Fotoshoots heide - let op grondwespen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foxy80

Berichten: 7905
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:41

Wij gingen met de ruiterclub verleden jaar een overwoekerd terrein opruimen. Ik parkeerde op straat maar clubleden met terreinwagen reden terrein op en stapten uit, vlak bij een nest in de grond dus. Die kwamen met een noodgang het terrein afgerend in onze richting. Kon er iemand met steek in de nek naar het ziekenhuis vanwege allergie. Je ziet het pas als je erop trapt!

Kimley

Berichten: 9160
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:02

Oké ik laat die heide shoots maar zitten :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:10

Oei, dat is dan een wijze les geweest om toch op de paden te blijven.
Je kunt er ook een flinke boete voor krijgen wanneer je er toch vanaf gaat (en de heide is erg kwetsbaar, dus sowieso heel zuinig op zijn).
Het is het niet waard om dit risico te nemen voor een mooie foto :(:) Hopelijk gaat het weer goed met model en pony.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:18

loulou schreef:
Gisteren op de posbank heb ik er meerdere gezien. Gewoon naast het wandel pad en 1 zelfs op een hele drukke plek waar iedereen het gebied in loopt. Ik had dit ook nog nooit eerder gezien.

[ [url=m/azliyi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe groter het nest, hoe groter de investering die ze al gedaan hebben, hoe meer agressie in de verdediging gestopt zal worden. Deze tijd van het jaar zijn die nesten behoorlijk groot (en dan ga ik uit van 1e jaars nest, sommige nesten zijn meerdere jaren oud, ... ). Bij bijen zie je dit in zekere mate ook, hoe meer honing er opgeslagen is, hoe feller ze worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:23

Bij ons in het bos en op de hei zitten veel hoornaarsnesten.
Op zich niets aan de hand wanneer je ze gewoon met rust laat en op de paden blijft, maar wanneer je in hun ogen het nest bedreigt zullen ze echt wel aanvallen.
Dat zal in dit geval ook wel zo zijn geweest. In principe kun je die beestjes ook niets kwalijk nemen, maar rot is het wel.

meggiemeg

Berichten: 12238
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:42

Hier een nest van de hornaars midden op het loop pad waar ik dagelijks overheen moet om bij de stallen te komen, lopend kan ik het nog wel ontwijken maar met de kruiwagen niet dan rij ik er precies overheen. In het voorjaar zijn er diverse hornaars uitgekomen nu zie ik ze niet meer, gelukkig.

imaudy
Berichten: 5074
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:08

Nou, ik ben eens door 1 wesp gestoken, maar dat deed enorm veel pijn. Heel erg voor zowel pony als meisje en iedereen die er bij was!

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:36

Mijn zoontje had laatst de angel nog in zijn vinger zitten van een wesp. Vind dat er dit jaar ook meer wespen zijn dan de andere jaren.
Sterkte voor t meisje en de pony

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:27

Heftig zeg. Wat een nachtmerrie.

Hier twee wespennesten in de grond dit jaar. Één net aan de rand van mijn rijbak. Gelukkig hebben ze nooit gereageerd op mijn langsrijden met paard. Inmiddels zijn ze beide door mijn man verdelgd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:50

hier ook een nest in de wei gespot. Heb echter gewoon probleemloos mijn gsm ervoor geplaatst en even gefilmd (wel snel op afstand gaan staan toen gsm er lag);
Ze kwamen wel op de gsm af maar leken niet agressief. Hun gedrag is echter wel erg interessant, er is 1 wesp die continu aan de ingang blijft zitten en de anderen lijkt aan te sturen.


printscreentje: die ondersteboven zit is de wesp die continu daar zat

Afbeelding

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:52

veerledec schreef:
Heftig zeg. Wat een nachtmerrie.

Hier twee wespennesten in de grond dit jaar. Één net aan de rand van mijn rijbak. Gelukkig hebben ze nooit gereageerd op mijn langsrijden met paard. Inmiddels zijn ze beide door mijn man verdelgd.

Hoe heeft hij dat gedaan? Ik heb er 1tje in mijn wei wel aan de rand van mn stroomdraad maar zou ze toch erg graag dood willen hebben ;(

Juut

Berichten: 6904
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:01

Art_Ificious schreef:
hier ook een nest in de wei gespot. Heb echter gewoon probleemloos mijn gsm ervoor geplaatst en even gefilmd

Dat is dan wel weer gaaf!

