[verhaal] Fantasyverhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

[verhaal] Fantasyverhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 22:35

Ik ben een tijd geleden begonnen een verhaal te schrijven en ik widle daar eigenlijk wel wat meningen over horen. Dit is alleen het proloog en hoofdstuk 1, ik heb al veel meer, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien Knipoog

Salinka

Proloog

Stel je eens voor… Je loopt door een bos en het begint al te schemeren, maar ineens zie je een heel erg helder licht. In eerste instantie beangstigt het je natuurlijk een beetje maar je wordt bijna als vanzelf naar het licht toe getrokken. Je voeten bewegen zich als vanzelf in de richting van het licht, je ogen beginnen te tranen en je wilt je hoofd afwenden maar ook dat gaat niet, je moet je ogen op het licht gericht houden. Je voeten gaan ineens van het pad af en voeren je over het kreupelhout tussen de bomen door. Het bos, wat je erg goed dacht te kennen blijkt ineens een stuk dichter te zijn en het is moeilijk om je er een weg doorheen te banen. Toen je het licht in eerste instantie zag dacht je dat het redelijk dichtbij was, maar het lijkt almaar verder weg te zijn totdat, na nog een paar takken opzij geduwd te hebben, je op een open plek staat. Je hoort een bijzonder geluid, rustgevend en zacht, maar niet slaapverwekkend, zo wakker als nu heb je je nog nooit gevoeld. En wat je ziet op deze open plek is een prachtige stralend witte eenhoorn…

Dit overkwam Salinka en over haar gaat dit verhaal. Salinka was een meisje van 17 jaar, niet bijzonder opvallend, tenminste, dat vond ze zelf. Ze had lang raven zwart haar en donkere ogen. Als ze boos was, hoewel dat niet vaak gebeurde, werden haar ogen diep zwart. Als ze enthousiast over iets werd dan werden haar ogen iets lichter met een twinkeling erin. Voelde ze medelijden of liefde dan kregen haar ogen een zachte uitstraling. Haar gemoed was dus voor de mensen die opletten in haar ogen te lezen. Verder had ze een gewoon slank figuur en niet bijzonder lang, ong. 1.67 m. Salinka was een dromerig persoon, dat moest ook wel want het werkelijke leven was voor haar niet echt gelukkig.
Haar moeder was om het leven gekomen toen Salinka 10 jaar was. Haar moeder was een echte paardengek, evenals Salinka, en zat als het even mogelijk was te paard. Salinka heeft ook van haar moeder leren paardrijden, tenminste, de beginselen daarvan. Want op een mooie morgen toen Salinka naar school was en haar vader naar zijn werk toen ging haar moeder paardrijden. Het was een jong paard, nog niet zo lang onder het zadel en 1 van de eerste keren dat ze ermee naar buiten ging. Expres ging ze al niet over straat, maar alleen het bos in omdat ze wist dat het jonge paard nog van veel dingen zou kunnen schrikken. Alles ging goed totdat ze in het bos een groepje jongens tegen kwam op crossmotoren. Deze vonden het blijkbaar leuk om te zien hoe een paard op hun reageerde en wilde rondjes om het paard heen gaan rijden. Daarbij werd het jonge dier natuurlijk helemaal gek, probeerde over 1 van de jongens heen te springen maar maakte de sprong niet hoog genoeg. Het paard kwam ten val en rolde daarbij over Salinka’s moeder heen. De jongen op de motor waar het paard overheen sprong had een tik van 1 van de hoeven tegen het hoofd gekregen, Salinka haar moeder was op slag dood. Een ooggetuige heeft het zien gebeuren en hulp ingeschakeld, maar voor Salinka’s moeder kwam alle hulp te laat.

Dit was natuurlijk een zware slag voor Salinka, maar vooral voor haar vader. Hij heeft het zichzelf nooit vergeven dat hij zijn vrouw alleen met een jong paard liet rijden en heeft zijn troost in de drank gezocht. Alle paarden heeft hij verkocht en hij wilde nooit meer iets met paarden te maken hebben. Salinka kreeg dus ook nooit meer de kans om dat te doen wat zij het liefste deed, want haar liefde voor paarden was even groot als dat van haar moeder was geweest. Toen haar moeder net overleden was werd er van alle kanten hulp aangeboden, maar omdat haar vader zo chagrijnig werd en altijd maar dronken was lieten de mensen hen al gauw alleen.

