Fotoshoots heide - let op grondwespen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43483
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:27

sureido schreef:
Mij prima dat jullie ze houden daar, maar bij ons gaan ze weg. Ik heb een hekel aan die beesten en ik ben ze liever kwijt dan rijk. Rot beesten.


Dat snap ik, want zij zijn er ook niet gek op. Ik heb het niet over de hoornaar dus dat citaat weg gelaten uit je quote.

Bijen maar ook allerlei insecten zijn enorm belangrijk voor ons eco systeem en daar is veels te weinig aandacht voor. Daarom schreef ik het en deel ik deze link. We moeten echt zuinig zijn op onze insecten inclusief de wespen, waarmee niet gezegd is dat je als ze gevaar vormen voor jezelf, je niet zou mogen verwijderen. Maar rücksichlos alle nesten verwijderen dat is echt niet goed en te kortzichtig.

Zie onderstaand artikel waarin gewaarschuwd wordt voor het afstevenen op een regelrechte ramp
https://www.trouw.nl/nieuws/zonder-inse ... gle.com%2F

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:33

pien_2010 schreef:
Nikki wat een nare ervaring. Dit is gewoon een gevalletje van pech gehad en dat vind ik heel erg sneu voor jullie.

Het nieuwsartikel waarin staat dat je op de paden moet blijven vind ik misleidend. Natuurlijk moet je op de paden blijven maar dat is geen garantie om niet geprikt te worden of om geen nest tegen te komen. Wespen maken nl overal nesten onder en boven de grond en doen dat zowel naast de paden, als vlak naast de paden als erop (als de paden niet geasfalteerd zijn). Het is altijd goed om goed uit te kijken, waarbij het belangrijk is om je te realiseren dat als je week 1 op plek 1 een fotoshoot hebt gedaan er 2 weken later een huge nest van wespen onder de grond op die plek kan zitten. Zo snel kan het nl gaan.


Thanks, ja, het was echt heel naar.

Ik ben alleen niet helemaal met je eens met dat je het advies op de paden te blijven misleidend noemt. Ook nergens staat namelijk dat het een garantie is niet geprikt te worden natuurlijk. Maar de paden op deze heide en eigenlijk op veel heidegebieden in Nederland, worden druk bezocht in het seizoen. De kans dat je precies op/onder een pad waar dagelijks vele mensen en paarden ook al overheen lopen, een nest zult treffen, lijkt me dan ook gewoon aanzienlijk kleiner dan als je van de paden afwijkt. Daarnaast (wat ik begrepen heb via iemand wiens verdelger dit zei) zouden de nesten vaker in oude mols/konijnengaten zitten of onder lage begroeiing. Beide vind je minder snel op paden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41686
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:36

NikkiDeKerf schreef:
pien_2010 schreef:
Nikki wat een nare ervaring. Dit is gewoon een gevalletje van pech gehad en dat vind ik heel erg sneu voor jullie.

Het nieuwsartikel waarin staat dat je op de paden moet blijven vind ik misleidend. Natuurlijk moet je op de paden blijven maar dat is geen garantie om niet geprikt te worden of om geen nest tegen te komen. Wespen maken nl overal nesten onder en boven de grond en doen dat zowel naast de paden, als vlak naast de paden als erop (als de paden niet geasfalteerd zijn). Het is altijd goed om goed uit te kijken, waarbij het belangrijk is om je te realiseren dat als je week 1 op plek 1 een fotoshoot hebt gedaan er 2 weken later een huge nest van wespen onder de grond op die plek kan zitten. Zo snel kan het nl gaan.


Thanks, ja, het was echt heel naar.

Ik ben alleen niet helemaal met je eens met dat je het advies op de paden te blijven misleidend noemt. Ook nergens staat namelijk dat het een garantie is niet geprikt te worden natuurlijk. Maar de paden op deze heide en eigenlijk op veel heidegebieden in Nederland, worden druk bezocht in het seizoen. De kans dat je precies op/onder een pad waar dagelijks vele mensen en paarden ook al overheen lopen, een nest zult treffen, lijkt me dan ook gewoon aanzienlijk kleiner dan als je van de paden afwijkt. Daarnaast (wat ik begrepen heb via iemand wiens verdelger dit zei) zouden de nesten vaker in oude mols/konijnengaten zitten of onder lage begroeiing. Beide vind je minder snel op paden.

Hoe is het inmiddels met eigenaresse en pony?

pien_2010

Berichten: 43483
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:38

NikkiDeKerf schreef:
pien_2010 schreef:
Nikki wat een nare ervaring. Dit is gewoon een gevalletje van pech gehad en dat vind ik heel erg sneu voor jullie.

