[vraag]zwart wit met wat kleur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

[vraag]zwart wit met wat kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 15:07

Ik zie regelmatig zwart wit foto's met bv het halster in kleur ofzow. Kan je dit met Adobe photoshop 7.0? En hoe doe je dat?Alvast bedankt! Knipoog

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:08

kijk eens op forum.fantas.nl Lachen

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:39

Je hebt een foto. PlingUH* we gaan even uit van een foto van mij :
Afbeelding

Bij deze foto gaan we alles zwart wit maken behalve het halster.

Eerst moet je eerst het halster uit gaan knippen zodat je die in kleur kunt laten. Dat kun je het beste doen met de magnetic lasso
Dit is de toolbar. voor de magnetic lasso moet je op het kleine zwarte driehoekje drukken waar de rode pijl naar toe wijst.
Dan krijg je het volgende keuze dingetje :
Afbeelding

Dan klik je op magnetic lasso (met de rode pijl aangegeven)
Afbeelding

Waar je op moet letten is het volgende
Afbeelding
Het eerste knopje binnen de rode lijnen staat voor :
1e : Je maakt een selectie, ga je een nieuwe selectie maken zal de oude verwijderd worden
2e: Je maakt een selectie, als je een nieuwe selectie maakt zal hij bij de oude selectie worden toegevoegd
3e: Als je al een selectie hebt kun je deze gebruiken om een stukje van de selectie af te halen
4e: Deze gebruik ik nooit maar hier kun je een selectie van een selectie aftrekken.. oid.

Met dat tooltje kun je vrij makkelijk uitknippen, je gaat met je muis vlak langs het halster staan dan druk je je linker muisknop een keer in en dan ga je met je muis langs het halster. Hij zal dan punten uitkiezen waarvan hij denkt dat hij die moet hebben (ik zoom altijd even in Dat kun je doen met het vergroot glaasje helemaal rechts onderin de toolbar):
Afbeelding

Nu heb je een deel van het halster geselecteerd. Je kunt het stukje voor stukje doen of in een keer.
Als je uiteindelijk het hele halster hebt geselecteerd kun je de puntjes op de i gaan zetten door nog meer in te zoomen en dan stukje voor stukje controleren of je alles van het halster netjes geselecteerd hebt of dat er nog stukjes paard aanvast zitten, hier krijg je vanzelf handigheid in in het begin is het lastig. Je kunt de puntjes ook op de i zetten door de 'Lasso' te gebruiken, dat tooltje kun je weer krijgen door weer op het driehoekje te klikken onder de magnetic lasso en dan de lasso aan te klikken.
De volgt gewoon de bewegingen van je muis. Dat is echt een kwestie van oefenen..

Dan als je uiteindelijk het hele halster netjes geselecteerd hebt (dus echt alleen het halster geen stukje paard meer!) ga je naar Select(/Selecteren) in de menu balk
Afbeelding
en daar druk je op Inverse(ik gok in het nederlands Omdraaien)

Dan is de selectie dus omgedraait en dan kun je naar Image(/Plaatje denk ik in het nederlands, net onder de rode pijl, de linkerkant)
dan naar Adjustments(/Aanpassingen) en dan Desurate( geen idee in het nederlands, anders gebruik je CTRL+SHIFT+U

En dan heb je hem zwart wit gemaakt en is dit het resultaat (zonder kader overigens...)
Afbeelding

Snappie?
Succes
En dat uitknippen moet je gewoon goed oefenen

Van http://forum.fantas.nl dus Lachen Succes, als je nog vragen hebt kun je me altijd pb-en Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:56

okee, ik snap het, maar als ik hem zwart wit heb gemaakt met Ctrl + Shift + U dan blijft dat stippellijntje er staan... ook als ik een andere tool heb Verward

[edit] is al gelukt Lachen

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:04

Ik wil net zeggen dan kun je doen door CTRL+D te drukken Lachen (of Select > Deselect ) Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:19

Afbeelding

tadaa Lachen

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:55

Dankjewel allemaal maar heb nog ff een vraagje misschien een stomme Bloos Schijnheilig Maar hoe zet je eigenlijk een foto 'in' photoshop? Ik druk op 'file' en dan open.. en kies dan een foto maar dan komt er iets int engels op dat da niet gaat ,en ik kan geen engels...