Salinka was pas 10 en nog niet opgewassen tegen het zware werk wat komt kijken als er een huishouden op je schouders rust. Maar aangezien haar vader niks anders deed dan drinken had ze al gauw weinig keus. Als ze schone kleren aan wilde naar school, moest ze die zelf wassen. Ook zorgen voor eten in huis, avondeten koken, schoon beddengoed, en af en toe een schoon huis kwam allemaal voor haar rekening. Op school was ze vaak moe en haar huiswerk had ze zelden af. Het kwam ook af en toe voor dat ze tijdens de lessen in slaap viel en ze raakte steeds verder achter met haar schoolwerk. Andere leerlingen merkte dit en begonnen haar hiermee te pesten. En als het duidelijk wordt dat iemand zich makkelijk laat pesten dan wordt het voor de overige leerlingen alleen maar leuker. Salinka had de kracht en de moed niet om van zich af te bijten en bij leraren aankloppen durfde ze niet. Al snel was ze dus de pispaal van de klas. Na het lager onderwijs ging ze naar het vervolgonderwijs, maar ook daar hadden de medeleerlingen al snel door dat ze haar makkelijk konden pesten.
Salinka haar schooltijd was dus een periode van eenzaamheid, ze had geen vrienden, vooral ook omdat ze niemand mee naar huis durfde te nemen. Het vrolijke, zorgeloze meisje van toen haar moeder nog leefde was verandert in een neerslachtige, vermoeide en onzekere jonge volwassene.

Hoofdstuk 1

“Oh vogels, wat zijn jullie toch weer vroeg!” Salinka gaapte en wilde zich nog een keer omdraaien totdat ze zich ineens iets heel erg belangrijks herinnerde. “Het is zaterdag, ik word vandaag 17!” Riep ze uit en ze pakte Lunia de kat die op haar voeteinde lag en gaf hem een kus op het hoofd. “Zou je me niet een verjaardagszoen geven en van harte feliciteren?” Berispte ze haar kat. Gehoorzaam likte Lunia over haar neus. “Dat is al veel beter.” Zei Salinka tevreden. Ineens betrok haar gezicht en haar ogen werden donkerder “Pappa zal het wel weer vergeten zijn” mompelde ze terwijl ze Lunia dicht tegen zich aan drukte. “Ach, dan ga ik hem er gewoon even aan herinneren en dan vraag ik hem of hij voor mij als verjaardagscadeau de fles drank voor 1 dagje wil laten staan! Dat zal toch niet teveel gevraagd zijn? Vind jij van wel Lunia? Nee toch, en dan kunnen we iets leuks gaan doen vandaag, bijvoorbeeld een lange wandeling maken of bij de haven gaan kijken. Misschien wil hij zelfs wel even met mij mee naar boer Herman om daar het pas geboren veulentje te bekijken!” Zo praatte Salinka tegen haar kat terwijl ze zich aan het aankleden was. Lunia ondertussen strekte zich nog eens behaaglijk uit over het bed wat ze nu helemaal alleen voor zichzelf ter beschikking had. “Je bent maar een luie kat, Lunia! Ga je mee naar beneden?” Lunia sprong van het bed af en liep achter Salinka aan de trap af.