Het nieuwsartikel waarin staat dat je op de paden moet blijven vind ik misleidend. Natuurlijk moet je op de paden blijven maar dat is geen garantie om niet geprikt te worden of om geen nest tegen te komen. Wespen maken nl overal nesten onder en boven de grond en doen dat zowel naast de paden, als vlak naast de paden als erop (als de paden niet geasfalteerd zijn). Het is altijd goed om goed uit te kijken, waarbij het belangrijk is om je te realiseren dat als je week 1 op plek 1 een fotoshoot hebt gedaan er 2 weken later een huge nest van wespen onder de grond op die plek kan zitten. Zo snel kan het nl gaan.


Thanks, ja, het was echt heel naar.

Ik ben alleen niet helemaal met je eens met dat je het advies op de paden te blijven misleidend noemt. Ook nergens staat namelijk dat het een garantie is niet geprikt te worden natuurlijk. Maar de paden op deze heide en eigenlijk op veel heidegebieden in Nederland, worden druk bezocht in het seizoen. De kans dat je precies op/onder een pad waar dagelijks vele mensen en paarden ook al overheen lopen, een nest zult treffen, lijkt me dan ook gewoon aanzienlijk kleiner dan als je van de paden afwijkt. Daarnaast (wat ik begrepen heb via iemand wiens verdelger dit zei) zouden de nesten vaker in oude mols/konijnengaten zitten of onder lage begroeiing. Beide vind je minder snel op paden.


Je hebt zeker een punt en we menen het zelfde. Het is geen garantie en het helpt want minder kans. Tout à fait. Bedankt voor de nuancering! :*

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:39

8nnemiek schreef:
Maartje1990 schreef:
Er wordt toch ook niet beweerd dat het gebruikelijk is? Alleen dat het kan voorkomen

Corine zei “wespen verliezen het zo goed hun angel, het verschil met bijen is alleen dat deze weer aan kan groeien.“
Daar reageerde ik in eerste instantie op.
Dat is dus niet waar, op wat uitzonderingen na.

Het is nl best vervelend als je denkt dat een wesp maar een keer kan steken en vervolgens alsnog lek wordt geprikt door dezelfde wesp :=


Misschien omdat er overlast was van wespen op de camping en mensen ze zagen vliegen/ zitten op de huid voor er geprikt werd? Ze zaten vervolgens klem, maar heb bij 4 (!) mensen een angel eruit gehaald...

Overigens ben ik ook niet voor het weghalen van nesten.
Wij hadden naast de caravan een nest met hommels (in de grond) daar kwam ik achter doordat ik per ongeluk mijn standaard in hun ingang had geparkeerd :+ gelukkig zijn die niet zo agressief en we hebben nog even van elkaars gezelschap genoten, zij van ons fruit, ik van hun bedrijvigheid ;)
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 25-08-20 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43424
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:39

@Femke_Tweety, ik ben zelf ook behoorlijk thuis in de bijen. Mijn vader is imker en ik ben ermee opgegroeid. We hebben vroeger, en nog steeds eigenlijk, regelmatig wespennesten kapotgespoten, en ik heb ook vaak genoeg mee geholpen met de bijenzwermen. Maar werkelijk nog nooit meegemaakt dat een angel van een wesp afbrak.
Wel keer op keer meegemaakt dat mensen het verschil tussen een wesp en een bij niet zien. Dat je wordt gebeld voor een bijennest, wat een wespennest blijkt te zijn, en omgekeerd. Dat mensen zeggen gestoken te zijn door een wesp, maar waarbij je de angel met gifzak ziet zitten, en wat echt een bijensteek is.
Dus nee, uit ervaring weet ik dat de angel echt in de meeste gevallen weer gewoon los laat. En dat er uitzonderingen zijn, dat geloof ik zeker. Zo kan ik me ook wel voorstellen dat, zodra een wesp steekt en je het dier weg slaat terwijl de angel nog in je huid zit, deze afbreekt.

Wel een tip: de gifzak van een bij blijft na het steken door pompen. Zorg dus dat je de angel er met je nagel zo snel mogelijk uit wipt. Niet erop knijpen. Dat scheelt heel veel!

