Hoe maak je een goede tekening?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sweethart

Hoe maak je een goede tekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 23:06

`Heej,

Ik heb net mijn 1ste paardentekening gemaakt en die plaats ik zodra mn pa van de pc is.
Maar hoe beginnen jullie nou met zo'n tekening? Ik bedoel, waar begin je eerst mee enzo...?
En hebben jullie nog tips voor deze beginneling Tong uitsteken ??

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:22

ik teken altijd eerst de grote lijnen,de omtrek.dan neusgaten,ogen enzo.en als laatste teken ik de schuduw erin. Haha!

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:23

niet dat ik kan tekenen ofzow.... Haha! want dat kan ik niet.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 23:30

ik begin altijd bij de oren,dan werk ik zo verder het hoofd af,en begin ik vanonder aan de neus met de schaduwen.
Daarna de oortjes en zo verder weer naar de neus.
Als laatste maak ik de manen goed
(heb ik al wel getekent met de groffe schets dan Knipoog)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:44

ik begin altijd met grote lijnen, een hele lichte schets.
Als je wat natekend controleren of de lijnen in verhouding ook kloppen.
Dan maak ik als eerste het oog een beetje zwart, want anders kan ik niet verder tekenen Tong uitsteken (raar )
Dan de oren, neus enzo, alvast licht de manen.
Daarna de spieren licht erin tekenen en dan beginnen met schaduwen maken. Nog wat 'inkleuren'(daar bedoel ik de vacht mee, want met kleur werken doe ik niet)
Dat duurt eeeeeeuwen bij mij, en krijg het nog steeds niet goed Tong uitsteken
En dan alles nalopen of het klopt en er nog wat veranderd moet worden.

Ik ben erg benieuwd naar de tekening Lachen
heb je m nagetekend of uit je hoofd gemaakt?

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:15

in teken eerst licht de vorm van het hooft als alles klopt ga ik beginnen met het oog. neus gaten manen bles als je die wil.
dan weer kijken of alles klopt dan de manen in kleuren.
dan de oog en de neus en de shadow ( hoe heet dta ook al weer in eht nederlands) dan de spieren er intekenen dat soort dingen nu in kleuren heel lang naar blijven kijken dan zie je altijd niet mooie dingen

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:31

Ik begin eerst met de omtrek van het hoofd. Meestal begin ik met een 2B potlood of lichter, zodat ik heel licht kan werken en evt. nog uit kan gummen als dat nodig is. Ik geef al licht de ogen aan, de manen, de oren, de neusgaten, de spieren en botten, kortom, het paard ruw geschetst.

Wanneer ik daar tevreden over ben, ga ik verder werken. Eerst de ogen inkleuren, want als die niet kloppen, klopt de hele tekening niet. En vervolgens werk ik vanaf de oren naar beneden. Ik vul alles gelijk helemaal goed in, dus incl. schaduw en spieren en alles.

En als ik daarmee klaar ben, kijk ik de tekening kritisch na op verbeterpunten, bv. of de verhoudingen kloppen, of de kleuren kloppen, dat soort dingen. Een goede tip is je tekening op zijn kop bekijken om te zien of de verhoudingen kloppen. Lachen

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:35

Ik begin altijd bij de ogen! Daarna de oortjes, en neusgaten, en mond, dan kijken of de verhoudingen kloppen, en dan de vorm van het hoofd eromheen maken. Als ik eerst de vorm maak, passen de ogen enzo vaak niet goed. Als laatste het lijf, en de manen en staart Lachen

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:40

een schets van de omtrek.
daarna met een hardere lijn heel de omtrek
oog erin
neus erin
en dan beginnen schaduwen Knipoog
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:15

*Tamara* schreef:
En als ik daarmee klaar ben, kijk ik de tekening kritisch na op verbeterpunten, bv. of de verhoudingen kloppen, of de kleuren kloppen, dat soort dingen. Een goede tip is je tekening op zijn kop bekijken om te zien of de verhoudingen kloppen. Lachen

Wat je ook kunt doen is de tekening voor de spiegel houden: als je verhoudingen niet kloppen dan zie je dat meteen. Mijn hersens vinden het iets te ingewikkeld om een tekening op z'n kop te bekijken en er ook nog nuttige informatie uit af te leiden. Blond Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 20:40

Eigenlijk moet je denk ik beginnen met basisvormen of de omtrek en dan de lijntjes en nouja uiteindelijk schaduwen en details.

Maar ik kies een punt en begin daar gewoon te tekenen, vul de details al in en ga dan verder met nog iets verder te tekenen en weer details invullen etc...
(bijv. bij een paardenhoofd begin ik bij het oor linksboven, maak ik gedetailleerd en dan ga ik wat verder met maantop, dan met andere oor, etc)
Zo hoort het niet maarja.. ik kan dan ook niet tekenen Knipoog

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:47

xyzutu2 schreef:
Wat je ook kunt doen is de tekening voor de spiegel houden: als je verhoudingen niet kloppen dan zie je dat meteen. Mijn hersens vinden het iets te ingewikkeld om een tekening op z'n kop te bekijken en er ook nog nuttige informatie uit af te leiden. Blond Haha!

Hahaha dat kan natuurlijk ook Knipoog Zal dat ook eens proberen, kijken wat handiger is Lachen