Beneden keek Salinka in de woonkamer of haar vader al op was en zag dat hij op de bank in de woonkamer lag. Dit kwam wel vaker voor, dan had hij zich zo liggen bezatten dat hij op de bank in slaap viel dus het verbaasde Salinka niet echt. Hoewel, er was toch iets anders dan normaal. “Pappa?” vroeg Salinka En ineens realiseerde ze zich wat er anders was, normaal snurkte haar vader behoorlijk als hij sliep en nu was het doodstil in de kamer. Ze hoorde alleen de vogels buiten fluiten. “Pappa!” Schreeuwde Salinka en ze pakte zijn arm en schudde eraan. Deze arm echter voelde koud en stijf aan. Salinka voelde dit en liet de arm direct los, ze deinsde enkele passen achteruit en barste in snikken uit terwijl ze zich op de grond liet vallen. Na enkele ogenblikken, die uren leken, vermande ze zichzelf. “Ik moet iets doen” Zei Salinka tegen zichzelf. Bijna als vanzelf hees ze zich weer op haar voeten en liep de deur uit naar de buren. Bij de buren klopte ze op de deur en wachtte rustig tot er open gedaan werd. “Hoi Salinka, jij bent vroeg, wat is er?” “Goedemorgen, Meneer Vos, zou ik bij u misschien even mogen bellen? Zoals u weet is bij ons de telefoon af gesloten en het gaat niet goed met mijn vader.” Meneer Vos schrok hier niet eens van, hij wist dat het niet lang kon duren. Het verbaasde hem echter wel dat het meisje er zo kalm onder bleef. “natuurlijk Salinka, kom maar snel binnen, je weet waar de telefoon staat. Heb je het nummer?” “Ja, dat heb ik, dank u wel” Salinka liep naar de telefoon en belde naar de huisarts omdat ze eigenlijk geen idee had wie ze moest bellen bij een sterf geval. Na een kort gesprek waarin ze uitlegde hoe ze haar vader gevonden had werd er een ambulance gestuurd om hem op te halen. De assistente legde uit dat, als hij inderdaad overleden was, ze hem naar het mortuarium zouden brengen om de doodsoorzaak vast te stellen. Ze verbrak de verbinding, bedankte haar buurman en ging terug naar huis.
Nog geen 5 minuten later hoorde ze de sirenes al. Dat is snel, dacht Salinka, en ze opende alvast de deur. De broeders stormde direct naar binnen maar constateerde al gauw wat Salinka ook geconstateerd had. 1 van de broeders nam haar mee naar de keuken, keek even om zich heen en zei tegen Salinka:” ga zitten.” Salinka deed wat hij zei en ging zitten. Ze zag hoe de broeder om zich heen keek en schaamde zich voor de troep in de keuken, de lege kastjes, haar vuile en oude kleding en het duidelijk slecht onderhouden huis. Onderzoekend keek de broeder haar aan “Heb je enig idee wat er met je vader aan de hand is?” Met gebogen hoofd fluisterde Salinka “Ik denk dat hij dood is.” Dan heb je helaas goed gedacht, je vader is inderdaad overleden. Heb je enig idee hoe hij gestorven is?” Zonder de broeder aan te kijken schudde ze haar hoofd. “Het enige wat ik weet is dat hij altijd dronken was.” De broeder bekeek het gebogen hoofd en hij wachtte even af. Alsof Salinka wist dat hij wachtte op nadere uitleg begon ze te vertellen.Over haar moeder en het ongeluk, de reactie van haar vader daarop, hoe mensen hen hadden geholpen maar na verloop van tijd weer vertrokken waren totdat er niemand meer over was, over hoe ze het huishouden min of meer draaiende had weten te houden en over de afgelopen jaren sinds dat noodlottige ongeval. Ze vertelde ook over vandaag, over haar verjaardag en dat ze gehoopt had dat het een leuke dag zou worden. Tijdens het praten sprong Lunia bij haar op schoot en begon kopjes tegen haar kin te geven. Dit was de eerste keer in haar leven dat ze iemand haar hele levens verhaal durfde te vertellen en dat deze persoon ook geduldig bleef luisteren. Toen ze uit verteld was keek ze de broeder recht in de ogen. Hij zag de tranen in haar ogen blinken en realiseerde zich hoe moeilijk dit meisje het gehad moest hebben en hoe sterk ze hierdoor geworden was. “Hoe oud ben je vandaag geworden?” “17” Salinka zag hem denken en ze wist waar hij aan dacht, een weeshuis.
Eén van de andere broeders stak zijn hoofd om de hoek van de keuken “Hé Bert, De patiënt ligt in de wagen en we moeten gaan, ga je mee?” “Ja, is goed Roel, ik kom eraan.” Hij wende zich weer naar Salinka, “Ga je mee? Of kan ik iets anders voor je betekenen?” Hij zag Salinka nadenken en hij was eigenlijk niet eens verbaasd toen ze zei “ nee, neem hem maar mee, dan ruim ik hier alles zo goed en zo kwaad op. Contact met mij opnemen kan via Dhr en Mevr Vos, mijn buren, want zelf heb ik geen telefoon aansluiting.” De broeder twijfelde of hij het hierbij moest laten en hij besloot dat dat voorlopig waarschijnlijk inderdaad het beste was. “Salinka, als er iets is mag je altijd bellen, we laten gauw iets van ons horen en ik wens je het allerbeste.” Salinka knikte alleen maar even. Nu ze hem alles verteld had was ze toch weer een beetje verlegen. Zou hij haar nu niet vreemd vinden? Ze had liever dat hij maar meteen weg ging. Ze liep achter hem aan naar de voordeur en sloot deze achter de broeders en haar vader. Nu was hij echt weg. Haar vader was dood.

