zelf shabrak maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

findi

zelf shabrak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 13:46

heeft iemand al ooit een idee gehad om zelf een shabrak te maken?
wat gebruik je dan van stof? opvulmiddel?

ik heb al gehoord dat je een soort overtrek kan maken om over een oud shabrak te doen. Helaas heb ik nog geen oude shabrakken.

iemand een idee op zoiets in elkaar te knutselen Verward

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:50

Je kan een heel oud dekbed gebruiken.
Als opvulmiddel van dat vilt (kun je misschien bij meubelmakers halen?)
Het moeilijkste lijkt me die ronding die erin zit...
En hij moet netjes gelijk zijn, anders krijg je drukkingen.

Ik denk dat het niet zo makkelijk is als je denkt !

(Jammer want je hebt wel een uniek dekje als je ze zelf kan maken)

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 14:01

rondinge hoeven niet directs, maar je kan daarvoor toch een patroon maken ofzo iets
ik denk ook dat het moeilijkste zal zijn om overal dezelfde dikte te krijgen.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:05

Je hebt in stoffenwinkels wel zo'n rol met (ik denk polyester) 'vulling'.
Dat is ong een halve cemntimeter dik. Maar daarbij denk ik niet dat het vocht opneemt...
Ik weet eigenlijk niet wat voor vulling in de huidige shabrakjes zitten. Eigenlijk zou je eens een (hele) oude open moeten knippen en kijken wat erin zit...

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:09

waha ja doe dat Tong uitsteken

ik wil ook wel van me oude shabrakken nieuwe maken.
weet er dan iemand hou je zo'n overtrek moet maken?
want het lijkt me idd erg moeilijk om gewoon zelf een dekje te maken! Bloos! dus mss is een overtrek wel handiger Lachen ...

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:14

Ik heb van mijn slaapzak, een heeeeel leuk dekje gemaakt, zeer orgineel, want er zit een rits-bies aan,
En nee, mijn paard heeft er geen last van!
Ik heb er ook een paardje opgenaaid, eerst was het een deken,
maar vond het om te rijden leuker dus Haha!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:56

Leuk idee, om over een oud shabrak een nieuwe 'laag' te maken, ik heb nog wel oud shabrak hier Haha!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:22

DanielleJ schreef:
Ik weet eigenlijk niet wat voor vulling in de huidige shabrakjes zitten. Eigenlijk zou je eens een (hele) oude open moeten knippen en kijken wat erin zit...

schuim Lachen

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:35

Cowgirltjuh schreef:
Ik heb van mijn slaapzak, een heeeeel leuk dekje gemaakt, zeer orgineel, want er zit een rits-bies aan,
En nee, mijn paard heeft er geen last van!
Ik heb er ook een paardje opgenaaid, eerst was het een deken,
maar vond het om te rijden leuker dus Haha!

Foto?? *LOL*

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:34

Ik heb ook zelf een sjabrak gemaakt, stof gehaald op de markt en ook het vilt kun je op de markt halen. Eerst het vilt overgetrokken van een bestaand sjabrak, toen de stof voor de onderkant er tegenaan gespeld, ik heb van die stof die ook aan de binnenkant van je bodiewarmer zit gebruikt, en daarna de stof van de voorkant erover gespeld en vastnaaien. Daarna heb ik nog een gouden bies erop gespeld en die heeft mijn moeder vast gezet want dat was een heel gepriegel, maar ik moet zeggen hij is goed gelukt! Helaas nog geen foto van.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:13

Ik heb nog geen foto van mijn dekje, zal hem eens maken Tong uitsteken maar dat kan nog ff duren hoor!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:30

Zo'n dekje hoeft volgens mij helemaal niet zo dik te zijn hoor, want als je zadel gewoon goed ligt (waar ik dan vanuit ga) is het enkel voor de sier Lachen
Er zijn zelfs mensen die helemaal zonder dekje rijden, dus gewoon iets vulling erin, als het maar gelijkmatig verdeeld is Lachen

azriM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:08

Volgens mij zit in shabrakken(van die gewone ruitjesdoorgestikte) een 'lapje' van dat gele schuimrubber met daarover heen een stofje en dat gestikt. In een dekje van mij van harry's horse kon ik dat zien omdat ie bij de singel doorgeschuurd was.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 13:37

dus

tip 1 schuim of een soort vilt gebruiken als 'binnenste' zeker op letten dat het overal even dik is (i.v.m. slechte drukverdeling)
tip 2 dan een soort stof over trekken (? welke is een sterke stof daarvoor)
tip 3 voor mensen die oude shabrakken hebben overtrekje maken (welke soort stof?)