Verder heel fijn dat er mensen zijn als pien die de wespen laten zitten op plekken waar ze geen kwaad kunnen. Het zijn echt wel nuttige dieren.
Ook de Europese hoornaar, buiten het feit dat ze beschermd zijn, zijn ze ook nog eens heel nuttig en niet heel agressief.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-08-20 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:40

Over Hoornaars gesproken :)
Dit nest zit vlak aan een wandelpad naast de paarse heide.
Maar ze doen echt niets zolang je voor hun gevoel het nest niet stoort.
Terwijl ik deze foto nam kwamen er 2 even kijken en vlogen gewoon weer verder.
Afbeelding

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:45

pien_2010 schreef:
Je hebt zeker een punt en we menen het zelfde. Het is geen garantie en het helpt want minder kans. Tout à fait. Bedankt voor de nuancering! :*


Ah, dan snap ik je :* Nee, dat zeker, garantie zal het helaas toch niet zijn! En het is ook gewoon de combi met ongelukkige botte pech geweest, als ik zie hoe veel mensen, paarden en honden hier op de heides dwars door de heide banjeren dagelijks.

_San87_ schreef:
Hoe is het inmiddels met eigenaresse en pony?


Gelukkig naar omstandigheden echt wel redelijk goed, een enorme opluchting. Gister nog langs geweest en iedereen is uiteraard erg geschrokken en nog wel wat gehavend, maar ik begreep dat de pony zijn alweer zijn ondeugende streken had en het meisje zich ook een stuk beter voelde.

pien_2010

Berichten: 43483
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:47

8nnemiek schreef:
Het zijn echt wel nuttige dieren.
Ook de Europese hoornaar, buiten het feit dat ze beschermd zijn, zijn ze ook nog eens heel nuttig en niet heel agressief.


Dat wist ik dus niet. Wat een fijne post. Ik heb gelijk gegoogeld en vind inderdaad
https://wespennest.vlaanderen/alles-ove ... rnaar-wesp

https://images.app.goo.gl/CQ5eMEFyiJYSqns28

Dus is de kans groot dat wij van de week een europese hoornaar op de slaapkamer hadden onverwacht. Hij was best wel heel bruin. Ik was best wel in paniek (allergische man) en we hebben hem in de badkamer gekregen (wat een gedoe zeg), toen gauw de deur dicht getrokken en het raam wagenwijd opengezet en in de ochtend was hij weg. Nu ik dit weet van 8annemiek en het klopt ook, zal ik de volgende keer toch rustiger reageren en beter kijken. Van de stress kon ik moeilijk inslapen. Het beestje maakte zo veel lawaai dat we allebei wakker ervan waren geworden.

Fijn Nikki dat het avontuur goed is afgelopen.

Ik hoop Nikki dat je het niet te off topic vindt maar zelf vind ik dit zo leerzaam.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:48

Ik weet niet of er hier ook veel mensen naar de Ruchpense heide gaan?
Maar ook hier in de 'wand' aan/ in de loop paden zitten diverse nesten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41686
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:55

NikkiDeKerf schreef:
pien_2010 schreef:
Je hebt zeker een punt en we menen het zelfde. Het is geen garantie en het helpt want minder kans. Tout à fait. Bedankt voor de nuancering! :*


Ah, dan snap ik je :* Nee, dat zeker, garantie zal het helaas toch niet zijn! En het is ook gewoon de combi met ongelukkige botte pech geweest, als ik zie hoe veel mensen, paarden en honden hier op de heides dwars door de heide banjeren dagelijks.

_San87_ schreef:
Hoe is het inmiddels met eigenaresse en pony?


Gelukkig naar omstandigheden echt wel redelijk goed, een enorme opluchting. Gister nog langs geweest en iedereen is uiteraard erg geschrokken en nog wel wat gehavend, maar ik begreep dat de pony zijn alweer zijn ondeugende streken had en het meisje zich ook een stuk beter voelde.

Gelukkig maar! Ontzettend nare ervaring, bah.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:50


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:57

Jammer dat er in het krantenartikel niet staat dat ze van het pad af waren gegaan.
Dat zou nog een extra waarschuwing zijn geweest om dat dus niet te doen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:59

Wat ik mij afvraag is of ze wel toestemming hadden om van het pad af te wijken?
Hier willen ze dit absoluut niet hebben vanwege de broedvogels en wilde dieren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:01

Nee, dat hadden ze niet heb ik begrepen.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:04

Blussem schreef:
Wat ik mij afvraag is of ze wel toestemming hadden om van het pad af te wijken?
Hier willen ze dit absoluut niet hebben vanwege de broedvogels en wilde dieren.


Nee, dat hadden wij niet, dat was al aangegeven, en dat was inderdaad eigenlijk niet goed :n.

