[VRAAG] Nikon D3000 camera

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UnknownC

[VRAAG] Nikon D3000 camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 20:16

Hoihoi,

Excuus als dit niet het juiste forum is voor deze vraag :)

Ik had een vraag over de Nikon d3000 camera en de ervaringen met deze camera. Ik heb deze camera een tijd geleden gekocht maar er na een tijdje niet veel meer meegedaan omdat ik niet zo goed wist hoe en wat.
Ik heb deze camera van kennissen over gekocht die hem niet heel veel gebruikt hebben.

Hebben jullie tips hoe ik het beste (en mooiste) foto's en ook actiefoto's kan maken van mijn hond/paard (dus standen, instellingen, etc.)

Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: Nikon D3000 camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:20

Topic hoort onder fotokunst (?)

De d3000 is al een vrij oud mod natuurlijk. Ik heb zelf de d3500 en ben er zeer tevreden mee.

Mooie foto's maak je door puur te doen en te proberen. Je kunt ook cursussen volgen (bijv via zoom academy, zij hebben er ook boeken bij) hoe meer je probeert hoe handiger je word. Maar begin op de auto stand km je camera te leren kennen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:15

Ik verplaats dit topic naar Fotokunst.

boemel

Re: Nikon D3000 camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:02

Wat heb je er voor een lens bij?

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:04

Ik heb toevallig ook een D3000. Het is inmiddels een oudje, volgens mij had ik 'm in 2009 gekocht. Hij heeft hier een poosje in de vergetelheid in de cameratas gelegen en ik heb 'm nu weer opgedoken. Dus ik ben er ook weer wat mee aan het proberen.

Als je wat pagina's doorleest in dit topic vind je interessante uitleg over instellingen voor belichting etc: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=1966445

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:07

Ik begrijp dat je nog niet fotografeert? Zet je camera dan op automatisch (Het groene dingetje op wieltje) en ga lekker oefenen met compositie.
Ondertussen kun je op internet enorm veel vinden over fotografie. Om te beginnen zou ik gaan lezen over de belichtingsdriehoek. Daarmee krijg je wat inzicht over hoe het allemaal werkt.
Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt!

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 01:05

Essie73 schreef:
Ik begrijp dat je nog niet fotografeert? Zet je camera dan op automatisch (Het groene dingetje op wieltje) en ga lekker oefenen met compositie.
Ondertussen kun je op internet enorm veel vinden over fotografie. Om te beginnen zou ik gaan lezen over de belichtingsdriehoek. Daarmee krijg je wat inzicht over hoe het allemaal werkt.
Het allerbelangrijkste is dat je plezier hebt!

Ik heb een aantal keer foto’s gemaakt die best oke waren alleen heb ik de camera nu al sinds oktober niet aangeraakt. Ik wil betere kwaliteit foto’s maken in plaats van “met een beetje geluk”

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:34

UnknownC schreef:
Ik heb een aantal keer foto’s gemaakt die best oke waren alleen heb ik de camera nu al sinds oktober niet aangeraakt. Ik wil betere kwaliteit foto’s maken in plaats van “met een beetje geluk”

- kijk naar foto’s van anderen en bedenk waarom je deze foto (niet) mooi vind

- bedenk een foto die je wil maken en probeer deze te maken. Kijk ook tussendoor regelmatig naar de foto die je maakte op je camera en of die nog beter kan (staat er niks storends op, is de foto wel hoog/laag genoeg genomen etc)

-oefenen oefenen en nog eens oefenen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:54

UnknownC schreef:

Begin dan bij het begin: zijn de foto's scherp waar ze scherp moeten zijn?
Immers, als de techniek niet deugd, ben je kansloos.

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 16:35

ikke schreef:
UnknownC schreef:

De foto’s zijn scherp waar ze scherp moeten zijn.

Princess_

Re: [VRAAG] Nikon D3000 camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:41

Oefenen oefenen oefenen. Goede foto's maak je niet ineens.

Ik zou op het internet dingen gaan opzoeken over sluitertijd, ISO, diafragma. Zo ben ik ook begonnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:58

UnknownC schreef:
ikke schreef:

De foto’s zijn scherp waar ze scherp moeten zijn.

Nou, dan komt het aan op de persoon aan het knopje; jij dus :D

Ik sluit me aan bij Princess; meters maken. Foto's maken, kijken, dingen lezen, foto's maken, kijken, dingen lezen.

Maak jezelf eigen wat de effecten van sluitertijd, diafragma en, in mindere mate, ISO op foto's zijn.

De simpelste manier: neem een simpel onderwerp fotografeer dat op de automaat (referentie) en vervolgens op Manual met een heel scala aan verschillende sluitertijden en diafragma's. Doe dit in een logische volgorde. Bijvoorbeeld: sluitertijd op 1/125 en dan een foto met elk mogelijk diafragma van laag naar hoog. Vervolgens neem je een vast diafragma, bijvoorbeeld 5,6 en ga je alle sluitertijden langs van laag naar hoog. Vergelijk wat er met de foto gebeurt ten opzichte van de referentiefoto.

UnknownC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 19:57

boemel schreef:

Een 18-55 en een 70-300.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:01

UnknownC schreef:
boemel schreef:

Een 18-55 en een 70-300.

Ik zou lekker met je A stand gaan werken.
Het ezelsbruggetje is .... hoe lager hoe vager.

Daarmee bedoel ik dat bij een laag diafragmagetal je je onderwerp scherp hebt en je achtergrond vaag.
Je hebt geen hele lichtgevoelige lenzen, maar met je 70-300m kan je best een leuk resultaat krijgen.

Voordeel van de A stand is dat je camera zelf de sluitertijd erbij kiest die noodzakelijk is.

