[verh] Mijn droom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

[verh] Mijn droom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 11:03

1 Januari 2005:

Dit verhaal gaat over mij (Nadja) en mijn grootste droom tot nu toe. Een eigen paardje. Echt het lijkt mij zo fantastisch! Van veulen af aan, en zelf zien hoe het zich ontwikkeld. Zelf helpen met opvoeden. Elkaar steunen in moeilijke tijden. En samen van alles beleven. Iets leren van elkaar, en iets betekenden voor elkaar.

Maar mn moeder, wilt dat deze droom geen werkelijkheid wordt. Ze wilt niet, dat ik een pony neem. "Je kan de verandwording niet aan, Je hebt geen geld! Je bent pas 16 jaar! Ga eerst maar je school afmaken!" En al dat oliebol praat! Ze is zelf helemaal weg van d'r papegaai, die ze vorig jaar van mij heeft gekregen. Omdat ze er zo graag een wou hebbe. Nu krijsen ze samen elk liedje dat ze horen na. En wat krijg ik? Ik krijg minder aan dacht, en geen pony.

Ik rijd op een manege. Heel gezellig, daar niet van. Maar ik wil eens weten, eens voelen, hoe het is om zelf te bepalen wat er met je paard gebeurdt. Op een manege leer je dat niet. Je leert er wel de basis, het poetsen en hoe je moet leren rijden. Maar het onder houden van een paard, no way!

Het geluk dat ik een verzorgpaard en pony heb, is zo klein. In mijn omgeving is elk paard bezet, met 4 meisjes die de hele dag met het paard bezig zijn, en ruzie maken over wie er op mag rijden. Nee, ik heb wel geluk. 2 Stuks, helemaal voor mij zelf. Ik mag er heel veel mee doen, maar alles... Nee dat niet.

M'n verzorgpony, shetlander, is op het moment bevallen van een veulen. Een merrie'tje. Amy. Een mooi bont veulentje. Net als haar mamma. Serena is heel trots op dr veulen. Ze laat d'r dan ook over al showen, en niemand mag dr aan raken. Zelfs ik niet.

Amy staat nu te koop. Ze is net 3 dagen oud, en nu al zijn er mensen wezen kijken om haar te kopen. Ik ben er bij geweest, en ik heb Serena heel mooi gepoetst, maar dat laat Amy nog niet toe, het is nog te nieuw voor haar. Allemaal mensen, die je willen aaien, en willen zien hoe mooi je bent. Maar dat je zelf heel bang en klein bent, voor die grote mensen. Je weet niet eens wat het zijn, mensen. En dat mag ik haar gaan leren, van de eigenaar.

Dat wil ik zo graag, maar k ben bang, dat ik me er zo erg aan ga hechten. En dat ze over 8 maanden, de stal verlaat. Zonder een knuffel of kus van mij. Ze halen dr gewoon weg. Dat heet afspenen.... Wat een raar woord is dat. " Dit veulen is al afgespeend!" Nee, dat zal ik nooit zeggen, veels te raar! Ik wil haar kopen, maar mn moeder is het probleem.

Het is dinsdag, 4 januarie 2005. Ik ben weer bij mijn schatjes geweest. Romeo voelde zich weer beter. Dat is mijn verzorgpaard, die de beste vriend van Serena. Het is een tuiger, een lekker dik paardje. Hij heeft 28 november een koliek aanval gehad. Bijna overleden..... Maar door mijn warme woorden, is hij er boven op gekomen, dat is wat ik denk. Ik zat alleen in de stal, de dierenarts was even naar zn auto, en de eigenaar liep er achter aan. Daar zat ik dan, in mn eentje. Lekker rustig, en hij overleefde het. "Gelukkig maar, want zonder hem kan ik niet leven." Het is een groot stuk vlees, die erg gewild is bij de slager. Ze krijgen er vast 10,000 euro voor." Schreeuwde mn moeder vaak tegen mij. (Het doet bij mij zeer. Maar ik laat het niet merken, denk ik. Ze kan er niet tegen, als ik over mijn paarden vrienden begin. En dat vind ik zo jammer. ) Ze word gewoon jaloers, ze kan niet hebben, dat ik met paarden kan omgaan en zij niet! Die trut, wilt gewoon niet dat ik iets kan wat zij niet kan.

Maar ik vertel weer iets over Romeo, Serena en Amy, want over mn moeder is allemaal negatief. Romeo en Serena mochten vandaag naar buiten, lekker hun benen strekken. En amy, die vond het maar raar die was voor het eerst buiten, in de koude sneeuw. Nee niks voor haar. Ze bleef lekker binnen staan. Serena keek er niet naar om. Ik liet ze naar buiten rennen. En deed het hek achter Romeo's kont dicht. Hij liet een scheet na, van blijdschap! Samen stalen ze de show, een shetlander, en een tuiger. Prachtig!