Ik weet om eerlijk te zijn niet of het hier gaat om de broedvogels (er lopen bijvoorbeeld het jaar rond volgens mij koeien rond en regelmatig een schaapskudde, die blijven natuurlijk ook niet op de paden) maar meer om de vegetatie te beschermen en wellicht ook wilde dieren inderdaad. Maar je hebt zeker gelijk, alleen het was al besproken. Ik zal delen wat ik inmiddels bij mijn oorspronkelijke stuk heb gezet als reactie hierop, en dan laat ik het daar ook maar bij.

Citaat:
Maar je moet toch op de paden blijven? Ja, nogmaals: dat moet zeker, om vegetatie en dieren te beschermen. En wie met mij heeft geshoot weet waarschijnlijk wel dat ik daar vaak juist erg mee bezig ben. Maar door omstandigheden werd nu de keuze gemaakt even hier in de heide te fotograferen, bij uitzondering. Maar dat had eigenlijk niet moeten gebeuren.

Het gebeurt natuurlijk wel vaker dat mensen of dieren van de paden afwijken, vandaar de waarschuwing. Of het gaat om paarden die door de heide rennen voor fotoshoots of poseren voor een snelle telefoonfoto, ruiters stukken afsnijden van de paden af, honden door de heide rennen en spelen met takken die daar heen gegooid worden door mensen, kinderen vlakbij met vliegers en ballen spelen die ook wel eens in de heide rennen...

Ik hoop dat deze mensen, net als ik nu, hiermee ook meer gewaarschuwd zijn van de risico's (niet alleen voor de gewassen en wilde dieren, maar ook voor zichzelf). Laat deze waarschuwing svp niet verloren gaan in een wedstrijd wie zich het beste aan welke regels dan ook houdt. Ik erken dat ik niet perfect ben en dat het niet goed was van de paden af te gaan. Maar bovenal wil ik een eerlijke waarschuwing kunnen geven, want niemand gunt het een ander om te moeten meemaken, wat dit meisje helaas overkomen is...


(kleine edit gedaan omdat de intentie kennelijk niet duidelijk was)
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 25-08-20 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18481
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:10

NikkiDeKerf schreef:
Ik weet om eerlijk te zijn niet of het hier gaat om de broedvogels (er lopen bijvoorbeeld het jaar rond volgens mij koeien rond en regelmatig een schaapskudde, die blijven natuurlijk ook niet op de paden) maar meer om de vegetatie te beschermen en wellicht ook wilde dieren inderdaad.




Daar wil ik wel op toevoegen: laten we eerlijk zijn. Ik zie regelmatig paarden door de heide rennen voor fotoshoots of poseren voor een snelle telefoonfoto, ruiters stukken afsnijden van de paden af, honden door de heide rennen en spelen met takken die daar heen gegooid worden door mensen, kinderen vlakbij met vliegers en ballen spelen die ook wel eens in de heide rennen...


En toch lees ik vooral slappe excuzen.
"Iedereen doet, de 'wilde' koeien en de schaapskudde doen het."

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:18

Nou, dat is wel erg flauw, zo selectief quoten. Ik leg bijvoorbeeld letterlijk uit waarom ik dat laatste zeg: het maakt mijn keuze niet beter (dus is niet mij mijzelf in te dekken) maar geeft het belang aan van het delen van deze ervaring. Het is een beetje kinderachtig om dat dan weg te laten en de uitspraak uit zijn verband te trekken, vind ik, om eerlijk te zijn.

Ik erken volgens mij vrij duidelijk dat het niet de juiste keuze was. Echt een stuk of 3 - 4 keer in het bericht, denk je dat ik dat zou doen als ik mijn gedrag wilde excuseren? Mea culpa, maar ik kan het nu niet echt meer veranderen.

Edit: Ik heb het nu nog anders verwoord zodat de intentie hopelijk duidelijker is. Ik ontstip verder dit topic, volgens mij is voor veel mensen de waarschuwing aangekomen. (En ik heb weer geleerd over wespen, hornaars en hun nut :D ). Ik heb verder niet zo'n zin in mensen die heel graag nog even een rotopmerking willen maken of twijfelen aan mijn intenties, ik ga je toch niet overtuigen als je kennelijk een bepaald beeld hebt, en dat hoeft ook helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 25-08-20 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:35

"Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen" lijkt me hierbij ook passen.

Gewoon vreselijk schrikken en de waarschuwing die gegeven word lijkt mij vooral het meest waardevol. Het kan iedereen overkomen. Niet alleen voor paard en model. Ook als fotograaf, die soms zonder te kijken misschien een stap opzij zet recht zo'n nest in.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:39

Ik heb een keer een wespennest verstoord per ongeluk. We hadden wat oude balen hooi en daar lag een jas op. De wespen hadden een nest gemaakt onder de jas. Ik dacht die jas even op te ruimen en tilde hem op, terwijl onze shetlander achter me stond te kijken.

