[VRAAG] Licentie verkopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loontje_

Berichten: 1760
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: de Wijk

[VRAAG] Licentie verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 11:05

Hee fotografen!

Zojuist kreeg ik een bericht van een meneer die met zijn bedrijf fotokunst voor aan de muur aanbiedt voor particulieren.
Nu wilde zijn klant een foto aan de muur, maar dat is mijn foto. Gelukkig heeft de drukker mij getraceerd en vraagt nu of hij de licentie van mijn foto mag kopen en hoeveel ik daar voor vraag.
Echter, verkoop ik normaliter mijn werk niet aan particulieren dus ik zou eigenlijk geen idee hebben wat hier een reeel bedrag voor is.

Het kunstwerk voor aan de muur zou 150 bij 200cm worden op akoestiek vilt, zie de betreffende website: https://www.tegendewand.nl/materialen/a ... ek-werken/

Mocht ik de licentie afgeven, wat zou een safe bedrag zijn om te vragen?

Het zou gaan om deze foto:
Afbeelding


Groetjes,
Lione

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: [VRAAG] Licentie verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:11

Ik heb er geen verstand van, maar wow wat een gave foto <3

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VRAAG] Licentie verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:21

Prachtige foto inderdaad.

Ik begrijp dat er verschillende mogelijkheden zijn. Van 1 malige toestemming tot en met het verkopen van het auteursrecht op de foto. Denk eraan dat ook de persoon op de foto toestemming moet geven.

https://www.sandrastokmans.nl/gebruiker ... otografie/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:22

Gaat het om een eenmalige druk of wil de drukker je werk ook beschikbaar stellen voor andere klanten?

Ik weet van Scoopdyga, een press office in de rensport, dat ze €60,- vragen voor een download voor persoonlijk gebruik (wat dit in zekere zin ook is) en €145,- voor een commerciële licentie incl. copyright. Ze staan ook wel bekend als vrij duur, maar dat zal ook heel erg afhangen van wat gangbaar is in een bepaalde branche (een grote corporate heeft immers veel meer te besteden dan een renpaardentrainer of dagblaadje met nog geen 10.000 abonnees.)

Loontje_

Berichten: 1760
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: de Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 11:42

Bedankt voor de reacties!
Het zou gaan om een eenmalige druk, dus in principe verkoop ik hier een (exclusief) kunstwerk voor iemand voor aan de muur.
Ik wil dan voor de niet-exclusieve licentie gaan.
Deze foto heeft al in tijdschriften gestaan omdat het bij de Sony World Awards 3e van Nederland is geworden. Het model weet dat de foto op meerdere plekken aangeboden kan worden dus toestemming vragen hoeft imo niet, ik laat het haar natuurlijk wel weten :D

Anoniem

Re: [VRAAG] Licentie verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:45

Wat gaaf, gefeliciteerd! :D Het is ook wel echt een prachtige plaat! <3

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [VRAAG] Licentie verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:30

Wat een schitterende foto en wat een eer dat iemand deze als kunst aan de muur wil. Omdat het om een eenmalige druk gaat (wat je dan zeker moet laten vastleggen) kun je volgens mij zelf een prijs eraan hangen. Deze variëren van een paar tientjes tot in de hoge cijfers. Misschien even bij andere fotografen spieken wat zij vragen voor een afdruk en daar jouw prijs op baseren? Hij is absoluut meer waard dan een paar tientjes!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [VRAAG] Licentie verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:37

lastig, ik zou ook willen weten in welke prijsklasse de doeken vallen die hun verkopen.
(stel je voor dat hun voor zo'n doek 1500 -3000 euro durven te vragen, dan zou ik meer voor mijn foto durven te vragen, dan wanneer de doeken bijv. voor 150 euro aangeboden worden).
Ik denk dat een prijs tussen de 50 en de 150 euro vrij netjes is (mits eenmalig gebruik). Maar wellicht is het verstandig om de foto zo aan te bieden dat hij ook vaker gebruikt kan/mag worden (omdat je daar toch geen controle op hebt), en dan mag het bedrag in mijn ogen best wat hoger liggen......