Er is mij uitgelegd dat de 18-55 voor ver weg tot dichterbij is, beetje dagelijks gebruik voor leuke kiekjes van de omgeving en de 18-200 meer voor echt heel dichtbij. Ik heb niet de ambitie om fotograaf te worden, maar wil natuurlijk wel graag leren hoe ik met het apparaat moet omgaan. Gewoon voor de huis tuin en keuken foto's, maar ook voor mijn eigen referentie foto's om te tekenen en schilderen. Bijvoorbeeld vogels, bloemen ed. Ook maak ik leren tassen en lijkt het me tof om daar echt goede foto's van te kunnen maken.
Nu zie ik overal allerlei termen langskomen en moet ik het boekje ook nog eens gaan doorsnuffelen, alleen weet ik niet goed waar te beginnen (iets met bomen en een bos) Maar wellicht zijn er bokkers die een interessante site, tutorial, blog, youtube kanaal oid weten om als dummy de basis begrippen en instellingen te gaan begrijpen
ben niet bang om met de instellingen te gaan spelen, maar wil ook wat meer begrijpen hoe het werkt en waarom het zo werkt. 

De cookies op de telefoon doen ook hun werk, want nu ik wat fototermen heb gebruikt krijg ik allerlei reclames en berichten voor fb groepen en e-books ed. Ik heb me inmiddels bij wat dingen aangemeld en wat e-books gedownload, ben benieuwd.