Bij ons op de zorgboerderij ook een grondnest wespen. Collega's hebben ze tot 6 x geprobeerd uit te moorden, daarna toch maar verdelger laten komen. Te laat voor een stel veldmuisjes, die troffen we doodgestoken aan.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:05

vivana schreef:
veerledec schreef:
Heftig zeg. Wat een nachtmerrie.

Hier twee wespennesten in de grond dit jaar. Één net aan de rand van mijn rijbak. Gelukkig hebben ze nooit gereageerd op mijn langsrijden met paard. Inmiddels zijn ze beide door mijn man verdelgd.

Hoe heeft hij dat gedaan? Ik heb er 1tje in mijn wei wel aan de rand van mn stroomdraad maar zou ze toch erg graag dood willen hebben ;(

Mierengif-poeder.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:46

Hier ook een bij rijbak gespot gelukkig voor ik er ging maaien.. dan had ik ook probleem gehad.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:17

veerledec schreef:
Mierengif-poeder.

echt van die witte poeder voor op mierennesten te strooien?
Dat heb ik namelijk wel in huis liggen

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:25

Jeetje. Wat een verhaal.

Ik weet niet wie het beweerde, maar wespen verliezen het zo goed hun angel, het verschil met bijen is alleen dat deze weer aan kan groeien. Een bij gaat dood.

En de afbeeldingen met zandbijen vind ik niet lijken op de wespen, je ziet aan de vorm en houding van de lijven op de foto met het paard dat het wespen zijn.

Anoniem

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:33

Niet alleen wespen, hier hebben we ook adders en ringslangen op de heide. Dus sowieso oppassen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:36

Mindim schreef:
Niet alleen wespen, hier hebben we ook adders en ringslangen op de heide. Dus sowieso oppassen.

't Is niet voor de gein dat je op de paden moet blijven, zeg maar :D.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:39

corine1981 schreef:
Ik weet niet wie het beweerde, maar wespen verliezen het zo goed hun angel, het verschil met bijen is alleen dat deze weer aan kan groeien. Een bij gaat dood.

Dat is zeker niet waar. Wespen hebben een gladde angel waardoor deze normaal gesproken na het steken weer los komt en waardoor ze meerdere keren achter elkaar kunnen steken. Net zoals hommels trouwens.

Bijen hebben weerhaakjes aan hun angel waardoor ze inderdaad sterven nadat ze hun angel hebben verloren.

Als ze hun angel verliezen dan zit daar ook het gifzakje en een deel van hun ingewanden aan vast, dat groeit niet zomaar terug.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:59

Art_Ificious schreef:
veerledec schreef:
Mierengif-poeder.

echt van die witte poeder voor op mierennesten te strooien?
Dat heb ik namelijk wel in huis liggen

Deze:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:59

_San87_ schreef:
Mindim schreef:
Niet alleen wespen, hier hebben we ook adders en ringslangen op de heide. Dus sowieso oppassen.

't Is niet voor de gein dat je op de paden moet blijven, zeg maar :D.

Daar liggen ze echter ook vaak genoeg :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:07

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

't Is niet voor de gein dat je op de paden moet blijven, zeg maar :D.

Daar liggen ze echter ook vaak genoeg :D

En zie je ze dus, zodat je er niet op gaat staan :7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:46

_San87_ schreef:
En zie je ze dus, zodat je er niet op gaat staan :7.

Niet altijd echter, ligt aan de ondergrond. Op een zandpad vallen ze minder op een soms liggen ze er niets eens, maar steken ze over. Dus dat je ze op paden standaard ziet liggen... Nah

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:46

Art_Ificious schreef:
hier ook een nest in de wei gespot. Heb echter gewoon probleemloos mijn gsm ervoor geplaatst en even gefilmd (wel snel op afstand gaan staan toen gsm er lag);
Ze kwamen wel op de gsm af maar leken niet agressief. Hun gedrag is echter wel erg interessant, er is 1 wesp die continu aan de ingang blijft zitten en de anderen lijkt aan te sturen.


printscreentje: die ondersteboven zit is de wesp die continu daar zat

[ [url=m/LiVAm9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeker interessant om eens te bekijken. Paar jaar terug aan de rand van de paardenwei een nest gehad dat je goed kon bekijken:

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:49

Art_Ificious schreef:
veerledec schreef:
Mierengif-poeder.

echt van die witte poeder voor op mierennesten te strooien?
Dat heb ik namelijk wel in huis liggen


Ik zou eigenlijk best gewoon de brandweer bellen, die mannen hebben tenminste bescherming. Als je gewoon verkeerd doet en je hebt zo'n zwerm op je kop. Het is het niet waard denk ik dan