Zowel de shet als ik hebben het op een rennen gezet en aanvallende wespen zijn echt anders dan "irritante wespen", viel me op. Ze zoemen niet om je heen, maar gaan echt op je zitten om te steken. Ik lees in het AD-artikel ook dat ze de wespen van dat meisje af moesten slaan en dat was bij mij ook. Ze pakken ook echt hetgeen wat ze verstoord heeft, lijkt wel en doen dat heel doelgericht.

Ik voelde er een in mijn (korte) broek kruipen en heb al rennend mijn broek uitgedaan om hem weg te kunnen slaan. Uiteindelijk ben ik maar drie keer gestoken, dus de schade viel mee. De shetlander wilde enkele dagen niks met mij te maken hebben, maar ook bij hem leek het mee te vallen.

Maar over de nesten zelf, bij ons heb ik vorig jaar een nest in de grond langs de stoep zien zitten, midden in de bebouwde kom waar veel mensen wandelen. Ze kunnen echt overal zitten en ze vallen vooral op, omdat je ineens meerdere wespen ziet vliegen. Maar dan moet je wel net omlaag kijken..

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:41

Sicayes schreef:
"Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen" lijkt me hierbij ook passen.

Gewoon vreselijk schrikken en de waarschuwing die gegeven word lijkt mij vooral het meest waardevol. Het kan iedereen overkomen. Niet alleen voor paard en model. Ook als fotograaf, die soms zonder te kijken misschien een stap opzij zet recht zo'n nest in.


Of zoals ik al zei, gewoon tijdens het werk met een klas leerlingen in een slootkant.

Ze zitten in kleine hoekjes, wespen en ongelukken.

pien_2010

Berichten: 43483
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:41

Beert je weet heel beeldend te schrijven, ik zie het helemaal voor me _O-

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:55

Ik vind het verschrikkelijk dat het kind en de pony dit hebben moeten meemaken en ik ben blij dat ze het beiden hebben overleefd.
Het is één van mijn grootste nachtmerries.
Ik las onlangs van die man die in zijn eigen tuin op een nest trapte en aan de gevolgen van de wespensteken overleed. Sindsdien blijf ik helemaal op paden en wegen tijdens mijn lange wandelingen.

In het AD staat een foto waarop te zien is dat het kind de pony precies op een stukje bloeiende heide aan het longeren is. Het gele zand in de nabijheid zal misschien te zwaar zijn geweest als ondergrond.

De volwassenen die erbij waren hadden het haar moeten verbieden. Het mag niet, vanwege de natuurschade die het veroorzaakt. En het is gevaarlijk. Het is niet voor niets verboden. Dit maakt het voor mij extra triest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:01

Boras schreef:
De volwassenen die erbij waren hadden het haar moeten verbieden. Het mag niet, vanwege de natuurschade die het veroorzaakt. En het is gevaarlijk. Het is niet voor niets verboden. Dit maakt het voor mij extra triest.


Het is me al vaker opgevallen dat het tijdens het paarse heideseizoen opeens de regels niet meer zo nauw genomen worden wat niet lopen op de paarse heide betreft.
Zo jammer, want ook als fotograaf hoor je daar gewoon omheen te fotograferen of andere truukjes op los te laten zodat het net lijkt alsof de pony in de paarse heide staat. In plaats daarvan lees je helaas veel jammerlijke excuses.
Dan heb ik het niet specifiek over Nikki, maar ook over andere fotografen. En ja, wilde dieren doen dit ook, maar ten eerste lopen zij daar met een reden en ten tweede kunnen zij niet lezen.

Natuurlijk kun je ook op de paden gestoken worden, maar dit is wel een risico die fotografen en andere betrokkenen bewust hebben genomen.
Niet eens alleen vanwege een wespensteek etc, maar je ziet ook geen konijnen of vossenholen liggen waarbij de pony een been kan breken.
En dan heb ik het nog niet eens over het vernielen van kwetsbare heide.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:18

Hier juist mijn 3 pony's fors aangevallen bij het zetten op de weide.
Ze werden dol. 1 pony is zeker 20 keer gestoken want ik heb ze er zelf van af geslagen. Wat een paniek.. dierenarts gebeld en gaf advies te koelen. Ik kwam hier even kijken of er mogelijk andere adviezen stonden.
Zit nu nog wel met een nest bij de paarden in de buurt