[VRAAG] Vogelfotografie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

[VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 09:03

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met vogelfotografie. Ik zit mij hier een beetje op te oriënteren en het lijkt mij erg leuk om hier meer mee te gaan doen.

Zijn er boeken of cursussen die jullie kunnen adviseren?

Voorbeelden zijn ook altijd welkom :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:10

Ik fotografeer regelmatig mijn eigen vogels, maar ik denk niet dat je dat bedoeld? :')

Bagheera_206

Berichten: 25916
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:11

Leuk! Verder dan roofvogels fotograferen ben ik nooit echt gekomen. De uitdaging is altijd het aantal milimeters en een goede autofocus om ze scherp in vlucht te kunnen fotograferen. :=

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 09:13

Cayenne schreef:
Ik fotografeer regelmatig mijn eigen vogels, maar ik denk niet dat je dat bedoeld? :')


Haha ik kijk inderdaad voornamelijk nu naar in het wild levende vogels :D


Bagheera_206 schreef:
Leuk! Verder dan roofvogels fotograferen ben ik nooit echt gekomen. De uitdaging is altijd het aantal milimeters en een goede autofocus om ze scherp in vlucht te kunnen fotograferen. :=


Laat ik maar eens beginnen met stilzittende vogels _O-

Bagheera_206

Berichten: 25916
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:23

Bestaan er ook extenders voor Nikon? Dan maak je van je 70-200mm een 140-400mm. Je levert er wel 2 stops qua licht op in, maar die extra mm's wel fijn om vogels te kunnen fotograferen. Als ze er zijn zijn ze vast ook 2e hands te verkrijgen. Of heb je al een objectief met heel veel milimeters?

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 09:25

Bagheera_206 schreef:
Bestaan er ook extenders voor Nikon? Dan maak je van je 70-200mm een 140-400mm. Je levert er wel 2 stops qua licht op in, maar die extra mm's wel fijn om vogels te kunnen fotograferen. Als ze er zijn zijn ze vast ook 2e hands te verkrijgen. Of heb je al een objectief met heel veel milimeters?

Geen idee eigenlijk. Ik heb nu een 70-200 2.8 dus niet echt veel indd.
Qua lichtstops zou dat dus wel kunnen denk ik.

[edit] https://www.kamera-express.nl/product/1 ... r%20nikon&
Allicht goedkoper dan een 140-400 lens

Trouwens,
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... -hld-nikon

Dit is natuurlijk de mooiste :')
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... kon-filter

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:48

Bedoel je met een extender zo'n ring? Nadeel is dan dat je auto focus verliest en die is zeker met bewegende vogels wel heeeel handig!
Ik doe wat vogel fotografie hier, maar niks pro ofzo. Er zitten hier veel bijzondere vogels.
Ik huur vaak een 400-600mm voor op safari.

Afbeelding
Afbeelding

Hier wat Rollers (Scharrelaars) met die lens.
Zoals je ziet bij de eerste, echt niet simpel om scherp te krijgen, maar wel echt onwijs leuk om te doen!
Heb je een voerhuisje ofzo? Anders ophangen, camera pakken en gaan!
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 24-12-20 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 09:50

Wat een mooie kleuren heeft die <3

Ik heb afgelopen maandag mijn eerste IJsvogeltje geschoten :D Grauwe dag en dus ook niet heel tevreden met de foto's, maar het begin is er :')

8nnemiek

Berichten: 43488
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:59

Lijkt me geweldig, vogels fotograferen, maar ik heb helaas nog geen goede telelens ervoor. De sigma 100-400 staat op mijn verlanglijstje. Op mijn cropcamera wordt dat een 150-600mm, met razendsnelle autofocus, dus ik kan niet wachten om die te bestellen en vogels ermee te fotograferen!

maaikemuis
Berichten: 5303
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:08

Van het jaar een beetje mee geëxperimenteerd. Mijn vriend had de Nikkor 200-500 gekocht want die was in de aanbieding. Op mijn vraag wat ie daar nu mee ging doen was het antwoord ‘vogeltjes’. Kortom, ik heb hem een dagje vogelhut cadeau gedaan. Hij met zijn fancy 200-500 lens, ik met een 70-200 met een extender. Mijn resultaten waren enorm jammer. Veel problemen met licht, bokeh en focus. Oftewel, hij was zijn lens de helft van de tijd kwijt O:) . Na wat zoeken heb ik tweedehands een mooie Nikkor 200-500 op de kop weten te tikken.

Extender kan ik dus niet aanraden, de Tamron al helemaal niet (matige lens sowieso en 400mm is wat weinig als je het echt leuk gaat vinden). De Sigma is echt wel een hele leuke lens met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

En verder zou ik gewoon een hut huren voor een dag en lekker experimenteren.