miekemohl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:40

sjeees wat mooi!!!

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:50

Super.. Haha! Nu de rest nog Tong uitsteken

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:35

Heel erg mooi,

Schrijf je hier nog een vervolg op?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 10:39

Ik ben nu bij hoofdstuk 6, dus er is nog wel veel meer. Maar daar wilde ik jullie niet mee vermoeien Knipoog Maar als er vraag naar is dan kan ik er nog wel wat hoofdstukken bij plakken. Heb daar alleeen een aantal tijdfouten gemaakt, die moet ik er nog uithalen...

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:50

Ik ben dr ff stil van... Wat mooi geschreven en wat een droevig verhaal! Vind dat je het allemaal heel knap verwoord heb, ik leefde helemaal met Salinka mee... Van mij mag er nog wel wat komen!

Joyce11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:43

Ik ben het helemaal met *Tamara* eens!
Ik vind dat je het heel erg mooi geschreven hebt, het is echt super boeiend. *LOL*
Van mij mag er veel meer komen hoor! Haha!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:32

Het is een goed verhaal, en vooral de eerste alinea van de proloog vind ik erg goed.
Wat daarna komt vind ik persoonlijk wat minder. In de proloog staan teveel beschrijvingen, en het verhaal zelf is in een beetje eenvoudige stijl geschreven.

Dat maakt het juist wel makkelijk en snel te lezen, je vliegt door het verhaal heen.

Het is inderdaad een erg droevig verhaal, en ik ben benieuwd naar de rest Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:02

Nog een stukje vervolg... Hier komen er volgens mij al een paar van die stomme tijdsprongen, die moet ik er dus nog eens uit gaan halen...

