Hier het eerste deel:
Hoofdstuk 1. '16 jaar'
Iemand ongewoner als Harry Potter kan je jezelf niet voorstellen. Want: Hij maakt graag huiswerk als tijdverdrijf; hij haat de vakantie, en is daarbij ook nog is een tovenaar.
'De legendarische, middeleeuwse Basilisk is bij Dreuzels bekend als een Fabeldier. De Basilisk, de koning der Slangen, is de giftigste slang van allemaal en mensen die de Basilisk tegenkomen, moeten rennen voor hun leven, want eens in zijn ogen hebben gekeken, en je sterft! Ook de giftanden van de Basilisk zijn dodelijk, maar de Basilisk kan verslagen worden door het kraaien van een haan en spinnen zijn als de dood voor de Basilisk. De Basilisk is een soort haan met een slangenstaart, voorzien van drakenvleugels, een adelaarssnavel en een kroontje op zijn kop. De naam Basilisk vindt (net als het dier zelf) zijn oorsprong in het Grieks; basiliskos betekent koninkje, koning der slangen. In de Middeleeuwen werd de Basilisk door Dreuzels gezien als de verpersoonlijking van de Satan (het Kwaad, voor Dreuzels). De Basilisk wordt uitgebroed uit een ei door een oude haan gelegd (of in het dagelijks leven: een kippenei voldoet ook) en wat daarna uitgebroed moet worden door een pad (of slang). In de Middeleeuwen werden padden die in de buurt van kippeneieren waren gevonden op de brandstapel ter dood gebracht door Dreuzels. In de Magische Gemeenschap is het 'maken' van een Basilisk verboden.'
Met een volkomen zucht slaagt Harry z'n boek van Verweer tegen de Zwarte Kunsten dicht, en schroeft z'n inktpotje ook toe.Waarom moet Sneep ook zoveel huiswerk opgeven? 'Waarschijnlijk om heel Griffoendor een lesje te leren'denk hij. Sneep geeft dan wel geen les in Verweer tegen de Zwarte Kunsten,maar omdat er geen leraar meer was vorig jaar had Sneep toestemming gekregen van Perkamentus om huiswerk mee te geven. Sneep aast al heel lang op het baantje van leraar Verweer tegen de Zwarte Kunsten,maar om een of andere reden wil Perkamentus het hem niet voor leggen. 'Ik zou wel eens willen weten waarom niet ..' Harry kan z'n zin niet afmaken of hij grijpt met een hand naar z'n hoofd. Een verschrikkelijk pijnlijke scheut graait door z'n litteken. 'Voldemort is ergens kwaad om'vreest Harry. En hij kan niemand hierover schrijven. De enigste die hij kon schrijven zonder al te veel drama over z'n litteken,was Sirius. Maar sinds Sirius is gestorven, achter 'het gordijn' gevallen, kan Harry niemand echt meer schrijven en voelt hij zich nog eenzamer dan ooit, en verloren omdat hij z'n enigste echte familielid is kwijtgeraakt. Hij propt alles in de spleet onder z'n bed en kruipt terug onder de dekens. Sinds enkele jaren moet Harry z'n huiswerk onder de dekens maken,en z'n schoolspullen verstoppen onder een losse plank onder z'n bed,voor te voorkomen dat de Duffelingen het te weten zullen komen. Dan zwaait er pas echt wat. Plotseling hoort hij een luide knal. Iets is tegen z'n raam opgebotst. Voor het raam staat een sneeuwitte uil,die met 1 pootje pijnlijk over haar snavel wrijft. 'Hedwig!' fluistert Harry in de hoop dat geen enkele Duffeling het geluid van Hegwid heeft gehoord. Hij hoort een luid gegrom uit de kamer ernaast, en dan terug gesnurk. Niets aan de hand dus. Hij opent het raam en laat Hedwig los, die een heel aantal brieven op het bed laat vallen,een redelijk groot pak,en een klein pakje. Hij aait Hedwig over haal veren,en laat haar in haar kooi. Tevreden maar dorstig begint Hedwig van haar water te slurpen. Ondertussen opent Harry z'n eerste brief. Duidelijk van Hermelien.
'Hallo Harry!
