Tekentechnieken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jill_

Berichten: 1931
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:58

ik ben echt beginnend maar hoe maak je schaduw

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:36

@ Ilovespony - door een plek iets donkerder te maken dan daar waar geen schaduw zit, door bijvoorbeeld harder op een potlood te drukken of er een tweede keer overheen te gaan.

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:15

Ik teken meestal met HB gewoon.. en aquarel potloden.. Alleen ik ben nie zo goed in aquelleren Haha! Verder op school werkt een balpen ook goed in saaie lessen Knipoog

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:38

Je bent niet de enige hoor Iceprinces.. Ik doe de opzet met een lekkere stomppuntige B en dan lekker verder uitwerken met mijn rötring vulpotlood ik geloof dat ik daar ook een b of een 2b in heb?? en dan eventueel voor egalisatie pak ik mijn stompe B weer ( balen als die geslepe moet worden...)

Ik heb ook nog een TIP:

teken niet alleen van foto, maar ook eens levende paarden schetsen enzo. pak er eens een anatomie boek bij. Alleen kijken red je het niet mee, een foto is ook 2D en dan komt het op kennis aan.
Een beetje liegen in een tekening ten gunste van het totaalbeeld is ook niet erg..

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:43

Ik teken de opzet meestal met een 2h of hb potlood, dan teken ik heel licht de vormen van het paard (teken meestal paarden Knipoog ) erin. Als ik wat hulp nodig heb met de vorm van het paard, zet ik hokken op het blad (ook licht. Een langwerpig hokje voor de romp, een driehoek als nek (beetje simpel gezegd zo, maar dat komt het wel op neer)
Dan ga ik met steeds zachtere potloden het verder uitwerken en daarna maak ik de achtergrond.
Tekenen van écht dieren is ook heel erg leuk! Ik teken vaak met krijt ons hondje na, dat is erg moeilijk want hij beweegt alle kanten op, maar ook heel leerzaam.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:32

Vroeger had ik een doos met allemaal gewone "zwarte" potloden. Van nr X tot Y .... Welk merk maakt die dozen? Want hier in de winkel hebben ze die niet meer ... en zonder doosje speel ik die dingen toch kwijt. Vermits ik terug wil gaan tekenen heb ik dat wel nodig Schijnheilig .

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:03

Nog een vraag: hoe maken jullie schaduw 'op de grond'?
(dus scahduw van een voorwerp, niet op een voorwerp)

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 19:11

schaduw op de grond pak ik meestal een 4b potlood voor. goed kijken waar de lichtval vandaan komt die op het voorwerp schijnt, dan een denkbeeldige lijn trekken en via dat zo de schaduw een beetje op de grond 'krassen' niet heel herkenbaar het voorwerp erin meer gewoon een wat vage vlek, maar dat ligt er meestal aan hoe de lichtval is.

Ik zal even kijken of ik nog wat tekeningen met schaduw kan vinden Lachen

Tamara

Berichten: 10445
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:16

Ik teken niet zo vaak dingen op de grond, dus schaduw van dat soort dingen ook niet. Maar als ik echt duidelijk aftekenende schaduwen maak van bv. het hoofd van een paard en dan de schaduw op zn hals trek ik die vorm om en kleur hem daarna in, hoe donker hangt af van de schaduw op de foto.

Ik had ook ff een vraag, hoe teken je van die pluizige manen? Dan bedoel ik dus dit effect:

Afbeelding

Van die manen die alle kanten op waaien, niet netjes glad liggen en waar niet echt structuur in zit, heel pluizig. Hoe doen jullie dat? Bij mij gaat dat pluizige eraf nl. Scheve mond

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:44

Dat pluizige kan je bereiken door de 'haren' niet recht te tekenen, maar 'kriebelig'/bobbelig' zeg maar. Op deze foto blijft het denk ik moielijk, doordat je eigenlijk tegen de 'voorkant' van de haren aankijkt.

Snap je wat ik bedoel?

Tamara

Berichten: 10445
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:53

Ongeveer wel ja. Deze foto is idd lastig maar t paard heeft nu eenmaal zon voorpluk helaas...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 00:14

Je zou hem iets meer naar links kunnen laten buigen, dus dat je niet tegen een naar voren staande voorpluk aankijkt, maar meer naar de 'zijkant' van de haren.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:22

Werken jullie ook wel eens met kleurpotloden? Ik eigenlijk bijna nooit maar ik heb nu een opdracht gekregen die in kleurpotlood moet.
Hoe werk ik hier het beste mee? Heel licht beginnen neem ik aan? Kleuren mengen of juist niet? Veel verschillende tinten erdoorheen?

