofdpersoon e.d.)

Evelien: Ik heb het idee dat je het eerste stukje iets te uitgebreid wil vertellen. Als je dit gezegd hebt:
Citaat:
Ieder begin van een nieuwe dag, is het einde van een andere.

Wordt dit een beetje overbodig en dubbel:
Citaat:
Morgen is het einde van vandaag, maar opnieuw het begin van een nieuwe morgen en vandaag.

Je overdenking dat het met het leven anders zit is wel sterk. Eindzin ook wel. Ik vind wel dat je titel de lading niet helemaal dekt. Er staat namelijk alleen iets over een begin, terwijl je het evenveel over het einde hebt. De titel zou ook wel iets spannender mogen.

Hopeless: Het zou ten eerst fijn zijn als je je verhaal in een quote zet, met een rood gekleurde titel. Dan is het makkelijk voor lezers in één oogopslag te zien wat een verhaaltje is.
Je valt een beetje middenin je verhaal, er is niet echt een openingszin. Dat kan wat verwarrend zijn voor de lezer.
Vermijd het storend herhalen van woorden, in dit geval 'gemaakt':
Citaat:
Maar wie heeft God dan gemaakt? Hij kan onmogelijk zichzelf hebben gemaakt. Waarom moet hij eigenlijk een mens zijn? Straks zijn we gemaakt door een of ander 'buitenaards wezen'. Wie heeft dat wezen dan gemaakt.

Andere opmerkingen bij deze quote: 'Waarom moet hij...' Als je hier op God doelt, moet Hij met een hoofdletter geschreven zijn. 'Wie heeft dat... gemaakt': Dit is een vraag, dus er moet een vraagteken staan.
Ik mis ook een duidelijke slotzin. Je moet wel wat te vertellen hebben, en de rest van je tekst wordt wat zwak met deze eindzin. De vraag wie God heeft gemaakt vind ik wel origineel.

Leuk dat jullie wat geschreven hebben Lachen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 12:32

Bedankt voor de tips, ik zal er de volgende keer op letten Knipoog

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:11

@ Kieffertje; bedankt voor het commentaar.
De titel die hoorde er niet bij. . ik wilde eerste de opdracht zeg maar nemen, maar die wist ik zo snel niet meer, dus had er maar wat boven gezet.
Dat *dubbele*; daar heb je gelijk in. Zo zit het ook in mijn hoofd. Daar heb ik altijd last van, ook bij gedichten zeg maar.
Dan begin ik zo;
De morgen, de morgen die bla bla..
En de dag, de dag die..
Ik herhaal te veel enzo.. maar goed.
Over die verhaal vorm; dat zou kunnen, maar bij dit onderwerp vond ik dat absoluut niet passen. Of je moet willen dat ik een verhaaltje begin over een kippenei dat uitkomt ofzo. Of een baby die geboren wordt.. ach ja Lachen
In ieder geval; nu moeten er dus nog meer bokkers over hetzelfde onderwerp pennen?

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 18:06

Wat dacht je van een stel ouders die een gehandicapt kind krijgen?
Een meisje van 5 dat haar grote broer kwijtraakt?
Het leven van een varken in de een of andere donkere schuur dat begint?

Er is echt wel wat diepgang te bedenken hoor Lachen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:40

Wat is het volgende onderwerp? Of mag je dat zelf verzinnen?

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 23:25

Ik wil graag hier nog iets over schrijven, komende dagen, daarna (daarvoor opzich ook al) kunnen mensen ideeën opperen Lachen

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 05:42

Citaat:

Pickles for Betsy

April 1st
My name is April May Parker. Yeah, I know, very funny. Me and Momma fight all the time. She doesn’t like my clothes, or the way I do my hair, but most of all she doesn’t like Betsy.

June 23rd
Today Momma said she doesn’t want me to see Betsy anymore. I asked her why, but she didn’t really answer. I like Betsy – she’s the best friend I’ve ever had. She lets me read her magazines and when her sister’s out with her boyfriend we sneak into her room and read her diary.

June 24th
I tried to talk to Momma ‘bout why she won’t let Betsy come over. She says I’m too young to understand.

June 29th
Momma still won’t say why I’m not allowed to talk to Betsy anymore. I tried to talk to her on the phone last night but then her Dad started yelling that I should’ve kept my hands to myself before I even got to say it was me.

July 7th
Momma says she feels piddlin’ about me sitting in my room all day. She told me a new family moved in three doors down and that they have a daughter my age who’d love to spend some time with me. She must be feeling pretty guilty about not letting me see Betsy so I told her I’m not moving an inch till she lets me go.

July 12th
I think Momma was lying when she said she feels bad about me sitting here. It’s been almost a week and she still won’t let me go. If she doesn’t let me go by tomorrow I think I’ll try something else.

August 1st
Betsy must be real busy. I sent her 30 letters this past month – one for every day – but she didn’t reply to any of them. I asked Momma if I could go by her house on my way back from the store, but she said I better hurry back if I didn’t want the milk to go sour.

August 5th
I found two of my letters when I went to get the mail this morning. Someone crossed out the address and wrote return to sender on them, but it doesn’t look like Betsy’s handwriting at all.

August 11th
I saw Betsy today. She sat on the porch eating ice cream and pickles when I was walking by her house on my way to church. She must be as sad as I am, ‘cause she doesn’t even like pickles. I was going to say hi, but she got up and went inside when she saw me. I think she’s embarrassed about the weight she’s gained.