Sorry dat ik zo lang niet geschreven heb, maar ik heb het ongelooflijk druk gehad. Ik heb een heleboel huiswerk weet je('Inderdaad' denkt Harry 'Niet moeilijk als je met zo'n tijdverdrijver werkt') en ik ben ook op vakantie geweest in Griekenland. Wat een mooie bouwwerken hebben ze daar! En Anderling heeft me ook verteld dat er een Toverschool bestaat in Griekenland, maar wij waren op vakantie in Athene en ik kon er nergens zo metteen een vinden. Maar dat zal vast onmogelijk zijn dat te vinden,veel te goed beschermd tegen Dreuzels denk ik, net zoals Zweinstein. Daarna zijn we nog op vakantie geweest naar Frankrijk,waar we ieder jaar heen gaan. Gefeliciteerd met je 16de verjaardag! Ik heb weer iets bij de wegisweg besteld! Het is maar een klein pakje,maar ongelooflijk nuttig. Er zit een handleiding bij in het pakje. Dit jaar ga ik de laatste week logeren bij Ron en Meneer en Mevrouw Wemel. Ron heeft me verteld dat hij jou ook heeft uitgenodigd! Je komt toch ook?('Als de Duffelingen me laten gaan tenminste'Denkt Harry)Ik zie je daar dan wel!
Groeten,
Hermelien.
Helemaal nieuwsgierig opent Harry het kleine pakje van Hermelien. Hij ziet een hele reeks kleine flesjes naast elkaar verpakt in een rek, in de meeste kleuren die je jezelf kan bedenken. Hij neemt de handleiding,waar in grote letters bovenaan staan:
' Nutselixers'
Fles 1. 'Zwerkbalselixer' 1 slokje hiervan, en het geeft je zo'n oppeppingskracht dat je voelt alsof je zweeft en als lucht op je bezem zit!
Fles 2. 'Geheugenselixer' 1 slokje hiervan,en je geheugen onthoud alles 10 keer beter! Supergoed voor Examens.
Fles 3. 'Energieselixer' ben je slaperig en moe? 1 slokje en je energie verhoogt met een aanzienbare kracht!
Fles 4. 'Liefdesselixer' verliefd? Niet meer treuren! Je grote liefde zal ook op jou verliefd worden!
Fles 5. 'Helingsselixer' kleine wondjes? Wratten? Builen? Steenpuisten? 1 slokje en alles verdwijnt!
'Eigenlijk niets voor Hermelien om zoiets cadeau te doen' denkt Harry. Maar hij vind het wel een leuk cadeau. Dan opent hij de volgende brief. Hij weet metteen van wie hij is: Wie schrijft er anders in kraaienpoten?
'Beste Harry,
Het spijt me nogmaals van Sirius. Ik mis hem ook heel erg. Gefeliciplapstaart met je verjaardag! Je bent al bijna volwassen. Heb je een goed cadeau gedaan,kan je gebruiken. Wil je ff vragen, kom je op de eerste schooldag tijdens de middagpauze ff een bakkie thee drinken met Ron en Hermelien?Zie je op Zweinstein,
Hagrid.
Goede oude Hagrid. Hij neemt. het grote cadeau van z'n bed af, en pakt het uit. 'Waauw!' denkt Harry. Dat hagrid dit voor mij wou kopen! Een hele nieuwe onderhoudskit voor m'n bezem! Dat kon hij inderdaad wel gebruiken, z'n vorige onderhoudskit is zo vaak gebruikt dat alle potjes met 'magisch smeersel voor je bezem' al bijna leeg zijn en z'n onderhoudsdoeken versleten zijn. Dan opent hij de laatste brief.
'Ha die Harry!
Kan niet veel schrijven, heb weinig tijd. Zit op dit moment in Roemenië, Charlie bezoeken. Gelukkige verjaardag! Kan geen cadeau meegeven,anders word het te zwaar voor Hegwid. Wil je uitnodigen voor de laatste week van de vakantie: Kom je bij ons logeren? Dat mag vast wel! M'n vader gaat nog bellen naar jou oom Herman,en hij komt je dan afhalen met een gewone auto van het ministerie! Je cadeau krijg je dan wel als je bij ons arriveerd, het is veel te groot om aan Hedwig te vervoeren! Wel, de groeten en tot dan,
Ron
Fijn! denkt Harry. Hij hoopt alleen dat Meneer Wemel niet zo gaat roepen door die telefoon als Ron 2 jaar geleden, dan kan Harry het wel vergeten dat 'ie mee mag. Maar Meneer Wemel werkt toch op de dreuzelafdeling (Misbruik van Dreuzelpreventie) dus die zal dat wel weten. Zo stil als hij kan zijn stopt hij een hele boel in z'n hutkoffer,en de kleine selixers van Hermelien in de plank onder zijn bed. Hij luistert nog een keer aandachtig (Groot geronk en gesnurk van Dirk en Oom Herman) en kruipt dan tussen de dekens. Met de fijnste 16de verjaardag die hij ooit had, valt Harry als een blok in slaap.