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 22:32

kleurpotlood vind ik nooit zo mooi om mee te tekenen, is niet sprekend genoeg, de kleuren zijn te zacht en niet mooi helder. Maar er zijn mensen die er super mee kunnen tekenen (Francien van Westering bijv. mijn grote voorbeeld Haha! )

maar het werkt wel het mooiste als je de kleuren mengt, en vooral niet bang zijn dat je te hard drukt, potlood is erg zacht en als je er dan ook nog eens zacht mee kleurd wordt het helemaal niets, veel te licht. En je moet zorgen dat je altijd een scherpe punt houdt.
owja, en bruynzeel potloden zijn af te raden, daar zitten enorm veel harde korreltjes in .

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:45

Als Indylover dit niet leest, dan zou ik die even PB-en, die kan er een hoop mee! Lachen

Ik zelf niet, wat ik er van weet is dat je vooral veel kleuren over elkaar heen moet gebruiken, kleurpotlood mengt vrij moeilijk, en als je weinig kleuren gebruikt krijg je al gauw een heel 'vlak' resultaat.

IndyLover

Berichten: 2404
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:28

Ik werk weleens met kleurpotloden en ik meng de kleuren bijna altijd. Dat geeft een mooier effect vind ik zelf. En ik doe dan soms als een stukje wat lichter moet dan doe je dat laatste laag niet. Want de lagen doe ik van licht naar donker.
Zelf heb ik bruynzeel potloden en heb ik nog niet last gehad van korreltjes. Vind ze erg fijn werken. I
Ik heb ook niet altijd een scherpe punt. Een bottere punt vind ik wel handig voor wat groter vlakken en je krijgt niet snel krassen. Maar dat is maar net wat je fijner vind denk ik.

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:16

hoe kleuren jullie witte paarden? Ik bedoel, je kunt ze niet wit laten. hoe doe je dat?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:17

Ik heb op m'n site (www) behoorlijk wat witte eenhoorns staan. Bij witte paarden moet je eigenlijk alleen de schaduw inkleuren, dus het paard wit laten, en de schaduw donkerder maken zeg maar

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 17:30

ik heb er twee op mijn website staan (witte paarden Knipoog )

en zoals Ellende al zegt, je hoeft eigenlijk alleen de schaduwen te kleuren, maar wat ik ook vaak wel mooi vind is heel licht de omgevingkleur in de vacht te kleuren, bij de witte tinker op mijn website (Snowdon Knipoog ) het ik bijv. bij de onderkant van zijn buik en de benen heel licht geel/oranje erdoorheen gedaan (aardekleur, weerkaatsing van onderaf) en bij de rug en en andere lichtpunten heb ik wat blauw doorheen gemengt (weerkaatsing van de lucht) je ziet het niet echt, maar je krijgt wel een minder 'alleen wit' effect Lachen .

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 16:08

Sorry voor de dubbelpost maar heb even een best wel dringende vraag Scheve mond .

Hoe teken je in hemelsnaam aarde?! Verward

Ik ben bezig met een paard maar die staat dus op aarde, zijn hoeven zijn dus ook een stukje weggezakt in de aarde. Om het paard nou niet te laten zweven moet ik er dus die aarde ook bij tekenen, het lukt alleen totaal niet Scheve mond .
Dus wie helpt me? aarde, zand..dat soort dingen. Het liefst met voorbeeld tekening.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:23

http://elfwood.lysator.liu.se/art/e/l/e ... s.jpg.html
meer stof dan aarde, maar met uitleg erbij is het misschien nog wel wat...

Ik doe meestal aarde door waar het tegen de hoef zit een heel 'bobbelige' lijn te maken, met 'klontjes' zeg maar. Dan verder met veel verschillende kleuren/aardetinten werken, en hele kleine schaduwplekken/lijnen aangeven. Maar het kan vast beter Haha!

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 17:31

in kleur is het idd wel wat makkelijker, maar het moet dus juist in zwart/wit Tong uitsteken
het enige waar het bij mij steeds op lijkt is een hoop wol, steentjes of een strondhoop Nagelbijten / Gniffelen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:35

right Lachen

Misschien kan je er gras 'bijverzinnen' dan lijkt de wol tussen de grasjes mischien eerder op aarde?

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 18:38

gras dacht ik ookal aan, maar degene waar hij voor is wil gewoon die aarde, zal haar nog even mailen met dat dat niet helemaal lukt Scheve mond .

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 19:44

Kan je anders een stukje tekening plaatsen? Dat is makkelijker tips geven