Maar toen dacht ik aan Amy. Ik liep naar de stallen, en daar lag ze dan. Heel lief, opgerold als een poesje het ook zal doen. Ik hurkte in de stalopening, en keek naar Amy. Ze werd wakker, en ze schrok! " Sorry, Amy. Dat was niet mn bedoeling." Fluisterde ik zachtjes. Ik pakte een appelsnoepje, en ik legde hem in mn hand, zo dat Amy kon kijke wat het was. Amy stond op, en was (gelukkig!) zo nieuwschierig wat het was, ze kwam naar me toe, en friemelde aan het snoepje. Ineens likte ze mn hand. En daarna het snoepje. "lekker he Amy?" Zei ik zachtjes tegen haar. Ondertussen probeerde ik haar te kunnen aaien. Heel zachtjes, en rustig. Ze liet het toe, eindelijk! Het gaf me wel een kick, want zij liet haar aaien door mij! Ik aaide dr neusje, en ik bedacht me ineens, dat ik dr wel een halstertje kan leren dragen. Ik pakte het halstertje, die ik speciaal voor amy gekocht had, en ik liep weer naar de stal.

Amy kwam weer nieuwschierig naar me toe. Ik hurkte weer naar haar toe, en liet dr ruiken aan het halstertje. "Kijk Amy, deze is van jou." En ik maakte het halstertje zo groot mogelijk, en deed hem voorzichtig over amy's neusje, en over dr oortjes. Ik klikte het halstertje vast. Amy was zo rustig, zo lief! Echt, net een droom. Ik gaf haar veel aaitjes, en praate zachtjes tegen haar. Ze sloot dr oogjes, en ging heel voorzichtig liggen. Ik vond dit echt zo mooi! Ik besloot om naast dr te gaan liggen.En we vielen samen in slaap....

Ik werd ineens wakker, er likte iets over mijn wang, en iets kriebelde in mn haar. Ik deed mn ogen open, en ik keek recht in de ogen van Amy. Ineens bedacht ik me, dat Romeo en Serena nog buiten stonden. Ik liep naar de wei, en ze waren lekker aan het grazen. Ik riep ze allebei, en ze reageerden meteen. Serena bleef staan, ze had blijkbaar meer intresse voor het gras dan voor mij. Romeo, kwam wel naar me toe. Hij dacht vast dat ik een wortel voor hem had. Ik pakte het halstertouw van het hek, en klikte aan het halster van romeo. Serena besloot ook maar om te komen. Ook klikte ik met een halstertouw aan haar halster. Ik deed het hek open, en liep met ze naar stal. Luid gehinnik, van serena naar amy, en van amy naar serena. Serena liep heel hard naar stal, en ik liet haar maar los. Ze liep meteen naar dr stal, en liet r veulen drinken bij haar. Romeo liet ik maar niet los, die gaat meteen naar het voer, en eet alles op.

Na dat ik romeo in de stal had gezet, moest ik naar huis. "Tot morgen schatte bollen!" En ik pakte mn fiets, en reed naar huis.

reacties mag Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 11:03

t is btw een vervolg verhaal Lachen

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:04

jaah, ik had al een stuk gelezen!

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:05

ja moeders kunnen zeuren

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:17

Paar opmerkingen;

Van veulen af aan, en zelf zien hoe het zich ontwikkeld, zou moeten zijn:
Van veulen af aan en zelf zien hoe het zich ontwikkelt

Zelf helpen met opvoeden. Elkaar steunen in moeilijke tijden.
En samen van alles beleven. Iets leren van elkaar, en iets betekenden voor elkaar.

Dat hoort volgens mij zo te zijn:
Zelf helpen met opvoeden,elkaar steunen in moeilijke tijden,
samen van alles beleven iets leren van elkaar en iets betekenen voor elkaar.

En het is "m'n" & "verantwoording".
Omdat ze er zo graag een wou hebbe = Omdat ze er zo graag een wilde hebben.

Aan dacht is aan elkaar, aandacht

...hoe het is om zelf te bepalen wat er met je paard gebeurdt
=
hoe het is om zelf te bepalen wat er met je paard gebeurt
[Want de stam is 'gebeur', niet 'gebeurd']

Verder vergeet je vaak komma's, getallen staan mooier als je ze uitschrijf.
En nooit een komma voor en

Ook snap ik niet waarom er hier aanhalingstekens bij staan;
"Gelukkig maar, want zonder hem kan ik niet leven."
En dat er dan staat 'schreeuwde mijn moeder'. Dan neem ik aan dat bij gelukkig, de aanhalingsteken
weg moet?!
En waarom er daarna weer iets tussen haakjes staat, snap ik ook al niet.

nieuwschierig of nieuwsgierig, daar kom ik zelf ook niet uit ineens Scheve mond
Verder nog wat hoofdletters vergeten.

Maar, naast al mijn geklaag vind ik het ook een heel leuk verhaal &ben ik benieuwd naar meer.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:24

Citaat:
Maar mn moeder, wilt dat deze droom geen werkelijkheid wordt. Ze wilt niet

> Ik wil, jij wilt, hij wil, zij wil. . dus zonder t.