Hoofdstuk 2

Salinka draaide zich om keek door de kamer. “Eén voordeel nu pappa weg is, ik kan het huis op ruimen zonder dat hij in de weg zit” dacht Salinka wrang. En, om haar gedachten te vergeten begon ze op te ruimen en schoon te maken, ze wilde alle gedachten en de pijn aan haar vader wegpoetsen en wonder boven wonder lukte het aardig. Allereerst gooide ze alle lege, halfvolle en volle flessen alcohol op straat, dat scheelde al een heleboel. Het schoonmaken van het hele huis kostte haar toch bijna de hele dag maar ’s avonds straalde het huis haar dan ook blinkend tegemoet en ze was tevreden met het verzette werk. Ze zeeg neer in een stoel en Lunia sprong direct bij haar op schoot. “Wat een geweldige verjaardag, Lunia. ’s Ochtends vind ik m’n vader dood op de bank en de rest van de dag heb ik alleen maar gewerkt. Voordeel is wel dat ik nu meer mijn eigen gang kan gaan en niet al het geld direct op gaat aan drank. Misschien kan ik nu zelfs wel wat geld gaan sparen.” Ze streelde Lunia terwijl ze tegen haar sprak en van het spinnende beestje voelde ze zich helemaal ontspannen. Op dat moment hoort ze geklop op de deur. Lunia springt al van haar schoot, die weet wat het geklop betekent en loopt achter Salinka aan naar de deur. Als Salinka open doet ziet ze haar buurman, Meneer Vos staan. “Hallo Salinka. Het mortuarium heeft gebeld.” “oh” Salinka kijkt naar de grond en ziet Lunia om haar benen heen draaien. “Mag ik misschien even binnen komen?” Salinka schrikt op uit haar gedachten “Natuurlijk, het spijt me dat ik dat niet zelf al aanbood.” Meneer Vos liep achter Salinka en Lunia aan door de woonkamer naar de keuken. Hij verbaasde zich over de netheid in huis en hoe schoon alles er uit zag. De laatste keer dat hij in dit huis was, was hij zo snel mogelijk naar buiten gevlucht omdat hij zowat geen adem halen kon. Het huis leek nu ook een stuk lichter. “Goh, Salinka, je hebt al een boel werk verzet vandaag.” “Dank u, Meneer Vos. Gaat u zitten” Zei Salinka en ze wees naar 1 van de stoelen aan de keuken tafel. Dhr. Vos nam plaats en Salinka ging tegenover hem zitten. Na een korte stilte vroeg Salinka “Wat vertelde het mortuarium?” Meneer Vos haalde diep adem en zei “De doodsoorzaak van je vader is achterhaald, hij is overleden aan lever vergiftiging.” Hij heeft zich dus gewoon letterlijk dood gedronken?” Meneer Vos zuchtte nogmaals “Daar komt het inderdaad wel op neer, ja.” “En verder? Hadden ze verder nog iets?” Salinka merkte dat ze haar adem inhield omdat ze bang was voor het antwoord.
“ja, morgen komt er iemand bij je kijken en met je praten om uit te zoeken wat het beste voor jou is. Misschien mag je hier alleen blijven wonen maar misschien moet je naar een weeshuis of een pleeggezin. En als je hier alleen blijft wonen wordt er bekeken of je dan hulp krijgt van de sociale dienst of dat je het alleen aan kan.” Hij zweeg even. “Als ik zo om me heen kijk denk ik dat je het best alleen aan kan, vooral nu die dronkelap er niet meer is!” Hij zag Salinka’s verschrikte gezicht “Sorry, dat had ik niet mogen zeggen.” Salinka slikte: “ Misschien niet, maar eigenlijk heeft u wel gelijk en dat is het ergste. Enerzijds weet ik niet wat ik zonder mijn vader moet, anderzijds doe ik het eigenlijk al 7 jaar zonder mijn vader. Er is alleen een blok van mijn been weggevallen en ik vind het verschrikkelijk om er zo over te praten, maar het is helaas wel zo.” Wederom blonken de tranen in Salinka haar ogen. Meneer Vos zag dit nog net voordat ze haar gezicht afwendde. “Ik zal in ieder geval een goed woordje voor je doen, Salinka. Die persoon die morgen bij je op bezoek komt gaat namelijk eerst even bij ons langs om te vragen wat wij ervan denken.” “Dank u wel, Meneer Vos.” “Graag gedaan, ga nu maar slapen, dan kan je de sociale dienst morgen met fris gemoed ontvangen. Slaap lekker.” Met deze worden stond Meneer Vos op en liep de keuken uit. Salinka hoorde de voetstappen door de hal en daarna de voordeur dicht vallen. Langzaam stond ook zij op. “Lunia! Ga je mee slapen?” En langzaam liep ze de trap op naar boven om te gaan slapen.

Hoofdstuk 3

De volgende morgen werd Salinka wakker met een vreemd wee gevoel in haar maag. Ze wist dat er iets belangrijks was gebeurd, maar ze kon het zich niet direct meer herinneren, totdat, het ineens in volle hevigheid terug kwam. Haar vader was overleden, ze stond er nu echt alleen voor en vandaag kwam de sociale dienst om met haar te praten over hoe het nu verder moest met haar. “Eigenlijk is dat de grootste onzin, Lunia, ze zijn nooit komen kijken toen pappa nog leefde en nu hij dood is komen ze ineens aandraven. Terwijl eerst zorgde ik voor mezelf en pappa en nu alleen nog maar voor mezelf. Waar bemoeien ze zich mee!” Lunia kwam spinnend tegen Salinka aanliggen alsof ze wilde aangeven het helemaal met Salinka eens te zijn. “Zie je wel, jij denkt er ook zo over, hè Lunia? Maar, kom op luiwammes, we moeten opstaan!” Salinka sprong uit bed en kleedde zich snel aan. Lunia volgde haar bewegingen en op het moment dat Salinka de kamer uit liep sprong ook Lunia van het bed af en liep achter Salinka aan naar beneden. Aangezien Salinka geen idee had hoe laat de sociale dienst zou komen deed ze nog snel even boodschappen, waste haar kleding en zichzelf zodat ze er toonbaar uitzag. Daarna ging ze op de bank zitten wachten tot er iemand kwam.