en verder foto's + duidelijke werkwijze erbij (wie het nog niet gezegt heeft dan )

heb ik het een beetje goed

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:50

Lijkt me echt heel leuk om te maken Lachen
Maar ook heel moeilijk ! Scheve mond

Leica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:33

Wat dacht je van afzuigkap filter, is heel goedkoop (bij de action ofzo) En het zijn rechte lappen die overal even dik zijn, dus als je er meerdere op elkaar legt en doorstikt dan moet het kunnen.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 14:03

Leica schreef:
Wat dacht je van afzuigkap filter, is heel goedkoop (bij de action ofzo) En het zijn rechte lappen die overal even dik zijn, dus als je er meerdere op elkaar legt en doorstikt dan moet het kunnen.

van welk een materiaal zijn die?
nemen die vocht op? alhoewel ik twijfel aan de vochtopname van de dekjes die ik nu heb; ze zijn nat tot op het zadel Haha!

Leica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:01

Het is een soort dun laagje vulling, wit en het neemt totaal geen vocht op. Je kunt er dan een aantal op elkaar leggen. Moet volgens mij wel werken hoor.

Kenya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:16

ik heb nog wel een leuke tip voor een uniek sjabrak, je kunt ook gewoon een witsjabrak kopen en dan met stofverf beschilderen! wordt ook erg leuk!

iskander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 02:21

Ik heb net zelf vanavond een nieuw dekje gemaakt:

Neem je oude (of nieuwe) sjabrak, leg het dubbel bovenop patroonpapier.

Teken de contouren na met pen op het papier. Knip het patroon uit.

Ga naar de markt of stoffenwinkel en koop daar de gewenste stof (ik heb keper katoen gekocht). Ik had voor mijn sjabrak aan 60 cm stof genoeg. Neem dezelfde hoeveelheid fiberfill (dat is de fulling, die koop je ook aan de rol). En koop dan nog dezelfde hoeveelheid stof die je als onderlaag wil.

Knip van die 2 stoffen en de fiberfill je patroon na. Leg eerst de katoen, dan de fiberfill en dan de onderstof op elkaar, en stik hier "ruitjes" of "blokken" in met de machine.

Als je beide zijden hebt genaaid, naai je ze aan de bovenkant aan elkaar. Werk het geheel rondom af met bies. En naai er van die singelbanden aan, ik weet niet hoe het precies heet, en ook nog van die lussen waar je singelriemen doorheen gaan op.

Ik heb er vanavond eentje genaaid, en binnen 3 uur klaar Knipoog Nou moet ik er eerlijkheidshalve wel bijvertellen, dat ik wel goed kan naaien Tong uitsteken

Ik was voor de helft van de prijs klaar wat ik ervoor in de winkel moest betalen Knipoog

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:27

Leuk idee.
Ik kan ook aardig met de naaimachine overweg dus ik ga een keer een originele witte (wedstrijddekje) maken.. Met een leuke bies er omheen ofzo..

OK dan!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:23

kan je een foto maken??

aan de bovenkant aan elkaar naaien? leg je dat dan over elkaar of hoe doe je dat.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:51

wel interressant om dit topic te volgen
ik heb er zelf wel eens aan gedacht om zelf een shabrakje te gaan maken, helaas weet ik tot nu toe nog steeds niet hoe.

(dit bericht: ik heb helaas geen tijd om het nu door te lezen, voor ik dit optic kwijt ben schrijf ik even een berichtje zodat ik hem weer terug kan vinden Lachen )

iskander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:52

findi schreef:
kan je een foto maken??

aan de bovenkant aan elkaar naaien? leg je dat dan over elkaar of hoe doe je dat.

Als je je sjabrak dubbelvouwt (stof leg je ook dubbel) krijg je 2 helften, die moet je natuurlijk weer aan elkaar naaien.

leg de 2 sjabrakdelen OP elkaar, en naai de bovenkant dicht. (je krijgt dan een naad in het gedeelte wat OP de ruggengraat van je paard ligt)

Ik zal zo proberen een foto te maken, even geduld Tong uitsteken

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:12

Jaaa foto! Ik ben ook nog van plan zelf een shabrakje te maken....