Citaat:
was (gelukkig!) zo nieuwschierig wat het was, ze kwam naar me toe

Je kan er misschien beter van maken; Dat ze naar me toe kwam

Leuk verhaal

Edit; nog wat toegevoegd en daarna weer verbeterd haha
Laatst bijgewerkt door Eve_lien op 07-01-05 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:25

@Eef; ja, klopt.

Volgens mij moet dan ok nog de komma weg, na moeder &voor wil[t]

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:04

thhxx voor mn verbetering, k ga erecht op letten Haha!
k ben blij dat een paar mensen het lezen Lachen

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:10

tussen haakjes ie dat ze tsjah... in zich zelf denkt, ze "verteld" dit als ware op papier, (en dan denkt ze dit er bij)
xxiezz

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:12

Valt te begrijpen, maar toch kunnen ze ook weg. Want er staan meerdere dingen die ze denkt &die staan niet tussen haakjes

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:44

ok Lachen k ben btw bezig met een stukje er bij.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:51

Thuis aan gekomen, was m'n moeder aan het zingen met d'r papegaai. " I want you for ever!" Schreeuwden ze samen. Ik liep snel naar mijn kamer, en deed mn deur dicht. Ik liep naar mn bed en deed mn computer aan. Ik zette mn msn op afwezig, en ik kleedde me uit om te kunnen douchen. Mijn moeder houdt niet van die paardenlucht. Ze vindt dat het stinkt. Ik ben er niet mee eens, het ruikt juist lekker!
Onder de douche, denk ik na over wat ik vandaag heb gedaan. Vandaag hebben Amy en ik elkaar beter leren kennen. Ik heb d'r halstertje voor het eerst omgedaan en voor het eerst d'r gezichtje geaait. Dat was een mooie ervaring. Ik zet de douche uit.

Ondertussen kam ik mn haren en ik kijk wie er op msn is. 'Oh, alleen maar een paar mensen, die niks geven over mijn paarden verhalen. ' Ik zet me afwezig en ik trek mn pyama aan.

Ik loop naar beneden, en hoor helemaal niks in huis. M'n moeder is vast boodschappen aan het halen. Ik kijk op tafel, en daar ligt een brief voor mij. Ik open de envelope en haal er een papiertje uit.

" Hallo Nadja, hierbij nodig ik jou uit om mee te gaan naar een feest die er op 28 januari is. Ik haal je op om 7 uur. Ik hoop dat je met mij mee wilt, en zo niet dan kan je me bellen.
Groetjes Renee"

Renee is m'n buurjongen. Een hele aardige, maar opdringerig. Ik heb al eens eerder met hem afspraakjes gehad, en we hebben al een keer gezoent, maar meer wil ik niet. Ik besluit om met hem mee te gaan naar het feest. Zal vast wel leuk zijn. Onder tussen ga ik naar de keuken. Ik maak wat eten klaar voor me zelf, en ik ga aan de tafel zitten om te eten. "Eetsmakelijk" Zei ik hard op. Ik ben het gewent om dat te zeggen voor het eten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:16

Mooi verhaal .

Ja moeders af en toe kan je ze wat.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:11

Je hebt nog steeds op sommige plekken , en staan en volgens mij is het niet gewent maar gewend.

En "Eetsmakelijk"Zei ik hard op. zou ik veranderen in "Eet smakelijk,"zeg ik hardop. Je spreek, volgens mij, volledig in tt [in je verhaal]. Dat moet je dan wel aanhouden. [Iets waar ik zelf totaal niet goed in ben Bloos]

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:39

*ik had net alle fouten die ik tegen was gekomen verbeterd, flipt mijn internet*
Oké dan een keer in het kort;

- Het begin moet je ook in tegenwoordige tijd zetten. De eerst paar regels zijn plotseling in verleden tijd, vervolgens ga je weer verder in de tegenwoordige tijd
- Volgens mij is het enveloppe en niet envelope
- 'naar een feest die er op 28 januari is' > het is: een feest *dat* en januari is zonder e
- 'Een hele aardige, maar opdringerig' > kan je beter veranderen in: een hele aardige, maar opdringerige jongen (ofzo)

Leuk stukje hoor Lachen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:49

Eve_lien schreef:
*ik had net alle fouten die ik tegen was gekomen verbeterd, flipt mijn internet*
Oké dan een keer in het kort;

- Het begin moet je ook in tegenwoordige tijd zetten. De eerst paar regels zijn plotseling in verleden tijd, vervolgens ga je weer verder in de tegenwoordige tijd
- Volgens mij is het enveloppe en niet envelope
- 'naar een feest die er op 28 januari is' > het is: een feest *dat* en januari is zonder e
- 'Een hele aardige, maar opdringerig' > kan je beter veranderen in: een hele aardige, maar opdringerige jongen (ofzo)

Leuk stukje hoor Lachen

Ik doe het altijd op kladblok Tong uitsteken

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:19

Tong uitsteken
maar jullie vinden het voor de rest een goed verhaal?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:55

Devica schreef:
:P
maar jullie vinden het voor de rest een goed verhaal?

HAHA ja dat wel Haha!