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:20

Boek eens een dagje vogelhut bij De Valk Roofvogels in Lunteren (kan dacht ik nog steeds, is Coronaproef). Of een cursus roofvogelfotografie als dat weer kan. Leuk en leerzaam en gegarandeerd vogeltjes :D

Bagheera_206

Berichten: 25916
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:23

Bij Canon is het dan mss wel anders. := Met de Canon x2 TC op mijn Canon 70-200mm f/2.8 wordt het een 140-400mm f/5.6 en AF doet het nog steeds naar behoren. Niet meer op de buitenste punten, maar de middelste punten zijn f/2.8 kruisgevoelig en wellicht dat dat wel een hoop scheelt op mijn 5D3. :?

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 10:30

Ibbel schreef:
Boek eens een dagje vogelhut bij De Valk Roofvogels in Lunteren (kan dacht ik nog steeds, is Coronaproef). Of een cursus roofvogelfotografie als dat weer kan. Leuk en leerzaam en gegarandeerd vogeltjes :D


Lunteren is ook goed in de buurt, bedankt voor de tip!

8nnemiek

Berichten: 43488
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:35

Ik ben een paar keer bij Almere naar een vogelkijkhut gegaan. Had toen zelf geen goede camera bij me, maar het zat er bomvol met mensen met enorme camera's en lenzen die los gingen op een ijsvogeltje :))

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:51

Een extender is leuk om te proberen of je vogelfotografie leuk vindt en het geduld ervoor hebt. Daarna wil je al snel overstappen op een echte telelens. Vaak nog gecombineerd met extender :D

Zelf doe ik vogelfotografie meer als 'bijvangst' van wildlife fotografie en heb in september een middagje in een vogelhut gezeten wat ook zeker erg leuk was. Maar ik fotografeer meestal vanuit een auto.
Sowieso doe ik niet aan (roof)vogels in gevangenschap. Voor mij echt een no go.

Vogelhut in Vledder:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadeel van vogelhutten is dat je al snel gaat zien vanuit welke hut een foto is gemaakt en er een aantal erg bekende takjes zijn in NL :')

Vanuit de auto vind ik persoonlijk het leukst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook in eigen tuin of park in de buurt kan je heel goed vogels fotograferen. Die zijn vaak al redelijk gewend aan mensen waardoor je ook zonder een flinke telelens in de buurt kan komen.

Ik fotografeer met een olympus systeemcamera met 300mm f4 (2x cropfactor dus 600mm f4) en eventueel een 1.4 of 2.0 extender.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 10:59

Supermooi Marije <3

Zo'n hut lijkt me wel ideaal om te oefenen. Maar wellicht dat ik beter eens kan kijken om een lens te huren ofzo.

Overigens vind ik 50 euro wel veel geld om te kunnen fotograferen op een plekje zonder workshop oid.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 11:12

Tot nu toe is dit wel de mooiste vogelfoto die ik geschoten heb :D
Afbeelding

Meer voorbeelden kan ik nu niet bij helaas

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:51

Wow Marije, prachtig zeg!

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marjo, die is wel gaaf zeg, hoe hij zo naar beneden kijkt!
Nu krijg ik echt zin om een lens te huren en naar Etosha te rijden haha.

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:07

Ik neem fotos met Nikon d5300, 70 - 200 mm vaak. Of 70-300. Van de vogels bij mij in de tuin en de buurt waar ik woon.

Ik vind vooral het geduld op brengen lastig hahah vooral roofvogels zijn super alert en schuw. Vooral veel oefenen

Meer fotos op mijn instagram faunahaarlemmmermeer

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [VRAAG] Vogelfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:15

Ik volg dit topic even. Prachtige foto's die hier gedeeld worden trouwens! <3

Zelf heb ik veel interesse in wildfotografie (dus ook vogels) maar de lenzen die daar geschikt voor zijn zijn ongelooflijk duur. Het is altijd een beetje afwegen of het nu echt 'de moeite' is om zoiets duur aan te schaffen (wetende dat je het bedrag waarschijnlijk nooit terug kan verdienen met het verkopen van foto's bijvoorbeeld). Wel handig om te weten dat je dus blijkbaar ook lenzen kan huren. Ik wist dat je veel andere dingen zoals violen, piano's en telescopen kan huren maar... voor de een of andere reden had ik er niet aan gedacht dat je ook cameralenzen kan huren. :')

Jis_

Berichten: 11677
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:14

Als je een vogelhut huurt kom je een heel eind met vogelfotografie, ik gebruik zelf dan het liefst mijn canon 100-400 mm lens.

Afbeelding


Afbeelding


Arjan Troost geeft cursussen hierin en heeft verschillende vogelhutten.