[FOTO] De wereld door de lens ball

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 03:00

Enkele jaren geleden kwam ik ergens in een advertentie een zogenaamde lens ball tegen: een glazen bol waarmee je toffe dingen kunt doen met je foto's. Na lang nadenken heb ik er eentje aangeschaft met het idee: die gebruik ik eens, maar nooit weer. Nadat de lens ball inderdaad ruim een jaar stof had liggen verzamelen, bleek het tegendeel echter waar en zit hij eigenlijk standaard in m'n tas. Inmiddels pak ik hem er regelmatig even bij, met onder andere deze foto's als resultaat

1. Dit was een van mijn eerste probeersels, de Erasmusbrug in Rotterdam.
Afbeelding

Poging twee was creatief met tulpen, waarbij ik oefende met het laten "zweven" van de lens ball. Ondanks dat ik hierbij dus twee foto's moet samenvoegen, zijn het altijd foto's die op hetzelfde punt genomen zijn. De achtergrond in het eindresultaat is dus ook de achtergrond van de foto waarin mijn hand zichtbaar is.
2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Het leuke aan de lens ball is dat, mits je hem goed vasthoudt, het vrij makkelijk is om hem te laten zweven in Photoshop, maar je kunt er ook andere toffe dingen mee doen. Door de breking van het licht zie je alles namelijk ondersteboven in de bol en ook daar kun je leuk mee experimenteren, zoals hier in de Koopgoot:

4.
Afbeelding

5. De ring bij Goffs UK
Afbeelding

6. De ring bij Tattersalls
Afbeelding

7. Een experiment in de ring bij Tatts. Ik vind het soms leuk om een wat surrealistisch effect te creëren waarbij je even twee keer moet kijken voor je ziet wat er nu gebeurt (zoals bij foto 5, waar ik er bewust voor gekozen heb om een foto voor de achtergrond te maken terwijl het paard uit beeld was). In deze foto heb ik de lens ball bovenin op een reling gelegd en zo een foto gemaakt, waardoor je in de achtergrond het plafond ziet, terwijl je in de bol de ring zelf ziet, inclusief het paard. De achtergrond vind ik zelf wat te druk, maar het concept vind ik nog steeds geslaagd.
Afbeelding

En mijn twee meest recente aanwinsten, genomen in Castell Cas-gwent.
8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 04:59

Erg mooie foto's!
Ik zag nooit zo de nut van een lensbal, maar op deze manier vind ik hem toch wel een toevoeging.
Met name de laatste foto vind ik erg mooi <3

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 06:56

Heel mooi!

Sky_As

Berichten: 4758
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 07:50

O wauw, wat prachtig.... Dat lijkt me wel gaaf om eens te gebruiken.

Vind de plaatjes erg gaaf geworden. Mag ik vragen welke lens je hierbij gebruikt?

lizard
Berichten: 5299
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:04

Leuke foto's.
Vooral de laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:59

Cayenne schreef:
Erg mooie foto's!
Ik zag nooit zo de nut van een lensbal, maar op deze manier vind ik hem toch wel een toevoeging.
Met name de laatste foto vind ik erg mooi <3
Dank je! :D
Ik moet ook zeggen dat ik hem niet gewoon willekeurig ergens neergooi 'for the sake of it' en het dan wel zie, de hele omgeving moet voor mij wel werken. :j De meeste van dit soort foto's komen tot stand doordat ik eerst bedenk of en vooral hoe het kan werken met de lens ball.

judithM schreef:
Heel mooi!

Thanks! :D

Sky_As schreef:
O wauw, wat prachtig.... Dat lijkt me wel gaaf om eens te gebruiken.

Vind de plaatjes erg gaaf geworden. Mag ik vragen welke lens je hierbij gebruikt?
Dat mag zeker! :D Foto's 1 t/m 7 zijn gemaakt met een Tamron 28-75mm op een Pentax K-3; de laatste twee met een Sony 50mm nadat ik van cameramerk geswitcht ben.

lizard schreef:
Leuke foto's.
Vooral de laatste.
Dank je! :D

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:19

Wauww heel tof! Hele krachtige foto’s <3

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:23

Heel tof weer! <3

Selina

Berichten: 14335
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:25

Dit zijn nou foto's waarbij de lens bal echt iets toevoegt :j

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:49

Wat ontzettend tof! Echt hele mooie foto's!
Ik heb ook zo lang zitten te twijfelen over zo'n bal. Maar ik wist niet of ik er mee zou gaan werken.

Maar als ik zo creatief als jou was geweest, had ik het zeker gedaan.

Bootsiebob

Berichten: 5552
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:53

Die laatste foto! <3
Eigenlijk allemaal mooi.
Ik zag wel eens mooie foto‘s met lensbal voorbij komen op Flickr. Nu denk ik, zal ik het ook eens proberen? :)

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:11

Zo gaaf <3 Ik vind ze allemaal goed gelukt, maar vanaf 4 vind ik ze persoonlijk toch de mooiste sfeer hebben.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:56

Wat grappig zeg.
7 en 8 vind ik erg leuk.
Op de foto‘s met het paard zou van mij de bal in verhouding wel wat groter mogen zijn. Maar ik ben geen fotograaf :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:48

