Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly
8nnemiek schreef:De intensiteit van de zon is ook wel érg hoog momenteel. Een reflectiescherm zou kunnen helpen als je graag licht van opzij wil. Maar met deze zon zou ik gewoon wat meer in de schaduw proberen te fotograferen of wachten op een beetje bewolking. Ik denk dat elke camera met dit weer zo'n harde schaduwen maakt.
Wellicht dat wat nabewerking ook veel doet trouwens. Het kan best zijn dat deze camera standaard wat meer contrast heeft dan je oude camera, maar als je in RAW fotografeert dan is dat prima na te bewerken.
EarthFocus schreef:Een reflectiescherm is nauwelijks te doen met bewegende honden haha.
8nnemiek schreef:EarthFocus schreef:Een reflectiescherm is nauwelijks te doen met bewegende honden haha.
In beweging iets lastiger ja, of je moet een heel snelle vent met een goede conditie hebben
Je zou inderdaad kunnen proberen om in de instellingen van de camera het contrast iets omlaag te halen. Maar uiteindelijk is dat niet veel verschil met het contrast omlaag zetten tijdens de nabewerking. Of je zou de foto's een stop kunnen overbelichten, als de schaduwen nu echt platgeslagen worden en er niet meer genoeg informatie uit te halen valt.
maaikemuis schreef:Ik betwijfel of het aan de lens ligt of aan de body. Met de huidige zonnestand krijg je midden op de dag nu eenmaal harde schaduwen wanneer je overdag fotografeerde. Je zou dit probleem kunnen tackelen door de belichting op centreweighged te zetten (spot metering gaat niet zo veel doen denk ik). Maar dit is iets dat in de nabewerking rechtgetrokken moet worden. Of wachten op zachter licht.
Je zou eens kunnen testen hoe de body presteert met een andere lens, van je 17-85 weet je precies wat hij doet.
Muurp schreef:Heb je al gekeken hoe je camera ingesteld staat mbt kleur/intensiteit etc? Misschien op de camera zelf al wat zachter zetten?
Vind namelijk ook de schaduwfoto al best wel hard als je kijkt naar het zwart, terwijl je instellingen eigenlijk heel neutraal zijn.
Edit: al is diafragma 10 wel een klein getal hoor.... dat zag ik even over het hoofd. De kans dat de lens dan te weinig licht vangt is groot.
Vanwaar de keuze voor een 400mm?
Ibbel schreef:De camera op manual zetten. Je belichtingsmeting op spotmeting zetten en dan meten op de donkere delen, of, beter nog, een losse belichtingsmeter kopen, en met die meting je camera instellen.
Zuidpool schreef:Als je in RAW schiet kun je dit deels oplossen in LR of PS. Let wel dat de hele schaduw ophalen een lelijke verkleuring kan geven, zeker bij cameras met een beperkt dynamisch bereik zoals Canon (helaas).
Dit probleem ligt niet aan je lenS of camera; het is een kunstfout om midden op de dag in de zon te gaan fotograferen. Fotografeer liever in de ochtend of avond en in een schaduwrijk gebied waar de zon niet komt. Zet dan je diafragma wijd open en evt je sluitertijd lager, pas als laatst je iso hoger (nabewerken met hoge iso en daaruit schaduwen oplichten is lelijk).
Je kunt gaan werken met reflectieschermen maar dan nog zijn alle schaduwen die ie scherm niet opvangt hard.