[VRAAG] Photoshop maakt foto's te klein

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3494
Geregistreerd: 16-01-08

[VRAAG] Photoshop maakt foto's te klein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 22:11

Hoi allemaal,

Een vraag...
Sinds deze week heb ik Photoshop aangeschaft ivm mijn nieuwe laptop die geen Photofiltre kan draaien.
Ik gebruikte altijd al Lightroom, maar Photoshop had ik nog nooit gebruikt.
Nu begin ik het programma al aardig onder de knie te krijgen (oa door de YouTube filmpjes van MHilarius), maar ik loop tegen een groot probleem aan, namelijk dat als ik een foto wil verkleinen naar webformaat (800 x 536 px bijvoorbeeld), Photoshop deze foto vele malen kleiner maakt.
Volgens Photoshop is deze foto dan 800 x 536 pixels, maar zo op het oog zie ik dan al dat dit zeker niet de goede grootte is. Als ik de foto vervolgens opsla en open op mijn laptop of in de cloud, is de foto inderdaad 800 x 536 pixels, maar helemaal korrelig. De grootte van de foto is dan 125KB.

Ik verklein via Afbeelding > Afbeeldingsgrootte. Hij staat op pixels en bicubisch scherper. Ik heb geen idee wat ik fout doe.

Onderstaande foto is super scherp op groot formaat, echter na verkleinen in Photoshop ziet ie er zo uit:

Afbeelding

Wie helpt mij uit de brand? |(

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:25

Dat zou in principe wel kloppen, want 800x536 is ook heel klein? dan verlies je sowieso veel kwaliteit. Laat je de DPI (resolutie) wel staan op 300 of naar 72?

Even snel gekeken bij foto die ik open had staan
800x533
Afbeelding

origineel formaat
Afbeelding

Webformaten zijn gewoon niet mooi van kwaliteit. Daarom doen mensen het ook, zodat het niet mooi is om af te drukken. Dus denk dat de fout ligt bij dat je de fotos te ver verkleint :)

Vanillia

Berichten: 7659
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [VRAAG] Photoshop maakt foto's te klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:12

Ik zou je DPI eens checken zoals Nynkster aangeeft. Daarnaast verklein ik altijd zonder verscherpen. Zal vast wel 1 of andere doodzonde zijn onder fotografen, maar toch :P

Sicayes

Berichten: 3541
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:53

Ik verklein altijd wel naar 72 dpi, maar laat het programma zelf niet verscherpen maar verscherp achteraf handmatig een beetje bij met 'smart sharpen'.

Deze is bijv 72 dpi op 800x533 (en via boktupload maar valt mee) ;

Afbeelding

Uiteraard geen mega afdruk kwaliteit maar ook wel minder korrelig dan die van jou denk ik? Ik zie bij verkleinen dat ik hem op 'Bicubic (smoother gradients)' heb staan, dat zou je eens kunnen proberen en achteraf zelf een beetje verscherpen handmatig. :j

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:47

Je hoeft helemaal niet veel kwaliteit te verliezen bij het verkleinen van een foto, vervelend dat de foto bij jou korreliger lijkt te worden! Het is moeilijk beoordelen vind ik omdat de bokt upload ook wat kwaliteit wegsnoept natuurlijk. Ligt het niet aan de kwaliteit waarin je hem op slaat als JPG, dat je die misschien te laag hebt staan?

DPI maakt niets uit hiervoor. http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Dit is 300DPI, 900x600 pixels:
Afbeelding

Dit is 1 DPI, 900x600 pixels:
Afbeelding

Nynkster schreef:
Even snel gekeken bij foto die ik open had staan

<foto's>

Webformaten zijn gewoon niet mooi van kwaliteit. Daarom doen mensen het ook, zodat het niet mooi is om af te drukken. Dus denk dat de fout ligt bij dat je de fotos te ver verkleint :)


De reden dat jouw bovenste foto er zo slecht uit ziet, is dat je waarschijnlijk verder bent ingezoomd dan 100%. Het klopt op zich dat webformaten niet mooi af te drukken zijn, maar dat is vooral omdat je niet genoeg pixels hebt om ze af te drukken op een beetje formaat :) Daarvoor worden ze inderdaad 'opgeblazen' en daardoor pixelig. Maar op 100% op het web zouden ook webformaten er niet extreem korrelig of pixelig of slecht van kwaliteit uit hoeven te zien.