Kort na de middag werd er aan de deur geklopt. Met kloppend hart ging Salinka open doen, uiteindelijk hing haar toekomst hier vanaf. Ze opende de deur…
“Hallo, Salinka.” Voor de deur stond een vrouw van midden 40, ze had kort bruin haar waar een beetje slag inzat en een kort, gedrongen postuur. Ze had een kordaat voorkomen, maar kon duidelijk ook heel erg warm en moederlijk zijn. Ze klonk vriendelijk.
“Hallo” Stotterde Salinka verlegen.
“Ik zal me even voorstellen, ik ben Anita van der Beukel van de sociale dienst. Mag ik binnenkomen?” Anita stak haar hand uit naar Salinka en Salinka nam deze aarzelend aan. “Natuurlijk mag u binnenkomen” zei Salinka terwijl ze een stapje opzij deed. Anita keek onderzoekend om haar heen terwijl ze voor Salinka uit naar de kamer liep. Een eerste indruk vond ze altijd erg belangrijk want dat was vaak toch het meest bepalend voor haar latere beslissing. Ze had al veel over dit gezin gehoord en ze verwachtte een enorme bende aan te treffen; een zwaar verwaarloosd en ondervoed kind, een smerig huis waar geen spullen van waarde in stonden en niets meer heel was en vooral lege kastjes en veel lege flessen. Niets was echter minder waar! Het kind, het interieur en het huis blonken haar tegemoet en de kastjes stonden vol met eten evenals de koelkast. Het kind kwam onzeker over, maar ze snapte ook wel dat ze wat onzeker was, het was tenslotte haar toekomst waar het nu over ging. “Gaat u zitten, Mevrouw Van der Beukel.” Klonk ineens de stem van het meisje achter haar. “Dus toch nog beleeft” dacht Anita en ze nam plaats op 1 van de stoelen van de keuken tafel. Ze keek nog eens waarderend om zich heen voordat ze haar blik weer op Salinka richtte. “Zo, dat heb je netjes voor elkaar, jongedame. Mag ik eens eerlijk vragen, zag het er hier gisteren ook al zo netjes uit? Want ik heb wel vaker woningen van aan drankverslaafde mensen bezocht maar ik heb nog nooit een huis aangetroffen waar geen volle, of lege, fles te vinden is.” Ze zag Salinka een kleurtje krijgen maar ze antwoordde ferm “Inderdaad, toen mijn vader nog leefde zag het er hier heel anders uit. Ik ben niet blij dat mijn vader dood is, maar eigenlijk denk ik dat het voor zowel hem als voor mij beter is. Ik kan het huis nu eindelijk op orde houden zonder dat hij iedere keer bij een kwade dronk de boel kort en klein slaat.” Salinka zag het gezicht van Mevrouw van der Beukel betrekken en voegde er gauw aan toe “Mij heeft hij nooit ook maar met één vinger aangeraakt. En voor hem is het denk ik ook beter, hij heeft het zichzelf nooit vergeven dat hij mijn moeder op een jong paard buiten liet rijden. En van dit schuldgevoel is hij nu hopelijk verlost.” Salinka keek om zich heen en realiseerde zich in eens dat Lunia niet bij haar was, nu ja, die zou ze later wel opzoeken dit gesprek was nu even belangrijker. Ze richtte haar aandacht weer op de vrouw tegenover haar. “Bent u ook nog bij mijn buurman, meneer Vos, langs geweest?” “Jazeker kind, ik moet zeggen, hij was erg positief over je en nu ik het hier zo zie snap ik ook wel waarom. Ik ben echt onder de indruk. Ik ga vanavond een rapport schrijven over mijn bezoek, ik verwacht dat je in de loop van de week bericht krijgt over de uiteindelijke beslissing. Ik neem dat je zelf het liefste hier blijft wonen?” “Tuurlijk!” Reageerde Salinka ineens fel. “Oeps, sorry, dat