[VRAAG] Foto/filmwetgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

[VRAAG] Foto/filmwetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 01:12

Ola,

Ik ben toch wel benieuwd hoe dit zit:
Ik doe promotionele werkzaamheden voor een vereniging zonder winstoogmerk. De leden ervan zijn wel financieel gebaat bij mijn werkzaamheden (ondernemersvereniging). Ik maak foto's en video's van openbare ruimtes zonder hier toestemming voor te vragen, maar ook binnen bij winkels waar ik toestemming voor heb gekregen.

Nou lees ik aan de ene kant dat vanuit het oogpunt van vrijheid voor informatievergaring voor het algemeen doel gewoon mag. Dus je mag op de straat filmen omdat het een openbare ruimte is, of in een gebouw als de eigenaar daar toestemming toe geeft.

Duidelijk lijkt mij, het mag gewoon.

Maar dan, commercieel gebruik, volgens mij kan een vereniging daarin ook gezien worden als commercieel.

Citaat:
Bij commercieel gebruik, zoals bijvoorbeeld bij reclame of een bedrijfsfilm, gelden andere regels. In het algemeen mag je de video niet delen als iemand duidelijk herkenbaar in beeld is. Ongeacht of het bedrijf hier wel of geen geld aan verdient. Het is dus belangrijk om vooraf toestemming te vragen aan de betrokkenen voordat je de video publiceert.

https://www.anp.nl/blog/305/privacywetg ... vastleggen.

Stel nou, ik loop rond op een evenement die ik georganiseerd heb, ik zet mensen op de foto in een straat, of ik film ze voor een aftermovie of promotie voor het volgende jaar. Mag dat nou wel (want algemeen belang) of mag dat nou niet (want commercieel)?

Wie kan mij dit uitleggen? :')
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-03-24 04:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Foto/filmwetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 03:40

Als je het echt volgens de regels wil doen dan moet je mensen die duidelijk herkenbaar in beeld zijn om toestemming vragen of blurren als je de video publiceert. Volgens mij mag het ook als de organisatie alle mensen op de hoogte brengt maar ik weet niet hoe het dan exact werkt.
Als je bewust shots zoekt waar mensen met hun rug naar de camera staan of uit focus zijn dan is dat prima.
Bij straatfotografie enzo kun je het ook nog gooien op artistieke vrijheid, maar bij foto’s die echt duidelijk alleen ter promotie van een evenement zijn genomen kom je daar niet mee weg.
In de praktijk wordt er minder streng mee omgegaan dan officieel zou moeten, maar het ligt er natuurlijk ook aan of je de promotiefilm alleen op je website zet of op de tv uitzendt.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 03:50

Is het niet zo dat wanneer je een eigen evenement organiseert en je in de voorwaarden zet dat het maken van (commercieel) beeld materiaal mogelijk is, dat je je dan al ingedekt hebt?
Ik ga bijvoorbeeld naar fantasy evenementen en dit staat in één van de organisaties hun algemene voorwaarden:

Citaat:
Digitale camera’s en telefoons met camera mogen mee genomen worden op de evenementlocatie, doch enkel voor eigen (niet professionele) gebruikt. Andere apparatuur zoals ondermeer, (digitale) videocamera’s/camcorders en andere (geluids-)opname-apparatuur zijn zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de organisatie niet toegestaan.


Ik heb verder echt geen idee hoe dit allemaal wettelijk in elkaar steekt :P

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Foto/filmwetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 04:53

Dat klopt volgens mij inderdaad :j Als mensen er vanaf weten, bijvoorbeeld via de algemene voorwaarden, dan is het toegestaan.

Maar in een winkel of andere openbare ruimte kan de eigenaar niet zomaar toestemming geven voor het filmen van klanten, wel voor het filmen van de locatie.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [VRAAG] Foto/filmwetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 19:26

Ahh juist, duidelijk, bedankt, nou, dan is het deze keer een beetje moeilijk doen :/ maar de volgende keer zet ik het inderdaad wel in de voorwaarden, is wel zo makkelijk. Dan kan men altijd contact opnemen als ze toch een blur willen oid.