Voor landschappen gebruik ik meestal f11 en een statief.

Let wel op je iso. Hoge iso geeft snel ruis bij deze camera.
Je kunt in het menu een maximale waarde kiezen. Ik zou onder de 1000 blijven als het even kan.

En qua compositie kan je adviseren je in te lezen over de regel van derden, kikkerperspectief en vogelperspectief.

Veel plezier!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:17

Een beetje aansluitend op vorige posts......

Ten eerste is dit een prima camera (als 'ie in goede staat is) waar je heel lang plezier van kan hebben. Laat je niet opjutten door beter/groter/duurder/meer pixels, etc. Tenzij je de geldpest hebt. Het enige wat je even moet (laten) checken is of je een UV filter op je beide lenzen hebt. Niet zozeer voor de UV, maar om te voorkomen dat er krassen op de lenzen komen. Koop, als je kunt liever een UV filter van goede kwaliteit (dus vaak ietsje duurder).

Zoals anderen al schreven, ik zou inderdaad beginnen op de automatische stand, dan zijn doorgaans de scherpte en belichting goed. Check wel even of je belichtingscorrectie (knopje met een +/-, vlak naast de ontspanknop) op neutraal staat.

Ga gewoon foto's maken. Probeer eens foto's van dichterbij te maken en van verder af om het effect te zien. Je hebt een mooi stel lenzen, dus ga ze beide proberen.

Als je bijvoorbeeld een foto maakt van een bloem (of een ander niet te groot, stilstaand, object), probeer dat dan eerst eens met je 18-55. Probeer de bloem netjes in beeld te krijgen zodat deze ongeveer de helft tot twee-derde van het beeld in beslag neemt en zodat je ook nog iets van de achtergrond ziet. Vaak zie je dat mensen foto's maken, maar het eigenlijke object van de foto veel te klein in beeld is.

Doe dat op de 18 mm stand, op de 55 mm stand en ergens halverwege (zeg 35 mm). Doe hetzelfde met je 70-300 op 70 mm, 150 mm en 300 mm. Bekijk op je gemak al die foto's en let eens op de verschillen. Dat geeft je een idee wat je met die lenzen kunt doen.

Begin met stilstaande (of stilzittende) objecten. Fotograferen heeft heel veel dimensies. Er zijn heel veel verschillende thema's. architectuur (gebouwen), natuur, portretten (mensen), dieren, sport, astronomie. Zelf ben ik gek op watervallen...

Er zijn eigenlijk twee aspecten die je min of meer zou moeten leren:
- de techniek van het fotograferen. Je camera leren hanteren. Je camera stilhouden (zeker bij 300 mm), niet te hard op de ontspanner drukken (kan ongewenste beweging geven). De werking van de sluitertijd, het diafragma, de gevoeligheid begrijpen. De handleiding lezen *\o/* .

Maar....dat maakt nog geen mooie foto's. Voor mooie foto's is het tweede aspect veel belangrijker

- de compositie van de foto. Anders gezegd, wat staat er op de foto en hoe staat dat in het beeldvlak en vaak net zo belangrijk, wat staat er (net) niet op de foto. Ook: hoe verhoudt het object op de foto zich t.o.v. de achtergrond. Wat kan degene die later de foto bekijkt in zijn fantasie er bij verzinnen. Natuurlijk kun je "vakantie kiekjes" met een dergelijke camera maken (Piet op een gondel in Venetië, Piet op het paard, Piet nadat hij van zijn fiets gevallen is, maar er is meer

Een echte interessante foto moet iets vertellen, moet de kijker aan het denken zetten.

Met het aspect compositie kun je redelijk snel aan de gang, zeker als je een beetje een creatieve geest hebt. Het leert je ook beter observeren.

Als dit een beetje lukt ga dan eens met de stand A spelen, de diafragmakeuze. Het diafragma heeft twee functies.
- Ten eerste kun je ermee regelen hoeveel licht er op op "de gevoelige plaat" (vroeger het filmpje, nu de chip) komt. Een hoger getal , bv 22 i.p.v. 4 wil zeggen dat er minder licht binnenkomt (de sluitertijd regelt hoelang er licht op de "gevoelige plaat komt). Aangezien je camera op de A-stand automatisch de belichtingstijd bepaalt in combinatie met het door jou gekozen diafragma, krijg je doorgaans nog steeds prima belichte foto's.
- ten tweede (en dat is eigenlijk veel belangrijker) kun je er de zogenaamde "scherptediepte" mee instellen. Op een groot diafragma (dat wil zeggen de lens laat een maximale hoeveelheid licht door) zoals 4 wordt met name het object scherp, maar blijft de achtergrond onscherp. Bij standje 22 is er een veel groter gebied scherp. Probeer maar eens als je er aan toe bent. Met een groot diafragma kun je dus bijvoorbeeld 1 bloem als het ware isoleren van zijn achtergrond doordat de achtergrond onscherp blijft. Dit effect is met je 55-300 groter dan met je 18-55.

Afijn, dit waren lessen 1 t/m 4 van de 300-delige cursus fotograferen ;-).

Als fotograferen als hobby je passie mag worden, dan ben je tot en met je 100e verjaardag onder de pannen. Zo niet, dan kun je er altijd nog vakantiekiekjes mee maken.

Succes.

P.S. er zijn behoorlijk wat fotografen en fotogravinnen op Bokt actief waarvan sommige zeer benijdenswaardige foto's maken. Ze zijn er allemaal op 1 dag ermee begonnen, vaak met een heel wat mindere uitrusting dan jij nu hebt :j

P..S.2 Sorry voor het lange verhaal. Naast fotografie is ook onderwijzen mijn passie _/-\o_