Kunst of toch niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IguanaLily

Kunst of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 17:15

Laatst las ik een verhaal over een meisje wat zichzelf sneed, maar dat niet deed omdat ze depressief was of zich gewoon poedersuiker voelde, maar omdat ze het mooi vind.
Ze maakt allemaal vormen en figuurtjes en zorgt dat ze diep genoeg zijn zodat de littekens blijven.
Vroeger sneed ze zich wel omdat ze zich poedersuiker voelde, maar nu ziet ze het als een kunstvorm. Ook heeft ze gehoord van een bepaalde bevolkingsgroep in een of ander land (waarvan ik de naam niet meer weet) die dat dus ook doen.

Toen ik dat verhaal had gelezen heb ik er heel lang over nagedacht, en ik kan het ergens wel begrijpen, maar toch blijft het voor mij erg raar.
Zijn er mensen die er ook zo tegenaan kijken en wat vinden jullie er eigenlijk van?
Of kennen jullie iemand die dit ook doet?

Reacties welkom!

_Lorette_

Re: Kunst of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:18

ik kan het zelf niet echt als kunst beschouwen...
Misschien een ander wel.
Als het nou verf, of een of ander spul zou zijn dan wel.
Snijden in jezelf zie ik eigenlijk gewoon als jezelf verwonden.

IguanaLily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 17:19

Citaat:
Snijden in jezelf zie ik eigenlijk gewoon als jezelf verwonden.

Ja inderdaad, maar zij doet het dus echt om haar lichaam mooier te maken... net zoiets als tattoos of piercings.

N_atasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:20

Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord. ik vind het wel gek dat ze zoiets doet, maar ik kan opzich wel een beetje begrijpen dat ze het kunst vind. Zelf zou ik het nooit doen, maar je hebt van die mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:25

Scart.
Scar- art.

Vond laatst op internet iets over twee vriendinnen die het ook deden omdat ze het mooi vonden, en ze noemden het dus 'scart'. Er schijnen ook tattoo-shops te doen die het zijn ofzo, maar dan wel hele aparte als je het mij vraagt. Ergens op een forum stond iemand die voor de eerste verjaardag van z'n dochtertje haar hartslag in zijn pols had laten snijden. Tja, sommige mensen nemen hun kind dan mee naar de dierentuin ofzo, en hij vond dit waarschijnlijk een leuk blijvend iets, om te laten zien hoeveel hij van haar hield ofzo?

Ik vind het niet echt 'normaal' (maar wat is normaal?), maar als ik er over nadenk; tattoo's en piercings zijn ook een bepaalde vorm van 'lichaamsversiering' of 'kunst' en nouja, deze 'scart' zoals sommige mensen het noemen ook wel. En als mensen dit mooi vinden, tja; ieder heeft een eigen smaak. Zelf kan ik me best voorstellen dat mensen bijv. op hun bovenarm een chinees teken ofzo willen laten snijden ipv een tattoo (; weer eens wat anders?)

Ken verder niemand persoonlijk die het doet!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:38

Ik heb zelf ook gesneden is niet prettige situaties...
Maar dat was meer omdat ik te nijdig was en het nergens op uit kon uiten....
Maar om het kunst te noemen....
Ik ken op zich best mensen die in zichzelf snijden, maar dit doen ze dan omdat ze het leuk of stoer vinden, maar niet om kunst.
Lijkt mij dus toch niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:58

Sammiej schreef:
Ik ken op zich best mensen die in zichzelf snijden, maar dit doen ze dan omdat ze het leuk of stoer vinden, maar niet om kunst.
Lijkt mij dus toch niet

Maar het gaat hierbij dus niet om het snijden om jezelf te kunnen uiten, of om wat voor reden met andere depressieve ondergrond dan ook, en ook niet om het feit dat het 'leuk of stoer' is.
Het gaat hier er dus om dat je jezelf snijdt/ of laat snijden/ omdat je de littekens zelf mooi vind.

*vind dit eigenlijk wel een interresante discussie zegmaar

valando13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:07

ik heb mezelf 0ok gesneden maar niet 0mdatket mo0i vind ik had ruzie met me beste vriedne n hji had zigzelf al een x met en mes in zijn arm mijn naam gesgreve dus ik deed et 0ok maar dan met een passer....ik vindet niet st0er 0fz0 maar ik w0u egt geen ruzie em heb het daar0m gedaan (d0m mja) gelukkig is het geeen liteken gebleven

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:09

Ik snap ook wel dat anderen het als kunst zien...
maar ik vind het eigenlijk op het randje.
Je kunt piercings en tattoo's ook beschouwen als jezelf verwonden.
Toch vind ik dat anders, omdat het op een andere manier gaat.
Het komt denk ik ook dat ik het geen kunst vind omdat ik heel slecht tegen bloed kan, ik word helemaal misselijk als ik er aan denk dat mensen figuurtjes in zichzelf snijden voor de kunst.
is dat trouwens wel helemaal veilig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:11