was niet zo fel bedoelt mevrouw van der Beukel…” Ik snap het meisje, je gaat door een moeilijke periode heen en dan ook nog zoveel onzekerheid over je toekomst… Ik probeer zo snel mogelijk de uiteindelijke beslissing aan je te laten weten zodat je weet waar je aan toe bent.” “Dank u wel” Beide stonden ze op en liepen samen naar de voordeur, mevrouw van der Beukel stapte over de drempel keek nog even om en zei zacht “Heel veel sterkte meisje, in deze moeilijke periode. Mocht er iets zijn dan mag je mij altijd bellen en je mag ook altijd bij meneer Vos aankloppen.” Salinka nam het kaartje wat mevrouw van der Beukel haar toestak aan en zei: “Dank u wel voor alles.” Meer wist ze op dit moment even niet te zeggen. Mevrouw van der Beukel voelde dat wel aan en liep rustig naar haar auto, voor ze instapte zwaaide ze nog even en toen was ze echt weg.
Op dat moment kwam er ineens een roodachtige schicht tussen de benen van Salinka door naar binnen gevlogen. Salinka slaakte een klein kreetje van schrikt en draaide zich om te zien wat er binnen gekomen was, ze zag het nog net onder een kast weg kruipen. Ze liet zich op de knieën vallen en keek voorzichtig onder de kast. Haar ogen werden groot van verbazing “Lunia! Wat doe jij daar nou?! Kom er toch onderuit! Joh, wat is er aan de hand?” Lunia zat met grote ogen en de haren recht overeind zo ver mogelijk achterin weg gedoken onder de kast. Salinka probeerde Lunia te pakken maar Lunia begon direct boosaardig te blazen. “Nou, dan blijf je daar maar zitten ook, ik kom wel terug als je weer normaal kan doen.” Salinka was behoorlijk gepikeerd, ze wilde Lunia alleen maar helpen. Stank voor dank, dat kreeg ze, overal, altijd… En ineens werd Salinka overvallen door een enorme huilbui. Terwijl ze zich op de grond liet zakken snikte ze “Iedereen laat me in de steek, ik blijf helemaal alleen achter en nu laat zelfs Lunia me alleen!” Ineens voelde ze iets zachts langs haar wang strijken, ze deed haar ogen open en zag dat Lunia haar kopjes aan het geven was. Ze pakte Lunia meteen in haar armen en streelde de prachtige rode wildkleurige vacht van het dier. Haar snikken werd langzaam stiller tot ze alleen nog maar luisterde naar het zachte spinnen van de kat in haar armen. En daarmee viel ze ook in slaap.

Een paar uur later werd Salinka wakker en merkte dat ze in de kamer op de grond lag en het ijskoud had. Ze dacht diep na over hoe ze hier gekomen was en herinnerde zich ineens weer wat er gebeurd was. Ze keek om zich heen en zag Lunia net van de kattenbak afkomen alsof er niks gebeurt was. Maar Salinka wist wel beter, Lunia moest ergens van geschrokken zijn en ze vroeg zich af waar de kat zo van in de stress geschoten was. Ze vroeg zich ook ineens af hoe laat het eigenlijk was, want het moest nog midden op de dag geweest zijn toen de kat binnen kwam. “22.00 uur, hmmm, misschien kan ik nu dan maar beter in mijn bed gaan liggen en hier morgen verder over nadenken.” Salinka stond op, sleepte zichzelf de trap op en dook haar bed in. Vlak voor ze insliep merkte ze nog hoe Lunia zich tegen haar aan nestelde op het bed en voelde ze het spinnen van de kat door de dekens heen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 02:03

ik wil nog!! Lachen vind t een erg mooi verhaal

miekemohl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:49

nog meer? Lachen