August 26th
I’m in Ms. Mayberry’s class this year. She says we’re going to have a great time together, but I’ve never felt this lonely in my life. Betsy’s always been three grades ahead of me, but Ms. Mayberry said she won’t be attending Glen Hill this year – when I asked her why she said I should ask my Momma.

August 27th
During recess Mikey Longboat was telling the other kids he hear tell Betsy got knocked up by one of the day workers down at the cotton fields. I’m not real sure what that means but I could tell by the way everyone was laughing that he was making fun of her. Ms. Mayberry called my Momma – who then called my Daddy – to tell her I nearabout broke Mikey’s nose. I think this means I’ll be grounded for a while.

September 11th
I finally saw Betsy again and guess what? She has a new baby sister called Peggy Sue. I asked if she wanted to come outside and play cops and robbers with me, but she said she had to look after the baby. I don’t think that’s fair, but her momma was sitting right next to me so I couldn’t say anything about it.

September 20th
When I passed by Betsy’s house today there was a sign with for sale written on it. I asked her if that meant they’re moving away, but she didn’t answer. She said she loved me a heap, but that it was best I not come by anymore.

October 6th
I never did find out why Betsy said she didn’t want to see me anymore. When I went by her house a few days ago the sign was gone and so was Betsy. Momma said the new girl would still very much love to meet me so I went to see her this morning, but I sure do miss Betsy.

Ik vind zelf dat het nogal gehaast overkomt, omdat je maar zo weinig woorden mag gebruiken (ja, het zijn er nog steeds te veel, maar het ging anders echt niet Bloos!). Het was wel heel leuk om te doen! Ik schrijf anders nooit vanuit een ik-persoon dus dit was weer eens iets anders.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:56

Aah Guinevere; ik vind jou verhaaltje juist zo mooi omdat het niet zo lang en uitgebreid is Ja.
Verder heb ik niet zoveel commentaar. Slechts een vraagje;
Vanwaar in het engels? Clown

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:25

Ik schrijf altijd in het Engels ... Nederlands komt er bij mij altijd zo raar uit. Tong uitsteken

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 17:47

Het komt op mij een beetje 'samengevat' over, maar je gaf al aan dat je het moeilijk vond zo weinig woorden te gebruiken. Verder weinig commentaar, maar ik kan dan ook niet zo goed Engels.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 06:17

Bedankt voor je commentaar! Haha! Er zit southern slang in, ligt dus niet aan jou. Ik zal eens kijken of ik volgende keer iets Nederlands kan schrijven, maar ik ben bang dat het toch weer Engels wordt.

Hey, maar waar is jouw verhaaltje nou? Tong uitsteken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:02

ik heb ook nog een stukje geschreven, even wat bedacht.
Citaat:

zou dit een nieuw begin zijn?

Ik was bang, ik zag alleen nog maar zwart. Na een tijdje begonnen ik een beetje te kunnen nadenken, waar was ik beland? Ik herinner mij alleen nog maar vaag de zweepslagen van de slavendrijver, hij sloeg altijd zo hard. Ik probeerde omhoog te komen, maar dat kon niet. Opeens voelde ik een schok door mijn buik, het deed niet echt mijn maar ik schrok er van. Waar was ik toch? Ik hoorde iemand om mij heen lopen, en ik wilde mijzelf verdedigen. Maar ook dat ging niet, waar was ik toch beland? Ik hoorde wat gekke bliepjes, en knipperde nog eens met mijn ogen. Ik had nog steeds geen beeld, maar werd wel steeds banger. Opeens voelde ik iets vreemds in mijn nek, het voelde aan als een stukje koud ijzerdraad. Ik voelde me duf worden, en toen voelde ik het opnieuw. Na een paar seconde kwam mijn zicht terug, ik zag waar ik was, dit was een laboratorium. Zou dit een nieuw begin zijn? Waar ik al jaren op heb gehoopt? Zou dit een nieuw begin zijn? Na die vijf jaar van slavernij. Vroeger had ik een familie, ergens heel ver weg van hier. Ik was altijd blij om thuis te komen, en nu interesseerde het me nog meer. Er kwam iemand naar me toe, en vroeg me wie ik was. Ik antwoordde Azua, want dat was mijn naam. Ik kom uit Nederland, een land hier ver vandaan. Ooit zou ik weer terug gaan, en daar verder bestaan. Ik voelde me hier best veilig, ik kon zien wat er gebeurde. Na een tijdje viel ik rustig in slaap. Toen ik weer wakker werd was ik ergens anders, het leek wel een beetje op een cel, ik weet het niet meer heel erg zeker, maar ik dacht van wel. Ik wilde de deur open doen, maar die zat op slot. Ik vertrouwde het zaakje niet, maar dat maakte niks uit. Ik was opnieuw gevangen. Ik was alweer niet vrij. Heel even voelde ik me vrolijk, heel even voelde ik me blij. Ik was opnieuw bang wat zou gebeuren, wat zou ik nu weer moeten doen, maar het viel reuze mee! Ik werd na een tijdje opgehaald, en weet je wat ik zag? Ik was weer terug bij mijn familie, en alles is weer bijna zoals het was. Mijn littekens zullen nooit verdwijnen, maar ze worden minder erg. Ik weet nu zeker waar mijn thuis is, en die is hier.