Veilig weet ik eigenlijk niet. Hehe op dat forum werd het wel heel schoon gedaan enzo, en daarna met zo'n ding erover enzo en ik denk dat je het wel goed moet schoonhouden en dat die mensen wel wisten wat ze deden op dat gebied.
Maar als je het zelf doet denk ik dat je het gewoon goed schoon moet houden enzo, en er vooral rekening moet houden met 'hoe diep' je gaat voor die littekens etc. Er zullen vast wel mensen zijn die dat niet doen en nouja.. dat lijkt me niet echt veilig dan Scheve mond

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:22

Nee lijkt mij dan ook niet...
Zijn er veel mensen die zo'n litteken bij je zetten in Nederland?
Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord...
Ik vind je dapper en een heel klein beetje gek als je dat doet/durft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:27

Ik denk niet dat het in Nederland kan, weet het eigenlijk niet. Meer iets voor Amerika enzo denk ik. Ik zal de link nog eens aan m'n vriendin vragen van dat forum enzooi.

Hehe ik vind het niet echt dapper, en toch ook weer wel, en nouja gek eigenlijk ook niet. Ja, als je het zelf doet wel een beetje misschien.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:28

WildWings schreef:
Sammiej schreef:
Lijkt mij dus
toch niet

Maar het gaat hierbij dus niet om het snijden om jezelf te kunnen uiten, of om wat voor reden met andere depressieve ondergrond dan ook, en ook niet om het feit dat het 'leuk of stoer' is.
Het gaat hier er dus om dat je jezelf snijdt/ of laat snijden/ omdat je de littekens zelf mooi vind.

*vind dit eigenlijk wel een interresante discussie zegmaar

Oke...
Maar littekens mooi vinden....hmm
Tja ik moet er wel aan geloven op zich...
Heb veel littekens dus... Verdrietig
En opzich ja het is kunst.
Kunst is wat door de mens is gemaakt en met toeval is...
Had er vandaag op school net les over Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:40

ik vindt het eigenlijk wel kunst... niet normaal, maar wel kunst.

Je kan je tegenwoordig ook laten brandmerken (en dat is ongeveer bijna het zelfde ? ) en dat is ook kunst....

maar ik vind het wel een beetje vaag, en kan eerlijk gezegd ook niet begrijpen dat je net zoals bij een tatoo, ofzo met korte mouwen kan gaan lopen zodat iedereen het kan zien... Als ik een litteken in een vorm zou zien zal ik eerder denken "aandachttrekker" ...

IguanaLily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 21:01

Citaat:
Als ik een litteken in een vorm zou zien zal ik eerder denken "aandachttrekker" ...

Nouja dat meisje waar ik dat verhaal over las wilde dus absoluut niet dat iemand het zag, omdat ze het deed omdat ze het zelf mooi vond, maar ze dus wel bang was voor de reacties van mensen.

Maar ik denk dat de meeste mensen het wel gewoon willen laten zien eigenlijk, want een tattoo of piercing wil je denk ik ook niet verbergen...
Hoewel, hangt er vanaf waar je 'm hebt Tong uitsteken

Gunface

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:19

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, ik vind littekens bij mensen meestal wel mooi.
Ik heb ook (heel vroeger) gelezen over een een of andere bevolking die littekens in ingewikkelde patronen op hun huid maken, dat vond ik altijd heel fascinerend Verward Nee iets anders... kan even niet op het goede woord komen Tong uitsteken
Maar ik vind littekens in ieder geval wel mooi, niet per sé in een bepaald patroon ofzo maar gewoon Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:46

Scarification is al langer 'in', vooral (waar anders) in Amerika. er wordt inderdaad vrij veel inspiratie gehaalt uit de lichaamsversiering van 'primitieve' (sorry voor de term) volkeren. 'Tribals' maar dan anders Lachen

Ik vind het zelf helemaal niets, ooit foto's gezien van een vrouw wiens hele rug onder de 'haakvormige' littekens zat, een soort schubben zeg maar. Maar goed, ze was er zelf heel blij mee.

Vind het nog wel wat anders als je in een tattooshop door een prof iets met jezelf laat doen, dan dat je vanuit een automutilatiedrang de littekens tot kunst verklaart.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:05

Ellende schreef:
Vind het nog wel wat anders als je in een tattooshop door een prof iets met jezelf laat doen, dan dat je vanuit een automutilatiedrang de littekens tot kunst verklaart.

ik ben het volmondig met je eens!

die schubben! jee, ik moet er niet aan denken!

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:09

Ik begrijp het wel. Ik voel me wel vaker down, maar ik zou het nooit doen. Ik ken ook verschillende mensen die het doen. Kvind het niet goed, maar kbegrijp het wel.