Sizzle schreef:
Wat grappig zeg.
7 en 8 vind ik erg leuk.
Op de foto‘s met het paard zou van mij de bal in verhouding wel wat groter mogen zijn. Maar ik ben geen fotograaf :o
Haha, hoe durf je kritiek te hebben als niet-fotograaf. :)) Het "probleem" bij de lens ball is dat je niet altijd 100% zelf kunt bepalen hoe ver je de lens ball van je onderwerp houdt en hoe ver je de camera van je onderwerp kunt houden. Aan de lens ball kun je uiteraard niets veranderen qua focus, dus dat moet je met je camera doen, alleen zit je dan met de afstand tussen je camera en de lens ball. Als je hem te dichtbij haalt, kan je camera immers niet meer focussen. Maar het is zeker iets waar ik in de toekomst nog wel wat mee kan oefenen en dingen uit kan proberen met verschillende brandpuntsafstanden, dus zeker geen verkeerde opmerking, dank je wel! :D

marley93 schreef:
Zo gaaf <3 Ik vind ze allemaal goed gelukt, maar vanaf 4 vind ik ze persoonlijk toch de mooiste sfeer hebben.
Dank je! :D

Bootsiebob schreef:
Die laatste foto! <3
Eigenlijk allemaal mooi.
Ik zag wel eens mooie foto‘s met lensbal voorbij komen op Flickr. Nu denk ik, zal ik het ook eens proberen? :)
Gewoon doen! *\o/* Als je een keer in de buurt bent, mag je ook altijd met die van mij even oefenen, kijken of je het wat vindt!

Cchanny schreef:
Wat ontzettend tof! Echt hele mooie foto's!
Ik heb ook zo lang zitten te twijfelen over zo'n bal. Maar ik wist niet of ik er mee zou gaan werken.

Maar als ik zo creatief als jou was geweest, had ik het zeker gedaan.
Dank je! :D Het is voor een deel natuurlijk ook gewoon oefenen en kijken wat er wel en niet werkt. Mocht je ooit een keer in Engeland zijn en in de buurt van Newmarket komen, geldt voor jou (en voor Sky_as) hetzelfde als voor Bootsiebob!

Selina schreef:
Dit zijn nou foto's waarbij de lens bal echt iets toevoegt :j
Thanks! :D

MarlindeRooz schreef:
Heel tof weer! <3
Dank je! <3

sasika schreef:
Wauww heel tof! Hele krachtige foto’s <3
Thanks! :D

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:54

Wat een ontzettend gave foto's. Een vriendin van mij heeft ook zo'n lensbal. Ik ga em maar eens kennen denk ik.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:04

Boven water gebruik ik de lensball nooit. Wel eens wat mee gedaan, maar na 10 foto's ofzo was ik er op uitgekeken, haha.

Voor onder water werkt een lensball niet, maar kun je een speciale 'magical ball' lens kopen. Ook daarvan i s het gebruik eigenlijk bij 2 duiken gebleven. Je moet namelijk een macrolens op je camera zetten en dan nog een +10 diopter voor extra vergroting. Dan schroef je de magical ball er op en al met al heb je een toeter van zo'n 25 cm lang. Er mee werken is heel lastig, want links wordt rechts, en onder wordt boven. En ook scherpstellen is heel lastig. Je moet ook de magical ball zodanig in of uitschroeven zodat je de hele ball op de foto ziet. Een klein vlakje zoals jij hebt kan niet en het zit altijd in het midden.
Met reizen is de lens te groot en te zwaar en voor macrofotografie werk ik liever met een snoot. Ja, je krijgt wel wat grappige resultaten, maar het is relatief weinig bruikbaar helaas. Je kunt ook niet het focuspunt anders leggen dan exact in het midden. Dat maakt het creatieve aspect toch een flink stuk minder helaas.
Wat jij boven water doet lukt onder water niet geheel. Wel leuk.
Dit is dan het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:53

Wat een gaaf effect! Wederom mooie plaatjes van jouw hand. Mijn dochter heeft ook zo'n bal en doet er niks mee. Zal haar deze foto's laten zien, wellicht krijgt ze inspiratie er toch eens iets mee te gaan doen. Ik vind jouw foto's prachtig! <3

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 08:55

Heel erg gaaf!! Vooral nummer 8. <3
Bij nummer 2 krijg ik Harry Potter vibes! {:}

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:18

Wauw wat is dit gaaf zeg!

hannelot
Berichten: 994
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:21

Super gaaf!!

cursebreaker

Berichten: 11510
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:24

Wat een fantastische foto's! Denk dat de laatste m'n favoriet is al is het eigenlijk heel moeilijk kiezen haha. Blijf de ball vooral lekker meeneem op toekomstige avonturen van je. Extra tof dat je telkens op zoveel verschillende plekken foto's hebt gemaakt ook, heel bijzonder <3

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:44

Ow wow, die 1ne laatste. Helemaal fantasie vibe komt ervanaf.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:46

Wat een ontzettend leuke foto's gemaakt met die bal!
Begrijp ik het dan goed dat je 1 foto neemt met je hand, en dan daarna gewoon een foto die je dan in photoshop blurt of?

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:50

Jaaa die fantasie vibe van die laatste twee is echt fantastisch :+: Hele mooie foto's TS! Leuk dat je er al voor gevarieerde thema's een succes van kan maken!

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [FOTO] De wereld door de lens ball

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:59

Wauw misschien moet ik toch maar eens iets vaker die lens bal er bij pakken.

Wat een gave foto!